Vi som letar häst II

Jag är ny som letar så jag har inte tittat på annonser än.
Titta tills man tröttnar i så fall! Beror ju också på hur snäva sökkriterier man har angett. Jag kollar t.ex. över en viss mankhöjd, och då
blir det inte hur många som helst. Om det är någon långt bak som är intressant för dig så hör av dig till dem, omöjligt att gissa hur marknaden sett ut för just dem.
 
Hittat ett sto som låter väldigt lockande! Varit ridskolehäst men trivs inte med alla ryttarbyten men är annars en lugn och trygg häst. Synd bara jag inte fått jobb än.. Tar examen på fredag och söker jobb.

Hittat ett stall jag gillar iallafall så har tänkt åka ditt och kolla på det :).
 
Jeg har hatt en ny medrytter hest som ikke fungerer så slutter neste uke, har forsøkt finne ny, men heste eierne virker ikke interessert og jeg føler jeg må mase.

Så nå har jeg kontakten en som skal selge en fjording med mulighet for å ha den som foderhest. Den høres veldig fin ut og nå ser det ut som det blir prøving 🙈
Det låter som ett roligt alternativ.
Då hinner du lära känna hästen innan ev köp.
 
Hittat ett sto som låter väldigt lockande! Varit ridskolehäst men trivs inte med alla ryttarbyten men är annars en lugn och trygg häst. Synd bara jag inte fått jobb än.. Tar examen på fredag och söker jobb.

Hittat ett stall jag gillar iallafall så har tänkt åka ditt och kolla på det :).

Låter på beskrivningen exakt som den hästen som jag ska åka och hämta i helgen 😅
 
Senast ändrad:
På tal om danmark, om jag köper av en privatperson visst är moms "inkluderat" i priset? Det blit väl inget påslag så som man får räkna med från försäljare? Tittat en del på spanska annonser och de redovisar ofta priser exklusive vat 21%.
 
Det låter som ett roligt alternativ.
Då hinner du lära känna hästen innan ev köp.
Nå vet jeg ikke om det blir noe av den. Jun sluttet å svare på meldingene mine når jeg spurte om tidspunkt for prøving...
Det er et problem på alle typer annonser i hesteverdenen, folk svarer og når du spør mer så plutselig slutter de å svare. Har opplevd det med utrustning, medrytter og hestekjøp.
Jeg kjenner at jeg blir lei før jeg i det hele tatt har begynt å lete hest på riktigt.
 
Senast ändrad:
Provred en häst i går. Den rörde sig väldigt trevligt och verkade snäll.
Men jag blir lite tveksam, jag känner att jag ligger i överkant vad gäller vikten på den. Hade behövt gå ner några kilon för att vara bekväm med att rida den kontinuerligt. Att gå ner i vikt är absolut ett mål för mig och något jag arbetar på dagligen, men kan man ens köpa en häst med de förutsättningarna? Det blir ju liksom ett mentalt (hos mig) förbehåll som jag måste ta med i beräkningarna...

Är det någon som ens behövt tänka på detta?
 
Provred en häst i går. Den rörde sig väldigt trevligt och verkade snäll.
Men jag blir lite tveksam, jag känner att jag ligger i överkant vad gäller vikten på den. Hade behövt gå ner några kilon för att vara bekväm med att rida den kontinuerligt. Att gå ner i vikt är absolut ett mål för mig och något jag arbetar på dagligen, men kan man ens köpa en häst med de förutsättningarna? Det blir ju liksom ett mentalt (hos mig) förbehåll som jag måste ta med i beräkningarna...

Är det någon som ens behövt tänka på detta?
Ja det tycker jag att man kan. Hur många kilon pratar vi? 5? då hade jag tutat och kört. Du kan ju tömköra och promenera massor. Och dessutom skulle jag vilja slå ett slag för att värma upp utan ryttare, sedan rida 15 min "hårdpass" för att hoppa av och skritta av utan ryttare igen. Då kan du rida utan att påfresta för mycket.

Är det snarare 25 kilo så hade jag kanske väntat lite, beroende på hur viktigt ridningen är för dig. Man ska inte glömma att hästen nog inte bryr sig jättemycket. Det är vi som vill rida mest.
 
Ja det tycker jag att man kan. Hur många kilon pratar vi? 5? då hade jag tutat och kört. Du kan ju tömköra och promenera massor. Och dessutom skulle jag vilja slå ett slag för att värma upp utan ryttare, sedan rida 15 min "hårdpass" för att hoppa av och skritta av utan ryttare igen. Då kan du rida utan att påfresta för mycket.

Är det snarare 25 kilo så hade jag kanske väntat lite, beroende på hur viktigt ridningen är för dig. Man ska inte glömma att hästen nog inte bryr sig jättemycket. Det är vi som vill rida mest.
Det är väl iaf 10 kg som jag hade behövt bli av med för och bli bekväm med kontinuerlig ridning. Saken är att hästen inte är i full träningskondition så det komner ju ta några månader och få igång den i så fall. Där tänker jag tömkörning, skogspromenader etc.
Men jag faller hela tiden tillbaks på vikten som ligger och spökar i huvudet... Så svårt detta, måste ju ta ett beslut inom några dagar.
 
Det är väl iaf 10 kg som jag hade behövt bli av med för och bli bekväm med kontinuerlig ridning. Saken är att hästen inte är i full träningskondition så det komner ju ta några månader och få igång den i så fall. Där tänker jag tömkörning, skogspromenader etc.
Men jag faller hela tiden tillbaks på vikten som ligger och spökar i huvudet... Så svårt detta, måste ju ta ett beslut inom några dagar.
Jag tänker att du känner dig själv. Känner du själv att du kan gå ner dessa 10 kilo?
För mig är ju hästen hela orsaken till att jag har lyckats gå ner i vikt, så för egen del hade jag satsat på att köpa.

Är det just denna individ som du tror inte kan bära dessa kilon? Eller är det alla hästar?

Hästen bryr sig inte om vad du väger när du tömkör eller går i skogen med den.
 
Det är väl iaf 10 kg som jag hade behövt bli av med för och bli bekväm med kontinuerlig ridning. Saken är att hästen inte är i full träningskondition så det komner ju ta några månader och få igång den i så fall. Där tänker jag tömkörning, skogspromenader etc.
Men jag faller hela tiden tillbaks på vikten som ligger och spökar i huvudet... Så svårt detta, måste ju ta ett beslut inom några dagar.
Jag tycker det känns onödigt att köpa en häst som, om den är i minsta laget, kommer spä på alla tankar om vikten och orsaka stress hos dig om att du inte kan rida hästen som du önskar eller att du måste stressa på en viktförändring. Bättre köpa en häst du känner dig helt bekväm med på alla sätt, oavsett vad du väger.
 
Jag tycker det känns onödigt att köpa en häst som, om den är i minsta laget, kommer spä på alla tankar om vikten och orsaka stress hos dig om att du inte kan rida hästen som du önskar eller att du måste stressa på en viktförändring. Bättre köpa en häst du känner dig helt bekväm med på alla sätt, oavsett vad du väger.
Ja, det är ditåt tankarna lutar nu. Det blir mest troligt en onödig stress och press på mig själv. Hästägandet ska ju ändå kännas roligt till största delen.
 
Ja, det är ditåt tankarna lutar nu. Det blir mest troligt en onödig stress och press på mig själv. Hästägandet ska ju ändå kännas roligt till största delen.

Ta och räkna på om du är över 20% av hästens vikt först.

Och låt hästen avgöra - blev den svettig och flåsig på provridningen?
 
Ta och räkna på om du är över 20% av hästens vikt först.

Och låt hästen avgöra - blev den svettig och flåsig på provridningen?
Den blev svettig när den visades och var dessutom oklippt (6+). Kan inte säga att den blev mer svett/flåsig när jag ridit. Jag är på gränsen över 20 % nu enligt vad jag estimerade.
Men jag tror ändå att det kanske blir en onödigt stressande start med ny häst och känna pressen att vikten är i överkant. Hur mycket jag än tyckte om hästen så går tankarna att det blir att börja i fel ände liksom.
 
Den blev svettig när den visades och var dessutom oklippt (6+). Kan inte säga att den blev mer svett/flåsig när jag ridit. Jag är på gränsen över 20 % nu enligt vad jag estimerade.
Men jag tror ändå att det kanske blir en onödigt stressande start med ny häst och känna pressen att vikten är i överkant. Hur mycket jag än tyckte om hästen så går tankarna att det blir att börja i fel ände liksom.

Ja, jag kan av egen erfarenhet säga att det kan vara en stress att plötsligt ha ett maxtak på kilon att förhålla sig till :).

Det finns många hästar till salu, du hittar säkert fler du gillar.
 
Provred en häst i går. Den rörde sig väldigt trevligt och verkade snäll.
Men jag blir lite tveksam, jag känner att jag ligger i överkant vad gäller vikten på den. Hade behövt gå ner några kilon för att vara bekväm med att rida den kontinuerligt. Att gå ner i vikt är absolut ett mål för mig och något jag arbetar på dagligen, men kan man ens köpa en häst med de förutsättningarna? Det blir ju liksom ett mentalt (hos mig) förbehåll som jag måste ta med i beräkningarna...

Är det någon som ens behövt tänka på detta?
Tycker inte att du ska köpa hästen. Tänker att det kan bil en osund vikthets som följd. Visserligen kan du säkert få en bra "skjuts" i viktminskningen medan du sätter igång hästen från marken, men jag tycker ändå att det blir fel ordning. Det är ofta lite nervöst ändå med ny häst och ska det där med vikten ligga över dig också kan det bli övermäktigt och förta glädjen. Det finns fler hästar!
 
Nu letar jag ju inte häst, men kollar ändå på annonser regelbundet. Ibland får jag för mig att jag vill sälja min häst och skaffa en annan häst, men jag genomför det ju inte. MEN i dag dök annonsen jag väntat på upp! Mitt fina sto från Litauen (Sakura, som jag köpte sommar 2021 och sålde akut i dec 2021) är till salu, nu under namnet Sally. Jag har ju ångrat den försäljningen några gånger! Hon står nu på en ridskola och ska tydligen vara jättefin i ridningen, men är känslig och rids bara av enstaka vuxna. Hon har nu börjat slita sig och ska därför säljas till någon vuxen med litet stall eller lösdrift. Jag pratade faktiskt med säljaren och kan bara konstatera att de inte fick all information när de köpte henne. Jag sålde ju henne också pga att hon slet sig och kanske behövde en lugnare miljö och större hagar med kompisar, det hade de inte fått veta. Hoppas hon denna gång hamnar rätt! Hon är jättefin och en älskvärd häst som jag utan tvekan skulle köpa tillbaka om jag visste att jag kunde reda ut henne!
 

Bifogade filer

  • Sakura.jpg
    Sakura.jpg
    64,1 KB · Visningar: 88
Nu letar jag ju inte häst, men kollar ändå på annonser regelbundet. Ibland får jag för mig att jag vill sälja min häst och skaffa en annan häst, men jag genomför det ju inte. MEN i dag dök annonsen jag väntat på upp! Mitt fina sto från Litauen (Sakura, som jag köpte sommar 2021 och sålde akut i dec 2021) är till salu, nu under namnet Sally. Jag har ju ångrat den försäljningen några gånger! Hon står nu på en ridskola och ska tydligen vara jättefin i ridningen, men är känslig och rids bara av enstaka vuxna. Hon har nu börjat slita sig och ska därför säljas till någon vuxen med litet stall eller lösdrift. Jag pratade faktiskt med säljaren och kan bara konstatera att de inte fick all information när de köpte henne. Jag sålde ju henne också pga att hon slet sig och kanske behövde en lugnare miljö och större hagar med kompisar, det hade de inte fått veta. Hoppas hon denna gång hamnar rätt! Hon är jättefin och en älskvärd häst som jag utan tvekan skulle köpa tillbaka om jag visste att jag kunde reda ut henne!

Såg hennes annons och tyckte jag väl kände igen henne från deras bilder. Hon är ju väldigt fin! Men synd hennes nya ägare inte fick veta att hon kan slita sig.
Verkar ju verkligen som hon skulle gilla ett lite mindre stall och så.

Har själv varit och hälsat på min gamla häst som jag skrivit om tidigare. Ridskolan som köpte honom av mig försökte sälja honom till mig i en budgivning. Budgivningen skulle börja på 100k och detta var 2 månader efter jag tagit bort Kontur. Jag hade inte dem pengarna då.

Blev såå ledsen när jag hälsade på. Dem som äger honom nu är grannstallet och visst är det en annan miljö då det är ett ridgymnasium istället för ridskola men han är verkligen helt personlighets förändrad. En riktigt sur och missnöjd häst som stod med öronen bakåt under hela besöket.
En positiv sak är att personalen i stallet är jätte mysiga och trevliga. Dem verkar verkligen försöka göra sitt bästa men han är verkligen inte glad.
Han kände dock igen mig då han kom skrittandes när jag ropade namnet jag använde till honom. De sa att han aldrig brukar komma utan dem får alltid ta honom sist.

Men ja hade tagit med honom hem direkt om jag kunnat :(.

Visst nu är det fem år sedan jag sålde honom men alla som kände honom kallade honom "hippie" hästen då han alltid var glad och hade öronen framåt. Nu var dem hela tiden vridna bakåt förutom när jag ropade hans gamla namn. Då åkte dem fram någon sekund och sen bakåt igen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 226
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 238
Senast: bobbbo
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 551
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 013
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp