Bukefalos 28 år!

Vi renoverar stall!

Sv: Vi renoverar stall!

Spännande med stallbygge!

Konstigt om djurskyddsinspektörer har sagt olika då reglerna är ganska tydliga. Här står det om hur takhöjd mäts och lite mer som är bra att veta (även om du säkert redan vet det från annat håll).
 
Sv: Vi renoverar stall!

Ja men ser man på! Lägsta takhöjd var ju faktiskt 2.20 och inte 2,40! Nu spelar ju det ingen roll eftersom Dalton kräver 2,40 i tak men ändå!
I mina papper står det 2,40.. Skumt!

En liten fråga till er:

Väggar och tak i stallet ska målas vita är det tänkt, frågan är om det är försent att måla nu för i år? Jag tänker med natttfrost och grejer som börjar dyka upp?
 
Sv: Vi renoverar stall!

Så! Sent om sider kommer här mera bilder!

Från Gjutningen:

Betongbil på G!
11042_1251728128.jpg


Trångt i dörrhålet - men det gick! (Dörrhålet ska tas upp så det blir högre)
82930_1251728169.jpg


Pappa och morfar slet med den tunga betongen, medan jag fick se på med trasig rygg... Blä!
26998_1251728208.jpg


Alla betong är på plats och morfar ska släta till den.
53810_1251728271.jpg
 
Sv: Vi renoverar stall!

Jag passade på att skriva lite i betongen - kan vara kul för eftervärlden! :)
61466_1251728347.jpg

(När vi rev innertaket så hittade vi en brädstump som var istucken därunder. På den hade min farfarsfarfar skrivit: "Taket lades 1889, till en kostnad av 18kr. JGS" Sånt är häftigt! )

Nu i helgen fick vi äntligen börja bygga! Här är shettisboxen. Eller ja, den blev 6kvm i slutänden, så han får gott om plats plutten! :D
10608_1251728401.jpg


Storhästboxarna - den högra på bilden är drygt 9kvm och den vänstra är drygt 8kvm. Vi gjorde om väggarna lite än hur vi tänkt på ritningen. På det viset fick vi väldigt mycket bredare gång och mycket rymligare överlag. På bilden är boxdörrarna inte upphängda, de är tänkta att vara ungefär en halv planka lägre än boxväggen.
37218_1251728466.jpg


Det som är kvar att göra nu är att göra iordning dörrhålen ut, samt att det ska sättas in två små fönster i vardera storhästbox. Sen ska stallet målas vitt till väggar och tak, och boxarna ska laseras nötbruna. Dock lutar det åt att målning blir till nästa år då det börjar bli väl fuktigt och ruggigt nu tror jag.

Men tjohej! Jag har ett stall! :bump:
 
Sv: Vi renoverar stall!

Åh så roligt, stort grattis till ditt stall! :banana:

Jag minns själv känslan av hur det vara att inviga mitt lilla stall förra hösten, och sedan dess har det ändå byggts på dubbelt så mkt. Det är underbart med eget :D
 
Sv: Vi renoverar stall!

Vi håller på att renoverar ett stall med liknande planlösning. Två boxar på 9,24 kvadrat och en shettisbox på 4,4. Plus en liten sadelkammare. Hur långt har du kommit nu? Vore roligt att se bilder.
 
Sv: Vi renoverar stall!

Halloj!
Stallet är idagsläget istortsett klart. Hästarna har flyttat in och verkar trivas som fiskar i vattnet. :D

Det som är kvar är att måla, vilket det tyvärr är för kallt och fuktigt för att göra i år, vilket vi får göra till sommaren.
Då ska det också sättas in två små fönster i bakre väggen, en i varje box.

Sadelkammaren bliv liten, men fullt funktionell och betydligt rymligare än vad jag faktiskt trott! :D
 
Sv: Vi renoverar stall!

Vad roligt! Jag vill se bilder:bump:!
Vi håller på att måla vårt stall och det funkar bra. I värsta fall sätter vi in en värmefläkt så det torkar. Jag konsulterade min svåger som är målare och han sa att det gick bra att måla.
 
Sv: Vi renoverar stall!

Uuuuh, va' roligt! Ja vill mä ha:bump:
Annrs va kul det mä hästtiden,sen 50-talet! Å den grävar'n en sån skulle en ha...i övrigt tror jag att de flesta bygger godkända stall då man ändå satsar med gjutet gölv:grin:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 180
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 363
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 691
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp