Vi som letar häst II

Jag har visat intresse för en häst som ingår i en verksamhet. Dottern och jag ska få rida varsin lektion på hästen efter påsk.
Dottern älskar den hästen och har ridit den förut.
Om jag tycker om den efter lektionen hoppas jag verkligen att vi kan få lägga bud på den.
Men känns svårt att lägga bud, när den egentligen inte är till salu. Försökte hitta likande individer för att jämföra pris och individ med.

Har för övrigt valt att gå upp en storlek. Letade och provred små b-ponnyer till dottern men efter de två som bocka och bralla fick jag mig en tankeställare. Vill hellre ha en ponny som jag också kan underhålla i ridningen, så nu tittar vi på maxad b-ponny eller c-ponny.
 
Jag har visat intresse för en häst som ingår i en verksamhet. Dottern och jag ska få rida varsin lektion på hästen efter påsk.
Dottern älskar den hästen och har ridit den förut.
Om jag tycker om den efter lektionen hoppas jag verkligen att vi kan få lägga bud på den.
Men känns svårt att lägga bud, när den egentligen inte är till salu. Försökte hitta likande individer för att jämföra pris och individ med.

Har för övrigt valt att gå upp en storlek. Letade och provred små b-ponnyer till dottern men efter de två som bocka och bralla fick jag mig en tankeställare. Vill hellre ha en ponny som jag också kan underhålla i ridningen, så nu tittar vi på maxad b-ponny eller c-ponny.
Skulle tro att budet behöver vara högre än ponnyns egentliga värde eftersom ponnyn bidrar med inkomst till ridskolan. Om ridskolan ska vara villiga att släppa den behöver säkert försäljningen ge mer än att ha kvar ponnyn i verksamheten.

Undantaget om ponnyn av någon anledning ändå inte passar i verksamheten så att försäljning redan finns i bakhuvudet.
 
Jag har visat intresse för en häst som ingår i en verksamhet. Dottern och jag ska få rida varsin lektion på hästen efter påsk.
Dottern älskar den hästen och har ridit den förut.
Om jag tycker om den efter lektionen hoppas jag verkligen att vi kan få lägga bud på den.
Men känns svårt att lägga bud, när den egentligen inte är till salu. Försökte hitta likande individer för att jämföra pris och individ med.

Har för övrigt valt att gå upp en storlek. Letade och provred små b-ponnyer till dottern men efter de två som bocka och bralla fick jag mig en tankeställare. Vill hellre ha en ponny som jag också kan underhålla i ridningen, så nu tittar vi på maxad b-ponny eller c-ponny.
Är hästen till salu och ni ska provrida, eller tänkte du ge ett spontant bud? Om det är det senare kan det kanske vara bättre att fråga ridskolan vad de kan släppa hästen för? Du kan ju ändå kolla runt så att du har ett hum om vad priset kan hamna på. Precis som MiniLi skriver så är nog priset troligen över marknadspris i detta fall, eftersom ridskolor sällan vill släppa bra hästar. Om hästen redan är till salu så beror det möjligen på att den inte passar i verksamheten tex, och då är ju situationen annorlunda. Även där kanske jag skulle fråga om pris snarare än ge ett första bud, om ni inte är väldigt säkra på vad ni är beredda att betala, alternativt vet vad som är rimligt och kan ge ett bud utifrån detta.

Edit: Läste lite noggrannare och hästen är alltså egentligen inte till salu? Då skulle jag be dem säga ett pris och ta ställning efter det, går ju att komma med ett motbud om det låter alltför högt.
 
Senast ändrad:
Är hästen till salu och ni ska provrida, eller tänkte du ge ett spontant bud? Om det är det senare kan det kanske vara bättre att fråga ridskolan vad de kan släppa hästen för? Du kan ju ändå kolla runt så att du har ett hum om vad priset kan hamna på. Precis som MiniLi skriver så är nog priset troligen över marknadspris i detta fall, eftersom ridskolor sällan vill släppa bra hästar. Om hästen redan är till salu så beror det möjligen på att den inte passar i verksamheten tex, och då är ju situationen annorlunda. Även där kanske jag skulle fråga om pris snarare än ge ett första bud, om ni inte är väldigt säkra på vad ni är beredda att betala, alternativt vet vad som är rimligt och kan ge ett bud utifrån detta.

Edit: Läste lite noggrannare och hästen är alltså egentligen inte till salu? Då skulle jag be dem säga ett pris och ta ställning efter det, går ju att komma med ett motbud om det låter alltför högt.
Jag har en bekant som köpte en häst från en verksamhet för ett mycket högt pris, om man jämförde med andra i samma ålder och utbildningsnivå.

Den var oerhört värdefull för verksamheten (eftersom den fungerade där), och de släppte den helt enkelt inte för mindre än att de hade råd att köpa en ny, och kanske misslyckas.

Men köpet blev av och de är lyckligast på jorden för just DEN hästen.
 
Är hästen till salu och ni ska provrida, eller tänkte du ge ett spontant bud? Om det är det senare kan det kanske vara bättre att fråga ridskolan vad de kan släppa hästen för? Du kan ju ändå kolla runt så att du har ett hum om vad priset kan hamna på. Precis som MiniLi skriver så är nog priset troligen över marknadspris i detta fall, eftersom ridskolor sällan vill släppa bra hästar. Om hästen redan är till salu så beror det möjligen på att den inte passar i verksamheten tex, och då är ju situationen annorlunda. Även där kanske jag skulle fråga om pris snarare än ge ett första bud, om ni inte är väldigt säkra på vad ni är beredda att betala, alternativt vet vad som är rimligt och kan ge ett bud utifrån detta.

Edit: Läste lite noggrannare och hästen är alltså egentligen inte till salu? Då skulle jag be dem säga ett pris och ta ställning efter det, går ju att komma med ett motbud om det låter alltför högt.
Jag frågade ridskolan om de hade någon ponny som skulle säljas, då kom en på tal, som inte passar oss.
Men den här ponnyn kom också på tal, då den fortfarande inte är en ”skolad” ridskoleponny. Ponnyn är egentligen lite för pigg.. ;)

Så helt taget från luften är det inte men ponnyn är inte ute till försäljning.
Tänkte nog i de banorna, som ni skriver, att ridskolan får säga vad de vill ha för den och jag får innan bestämma vad mitt maxtak är.
 
Jag frågade ridskolan om de hade någon ponny som skulle säljas, då kom en på tal, som inte passar oss.
Men den här ponnyn kom också på tal, då den fortfarande inte är en ”skolad” ridskoleponny. Ponnyn är egentligen lite för pigg.. ;)

Så helt taget från luften är det inte men ponnyn är inte ute till försäljning.
Tänkte nog i de banorna, som ni skriver, att ridskolan får säga vad de vill ha för den och jag får innan bestämma vad mitt maxtak är.
Du får berätta hur det går!

Jag kan meddela att min bekant fick betala mellan 70-80' för en häst som är 15 år.
 
Glad att jag står pall för att inte köpa min förra hästs avkommor 😅 båda är till salu.

Min syster tycker att nästa häst får bli en brun valack o jag tror jag håller med
 
Du får berätta hur det går!

Jag kan meddela att min bekant fick betala mellan 70-80' för en häst som är 15 år.
Absolut!
Det här är dock en ponny av en ras som brukar vara billigare än tex welsh eller liknande raser. Ingen tävlingsponny med andra ord, men ja jag har väl satt min gräns så får vi se om jag är beredd på att tumma på den :angel:
 
Verksamheten backade, vilket var väldigt synd.

Men hur svårt är det att hitta en ponny för mig och min dotter?
Ena alternativet är en mindre ponny som är inkörd eller som jag kan köra in, runt B-ponny.
Andra alternativet är en c-ponny som vi kan rida båda två.
Men just nu är det mest tävlingsponnyer till salu..

Mailade på en riktigt lovande ponny och var i startgroparna att åka direkt, dvs typ D-dagen efter, mitt i veckan. Men vid vårt andra (!) samtal kom det fram att ponnyn stått tre månader, hon visste inte säkert om ponnyn var inkörd vilket det stod i annonsen och hon hade bara ägt ponnyn mindre än ett år.
Provridning skulle ske i longering på gårdsplan, ifall dottern skulle ramla av :confused:

Det är inte jätte roligt att leta ponny alltså!
 
Verksamheten backade, vilket var väldigt synd.

Men hur svårt är det att hitta en ponny för mig och min dotter?
Ena alternativet är en mindre ponny som är inkörd eller som jag kan köra in, runt B-ponny.
Andra alternativet är en c-ponny som vi kan rida båda två.
Men just nu är det mest tävlingsponnyer till salu..

Mailade på en riktigt lovande ponny och var i startgroparna att åka direkt, dvs typ D-dagen efter, mitt i veckan. Men vid vårt andra (!) samtal kom det fram att ponnyn stått tre månader, hon visste inte säkert om ponnyn var inkörd vilket det stod i annonsen och hon hade bara ägt ponnyn mindre än ett år.
Provridning skulle ske i longering på gårdsplan, ifall dottern skulle ramla av :confused:

Det är inte jätte roligt att leta ponny alltså!
Provridning på longerlina var nytt! Jösses.
 
Provridning på longerlina var nytt! Jösses.

Fast jag kan förstå det om man inte har ridbana med staket, och inte vill riskera att ponnyn kommer lös. Särskilt nu med grönt gräs som tittar upp överallt kan jag tänka mig det kan vara svårt att få tag på en busig liten ponny...

Man vet ju aldrig hur bra en spekulant rider, och jag skulle av princip aldrig lita på en mammas beskrivning av sitt barns ridförmåga.... :angel: (så ta det inte personligt, @Sofie.S!)
 
Fast jag kan förstå det om man inte har ridbana med staket, och inte vill riskera att ponnyn kommer lös. Särskilt nu med grönt gräs som tittar upp överallt kan jag tänka mig det kan vara svårt att få tag på en busig liten ponny...

Man vet ju aldrig hur bra en spekulant rider, och jag skulle av princip aldrig lita på en mammas beskrivning av sitt barns ridförmåga.... :angel: (så ta det inte personligt, @Sofie.S!)
Jag förstår att många kanske lyfter sina barns ridkunskaper högre än vad de egentligen bör.
Jag gör tvärtom har jag märkt! Jag beskriver min dotters ridning och skickar film när hon rider. Har fått svar tillbaka om att hon rider bättre än vad de fick känslan av. Men för mig är det så viktigt att hitta en ponny som har mentaliteten för att ryttare hamnar i obalans tex. :)
 
Kikar in lite i den här tråden. Jag har egentligen tittat väldigt lätt efter häst i snart fyra år... Men det jag verkligen skulle vilja ha matchar inte min bugdet, och har absolut inte gjort det under corona-åren. Så jag har mest tittat på annonser, hört av mig till några, varit iväg och provridit någon gång. Jag har en häst idag, men har "alltid" haft två hästar tidigare (ja för fyra år sedan och bakåt då, när jag behövde ta bort min gamling) och trivts väldigt bra med det.

Hur som helst, jag har skrivit på några hästar de senaste dagarna men jag blir så trött på detta att jag nog ger upp. Säljarna vill ha meddelande/mail, vilket är helt okej för min del - jag föredrar det faktiskt för då kan jag läsa igenom allt i lugn och ro! Men när de skriver tillbaka med knappt en mening som inte leder till någon vidare kontakt undrar jag om de verkligen vill sälja hästen. Okej, det kanske de inte vill till just mig - det kan ju vara något i min presentation som jag skrev som inte faller dem i smaken (även om jag läser om och om igen och verkligen inte kan hitta något konstigt), men då kan de väl skriva det? "Jag tror inte att hästens skulle passa dig", eller något. Inte bara svara på en av mina tre frågor och sedan inte lämna någon som helst antydan till nästa steg. Sedan har dessa annonser legat ute LÄNGE och ligger kvar, ligger kvar och ligger kvar... Det verkar vara gemensamt för den prisklass jag tittar på tyvärr (ca 50-60 000).

Överlag blir jag trött på dåliga annonser. Bild bara på hästens huvud, ingen film eller möjligtvis en film där hästen travar bort ifrån kameran i sju sekunder. "Hör bara av dig om du är seriöst intresserad". Hur lätt är det att veta det utan att ha sett en någorlunda ordentlig film? Jag har skrivit på många annonser där det inte står något pris också. Varje gång har då hästen visat sig vara en bra bit över min prisklass och jag skäms nästan när jag måste skriva det tillbaka. Då tänker jag vad vi båda hade sparat tid om priset bara stått i annonsen från början. Men men. Jag spanar vidare bland annonserna och är såklart glad att jag redan har en häst.
 
Jeg har lagt ut 2; hest ønskes kjøpt, annonser og svart på 3 hester til salgs annonser i dag. 2 av de jeg kontaktet fikk jeg svar på, fjordhesten tror jeg ikke er noe for meg, kaldblodet høres bedre ut. Det finnes nesten ikke fjordhester til salgs, men fikk også svar på min annonse, men usikker på om den er noe for meg, da den er eldre enn det jeg vil ha (11 år), og jeg synes det er gøy å utdanne min egen hest, og denne går allerede MC og hopper høyt! Selv om en sånn hest hadde vært kul å ha... så usikker på den.
Vil jo gjerne ha Haflinger, men 2 av de jeg hadde sett annonse på har blitt solgt mens jeg lå med halsbetennelse, så nå er det ikke noe interessant til salgs lenger.
 
Jeg har lagt ut 2; hest ønskes kjøpt, annonser og svart på 3 hester til salgs annonser i dag. 2 av de jeg kontaktet fikk jeg svar på, fjordhesten tror jeg ikke er noe for meg, kaldblodet høres bedre ut. Det finnes nesten ikke fjordhester til salgs, men fikk også svar på min annonse, men usikker på om den er noe for meg, da den er eldre enn det jeg vil ha (11 år), og jeg synes det er gøy å utdanne min egen hest, og denne går allerede MC og hopper høyt! Selv om en sånn hest hadde vært kul å ha... så usikker på den.
Vil jo gjerne ha Haflinger, men 2 av de jeg hadde sett annonse på har blitt solgt mens jeg lå med halsbetennelse, så nå er det ikke noe interessant til salgs
Vad är det för typ av häst du är ute efter, egentligen? De låter lite olika, dem du beskriver här. 🙂
 
Vad är det för typ av häst du är ute efter, egentligen? De låter lite olika, dem du beskriver här. 🙂
Jeg ser etter en hest under 9 år som er frisk og ca 143 til 148 i manke høyde, En som kan det grunnleggende i ridningen. Jeg vil helst ha fjording eller haflinger, men om jeg finner en kaldblods som ikke har gått trav og som har godt annlegg for galopp så er jeg åpen for det og. Om den kan mer enn det grunnleggende så er det jo fint, men det er minste kravet.

Jeg skjønner at den første posten ble litt rotete. Jeg skrev søkes poster på diverse fb grupper for fjording og haflinger, og den fjordingen som gikk MC var en som kontaktet meg. Det var ikke en hest jeg hadde sendt melding på om den hadde hatt en annonse.
Kaldblodsen var en annonse jeg sendte melding på fordi den allerede går sprang og dressur, og har aldri gått trav.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 401
Senast: Sootie
·
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 922
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp