Bukefalos 28 år!

Vi måste verkligen prata om det här

Blueberry

Trådstartare
Jag sitter på jobbet och försöker att inte gråta.
Hur fan kan vi ha det så här? :arghh:

"Att 10–15 tonårskillar samtidigt förgriper sig på en tonårstjej är inte längre ett ovanligt ärende, utan händelser som polisanmäls ett par gånger i månaden."

original.gif


http://www.dn.se/sthlm/raare-attityd-till-sexbrott-bland-unga/

Ett av de grundläggande är att det handlar om att killarna – med hjälp av nedbrytande frågor, påståenden och hot – ”tjatar” till sig olika typer av sex. När det väl händer finns det alltid någon som tar bilder eller filmar, vilket leder till nya hot om att man tänker sprida bilderna vidare om flickan inte ställer upp igen eller om hon berättar för någon vuxen.

– Det tar ofta flera veckor innan det går upp för tjejerna att det som de utsatts för faktiskt kan vara ett brott. Då har de flesta av dem börjat må dåligt, kanske har de också blivit hotade med att det ska spridas filmer på dem.

De anser inte att de gjort någonting fel, de tror sig veta att deras ofta yngre ”tjejkompisar” vill ha sex med flera samtidigt. Att vissa av tonårstjejerna ändå anmäler förklarar de med att de ”bara är ute efter skadeståndet”.

Deras inställning är att om en tjej hänger med ett gäng på åtta killar till en park – då betyder det i sig att hon vill ha sex. De flesta av de förhörda killarna anser inte heller att det är våldtäkt att tvinga någon att ge oralsex.
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Hjärtat slits ur kroppen när man läser det.
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Jag hoppas att om jag någon gång får en flicka så kan jag gjuta mod i henne att aldrig acceptera sådana där saker, och om jag får en pojke att jag kan gjuta mod i honom att stå emot de yttre påverkningar som orsakar det där beteendet.

Det är liksom allt jag kan säga, jag blir bara mållös, modfälld och allmänt deppig. :(
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Jag vet inte alls vad jag ska säga, det är helt fruktansvärt :(

Undra om omfattande sexualkunskap/värdediskusisoner skulle kunna hjälpa till? Införa en timme i veckan hela mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet där klasserna får arbeta med värderingar, sexualkunskap (typ nej det är inte vanligt att en tjej har sex med 15 killar samtidigt), lära sig säga nej, lära sig rätt och fel?

Jag kan inte låta bli att undra om det verkligen är så att brotten ökat eller om det "bara" är anmälningarna som gjort det?
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Jag vet inte vad jag ska skriva, vem man borde skylla på eller var man ska börja för att lösa problemen. Det är bara så sorgligt, så oerhört hemskt. :(
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Jag undrar vad felet är på föräldrarna. Min son skulle aldrig fått gått ut mer om han inte hade ändrat sitt beteende och tänk, dessutom så hade han inte får träffa 'kompisarna' mer.
Ofta tror jag det mycket är grupptryck och det normaliseras inom gruppen.
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Det känns snarare som att det är en normalisering av klimatet i ungdomsgäng på det stora hela snarare än i isolerade grupper som är ett problem här...
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Jag undrar vad felet är på föräldrarna. Min son skulle aldrig fått gått ut mer om han inte hade ändrat sitt beteende och tänk, dessutom så hade han inte får träffa 'kompisarna' mer.
Ofta tror jag det mycket är grupptryck och det normaliseras inom gruppen.

Och du tror att du som mamma får reda på det? Om du frågar vad han gjort under kvällen svarar han antagligen "Spelade tv-spel med Jocke bara" snarare än "Jag tvingade Sara att suga av mig".

Ts: Usch så sorgligt :( Vet inte ens vad jag ska skriva...
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Jag vet inte alls vad jag ska säga, det är helt fruktansvärt :(

Undra om omfattande sexualkunskap/värdediskusisoner skulle kunna hjälpa till? Införa en timme i veckan hela mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet där klasserna får arbeta med värderingar, sexualkunskap (typ nej det är inte vanligt att en tjej har sex med 15 killar samtidigt), lära sig säga nej, lära sig rätt och fel?

Jag kan inte låta bli att undra om det verkligen är så att brotten ökat eller om det "bara" är anmälningarna som gjort det?

Precis min tanke. I dagarna har strålkastare verkligen riktats mot problemet, och jag undrar också om det verkligen är ett ''nytt'' fenomen, eller om det är så att fler är medvetna om att det ''går'' att anmäla sådana händelser nu, och därför är det fler som anmäler?
Fruktansvärt i vilket fall, och jag är övertygad om att mörkertalet är alldeles för stort.
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Det är vidrigt rent ut sagt och jag börjar bli rädd på allvar för den utveckling jag sett i Sverige och hos svenskarna de senaste åren. Det här är en av många anledningar till att jag känner att det börjar bli läge att bli lite politiskt aktiv för att kunna försöka göra något åt det hela.
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Precis min tanke. I dagarna har strålkastare verkligen riktats mot problemet, och jag undrar också om det verkligen är ett ''nytt'' fenomen, eller om det är så att fler är medvetna om att det ''går'' att anmäla sådana händelser nu, och därför är det fler som anmäler?
Fruktansvärt i vilket fall, och jag är övertygad om att mörkertalet är alldeles för stort.
Jag tror det är både och. Högre anmälningsbenägenhet men också en förändrad attityd till sex i samhället (inte bara hos unga, men det går ju ner i åldrarna i allt högre grad). Allt har funnits tidigare också, men inte i samma omfattning och inte lika öppet.

Angående mörkertalet så håller jag med om att det måste vara stort, särskilt när sexuella övergrepp blir så normaliserade som artikeln beskriver. Då går det nog inte en dag utan att vissa begår övergrepp, och eftersom det betraktas som normalt av alla runtomkring anmäls det sällan.
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Nej, men jag som tjänsteman på kommunen - och här har valåret 2014 redan börjat.
Dessvärre behövs det fler lobbyister för den här typen av frågor. Nu är det mest skola, arbete och ekonomi på tapeten och de här frågorna hamnar i skuggan.
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Aha okej. Vad gör en lobbyist? Verkar fruktansvärt intressant (får be om ursäkt för trådkap, vi kan ta det via PM om du inte vill ha det i tråden, men det kanske kan vara intressant för fler? :)).
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Tycker verkligen att sexualkunskapen i skolan är otroligt bristfällig. Könssjukdomar, sädesledare och livmödrar är typ det enda som tas upp. Jag ska ta mig sjutton klämma in så mycket sexualkunskap jag kan i mina två ämnen så fort jag kommer ut som färdig lärare.
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Här står det bra om vad en lobbyist är och gör: http://www.resume.se/event-catalog/lobbyleaks/vad-ar-en-lobbyist/

Enligt vår definition är lobbyisten en påtryckare som försöker driva fram (eller förhindra) beslut som är gynnsamma (eller ogynnsamma) för dem själva eller deras uppdragsgivare. Lobbyisten kan vara enskilda medborgare, organiserade intressen eller grupper såväl som ett företag.

Det handlar alltså om att påverka beslutsfattare (ofta politiker).
 
Senast ändrad:
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Jag tror det är både och. Högre anmälningsbenägenhet men också en förändrad attityd till sex i samhället (inte bara hos unga, men det går ju ner i åldrarna i allt högre grad). Allt har funnits tidigare också, men inte i samma omfattning och inte lika öppet.
Förändrad och förändrad... Egentligen är det väl samma gamla attityd men som fått nya arenor att verka på, där vi kanske inte alltid har ett tillräckligt starkt skydd eller uppfattning om rätt och fel.

Jag tänker bla på att Sverige blev dömt i Europadomstolen för att inte ha skyddat flickan som blev smygfilmad av styvpappan i duschen, resonemanget i Sverige var att ingen var menad att få reda på det så det var inget brott. Tänker på det där fallet med tjejen som mot sin vilja fick en sexfilm utlagd på nätet och rättsväsendet sa att det inte var en kränkning eftersom "folk är mer öppna med sitt sexliv nuförtiden".

Det finns en tanke, som alltid har funnits, om att alla (kvinno)kroppar är sexuellt tillgängliga. Med dagens teknik där alla har en mobilkamera, där allt kan läggas ut på nätet i ett ögonblick, där förövare kan få kontakt med offer utan att visa sitt ansikte (typexempel grooming) osv, så öppnas en värld av möjligheter för den som vill utnyttja någon eller se någon bli utnyttjad.

Jag kan tänka mig att även själva attityderna kring vad som är ett övergrepp, eller vad som inte är det, sprids lättare och inom större kretsar idag, bland människor som kanske inte tidigare hade fått ta del av de här intrycken. Man har ju gjort studier som visar att vi påverkas av sådant som finns även i ytterkanten av vår bekantskapskrets, och idag är den kretsen väldigt stor. Studier visar också att sexualiseringen går neråt i åldrarna, så sammantaget vore jag inte förvånad om det skett en ökning av vissa typer av sexbrott.
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Hjärtat slits ur kroppen när man läser det.

Det är precis så det känns. Personligen kämpar jag för helt andra saker, men detta är också så oerhört viktigt. Jag hoppas att engagerade personer lyfter frågan inför valet, precis som du gör nu Blåbäret.

Jag hade en diskussion nyligen angående vad som saknas i skolan, och personen jag pratade med tyckte att vi behöver mycket mer samhällskunskap. Och där kan jag hålla med. Samhällskunskap borde handla om så mycket mer än vilka partier som ingår i vilken allians, samhällskunskap borde handla om samhället som vi lever i idag. Det borde ta upp mycket mer om värderingar, etik och moral, elever borde ställas inför dessa fakta som tas upp i tråden och få diskutera kring det i ett tidigt stadium. Man får anpassa diskussionen till elevernas ålder helt enkelt. Jag minns själv att vi hade en "etik- och moralvecka" på högstadiet, men det var knappast en del av vardagen. Elever med problem skickades till rektorn, men problemen lyftes aldrig i klassrummet.

Skolan ska givetvis inte ensam stå för att lära barn om etik och moral och vad som är rätt och fel, men med obligatorisk skolgång i många långa år så är det väl ändå där barnen till stor del formas.
 

Liknande trådar

Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
33 070
Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett...
48 49 50
Svar
992
· Visningar
55 733
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp