Vi med egen gård/stall

Bukefalos 30 år!

Jag har bara två hästar hemma. Men jag har inte mockat dagligen i hela hagen och har nu en del att ta på de ickegrusade områdena. Jag är lite skröplig i kroppen nu. Men har tur i att sambo gärna hjälper till. Så om jag är själv och gör det kan jag kan mocka i högar eller lägga ut utanför hagen i högar. Sen kör han bort det. Lyxigt ändå med tvåbenad traktor! 😅 😍
Var nere på betesmarken och kollade igår. Längtar så tills de kan mysa runt där igen! ❤️

Gården mina hästar bor på har höns, say no more 🙃 Delvis därför jag också ofta tappar orken att mocka. Istället för att plocka upp fina bajshögar på kort gräs sommartid är det delvis utspritt. Och krattar jag måste jag direkt ta upp varje hög annars är de där o härjar. Dessutom också i ligghallen där mina hästar egentligen är renliga o stillsamma 🫠 Men visst håller de också fint förutom just när de halvt sprider bajset! Och på våren får jag alltid mockhjälp av min mamma, då rår inte hönsen på oss 😍

Gården mina hästar bor på har höns, say no more 🙃 Delvis därför jag också ofta tappar orken att mocka. Istället för att plocka upp fina bajshögar på kort gräs sommartid är det delvis utspritt. Och krattar jag måste jag direkt ta upp varje hög annars är de där o härjar. Dessutom också i ligghallen där mina hästar egentligen är renliga o stillsamma 🫠 Men visst håller de också fint förutom just när de halvt sprider bajset! Och på våren får jag alltid mockhjälp av min mamma, då rår inte hönsen på oss 😍
Åh nej, vad jobbigt! 😩
När jag bodde hos mina tränare fanns höns på gården. De var inte i hagarna och pickade mest bara i halmen i stallet. 👍
Kunde bli spännande att rida ibland bara när man fick kryssa bland dem på ridbanan eller de gömt sig i buskar runt den och rök i ihop med varann plötsligt och lät och flaxade. 😬😂
Roligaste var när en fasan, som vi gissar rymt från uppfödning i närheten, försökte snö hönsen från tuppen och de stred i ca 2 månader varje dag. Den såg lite malplacerad ut i gruppen. 🙄😂

Jag har ju hagar runt hela gården, förutom uppfarten. Givetvis har dotterns hund kommit på att uppfartsvägen också är vägen ner till stora vägen där det ibland går förbi spännande hundar men också dundrar förbi långtradare...

Hunden har en stor hage som han inte kan gå ut ur, men det är trevligt att ha med honom och min kille hund "ute på gården" också. Så vi skulle behöva en överkörningsbar grind. Men de man köper är ju asdyra, visst borde det gå att göra själv?

Någon som har något förslag?

I lördags skrev jag på FB att man gärna får hämta hästgödsel hos mig - och oj vad poppis det blev i år! Jag har gett bort förut också, men så här högt tryck har det inte varit förut. Jag väljer att tolka det som att folk är fortsatt odlingssugna och jag vill också gärna tänka att mina hästar kanske bidrar till att folk köper hem mindre torv i plastsäckar. (Tänker inte göra nån exakt uträkning av mina hästars miljöpåverkan på totalen, vill bara glädjas lite åt detta.)

Folk undrar vad jag vill ha betalt. Jag är bara så himla glad att få ge bort det. Men om det ska fortsätta så här behöver jag nog bromsa lite för att det ska räcka till mina egna tomater. Tur att det är en oändlig resurs - och det är mycket roligare att mocka hagen när produkten är så här poppis 😅 :turd:

Jag står i valet och kvalet vad jag ska göra med vår gamla gödselplatta. Helt plan utan väggar är den idag så något måste göras.

Alt 1. Mura väggar + klack. Dock är lutningen sådär/icke-existernade? och iochmed att det är nära väg -> dike så vet jag inte hur omständligt det blir. Vill inte riskera att lägga pengar och tid på det för att sedan få besked om att den inte var tillräcklig. Har bara två hästar till sommaren varav en mini samt bädd i lösdriften så det är inga megamängder.

Alt 2. köpa beg container. Hade varit enklast med en mindre som kan flyttas med grannens traktor, dock kanske den blir för liten. en större kräver lite mer kostnad för hämtning ev.

Ugh, dessa val...

Idag har vi haft arbetsdag med nära och kära och shit vad vi fick gjort!

- Bytte stolpar i hagen
- knackade loss gammal puts och lade på nytt i ena boxen
- Bytte alla lampor i stallet
- Tog bort gammalt galler i miniboxen, knackade bort gammalt glas samt renoverade stallfönster som ska ha lexan istället. Så nu har äntligen minishettisen en passande box med låga väggar när vi väl behöver stå där.
- Byggde om logens dörrar helt så att översta delen inte behöver stöttas upp varje gång jag ska köra in hö med transporten
- Flyttade all ved från gamla vedboden till nya
- Rev gamla vedboden
- Planterade blommor i stallets blomlådor, rosbuske i trädgården samt klippte ner alla buskar
- Plockade sten i hagarna
- Rensade logen, växthus och diverse på grejer som åkte till tippen
- Rensade alla buskar runt husets grund
- Tvättade alla fönster
- Rensade ogräs på uppfarten
- Kapade flaggstångs fundament
- Satte nya nät till ljusgårdarna
- Tätade källardörren

Allt avslutades med att viltbutikens ägare kom med ett grillat vildsvin på spett som serverades med potatisgratäng, sallad, gammeldansk och glass till efterrätt. 😁

Nu är jag helt slut!

Idag har vi haft arbetsdag med nära och kära och shit vad vi fick gjort!

- Bytte stolpar i hagen
- knackade loss gammal puts och lade på nytt i ena boxen
- Bytte alla lampor i stallet
- Tog bort gammalt galler i miniboxen, knackade bort gammalt glas samt renoverade stallfönster som ska ha lexan istället. Så nu har äntligen minishettisen en passande box med låga väggar när vi väl behöver stå där.
- Byggde om logens dörrar helt så att översta delen inte behöver stöttas upp varje gång jag ska köra in hö med transporten
- Flyttade all ved från gamla vedboden till nya
- Rev gamla vedboden
- Planterade blommor i stallets blomlådor, rosbuske i trädgården samt klippte ner alla buskar
- Plockade sten i hagarna
- Rensade logen, växthus och diverse på grejer som åkte till tippen
- Rensade alla buskar runt husets grund
- Tvättade alla fönster
- Rensade ogräs på uppfarten
- Kapade flaggstångs fundament
- Satte nya nät till ljusgårdarna
- Tätade källardörren

Allt avslutades med att viltbutikens ägare kom med ett grillat vildsvin på spett som serverades med potatisgratäng, sallad, gammeldansk och glass till efterrätt. 😁

Nu är jag helt slut!

Jävlar vilket hästjobb! Hur många var ni egentligen?!

Åh hur många gånger har jag tänkt på hur hopplöst det är att hinna med att fixa allt som behöver lagas/rensas/städas/klippas/köras till tippen på EN persons lediga tid - arton människor till förfogande är ju fantastiskt! Och vilken solig och fin dag att välja som arbetsdag.

Vi har planterat hela 8 träd i hagen nu. Det är träd vi ryckt upp i trädgården. Så det hela är ett experiment om de tar sig. Träden är väldigt små.
Vi har en lönn som fröar av sig och det blir lite slåträd här och där. 5 träd från den står i hagen nu. Det högsta är kanske… 70-80cm.
Sen tre granar. De är väl 20cm. Men de har överlevt en månad än så länge.

Vi ska nog plantera lite fler i höst, när man slipper vattna i samma utsträckning som nu.

Har en inackordering på väg in och fan vad krånglig jag känner mig.. :o

De har också varit på väg in i en månads tid så halvt stått stand by men nån häst har blivit såld till någon annan innan besiktning, en besiktning blev inställd, en gick inte igenom osv- verkar vara en mardröm att leta ponny just nu :crazy:

Hur som. Jag har ju lösdrift så är brutalt jävla noga med att inte få in stora blodmasken. Den här hästen ska ha varit avmaskad när den flyttade in till nuvarande stall för några veckor sedan men tycker inte det duger 🙈 antingen vill jag se att hela stallet är grönt eller avmaska igen (plus ensam i grushage då) här..

Har en inackordering på väg in och fan vad krånglig jag känner mig.. :o

De har också varit på väg in i en månads tid så halvt stått stand by men nån häst har blivit såld till någon annan innan besiktning, en besiktning blev inställd, en gick inte igenom osv- verkar vara en mardröm att leta ponny just nu :crazy:

Hur som. Jag har ju lösdrift så är brutalt jävla noga med att inte få in stora blodmasken. Den här hästen ska ha varit avmaskad när den flyttade in till nuvarande stall för några veckor sedan men tycker inte det duger 🙈 antingen vill jag se att hela stallet är grönt eller avmaska igen (plus ensam i grushage då) här..
Efter att ha fått in stor blodmask via inackordering för ett antal år sedan skulle jag aldrig släppa in ny häst utan antingen träckprov (med analys för stor blodmask också då såklart) eller avmaskning direkt. Och gå själv där det går att mocka helt rent till den är kontrollerat fri.
Vi hade en stor hage som först fick ligga i träda ett år och sedan betas av får, där vi tog till lite extra och hade fåren två år. Men tre år utan en ordinarie hästhage är lång tid...

Efter att ha fått in stor blodmask via inackordering för ett antal år sedan skulle jag aldrig släppa in ny häst utan antingen träckprov (med analys för stor blodmask också då såklart) eller avmaskning direkt. Och gå själv där det går att mocka helt rent till den är kontrollerat fri.
Vi hade en stor hage som först fick ligga i träda ett år och sedan betas av får, där vi tog till lite extra och hade fåren två år. Men tre år utan en ordinarie hästhage är lång tid...
Då är det inte bara jag, skönt att höra.. på lösdrift blir ju allt extra känsligt dessutom, alla hagar sitter ihop med ligghallen.

Är så glad över rundcorallen med grusunderlag där nya hästar kan gå.

Jag hade också bestämt över rutinen med nya hästar. Standard är ta träckprov och sedan avmaska mot allt, ha i begränsad hage och mocka. Sedan göra plan utifrån träckprovet. I ditt fall där hästen ska ha varit avmaskad hade jag försökt få tag i info om exakt när och med vad hästen avmaskats och rådfrågat mitt go to tips Kristina Odensvik. Det handlar ju om du känner att du kan lita på att hästen fått medlet de säger och rätt mängd och vilka marker den gått på sedan avmaskningen. För mig är detta SUPERVIKTIGT. Också enda saken jag som stallägare kräver att göra/vara med vid just för att det är ju marken som ska skyddas som du säger.

Btw är just byte av stall "undantaget" där hon alltid rekommenderar avmaskning oavsett svar på träckprovet för att inte råka missa något. Däremot jättebra om man tar träckprov innan man avmaskar så att man vet hästens status innan avmaskningen när den kommer.

Nu har jag också blivit av med ett jobbigt hörn på gödselstacken, ett som jag försökt isolera för att rensa och täcka pga där växte in både nässlor och kvickrot. Samtidigt väldigt välbrunnet så det har blivit lucker och fin planteringsjord - men med mängder av ogräsfrö uppifrån utöver rötterna från sidan.

En stackars lokal hobbyodlare frågade om gödsel och jag hade tänkt att de skulle ta från den egentliga stacken (där det ju går att gräva fram välbrunnet utan ogräsfrö uppifrån). Men de valde den tragiska ogräshögen trots mina varningar. Vilken jackpot! Den stora stacken kan ju en bonde ta och så blir det riktigt soprent på plattan, det var inte igår! Känns nästan som att få en rymlig altan när den är helt tömd. 😀

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka