Vi som letar häst II

Sådär tycker jag alltid att det är. Hittade massor med fina ungponnyer till salu för några år sen. Men när jag sen faktiskt skulle köpa en 2020 så fanns det bara tre intressanta (kollade alla och fastnade för ingen). Tror det är nån sån där oskriven lag. ;)
Jag tror man blir lite mer kräsen när det väl blir skarpt läge med! Så några av de man skulle ha tyckt vara bra när man bara drömmer faller bort för det ändå är någon detalj som inte stämmer.
 
Vad har ni för smärtgräns på avstånd när ni letar efter häst?
De gånger jag letat har gränsen varit att jag ska kunna ta mig dit och hem igen under samma dag och orka köra hela vägen, eventuellt att den finns i Skåne och att jag kan sova hos släktingar en natt. Desto längre bort, desto mer intresserad ska jag vara av hästen. Och troligtvis skulle det vara så att desto fler hästar jag tittat på, eller om jag har mycket annat som händer i livet just då, så skulle jag nog ha än kortare avstånd som smärtgräns (jag har dock mer problem de gånger jag köpt häst att jag tycker om typ alla jag tittat på, så det har inte blivit så många jag tittat på :angel: )
 
Jag har hittat en 20 mil bort samt 25 mil.
Hade det varit en häst till mig själv hade jag åkt men nu är det min 7 åriga dotter som ska ha en ponny. Jag tycker att det blir för långt..
När det kommer till att köpa barnponny skulle kg helst vilja provrida två dagar..
 
Jag har hittat en 20 mil bort samt 25 mil.
Hade det varit en häst till mig själv hade jag åkt men nu är det min 7 åriga dotter som ska ha en ponny. Jag tycker att det blir för långt..
När det kommer till att köpa barnponny skulle kg helst vilja provrida två dagar..
Jag hade åkt utan att blinka. 25 mil känns som en kort sträcka. Men beror ju på hur mycket andra hästar det finns i närheten av där du bor.
Be om mycket filmer i olika situationer och be att få vara med så mycket som möjligt när ni är där. Finns det nån tveksamhet hade jag åkt igen bara.
 
Jag har hittat en 20 mil bort samt 25 mil.
Hade det varit en häst till mig själv hade jag åkt men nu är det min 7 åriga dotter som ska ha en ponny. Jag tycker att det blir för långt..
När det kommer till att köpa barnponny skulle kg helst vilja provrida två dagar..
25 mil åker jag för att tävla över dagen och rida en klass, det är ju inte mycket alls? Sist jag köpte åkte jag till Tyskland 1 natt men det är ju lite extremt, annars har jag ofta haft 60-80 mil men då brukar det också bli sova över en natt.
Tror jag skulle vara okej med 35-40 mil om man ska åka bara över dagen, även om det vore ponny till dottern.
 
De gånger jag letat har gränsen varit att jag ska kunna ta mig dit och hem igen under samma dag och orka köra hela vägen, eventuellt att den finns i Skåne och att jag kan sova hos släktingar en natt. Desto längre bort, desto mer intresserad ska jag vara av hästen. Och troligtvis skulle det vara så att desto fler hästar jag tittat på, eller om jag har mycket annat som händer i livet just då, så skulle jag nog ha än kortare avstånd som smärtgräns (jag har dock mer problem de gånger jag köpt häst att jag tycker om typ alla jag tittat på, så det har inte blivit så många jag tittat på :angel: )
Jag kan ju tillägga på min egen:
- Shettisen jag köpte i somras körde jag 31 mil enkel resa, men då var det redan bestämt att jag skulle köpa en av shettisarna de hade och jag hade transport med mig. Det var dock jobbigt att köra, jag hade en liten valp med mig och totalt tog det runt 10-11 timmar innan jag var hemma igen.
- Jag har varit och kollat på en ridhäst för mig själv med ca 30-35 mil enkel resa, och jag tyckte om hästen - de bestämde sig dock sedan för att de inte ville sälja hästen. Jag har varit med om samma sak med en annan häst jag tyckte om, 20 mil bort.
- Den senaste ridhästen jag köpte var ca 16 mil bort, den innan det ca 25 mil bort.
När jag kollade på hästar brukade jag ha hundarna med mig, och passa på och pausa på hemvägen och gå lite i någon nationalpark/naturreservat som jag körde förbi.

Jag kan också tillägga att under uppväxten i mellersta Skåne åkte vi aldrig utanför Skåne och kollade på häst, och vi var nog aldrig längre bort än 10 mil. Allmänt räknades allt över 5 mil som långt, oavsett vad det handlade om.
 
Jag inser att jag bor rätt ”bra” till när det kommer till att åka och kolla på hästar. Bor i mitten av flertalet större städer som dessutom är hästtäta. :p
25 mil är kanske inte långt utifrån andras perspektiv förstår jag!
 
Jag inser att jag bor rätt ”bra” till när det kommer till att åka och kolla på hästar. Bor i mitten av flertalet större städer som dessutom är hästtäta. :p
25 mil är kanske inte långt utifrån andras perspektiv förstår jag!
Jag hade inte åkt 25 mil för att titta på ponny till dottern. Vill precis som du kunna besöka mer än en gång innan köp. Ev även kunna ha kontakt/få hjälp efteråt om säljaren är öppen för det.
Jag bor dock i Skåne, som jag upplever som hästtätt (och nära till mycket).
 
Jag fick en kommentar från en ärlig vän igår.

"Men Priffe, inte skall du väl samla på unghästar? Tänk så roligt att rida på en läromästare, välutbildad och stabil, redo för dig att ta ut i medelsvåra klasser?"

