Vi som förstör våra hästar med AR ridning

Vilka då??? :D

Vad härligt att du känner att det har gett resultat....och jag säger som Spider....du skulle bara våga dig att tänka tanken att gå tillbaks igen....
 
*Grattis* fio, och tack för att du delar med dig av "skrytet"!!

Det är otroligt roligt att läsa, för jag som gröngöling på detta med akademisk ridning har ändå haft teorierna häråt ganska länge. Kan dock säga att efter 3 träningstillfällen har min femgångare med attans mycket skjutkraft börjat röra sig helt annorlunda. Den här träningen fortsätter vi med!
 
Hej grattis!!!!!!!!!!! jääääätte kul ju att du har kunnat utnyttja detta för tävling :D

jag kommer ju aldrig kunna tävla mitt halvblod för han är triangelmärkt men det struntar jag i för jag e så kär i han :love:
 
uaaa....jag vill också börja rida min häst...men det är låååångt kvar...hon är bara 7 månader...vi har börjat ta små promenader där jag tränar henne att lyssna på min smackning o ptrrooing...hon ÄR så DUKTIG :love: :love: :love:
Det ska bli så spännande första gången jag får sitta på henne... :bump:...vilken tur jag kan rida stallägarens hästar...jag hade aldrig klarat mig...skulle ju haft abstinens...o speciellt när man får höra sånt här roligt!!
GRATTIS!! O det är speciellt kul o höra att AR o fälttävlan går ihop så bra för jag har fatsnat lite för fälttävlan och AR såklart... :banana:
 
Ursäkta att jag inte uppmärksamat skrytet, har varit upptagen med att polera buklor och damma rosetter ett tag.
 
:D Jaså du dök upp till slut....

Ja jag skall inte störa dig i ditt dammande för jag förstår att det måste varit längesedan du fick några pokaler med tanke på hur länge du måste ha dammat innan du upptäckte min skryttråd :angel:
 
Jättegrattis! Kul att det går så bra, jag såg er på kursen i november! CD är verkligen en fantastisk pedagog man får otroligt många aha-upplevelse även som fotfolk! Jag missar tyvärr mars, hade varit rolig att se er live igen men kanske på maj kursen?!

Lycka till fortsättningsvis!
 
Jag har suttit och läst här, men kom på mig själv med att inte ha grattat... så, GRATTIS!

Ska bli kul och spännande att se er nästa helg!
 
Jag kan inte komma den här gången... :(

Fick erbjudande om att hoppa in som reserv på ridplats men tackade ja för sent... *sura miner*
Får väl höra sen vad ni lärt er för spännande! :)
 
Jag har ju samma tråd liggandes på dressyr där dom inte alls är lika positiva som här :angel:
Det har absolut inte med saken att göra att jag just tränar AR utan där talas det
om rätt ryttare på rätt häst med rätt tränare och träningsmetod etc
vilket stämmer iof men saken är att jag tränar 3 hästar likadant som är väldigt annorlunda varandra och det fungerar på alla tre.

Först och främst ska det nämnas att jag inte förräns idag har varit inne här på barock och läst tråden...

Men detta är väl ändå lite väl magstarkt!!! Hur kan du påstå att dressyrsidan inte har varit lika positiv???
Alla har väl klappat dig på axeln till att börja med och sedan gled diskussionen över till vad som egentligen skiljer de olika ridstilarna åt, vilket väl är ganska naturligt eftersom att många som ej sysslar med AR inte vet som mkt om det... Men positiva har väl alla ändå varit???

Och sedan har INTE diskussionen i övrigt handlat om "rätt häst till rätt ryttare" etc Det har endast varit ETT inlägg och det var mitt. Det är ingen annan som har påstått det...

Men efter att ha läst ditt inlägg har så var det inte mkt som ändrades i min uppfattning om dig, tvärtom det snarare stärkte den....

Att du har tre hästar gör väl inte saken annorlunda...??? Det finns ju inte bara en häst som man passar bra med. Väldigt mga väljer dock fel hästar redan från början som det sedan tar lång tid att komma vidare på grund av att allt för många faktorer inte stämmer...

Och sen hade jag kunnat förstå avsikten med din tråd om det var så att du var en väldigt utpräglad AR-människa men här handlar det ju om att du, precis som jag påpekade första gången, har plockat ut godbitarna och tillämpat på din ridning.
Och att stå i fältsits och jobba för att få bra ryggverksamhet är ju knappast något som utmärker AR specifikt och som inte tillämpas även inom andra grenar...!!! Hittils har jag inte hittat ngt i dina inlägg som är revolutionerande och som enbart används inom AR... Tvärtom... Det är ju bara vanlig sund dressyrridning som du tillämpar...!!!

Nix, jag börjar mer att uppfatta din tråd som en ursäkt för att få "skryta" lite... Men det hade du så gärna fått göra ändå utan att behöva gömma dig bakom den rubriken...!!! Det är alltid roligt att höra om ekipage som strävar efter att få så bra ridning som möjligt!

Sen känns det väldigt mkt som om du försöker dela upp oss i läger -"dressyrsidan" mot "Barocksidan" och jag förstår inte riktigt anledningen....

Slutsatsen är att du uppenbarligen rider bra, har bra hästmaterial, och en bra tränare med tips som hjälper just dig... Ngt som alla borde sträva efter! Men att du har en ridning som utmärker sig extremt från vanlig, allmän dressyrridning kan jag inte påstå! Jag kan inte i dína inlägg hitta ngt som skiljer din ridning från tex den som jag utövar, och jag rider inte AR... Jag hade mer kunnat förstå vitsen om du hade haft en massa annorlunda metoder att disskutera, men något sådant hittar jag inte...
 
Här är ju ett praktexemplar hur positiva dom är på dressyrsidan :angel:

Att du har tre hästar gör väl inte saken annorlunda...??? Det finns ju inte bara en häst som man passar bra med. Väldigt mga väljer dock fel hästar redan från början som det sedan tar lång tid att komma vidare på grund av att allt för många faktorer inte stämmer...





inklippt från ditt inlägg från dressyr

Att det går så bra för just dig och din häst tror jag dock inte beror på att ni just tränar AR utan på att rätt ryttare har hittat rätt häst, tränare och träningsmetod...!














X 3 hästar då........
 
Nix, jag börjar mer att uppfatta din tråd som en ursäkt för att få "skryta" lite... Men det hade du så gärna fått göra ändå utan att behöva gömma dig bakom den rubriken...!!!




Ehhh jag började ju mitt inlägg just med orden NU skall jag dock skryta jädrigt mkt här.
 
Mitt inlägg är inte kritik mot att du berättar om dina framgångar... Och jag är inte negativ vare sig till dina framgångar eller till att du rider AR

MEN du går ut med en tråd på dressyrsidan med "Vi som förstör våra hästar med AR ridning"...
Det är ett öppet forum, vilket innebär att det är otroligt många olika användare som är inne och skriver... Och på den tiden som jag har varit inne på sidan, vilket inte är så fruktansvärt länge, så har det i alla fall inte varit ngn som påstått ngt liknande...
Varför då komma med en sådan rubrik???

Jag säger det åter igen, om du hade hittat ngt revolutionerande med AR ridningen så hade jag kunnat förstå varför du la upp tråden, men jag förstår inte riktigt poängen nu när den är formulerad som den är... Jag är faktiskt förvånad över att så många ändå var positiva trots påhoppet!!!

Om det nu är så att du har hittat något i AR ridningen som du inte hittat tidigare, och tycker att dina framgångar verkligen beror på dessa nya metoder och inte på att du hittat en bra tränare etc, och du verkligen brinner för AR – Varför då inte skriva en tråd typ ”Till alla er som känner er tveksamma till AR” eller ngt liknande…???
Jag förstår inte varför man måste försöka skapa osämja mellan de olika grenarna? Vill inte alla ryttare att så många hästar som möjligt ska ha det så bra som möjligt??? För om du nu tycker att det är så bra, borde du då inte försöka sprida ut det till oss andra??? Eller åtminstone vara en god ambassadör för din gren?

Och angående ditt citat av mig; jag förutsätter när man lägger ut en sådan tråd, att du även är beredd att försvara och förklara när det finns någon som tvekar… För jag är inte tveksam till att AR kan vara väldigt bra, tvärtom, men i ditt fall så låter det som det är väldigt mga andra faktorer som har spelat in… Men det är ju då som du ska överbevisa mig!!! Eller är det bara meningen att vi på ”dressyrsidan” enbart ska acceptera att du anklagar oss alla för att ha påstått att AR förstör hästarna, och sedan bara komma med glada tillrop???

Jag menar, om vi vänder på situationen; låt oss säga att jag, eftersom att min häst också går med svingande rygg och väl undersatta bakben, i samma klasser, skulle skriva en tråd på barock med överskriften ”Till alla er som påstod att modern dressyr förstör hästen” och sen skryta lite… Hur tror du det skulle uppfattas??? Om jag sen dessutom, om ngn inte riktigt skulle känna sig övertygad och därför ifrågasätter, enbart skulle avfärdade det med att personen är missunnsam, istället för att förklara vad jag tycker är så bra med just min metod… Det är ju precis lika absurt!!!

Nej, sluta tjafsa mellan grenarna och se till att överföra nyttig kunskap istället så att så många som möjligt kan rida sina hästar på ett vettigt sätt!
 
Jag håller med dig fullständigt om att formuleringen kunde ha varit en annan och att osämja är det sista som behövs.
Bättre att komma med goda argument för det man tror på, då är det lättare att få människor att lyssna och tänka. Risken är annars att man bara får mothugg för att personen känner sig kränkt och då har man ju uppnått noll och intet.

Men jag måste bara skriva en liten kommentar om dina ridbilder, kikade in på din hemsida.

Du skriver : "eftersom att min häst också går med svingande rygg och väl undersatta bakben"

Men de hästar du rider på bilderna ser ut att gå bakom lod på i stort sett samtliga foton...
Vad jag menar är att; om de går korrekt med svingande rygg och väl undersatta bakben så borde väl det fortplanta sig genom kroppen och lyfta upp framdelen och då även nacken, eller?! :confused: :angel:

//Hanna
 
Nåja, först och främst; meningen om svingande rygg åsyftar till den ljusbruna hästen...
Och hade jag ansett att jag hade en bild som stärkte vad jag menar så hade jag så klart refererat till den, men det har jag inte... För bilderna som ligger ute på den ljusbruna är från förra året och då gick han inte på det viset...!!!
Han gick däremot 100% ärligt med förvisso ryggverksamhet, och han var otroligt mjuk och smidig. Totalt lösgjord (dock förstås mer ibland än andra gånger...) men han gick defenitivt INTE med en svingande rygg och han var absolut inte så mkt på baken... Men hästen går inte bättre än vad ryttaren förtillfället kan rida!!! Så enkelt är det ju... Däremot har han en sådan utbildning att han har gått på "rätt" sätt med tidigare ryttare och är därför en bra läromästare...

Nej, svinget i ryggen har kommit under denna vintern då jag har kunnat träna för min ordinarie tränare. Och givetvis går det mkt snabbare när hästen redan har en bra piaff och passage, men ryttaren måste ju ändå lära sig att få fram det...!
Efter denna vintern så är det en OTROLIG skillnad på hästen, det är först nu som jag egentligen anser att jag börjar kunna rida... Det jag upplever nu har jag aldrig tidigare ens varit i närheten av... Den svingande ryggen kallar vi däremot för att hästen "dansar"...
För hans gångarter innebär det natt och dag. Han har alltid haft bra gångarter men när han nu dansar så blir gångarterna direkt 8-9 mässiga mot kanske 7 som bäst tidigare.
Däremot så fattas det otroligt mkt styrka på honom fortfarande... Det tar lång tid att bygga om och bygga upp... Och jag skyndar aldrig på bekostnad av hästen. Det får ta den tid det tar...
Jag har tom skjutit upp min tävlingssäsong pga av att jag vill vänta tills vi klarar att visa upp det nya i ett helt program. Som det är nu så orkar han väl någorlunda helt i traven, men galoppen behöver fortfarande lite mer tid... Men han orkar mer och mer där också...

Men, men, det var ju inte det som jag egentligen hade tänkt att ta upp... Utan min poäng var att det är en helt absurd tanke för mig att påstå att denna förbättring hos hästen handlar om att jag rider "dressyr" kort och gott (utan några förtecken..) utan det handlar ju om att jag har lärt mig att rida!!!
Jag anser väl kanske egentligen att det beror på fyra saker:
1. jag har en väldigt duktig häst 2. vi passar väldigt bra ihop 3. jag har en enormt duktig tränare som 4. kan överföra sin kunskap på rätt sätt till mig och hästen

Och det var väl framförallt det som jag tror är detsamma för Fio. Men om det är så att det ENBART beror på AR-tankegångar så hade det ju varit väldigt intressant att få en disskussion kring detta istället. Men det verkar inte som om någon riktigt kan berätta om något som skiljer så mkt så att det inte även anv inom "vanliga" dressyren.

Själv så är jag inte alls insatt i AR så mina erfarenheter är få och små från området. Däremot så brukar jag försöka diskutera så mkt som möjligt med folk som jag känner i olika discipliner för att jag helt enkelt vill få reda på om det finns några annorlunda metoder som är bättre...

Men både det som Fio beskriver och som några andra här på forumet beskriver anser jag bara vara vanlig, vettig dressyrridning. Hittils har jag inte hittat ngt här (men jag har som sagt inte fördjupat mig något nämnvärt) som jag inte anser har praktiserats även i den vanliga dressyren under flera år... Men som sagt rätta mig gärna om jag har fel...

Att det däremot finns vissa inom den moderna dressyren som rider utan ryggverksamhet och ihopdragna halsar handlar ju om okunskap. Det är ju inte målet med den moderna dressyren... Om och när AR och liknande får lika mga utövare som den vanliga dressyren, så kommer vi nog att få se mkt felaktighetert där också. Det handlar ju om att vissa personer tror sig utöva ngt på rätt sätt fast de egentligen är inne på fel spår och inte får rätt hjälp att ta sig ur det...
Såklart blir det fler dåliga ekipage då i den vanliga dressyren eftersom att den har fler anhängare.

En annan sak som jag kom på så här i sista minuten är att jag anser, i alla fall på detta forumet, att AR-ryttare verkar mkt mera insatt och upplysta om hästens rörelser, ryggverksamhet etc än vanliga dressyrryttare! Och det tycker jag är oerhört positivt, men detta upplever jag även bland de som ligger på en lite högre nivå på vanliga dressyren också- Men det verkar som om diskussionen kommer in på ett mkt tidigare stadium inom AR och det är ju en klar fördel!
 
Ja du får gärna lägga upp dina bilder och skryta men först får du nog se till att hästen inte är på bogarna hela tiden och har bakbena kvar i transporten :devil:
 

Liknande trådar

S
Trav "Räddade" min ena travare från att avlivas, enligt förre tränaren var han "dum i huvudet" och skulle därför tas bort. Sambon jobbar på...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: mjauen
·
B
Islandshäst Någon som vill veta resultaten från Aska cup? Det är en gaedingakeppni som gick idag i Finsta ridhus utanför Norrtälje. Tävlingarna var...
Svar
11
· Visningar
2 858
Senast: Båbbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp