Sv: Vi med isländska fårhundar!
Tyvärr, inga bilder. Någon gång ska jag a) lägga in mina gamla bilder på nya datorn och b) lära mig få in dem på Buke.
Jag hör till dem som föredrar isländska namn på isländska hundar och hästar.

Min heter Landi, isländska för landsman. Och isländsk slang för hembränt.

Ingen av hans släktingar från Pretty-Pruds kennel har (haft) några svåruttalade namn.
Landi är lättfostrad men svårtränad. Han tröttnar superfort på att traggla (jaf hade schäfer innan honom - vilken skillnad!) och har egna åsikter om hur lydnadsmomenten ska utföras. Man får lirka, annars blir han sur. Spåra älskar han, men har fått göra alldeles för lite.
För mig är han den finast klokaste mjukaste vackraste hunden som finns. Och en källa till dåligt samvete för han är en sån mattegris men jag måste lägga tid på vår dvärgpudel som är unghund. Visst har han en husse, men han duger inte lika bra. (Pudeln är också mattegris, men inte alls i samma utsträckning).
Det finns hanhundsilska i rasen, men Landi är jättetrevlig mot andra hundar. Men han svarar direkt om någon är stöddig mot honom så jag får vara lite försiktig. Han är en helt underbar "storebror" till pudeln i alla fall, leker med och tuktar honom.
Landi blir åtta år till sommaren. Det är ingen ålder för en islänning! Tyvärr är hans tjocka päls rena fästingmagneten och han har haft både borrelia och erlichias och det verkar som han inte blir helt fri från det. Just nu mår han prima efter en 20-dagars antibiotikakur.