"Sälj av unghästarna, vad kan du få ut? Tre unghästar mot en riktigt fin häst att ha kul med från dag ett! Mindre tid att mocka och vaccinera och fodra och så också!"

Sedan såg hon så underbart glad ut, med tillägget; "bara T Ä N K, så roligt det vore!"

Jag svarade inte utan drog mig blixtsnabbt till minnes vad jag och mitt syskonbarn sade förra veckan. (Vi skröt ohämmat för varandra)

"Alltså, du var bra vi är, vi tre, hästen och vi två tvåbenta. Nu har vi kommit så långt. Både sadel och träns på utan större bekymmer! Vi har kommit sååååå långt, redan!"

:cool::up:
 
Jag fick en kommentar från en ärlig vän igår.

"Men Priffe, inte skall du väl samla på unghästar? Tänk så roligt att rida på en läromästare, välutbildad och stabil, redo för dig att ta ut i medelsvåra klasser?"

"Sälj av unghästarna, vad kan du få ut? Tre unghästar mot en riktigt fin häst att ha kul med från dag ett! Mindre tid att mocka och vaccinera och fodra och så också!"

Sedan såg hon så underbart glad ut, med tillägget; "bara T Ä N K, så roligt det vore!"

Jag svarade inte utan drog mig blixtsnabbt till minnes vad jag och mitt syskonbarn sade förra veckan. (Vi skröt ohämmat för varandra)

"Alltså, du var bra vi är, vi tre, hästen och vi två tvåbenta. Nu har vi kommit så långt. Både sadel och träns på utan större bekymmer! Vi har kommit sååååå långt, redan!"

:cool::up:
Det finns fördelar med allt. Unghästar är ju jätteroligt 🥰 😅 .

Med en äldre häst tycker jag att det är mer press på prestation (alltså press från mig själv). Tävling kan vara rätt tjatigt också.
 
Jag fick en kommentar från en ärlig vän igår.

"Men Priffe, inte skall du väl samla på unghästar? Tänk så roligt att rida på en läromästare, välutbildad och stabil, redo för dig att ta ut i medelsvåra klasser?"

"Sälj av unghästarna, vad kan du få ut? Tre unghästar mot en riktigt fin häst att ha kul med från dag ett! Mindre tid att mocka och vaccinera och fodra och så också!"

Sedan såg hon så underbart glad ut, med tillägget; "bara T Ä N K, så roligt det vore!"

Jag svarade inte utan drog mig blixtsnabbt till minnes vad jag och mitt syskonbarn sade förra veckan. (Vi skröt ohämmat för varandra)

"Alltså, du var bra vi är, vi tre, hästen och vi två tvåbenta. Nu har vi kommit så långt. Både sadel och träns på utan större bekymmer! Vi har kommit sååååå långt, redan!"

:cool::up:
Jag har tänkt på det där många gånger också, och kommit fram till att det nog beror lite på vad man vill ha ut av sitt hästliv? Jag är helt ointresserad av tävling och resultat i TDB osv. Men väldigt intresserad av relationen jag har till min häst och våran utveckling tillsammans. Mycket går ju väldigt fort framåt med unghästar, betydligt mer tydligt än med en äldre häst som jag upplever det. Samt att det är alltid lättare att "sätta dit nya knappar" än att byta ut gamla. Men det är ju min personliga upplevelse, har absolut förståelse för att det är olika för alla.
 
Jag har tänkt på det där många gånger också, och kommit fram till att det nog beror lite på vad man vill ha ut av sitt hästliv? Jag är helt ointresserad av tävling och resultat i TDB osv. Men väldigt intresserad av relationen jag har till min häst och våran utveckling tillsammans. Mycket går ju väldigt fort framåt med unghästar, betydligt mer tydligt än med en äldre häst som jag upplever det. Samt att det är alltid lättare att "sätta dit nya knappar" än att byta ut gamla. Men det är ju min personliga upplevelse, har absolut förståelse för att det är olika för alla.
Jag tycker egentligen det är roligare att rida en mer utbildad häst, men samtidigt vill jag ha mina hästar länge. Jag vill bygga en relation och jag vill att den ska vara lång. Därför har jag i huvudsak köpt yngre hästar. Men samtidigt vill jag ha rätt mycket reaktion, elektricitet och energi i hästarna, så jag börjar fundera på om jag får tänka om nästa gång jag köper häst. Jag blir ju liksom inte yngre, och frågan är om jag kommer fixa en yngre häst med de egenskaperna. Då kanske det är bättre att köpa en som kommit en bit på väg. Jag ser absolut fördelar med båda delarna - och jag hade aldrig velat byta ut mina yngre hästar mot äldre. Nu har jag en tolvåring, vilket är jätteroligt. Jag hoppas verkligen få många fler år med honom! Jag rider även en femåring en del sedan ett drygt år tillbaka, det är jätteroligt det med - och där ser man som sagt verkligen framstegen nästan mellan varje pass.
 
Jag har hittat en 20 mil bort samt 25 mil.
Hade det varit en häst till mig själv hade jag åkt men nu är det min 7 åriga dotter som ska ha en ponny. Jag tycker att det blir för långt..
När det kommer till att köpa barnponny skulle kg helst vilja provrida två dagar..

Jag skulle bli glad om jag bara slapp åka 20 mil. Är ju ingenting i sammanhanget. Ordna boende och sov över en natt eller två och provrid. 😃
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 450
Senast: Sootie
·
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 960
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp