Bukefalos 28 år!

Vi måste verkligen prata om det här

Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Jag antar att föräldrar informeras om deras minderåriga barn blir polisanmälda för brott?
Sen får man se till att ha bra kontakt med sitt barns kompisars föräldrar.
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Problemet är väl att det händer så mycket som aldrig polisanmäls eller överhuvudtaget uppmärksammas av vuxenvärlden. Som incidenten i artikeln där flickan inte vill anmäla för hon är van att sådana där saker händer och rektorn bara rycker på axlarna. Tror du de pojkarnas föräldrar fick veta något?
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Undra om omfattande sexualkunskap/värdediskusisoner skulle kunna hjälpa till? Införa en timme i veckan hela mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet där klasserna får arbeta med värderingar, sexualkunskap (typ nej det är inte vanligt att en tjej har sex med 15 killar samtidigt), lära sig säga nej, lära sig rätt och fel?

Tycker verkligen att sexualkunskapen i skolan är otroligt bristfällig. Könssjukdomar, sädesledare och livmödrar är typ det enda som tas upp. Jag ska ta mig sjutton klämma in så mycket sexualkunskap jag kan i mina två ämnen så fort jag kommer ut som färdig lärare.

Skolan ska givetvis inte ensam stå för att lära barn om etik och moral och vad som är rätt och fel, men med obligatorisk skolgång i många långa år så är det väl ändå där barnen till stor del formas.
Jag håller med om att man borde se över vad man kan göra i skolan.

Uppenbarligen gör man ju inte tillräckligt när till och med rektorer pratar om "jargong" som om allt är helt normalt.
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Jag undrar vad felet är på föräldrarna. Min son skulle aldrig fått gått ut mer om han inte hade ändrat sitt beteende och tänk, dessutom så hade han inte får träffa 'kompisarna' mer.
Ofta tror jag det mycket är grupptryck och det normaliseras inom gruppen.

Utifrån din kulturella uppväxt präglas dina ideal och värderingar vilket gör att du och med dig är häpna/föskräckta inför detta som händer och resonerar troligen rätt hårt och bestämt i denna fråga.

Många av dessa killar har i sitt bagage samma konsekventa prägling men utifrån motsatta förhållanden.
Det innebär att lika mycket som du anser att sommarklädda flickor som umgås i en park med åtta killar både har ett värde och har rätt att roa sig - lika mycket anser dessa killar att hon inte har ett värde och hon har inte rätt att roa sig.

Det här vi ser nu har vi vackert grundat för och lika väl som det successivt ökat under flera år så kommer det fortsätta öka.
Vi kan inte inbilla oss att människor som är uppväxta med att våld och förtryck är normalt och att ett kön är underordnat, tom saknar existensiellt värde, kommer ändra synsätt bara för att de bytt land.
Flera av dessa unga som uppvisar regelvidrigt beteende har fö inget minne av något annat land än Sverige men de är fostrade i en familj som präglas av stark kultur och religion.

Att byta våld mot ord, resonemang, kompromiss, samförstånd och demokrati är säkert intressant för den underordnade men varför ska en chef släppa ifrån sig ledarkostymen om han bara ser att han förlorar inflytande och makt han trivs med att ha?


I vårt samhälle knatar det idag runt en massa skarpladdade individer som tycks detonera så fort de utsätts för minsta lilla stimuli.
Vi behöver inte alls TALA om det här, vi behöver GÖRA något.
Svenskar älskar att tala men vi lär få tala ihjäl oss om vi ska tala respektfattiga våldsamma människor tillrätta som inte - talar.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Jag håller med om att man borde se över vad man kan göra i skolan.

Uppenbarligen gör man ju inte tillräckligt när till och med rektorer pratar om "jargong" som om allt är helt normalt.

Ja det känns ju såklart helt vridet om man börjar med barnen och så är rektorn och lärarna helt blasé.

Kanske borde ha obligatorisk "sexualkunskap/how to behave/vad som är normalt uppförande"-timme för alla, på alla arbetsplatser i hela Sverige, en gång i veckan?
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Plusett på det.

Däremot finns det ett enormt problem i vårat svenska rättssystem också. I ett tidigare uppmärksammat fall kröp det ju fram riktigt vidriga åsikter och synsätt från t ex en domare.

Han förklarade att tjatsex är inte olagligt, och även om man kan tycka att det är oetiskt att våldta sin partner, så är det inte heller ett brott.
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Fast våldtäkt och sexuella övergrepp är inte ett invandrarproblem, utan ett samhällsproblem.

Vi har en våldtäktskultur i Sverige och i västvärlden i stort som med jämna mellanrum kommer till uttryck.

Typexempel Steubenville och Bjästa.
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Ja det känns ju såklart helt vridet om man börjar med barnen och så är rektorn och lärarna helt blasé.

Kanske borde ha obligatorisk "sexualkunskap/how to behave/vad som är normalt uppförande"-timme för alla, på alla arbetsplatser i hela Sverige, en gång i veckan?
Man borde åtminstone se till att de som jobbar med barnen har rätt värderingar och kunskap.

Vore ju perfekt om man kunde utbilda alla i hela samhället men det är kanske inte praktiskt möjligt, jag vet inte hur man skulle få till det.
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Fast våldtäkt och sexuella övergrepp är inte ett invandrarproblem, utan ett samhällsproblem.

Vi har en våldtäktskultur i Sverige och i västvärlden i stort som med jämna mellanrum kommer till uttryck.

Typexempel Steubenville och Bjästa.

Ja, det har vi. Finns sjuka människor och människor som vuxit upp under mycket våldsamma förhållanden överallt i världen.

Men det är ingenting jämfört med den våldskultur och våldtäktskultur som finns i andra världsdelar, t ex Afrika. Det är få kvinnor där som inte blir våldtagna minst en gång i sitt liv, och unga pojkar växer upp med att jackrolling är en kul grej som dom tar med sig i vuxenlivet. Tror att en så stor andel som 25% sa att dom helt seriöst trodde att kvinnor inte menade nej när dom säger nej.

Brukar du höra unga pojkar med svensk bakgrund säga att gruppvåldtäkt är ett rätt schysst sätt att fördriva tiden på?

Jag menar inte att man ska strypa invandringen. Men vi måste vara beredda på vad det är för bakgrund många av dessa människor bär på, och VÅGA ta tag i det istället för att promt säga att "nej nej, våldtäkt utförs av män, inte invandrarmän".
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Jag håller med om att man borde se över vad man kan göra i skolan.

Uppenbarligen gör man ju inte tillräckligt när till och med rektorer pratar om "jargong" som om allt är helt normalt.

Jag hörde precis om ett forskningsprojekt där man har skapat ett dataspel för ungdomar där syftet är att förändra värderingar gällande de här frågorna. (Förändrade värderingar = förändrat beteende.) Det är fortfarande i sin linda, men det vore perfekt om spelet kunde användas i skolan, eftersom man då når alla barn/unga.
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Ja, det har vi. Finns sjuka människor och människor som vuxit upp under mycket våldsamma förhållanden överallt i världen.

Men det är ingenting jämfört med den våldskultur och våldtäktskultur som finns i andra världsdelar, t ex Afrika. Det är få kvinnor där som inte blir våldtagna minst en gång i sitt liv, och unga pojkar växer upp med att jackrolling är en kul grej som dom tar med sig i vuxenlivet. Tror att en så stor andel som 25% sa att dom helt seriöst trodde att kvinnor inte menade nej när dom säger nej.

Brukar du höra unga pojkar med svensk bakgrund säga att gruppvåldtäkt är ett rätt schysst sätt att fördriva tiden på?

Jag menar inte att man ska strypa invandringen. Men vi måste vara beredda på vad det är för bakgrund många av dessa människor bär på, och VÅGA ta tag i det istället för att promt säga att "nej nej, våldtäkt utförs av män, inte invandrarmän".
Det blir missvisande att prata om det som något som enbart kommer utifrån, det var min poäng. Vi måste ta itu med hela problemet, svenskar som våldtar och invandrare som våldtar har alla en objektifierande kvinnosyn och ser det inte som att de gör något fel.

De skulle inte säga att gruppvåldtäkt är ett schysst sätt att fördriva tiden på, för de skulle hävda att det inte var våldtäkt utan alla var med på det och allt gick rätt till.

Fast det är ju så det är, det är inte bara invandrarmän som våldtar.
Så hur ska man ta tag i frågan med invandrarmän som våldtar i praktiken menar ni? Rikta särskilda åtgärder mot invandrare? Varför kan man inte helt enkelt rikta alla åtgärder mot alla ungdomar och barn, så att alla får ta del av de värderingar vi vill ha i samhället? Kvinnor som män, hetero som homo som bi, invandrare som svenskar. Diskutera attityder och sexualitet och könsroller med alla.

Vad är den praktiska nyttan i att skilja våldtäkterna åt och lägga mer fokus på invandraren som våldtar än svensken som våldtar? Varför inte lägga fokus på de som våldtar, punkt?
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Jag hörde precis om ett forskningsprojekt där man har skapat ett dataspel för ungdomar där syftet är att förändra värderingar gällande de här frågorna. (Förändrade värderingar = förändrat beteende.) Det är fortfarande i sin linda, men det vore perfekt om spelet kunde användas i skolan, eftersom man då når alla barn/unga.
Låter intressant!

Det bästa är ju om man på något sätt kan göra de här värderingsfrågorna till något interaktivt och levande i undervisningen och skolan som helhet så det inte bara blir någon som står längst fram i klassrummet och predikar en gång per år och däremellan är allt precis som vanligt. Samtidigt kan man ju inte lägga fram allt för abstrakt och svävande heller så att det aldrig händer något konkret utan allt stannar på papper som fina riktlinjer som aldrig följs. Man måste nog göra det tydligt som exempelvis med ett spel, med en lektion som inträffar minst en gång i veckan osv.
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Jag håller med dig precis!

Jag tycker att det är värdegrunden dessa pojkar har fel, det är inte så enkelt att skolan behöver bättre sexualundervisning (trots att den desperat behöver det) utan att det behövs bättre föräldrar.
Sen finns det kanske någon av pojkarna där som fick en vettig uppfostran, men går åt helvete ändå.

Jag jobbade när jag skrev så kände att jag inte fick ner det jag ville ordentligt.

Det är inte så jävla simpelt att skolan kan rädda allt när barnet går hem och får se mamma slava framför spisen, pappa behandla mamma som ett djur och storebror definierar allt i knullvänligt och att alla tjejer vill ha kuk, speciellt om de säger nej.

Nu är jag trög men har inte alls fattat var invandringen kommer in i det, om man tycker att det bara är pga invandringen det här händer kan jag hänvisa till flashback där det finns många som håller med en ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Jag tror det behöver börja redan på förskolan detta arbetet, det är nog enda sättet att "rädda"
Nu bor vi på liten ort, liten skola alla känner alla. Så för mig kommer det nog vara ganska lätt att hålla styr på mitt barn (om inte annat kommer han få ordentliga värdegrunder ur ett jämställt förhållande) men jag är inte heller främmande för att diktera nättid, ringa andras föräldrar för att se vart han är och dessutom byta skola när de börjar högstadiet (tycker inte om de två kommunala de får välja mellan)
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Fast våldtäkt och sexuella övergrepp är inte ett invandrarproblem, utan ett samhällsproblem.


Den explosiva ökningen av grovt våld är bevisat något som invandrat till Sverige och eftersom invandrare lever i samhället så är det givetvis i allra högsta grad ett samhällsproblem.

Att det just är invandrare/invandrades svenskfödda barn som är överrepresenterade i de här sammanhangen bör påpekas eftersom problemlösningen måste skräddarsys och anpassas. Den polletten har förvisso inte trillat ned än men det kommer den göra för det finns inget annat som fungerar.
Det vi ser idag är resultatet av den totala förnekelsen gentemot att det av betydande grad skulle finnas skillnader mellan människor baserade på etnicitet.

I Sverige finns idag flertal människor som är så förstörda av ondska att de aldrig kommer bli fungerande medmänniskor. Olustigt.
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Det skulle jag vilja se statistik på.

Det är ett faktum att det finns STORA problem vad gäller jämställdhet och syn på kvinnor även i den västerländska kulturen. Våldtäktskulturen vi lever i kommer inte direkt utifrån hur gärna du än vill tro det.

Jag som kvinna ser (värde)konservatism och rasism (intersektionalistiskt perspektiv verkar helt saknas hos vissa) som ett betydligt större hot än islam.

Och även om utrikesfödda skulle vara överrepresenterade vad gäller grov brottslighet (trots att invandringen ökar, och brottsligheten minskar - i år stängs fyra svenska fängelser ner), så vad ska vi göra annorlunda? Införa apartheidlagar? Skicka människor tillbaka till en säker död och strunta i allt vad mänskliga rättigheter heter?

Jag tror att konsekvenserna av rasism (vilket ofta hänger ihop med kvinnohat) är betydligt mer förödande för ett samhälle än invandring.
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Det skulle jag vilja se statistik på.

För att du inte tror på det? Nej, det är otänkbart.
Är man någorlunda samhälls- och nyhetsmedveten så är problemet uppenbart och välkänt, så nej, jag förstår verkligen inte varför du ber om statistik.
Sök och du kommer finna. Du kan läsa Norges publikationer också. Deras studier är mer heltäckande och speglar även Sveriges tillstånd, med undantaget att situationen i Sverige är värre.

Den här debattartikeln är gammal (2005) men eftersom tillståndet förvärrats de senaste 8 åren, plus att den faktiskt är poängstark, så rekommenderar jag den:
http://www.dn.se/debatt/kulturarv-ligger-bakom-invandrarnas-brottslighet/


Det är ett faktum att det finns STORA problem vad gäller jämställdhet och syn på kvinnor även i den västerländska kulturen. Våldtäktskulturen vi lever i kommer inte direkt utifrån hur gärna du än vill tro det.

Jag som kvinna ser (värde)konservatism och rasism (intersektionalistiskt perspektiv verkar helt saknas hos vissa) som ett betydligt större hot än islam.

Och även om utrikesfödda skulle vara överrepresenterade vad gäller grov brottslighet (trots att invandringen ökar, och brottsligheten minskar - i år stängs fyra svenska fängelser ner), så vad ska vi göra annorlunda? Införa apartheidlagar? Skicka människor tillbaka till en säker död och strunta i allt vad mänskliga rättigheter heter?

Jag tror att konsekvenserna av rasism (vilket ofta hänger ihop med kvinnohat) är betydligt mer förödande för ett samhälle än invandring.


Vill du dra rasismkortet så gör det åt något annat håll, jag är inte intresserad.

På din fråga vad JAG anser att vi skulle ha gjort och ska göra annorlunda så anser jag att kontrollerna av människor som kommer hit skulle vara betydligt hårdare, kriterierna för att bosätta sig och stanna i Sverige hårdare.
Permanent uppehållstillstånd och medborgarskap delas enbart ut till skötsamma medborgare.

Har man ett skitigt förflutet är man inte välkommen, visar man under sin vistelse i landet att man är ett ondskefullt element är man inte heller välkommen.

Det ska ställas krav, tydliga spelregler.

Hade det gjorts från början hade vi aldrig haft det otrevliga otrygga samhälle vi har nu idag, vi får exakt och punkt på pricka exakt vad vi förtjänar.
Det ska jag påminna mig själv om den dagen jag eventuellt blir gruppvåldtagen av 8 män alternativt ihjälhuggen på en buss eller annat otrevligt.
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Det spelar ingen roll för mig om det stämmer eller inte. För vi kan inte börja sortera ut människor pga etnicitet.

Men nu var det ju inte detta tråden handlade om från början. Den handlade om mäns (sexuella) våld mot kvinnor. Och det är ett jävligt stort problem i de allra flesta kulturer. Även den västerländska.
 
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Det spelar ingen roll för mig om det stämmer eller inte. För vi kan inte börja sortera ut människor pga etnicitet.

Men nu var det ju inte detta tråden handlade om från början. Den handlade om mäns (sexuella) våld mot kvinnor. Och det är ett jävligt stort problem i de allra flesta kulturer. Även den västerländska.


Det var heller inte vad jag skrev. Inte ens i närheten.
Jag skrev om rensning efter en människas bagage och vem du med tid visar dig vara. Stor skillnad.
Men du kanske skulle köpa då att vi ska rensa efter kön då du uppenbarligen vill sträcka dig så långt att du knyter män till problemet?
Hade vi bara haft kvinnlig invandring gissar jag att vårt samhällsklimat hade varit betydligt trevligare och tryggare idag. Mer svenskt.
Dessvärre är det betydligt fler män som invandrar än kvinnor, av någon märklig anledning.


För övrigt har grov sexuell brottslighet och grova våldsbrott inte varit ett problem tidigare i Sverige.
Det har förekommit men varit hanterbart.
Att hävda att den ökade förekomsten av betydande grad beror på större anmälningsbenägenhet lämnar jag till de naiva att fantisera om.

Dagens grova våld/sexuella våld har ökat sedan 90-talet till vad som idag är utmärkande och inte hanterbart.
De ideellt drivna kvinnohusen är överfulla och köerna är fyllda av kvinnor som vill fly sina plågoandar. Nämnas ska att det är utländska kvinnor som lever med utländska män som utmärker sig.
Den fantasi utländska män uppvisar i sitt förtryck och terror av kvinnor kan säkert även en svensk man prestera - om han har en beteendestörning och missbruk.

I några av de länder som finns representerade i Sverige idag erbjuds man ett eget skjutvapen och en plats i milis/militär om man våldtar sin mamma och/eller syster. En metod, bland många många många andra.

Vårt lagrum och dess utövare vet inte hur de ska hantera det nya brutala våldet, och frekvensen av det.
Om viljan finns så är det inga problem att fylla
fängelserna.
Troligen skulle vi kunna fylla dem med enbart sexbrottslingar inom en månad. Det går fort om man dömer gruppvåldtäktsmän till fängelse iställe för att släppa dem fria.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi måste verkligen prata om det här

Tack för att du visar på den här sidan av verkligheten som ofta inte kommer fram!
Och det ÄR problematiskt att se det ur det här perspektivet men man kan heller inte blunda för det helt och hållet.
 

Liknande trådar

Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
33 071
Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett...
48 49 50
Svar
992
· Visningar
55 735
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp