Vi som förstör våra hästar med AR ridning

F

fio

brukar det ju heta bland dressyrfolket. NU skall jag dock skryta jädrigt mkt här.
Jag var på programridning igår för en av våra mest kända GP domare och han fullkomligt tappade hakan när jag red in :devil:
Jag red runt i trav och galopp först innan jag red in i programmet som var Medelsvår B:3
Han uttryckte det enkelt, det kommer hagla 8 och 9:or och det gjorde det oxå till galopprogrammet visserligen då Hille flippade ut och trodde att det skulle finnas en terränbana bakom knuten för honom att spela ut sin glädje över att säsongen ÄNTLIGEN har börjat.

Nu hade inte säsongen börjat riktig än och jag fick rida programmet en gång till då han var betydligt lugnare.
Men 9 på traven och 9 på galoppen 7 på den samlade och mellanskritten och 6 på den ökade då han var lite spänd och taktade.

Han rådde mig starkt till att pensionera denna häst från fälttävlansbanorna och satsa på dressyren då hästen kommer att räcka mer än väl på dom Internationella dressyrbanorna förutsatt att han lugnar ner sig lite då förstås för då har han kapacitet att gå på 8 or och 9 or :D Distriktstanterna i dressyrkommiten dreglade och höll med.

Skolorna är 9 mässiga och den ökade traven är i dagsläget 8, inte illa pinkat för en häst som för ett år sedan knappt kunde länga sig i trav.
Så man kan ju lungt säga att det som jag fick med mig hem från CD träningen i november har ju helt klart hjälpt till att utveckla gångarterna och att han hela tiden rör sig över ryggen numer och jag kan sitta som klistrad även i ökad trav :)
Så man kan ju lungt säga att jag ser fram emot nästa CD kurs nu om 2 veckor :bow:

Och Jag, ja jag sitter och lider med den stackars AR tränade hästen= förstörd medans jag väntar på en inbjudan till förbundsträningen i distrikten med Eric Lette :angel:


/fio som kanske byter fälttävlansdressen till den konstanta fracken :cool:
 
Du skulle bara våga byta om till dressyren nu!!

Du ska ju visa framfötterna i fälttävlan ju. *Renée tjurar*

Skit kul att det gick så bra!!

Kan knappt vänta tills man får komma och hälsa på till sommaren. För du vet nu finns det inte återvändo. :devil:
 
Jag har faktiskt flera andra hästar oxå :angel:
Och jag ser fram emot ditt besök, det är så kul när folk tappar hakan nämligen ;)
 
Du det spelar ingen roll hur förberedd du än blir, du kommer få sätta gummiband på den där hakan om du skall orka dra den upp och ner hela tiden :cool:
 
Men då kanske mkt av din framgång ligger i att du efter vad jag förstått hittat en tränare som inte tillämpar dubbelvikta hästar? :angel:
 
Jättekul! Go get them! Härligt att visa upp hur dressyr SKA se ut! Och det måste vara underbart att ha så pass mkt förkunskaper att en enda clinic kan förändra hela hästen. Själv får man ju gå den lååååånga vägen, och kanske om 3 hästar kan börja visa sig på tävlingsbanorna. :smirk:
 
Ja alltså det var inte så märkvärdigt egentligen men gjorde desto större förändring för hästen.

Det var det att jag inte fick sitta på honom alls utan stå i fältsits i trav för att ryggen skulle komma upp ordentligt och börja svinga och då få in bakbenen längre inunder genom att växelvis med skänkeln be om mer undertramp, även om han har varit lite över ryggen när man har ridit så har han aldrig svingat utan varit mer låst i både bäcken och länd, dels att jag fick hjälp med att vinkla in bäckenet och trampa lite.

Allt detta i extremt långsamt tempo vilket har byggt upp styrkan , jag är nästan förvånad själv över hur mkt dom stärker sig i detta.

Nu har jag ju spenderat hela vintern med att värma upp i fältsits i skritt trav och galopp i mest öppna och sluta och det har byggt upp honom något helt fantastiskt :D
Nu svingar det hej vilt och han är väldigt loss i ryggen och kommer mkt längre in med sina bakben.

Alltså inga stora märkvärdiga saker och egentligen skulle väl vem som helst kunnat påpeka det men grejen är ju att ingen har gjort det och jag har tränat för många "stora" tränare inom dressyren :crazy:

En del har ju sagt att han måste vara mer över ryggen för han blir gärna lätt spänd och thats that!! Ingen speciell hjälp eller tips om hur man kan underlätta för hästen utan bara mer ett konstanterande att så här är det!
Ja tills CD gav mig dessa tips då!
 
Jag tycker att det CD tillämpar i mångt och mycket "bara" är god, klassisk dressyr -det som gör det så intressant är att hon lyckas förmedla en känsla till ryttaren hur han/hon ska använda sin kropp för att inte hindra hästens naturliga rörelser. Det mesta hon lär ut tycker jag ger en lite obehaglig känsla i maggropen -"det här borde jag ha fattat för länge sen".

Jag minns din häst sen kursen, Fio, det skulle vara roligt att se den lite senare igen... :)
 
Jag tycker att det är roligt att få "bevisat" att man faktiskt kan utnyttja AR som ett verktyg för att bli bättre i "vanlig" dressyrridning.

Det går alltså att kombinera AR och dressyrtävlande. :)

Jag har fått intrycket att vissa som rider AR anser att det är lite "fult" att tävla och sträva efter bättre poäng, dvs att man "utnyttjar" hästen för sina egna syften.

mvh Jessica
 
Mmm det är säkert så men jag är REN tävlingsryttare som utnyttjar AR för att bli bättre i den vanliga dressyren och jag har uppenbart lyckats iallafall :D

Jag har ju samma tråd liggandes på dressyr där dom inte alls är lika positiva som här :angel:
Det har absolut inte med saken att göra att jag just tränar AR utan där talas det
om rätt ryttare på rätt häst med rätt tränare och träningsmetod etc
vilket stämmer iof men saken är att jag tränar 3 hästar likadant som är väldigt annorlunda varandra och det fungerar på alla tre.
häst nr 2 är nästan lika fin som Hille i gången och hon kan även riktig piaff , Hille kan bara trampa lite och häst nr 3 kommer nog faktiskt bli ännu bättre :D
 
Jag tror att många tävlingsryttare är rädda för att göra avsteg från det de en gång har lärt sig.

Det finns en tjej i mitt stall som hade kommit ganska långt (jämfört med mig :angel:) vad gäller dressyrarbete, men det känns som om hon inte kan komma vidare för hon håller fortfarande stenhårt fast vid den "vanliga" utbildningstrappan, trots att hennes häst skulle behöva blir smidigare i överlinjen och inte riktigt orkar med att bära sig på bakdelen.

Förra hösten var vi ute och tävlade i Div III i lag och hon slog mig med hästlängder och blev placerad varje gång, medan jag fick "harva runt" på mellan 50 och 55 % hela tiden. :cry:

Men jag känner att nu är jag på väg om henne med raketfart. :idea: Jag känner att hon sneglar mer och mer på hur jag utbildar min häst. Jag får även kommenterer om hur fint han har börjat röra sig. Det ska bli himla spännande när jag ska tävla, nästa helg, för första gången i år.

Mycket av framgångarna beror ju på att min häst har fått sin skada i länden behandlad, men lika stor anledning är just att jag tränar enligt den akademiska utbildningstrappan.

Enda nackdelen just nu är att det blir så vingligt när jag samlar, eftersom jag inte riktigt kan hantera den samling som min häst erbjuder. Men det är väl bara att prova sig fram och träna, träna och träna lite till. :crazy:

mvh Jessica
 
Jo, dressyrryttarn i mitt stall är ju UTBILDAD ridinstruktör och hon har sagt rakt ut att folk som inte har en utbildning inom ridsportsförbundet då skall inte uttala sig för dom kan inte någonting :confused:

Akademisk ridkonst är cirkuskonster och pudeldressyr och hon kallar faktiskt denna ridart för klassisk dressyr :confused:

Jag visste inte att namnet modern dressyr var officiellt??

Ändå rider hon Msv A , fast på runt 55% :devil:
Hennes hästar kan inte bära sig för dom orkar inte och hon kan inte träna på piruetter en hel vecka innan tävling för då orkar inte hästen :eek:

Det var hemskt kul när jag kom hem med mitt protokoll från i Söndags och visade upp idel 8 or och 9 or :devil:

Fast hon älskar faktiskt mina hästar och tycker dom är finare än hennes egna :D

Fast roligt var faktiskt när jag såg Eric Lette träna för att han var hemskt mkt för att hästen skulle gå långsamt och med nosen framme, han sa att springa fort kan alla hästar och ofta skjuter dom bara på alldeles för mkt framåt så dom hamnar i obalans.
 
Visst är det skönt att få knäppa folk på näsan ibland. :devil:

mvh Jessica
 
Jag undrar vad dom där två (en) sarkastiska människorna har tagit vägen :angel:
 

Liknande trådar

S
Trav "Räddade" min ena travare från att avlivas, enligt förre tränaren var han "dum i huvudet" och skulle därför tas bort. Sambon jobbar på...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: mjauen
·
B
Islandshäst Någon som vill veta resultaten från Aska cup? Det är en gaedingakeppni som gick idag i Finsta ridhus utanför Norrtälje. Tävlingarna var...
Svar
11
· Visningar
2 858
Senast: Båbbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp