Vi med egen gård/stall

Idag har vi haft länsstyrelsen här på rutinkontroll (de hörde av sig i går eftermiddag och föränmälde sin ankomst). Det är första gången jag är med om något sådant och jag ska erkänna att jag var ganska nervös. Jag vet att både hästar och höns har det bra, men det är en gammal gård och vi är inte alls klara med hur vi vill ha det i stallet exempelvis (det blir man kanske iofs aldrig).

"Det ser väl bra ut det här" var den hårda domen. Blir intressant att få rapporten sen, såna texter har jag bara sett från andra sidan när jag själv jobbat med myndigheter.

Nu är jag redo att ligga still i soffan i cirka tre dygn, men det har jag absolut inte tid med 😅

Efter veckor med slit har jag nästan tomt hela ligghallen på halm. Fyfan vilket jobb :crazy:

1000019896.webp

Börjat måla gaveln på stallet också, kommer bli så fint! :)

Jag är mest överlycklig över att ha tagit träckprov på hästarna som visade negativt på liten+stor blodmask (PCR), spolmask samt bandmask (PCR) 🥳 Är otroligt nojig med parasiter i hagarna (och hästarna också såklart) och har ju haft en tråkig omsättning av hästar senaste 2 åren (3 nya på markerna). Sista hästen in råkade jag dessutom i all röra missa att avmaska vid flytten och hon är en import med okänd historia av träckprov och avmaskning. Dessutom hade jag gamla lådor liggandes så vet inte om jag eller labbet då missade att kolla bandmask även på hennes prov. Gör nog ett fullständigt prov igen om ett år och sedan får jag se. Min häst är ju 22 då så kanske man vill börja hålla koll oftare annars så brukade vi göra träckprov vartannat/vart tredje år när vi hade samma två hästar som konstant nollade allt. Min häst är inte avmaskad mot blodmask en enda gång sedan han flyttade hit 2012 tex och senast mot bandmask 2019.

Bifogade filer

• Screenshot_20250424_173826_M365 Copilot.webp
    Screenshot_20250424_173826_M365 Copilot.webp
    25,5 KB · Visningar: 38
Tack för att du påminde om detta roliga som väntar 😬 Kan man sälja det som en upplevelse på något vis? "Nordic Straw Lifting".
Jag har faktiskt lyckats sälja (ett fåtal) säckar till trädgårdsfolk. Fick totalångest över att behöva fylla min gödselstack med bara typ ren halm (ja smutsig också såklart men den gav ingen ångest 😅). Har dessutom utökat mina odlingar här hemma av samma anledning :rofl:

De andra åren när jag haft i huvudsak torv i ligghallen har det räckt att tömma varannat år men det kommer definitivt inte gå nu. Är glad om den räcker till hösten.

Jag har faktiskt lyckats sälja (ett fåtal) säckar till trädgårdsfolk. Fick totalångest över att behöva fylla min gödselstack med bara typ ren halm (ja smutsig också såklart men den gav ingen ångest 😅). Har dessutom utökat mina odlingar här hemma av samma anledning :rofl:

De andra åren när jag haft i huvudsak torv i ligghallen har det räckt att tömma varannat år men det kommer definitivt inte gå nu. Är glad om den räcker till hösten.
Oj, sälja till och med! Bra jobbat. Jag lyckades odla upp nästan all halm själv i fjol och siktar på att göra detsamma i år - och det är samma för mig, jag hade kanske odlat mindre potatis t.ex. om jag inte haft halm i ligghallen. Gödsel gick utmärkt att skänka bort till folk i fjol, i år har intresset hittills varit minimalt men det kanske är lite för tidigt på säsongen. Själv odlar jag nästan uteslutande i halm + brunnen gödsel och är supernöjd med det, men det är klart att jag egentligen har en överproduktion i förhållande till husbehoven.

Oj, sälja till och med! Bra jobbat. Jag lyckades odla upp nästan all halm själv i fjol och siktar på att göra detsamma i år - och det är samma för mig, jag hade kanske odlat mindre potatis t.ex. om jag inte haft halm i ligghallen. Gödsel gick utmärkt att skänka bort till folk i fjol, i år har intresset hittills varit minimalt men det kanske är lite för tidigt på säsongen. Själv odlar jag nästan uteslutande i halm + brunnen gödsel och är supernöjd med det, men det är klart att jag egentligen har en överproduktion i förhållande till husbehoven.
Och bra jobbat att använda själv! :)
Har du halm och gödsel på olika ställen?

Jag har mark att gödsla så skulle egentligen vilja ha mera gödsel.. 😅 men kommer testa konstgödsel i år istället. Har svårt att sprida fastgödsel på våren också.

Och bra jobbat att använda själv! :)
Har du halm och gödsel på olika ställen?

Jag har mark att gödsla så skulle egentligen vilja ha mera gödsel.. 😅 men kommer testa konstgödsel i år istället. Har svårt att sprida fastgödsel på våren också.
I fjol var min första vinter med halm (första vintern med hästarna hemma på gården) så hittills har jag inte behövt ha nåt bestämt ställe att lägga förbrukad halm på. Lite har hamnat på gödselstacken förstås (det jag mockat ut under vintern) men resten använde jag för att anlägga potatislandet och lägga på jordgubbslandet, och så en del i en "skräphög"/trädgårdskompost som är en annan hög än gödselstacken.

Men det här med "no dig"-odling är ju verkligen en toppengrej om man har halm och silage som behöver kasseras. Jag tyckte att potatislandet blev jättegigantiskt på höjden ifjol, men det har ju sjunkit undan till ingenting typ.

Vi började med halm i höstas i stället för spån till hästarna. Gödselstacken blev gigantisk i jämförelse. Orken tröt i höstas och jag la ingenting på mina odlingar. I år ska jag vräka ut ett tjockt tjockt lager. Blir superfin jord av det.

Vi har byggt om stora delar av vårt stall sedan vi flyttade till gården för några år sedan. Vi har nu en sista del kvar att byta ut inredningen i, angränsande till stallgången. Jag behöver lite hjälp att tänka...

Ytan är 4,83 m bred (på smalaste stället) och 5,8 m lång. Idag har vi där en stor, avlång box på 19 kvm samt en smal "gång" på sidan där vi förvarar kraftfoder. Nu har vi byggt till en foderkammare och har därmed inget behov av gången på sidan (där allt ändå bara blir dammigt...).

På denna yta har vi just nu tre alternativ.
1. Bygga en stor box, den skulle då bli ca 4,8 x 4 meter (19 kvm, som boxen idag men mer kvadratisk) och vi skulle kunna göra en uppställningsplats utanför boxen på resterande yta, får då två uppställningsplatser i bredd.
2. Bygga en gigantisk box på 4,8 x 5,8 m (28 kvm).
3. Bygga två boxar, varav en godkänd för storhäst upp till 1,70 och en för d-ponny. Boxarna skulle då båda bli av den smalare sorten, den ena 2,2 m bred och den andra 2,55 m bred. D-ponnyboxen skulle kunna bli 2,2 x 5,8 = 12,5 kvm och storhästboxen 2,55 x 5,8 = 14,5 kvm. Rent kvadratmetermässigt alltså rymliga boxar för storleken på häst, men frågan är om det är hål i huvudet att göra två smala boxar varav en bara godkänd för D-ponny?
Övriga (4 st) boxar i stallet är kvadratiska och godkända för hästar upp till 1,80.
Om någon har någon annan tanke så kom gärna med förslag!

Om det skulle bli två boxar så kommer vi bygga utifrån möjligheten att kunna ta bort mellanväggen för att göra om till en stor fölbox vid behov. Har i dagsläget inga planer på att ta fler föl men vill ändå ha möjligheten.

Idag har vi fem boxar i stallet. "Drömmen" har alltid varit att på något sätt få till 6 st boxar, och ventilationen (som vi också byggt om) är godkänd för ytterligare en häst. Men jag vill inte addera ytterligare en box bara för att, det ska ju vara funktionellt.

Förlåt för långt inlägg, men vill gärna få all tänkbar input 😇

Vi har byggt om stora delar av vårt stall sedan vi flyttade till gården för några år sedan. Vi har nu en sista del kvar att byta ut inredningen i, angränsande till stallgången. Jag behöver lite hjälp att tänka...

Ytan är 4,83 m bred (på smalaste stället) och 5,8 m lång. Idag har vi där en stor, avlång box på 19 kvm samt en smal "gång" på sidan där vi förvarar kraftfoder. Nu har vi byggt till en foderkammare och har därmed inget behov av gången på sidan (där allt ändå bara blir dammigt...).

1. Bygga en stor box, den skulle då bli ca 4,8 x 4 meter (19 kvm, som boxen idag men mer kvadratisk) och vi skulle kunna göra en uppställningsplats utanför boxen på resterande yta, får då två uppställningsplatser i bredd.
3. Bygga två boxar, varav en godkänd för storhäst upp till 1,70 och en för d-ponny. Boxarna skulle då båda bli av den smalare sorten, den ena 2,2 m bred och den andra 2,55 m bred. D-ponnyboxen skulle kunna bli 2,2 x 5,8 = 12,5 kvm och storhästboxen 2,55 x 5,8 = 14,5 kvm. Rent kvadratmetermässigt alltså rymliga boxar för storleken på häst, men frågan är om det är hål i huvudet att göra två smala boxar varav en bara godkänd för D-ponny?
Övriga (4 st) boxar i stallet är kvadratiska och godkända för hästar upp till 1,80.

Om det skulle bli två boxar så kommer vi bygga utifrån möjligheten att kunna ta bort mellanväggen för att göra om till en stor fölbox vid behov. Har i dagsläget inga planer på att ta fler föl men vill ändå ha möjligheten.

Idag har vi fem boxar i stallet. "Drömmen" har alltid varit att på något sätt få till 6 st boxar, och ventilationen (som vi också byggt om) är godkänd för ytterligare en häst. Men jag vill inte addera ytterligare en box bara för att, det ska ju vara funktionellt.

Alt 1 är det som ger bästa stallet överlag tycker jag. Jag förstår om du vill ha en box till, men alt 3 känns inte som en tilltalande lösning i mina ögon.

Alt 1 är det som ger bästa stallet överlag tycker jag. Jag förstår om du vill ha en box till, men alt 3 känns inte som en tilltalande lösning i mina ögon.
Tack! Ja, alternativ 1 ger ju helt klart mer luft i stallet och det alternativet har varit min utgångspunkt 🤗 Tanken på en extra box lockar såklart - men det ska som sagt vara vettigt. Jag har själv ingen erfarenhet av smala boxar…

Jag tycker tvärt om, kör på alternativ 3 - två boxar! Det är ju som du säger rymliga mått till de storlekarna på hästar, och jag upplever att hästarna kan föredra lite mera långsmala boxar där man faktiskt kan gå från en sida till en annan, och t.ex. bajsa i ena änden och äta i den andra. Iom ni har flera kvadratiska boxar är det ju bara att flytta runt om någon inte skulle trivas i en smalare box. Det kommer dessutom höja värdet på gården (iaf lite) med en till box, om ni nånsin skulle vilja sälja eller behöva ny takst. :) Tänk på att det evt kan behövas förprovning, bara.

@hamilton1 du har koll på förprövning va? :) eftersom du redan har fem boxar är det ett krav.

Behöver ni uppställningsplatser? Eller går det bra utan?
Jajamän. Stallet är förprövat inför ombyggnationen och besiktigat innan hästarna flyttade in (det var 4 st boxar när vi köpte gården, så vi har redan byggt till en). Har också haft en dialog med Länsstyrelsen angående den kvarvarande ytan och att den ska byggas om på något sätt, och att vi såklart ska förpröva även den delen.

Vi har två platser för uppställning i stallgången och behöver egentligen inte mer än så.

Då är jag nog inne lite på @sorbifolia s resonemang (även om jag personligen är ett fan av gruppboxar - tänker att alternativ två blir en gruppbox - ffa om man har små hästar eller unghästar).

Fortsätter följetongen med min stallbyggnation 😂

Tror ni att jag skulle få bygga såhär? Box 5 gränsar till stallgången och Box 6 skulle både få en slagdörr in till Box 5 och en dörr ut i det fria, med öppningsbart fönster (som i bilden nedan). Då får vi, vad jag tycker, bra storlek på boxarna och borde även klara av kraven på utrymning från Box 6 (förstår att jag inte får bygga på detta sätt utan dörr ut i det fria).

Kommer såklart förpröva och gå igenom med Länsstyrelsen innan byggnation 😊
1747672027822.webp

Ja visst.

Men om man har lite fler hästar, och t.ex. lösdrifter att mocka ur, där traktorn är för stor för att komma åt, så är en kompaktlastare ett superbt komplement till traktorn.

Traktorn å andra sidan är ju perfekt på stora ytor.

Min egentliga poäng var nog att gödselsug inte är värt pengarna.
Vi har också en kompaktlastare, perfekt att tömma ligghall o stallets bäddar framåt sommaren, kör rundbalar, vattenkar, allting med den, går att gräva ut grunder och platta till foderplatser mm. Bästa köpet ever! Nu köpt ett aggregat till så vi kan klippa gräsmattorna med den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
3 012
Senast: ako
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 388
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan... 2
Svar
37
· Visningar
2 762
Senast: sorbifolia
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 290
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka