vi med ny valp, cocker spaniel

noble art

Trådstartare
kanske redan finns en tråd? Men jag hittade iallafall ingen. Detta är första gången jag är inne på hund, är ju annars bara inne på häst sidorna.
Men igår var vi o tittade på en Cocker hane, svart/vit född feb-2010.
Förutsatt att han går igenom vet bes så hämtar vi honom på fredag.

Vad bör man kolla innan köp? sjukdomar vanliga för cocker? spelar härstamnning, kennel ngn roll?
Vi har valt cocker för att den är sällskaplig, snäll, rolig, gillar motion, att arbeta, leka m.m Har inga planer på utställning, men kanske agility, eller enklare jakt/spår. Men borde kanske kollat upp mer om just härstamning kontra sjukdomar, eller?

Sv: vi med ny valp, cocker spaniel

Hade jag köpt en ny cocker så skulle jag ha tittat efter hur modig valpen var. (Detta gäller visserligen med alla hundar som man köper, att kolla mentaliteten). Cockerspanieln har oftast väldigt vek mentalitet och är oftast lite mesig och osjälvständig. Jag skulle försöka hitta en valp som vågar ta för sig bland de andra valparna och som kanske vågar gå iväg på egna äventyr och inte behöver ha de andra valparna/mamman tätt intill hela tiden.
I övrigt så är ögon och öronsjukdomar vanliga för rasen. Härstamning är lika viktigt som hos alla hundar, ska ni inte ha den till utställning så behöver den ju inte ha stamtavla i 32 led bakåt men jag hade kollat med uppfödaren hur mamman och pappan är i mentaliteten, gärna hälsat på dem själv också.

Agility och spår passar utmärkt när man har cocker! :)

Det låter bra, för vi vill inte ha någon med för starkt psyke.
Pappan hälsade vi inte på, bara såg ute i trädgården- han kom fram o hälsade och såg hur glad ut som helst o var full fart. Mamman var jätte gosig, lekfull o lyhörd, så det känns ju bra.
Vi hämtar honom ikväll.

Vad bör man kolla innan köp? sjukdomar vanliga för cocker? spelar härstamnning, kennel ngn roll?
Men borde kanske kollat upp mer om just härstamning kontra sjukdomar, eller?

Ni bör kolla att bägge föräldrarna är ögonlysta u.a eller med en anmärkning som inte är ärftlig. Kolla också upp vad föräldrarna har för HD-status. Bra är det också om minst en av föräldrarna är DNA-testad fri, alternativt heriditärt fri, från prcd-PRA och FN. Alla dessa uppgifter finns att nå via SKKs hunddata om det är gjort öppet. Om ni hittat valpen via cockerklubbens valpförmedling är allt detta krav, förutom DNA-test för FN. Väl inne på hunddata kan ni passa på att plocka fram tre nummer till tidigare valpköpare hos uppfödaren, gärna av släktingar till er tilltänkta. Hör er för hur nöjda/missnöjda de är med sin hund/uppfödare. En missnöjd kan vara otur, två eller fler är en trend.

Titta sedan på tiken och ev. andra släktingar i kenneln. Ser de friska, glada och harmoniska ut? Inga lösa ögonkanter, glanslösa pälsar, ovårdade pälsar (tovor), röda örongångar (lyft på öronen och titta!) eller hårlösa fläckar. De ska heller inte vara blyga/rädda, utan glatt anfalla nykomlingar med blöttunga och viftande svans. Om allt ser bra ut är det bara att slå till, men om ni tvekar det minsta ska ni lita på den känslan och backa från köpet. Denna hund ska bo med er i 10-15 år, så det är viktigare att det blir rätt än att just den valp ni tittat på kommer hem till er. Det finns massor av bra cockervalpar till salu.

Lycka till, hoppas att ni blir nöjda med ert val av valp!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Är helt säker på att ni har sett inlägg som dessa hundra gånger tidigare, men här kommer en till. Har i upp till fem år gått i...
Svar
5
· Visningar
1 233
Senast: Miao
·
Hundavel & Ras Hej! Min familj funderar på att köpa en hund och vi funderar på rhodesian ridgeback. Den ska vara snäll och kelig, kunna hanteras av... 2
Svar
30
· Visningar
6 887
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv... 2
Svar
34
· Visningar
3 082
Senast: Atalantha
·
Övr. Hund Jaha, jag som var så säker på att det skulle bli en rottis är inte alls så säker längre. :crazy: Måste verkligen tänka igenom det här... 2
Svar
25
· Visningar
2 876
Senast: KisseNova
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Shop to you drop, del 4
  • Oseriös avel 2023