Vi med egen gård/stall

Fortsätter följetongen med min stallbyggnation 😂

Tror ni att jag skulle få bygga såhär? Box 5 gränsar till stallgången och Box 6 skulle både få en slagdörr in till Box 5 och en dörr ut i det fria, med öppningsbart fönster (som i bilden nedan). Då får vi, vad jag tycker, bra storlek på boxarna och borde även klara av kraven på utrymning från Box 6 (förstår att jag inte får bygga på detta sätt utan dörr ut i det fria).

Kommer såklart förpröva och gå igenom med Länsstyrelsen innan byggnation 😊
Visa bifogad fil 167813
Behöver man passera en box för att komma in i nästa?

Om man vill gå in från stallgången, ja. Men den inre boxen kommer ha en boxytterdörr också, och det är primärt den som kommer användas vid ex. in-/uttag.
Ja men det låter vettigt :)
Har själv haft nån liknande lösning men då varit tvungen passera en annan box för att ta sig till den inre. Det funkar om man har sjysta hästar som redan går ihop men helt klart att föredra ha varsin ingång

Vi har också en kompaktlastare, perfekt att tömma ligghall o stallets bäddar framåt sommaren, kör rundbalar, vattenkar, allting med den, går att gräva ut grunder och platta till foderplatser mm. Bästa köpet ever! Nu köpt ett aggregat till så vi kan klippa gräsmattorna med den.

Gräsmattor som tomt eller hage? Jag provar just nu en slaghacksvariant till våran kompaktlastare. Jag har ju en Bronco slaghack som dras bakom 4-hjulingen som är kanon men finns ju många andra fördelar med en frontklippare. Sedan är det ju smidigt att den inte behöver en egen motor.

Förresten angående gödselsug så sålde vi våran. Den ingick i köpet av gården men det är enklare att mocka för hand. Den var otymplig med sin slang och jobbig att tömma. Men den var bra i långt gräs.

Gräsmattor som tomt eller hage? Jag provar just nu en slaghacksvariant till våran kompaktlastare. Jag har ju en Bronco slaghack som dras bakom 4-hjulingen som är kanon men finns ju många andra fördelar med en frontklippare. Sedan är det ju smidigt att den inte behöver en egen motor.

Förresten angående gödselsug så sålde vi våran. Den ingick i köpet av gården men det är enklare att mocka för hand. Den var otymplig med sin slang och jobbig att tömma. Men den var bra i långt gräs.
Bara testat den på alla gräsmattor hittils men kan nog gå o köra i hagarna med där det inte är för kuperat, den når fram väldigt bra!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
3 013
Senast: ako
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 407
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan... 2
Svar
37
· Visningar
2 768
Senast: sorbifolia
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 291
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025