Vi som letar häst II

Jeg ser etter en hest under 9 år som er frisk og ca 143 til 148 i manke høyde, En som kan det grunnleggende i ridningen. Jeg vil helst ha fjording eller haflinger, men om jeg finner en kaldblods som ikke har gått trav og som har godt annlegg for galopp så er jeg åpen for det og. Om den kan mer enn det grunnleggende så er det jo fint, men det er minste kravet.

Jeg skjønner at den første posten ble litt rotete. Jeg skrev søkes poster på diverse fb grupper for fjording og haflinger, og den fjordingen som gikk MC var en som kontaktet meg. Det var ikke en hest jeg hadde sendt melding på om den hadde hatt en annonse.
Kaldblodsen var en annonse jeg sendte melding på fordi den allerede går sprang og dressur, og har aldri gått trav.
Får jag fråga varför den ska vara under 9 år?
 
Jeg ser etter en hest under 9 år som er frisk og ca 143 til 148 i manke høyde, En som kan det grunnleggende i ridningen. Jeg vil helst ha fjording eller haflinger, men om jeg finner en kaldblods som ikke har gått trav og som har godt annlegg for galopp så er jeg åpen for det og. Om den kan mer enn det grunnleggende så er det jo fint, men det er minste kravet.

Jeg skjønner at den første posten ble litt rotete. Jeg skrev søkes poster på diverse fb grupper for fjording og haflinger, og den fjordingen som gikk MC var en som kontaktet meg. Det var ikke en hest jeg hadde sendt melding på om den hadde hatt en annonse.
Kaldblodsen var en annonse jeg sendte melding på fordi den allerede går sprang og dressur, og har aldri gått trav.
Jag i inser att jag förstod norskan fel! 😁
När du skrev hoppe tänkte jag på hopphäst, och MC som att den tävlar 130cm... Senare gick det upp för mig att hoppe är sto :o
 
Får jag fråga varför den ska vara under 9 år?
9 år er maks alder. Helst bil jeg ha en 6-7 åring, men jeg er villig til å gå litt opp og ned i alder. Jeg vil ha en yngre hest fordi jeg ønsker å ha hesten i 15 til 20, da er det rett før jeg blir pensjonist og jeg vil ikke ha råd til å ha hest lenger.
 
Jeg vet ikke helt om jeg tør skrive her, for sist jeg skrev her at jeg skulle prøve hest så hørte jeg plutselig ikke mer fra heste eier.

Men, nå har jeg snakket med og avtalt med 2 hester som jeg skal prøve på søndag. 2 ston, en på 8 år og en på 5 år. De høres lovende ut, men jeg vil ikke bli alt for engasjert før jeg har prøvd, for mange ganger stemmer ikke heste eier sin oppfatning av hesten med hva jeg legger i ting (som feks kjänslig for sjenkel).
Men hold gjerne tummerna for meg :)
 

Bifogade filer

  • 20230507_122440.jpg
    20230507_122440.jpg
    197,3 KB · Visningar: 73
Da er jeg hjemme igjen etter tur til en annen del av landet for å prøve 2 ston...
Det ble prøving av 1 sto, for lørdag kveld fikk jeg sms om at eieren til den ene (som jeg likte best) var lagt inn på sykehuset... men avtalen er at om jeg ikke har funnet noen hest når hun tilfriskner, så skal min kompis dra dit og teste stoet og om hun synes den er fin så kanskje jeg drar og prøver den senere, men nesten 5 tusen i flybilletter er mye for å bare prøve 1 hest.
Sto nr 2 er 8 og går på løsdrift. Den var tykk i alle bena, så var skeptisk før jeg fikk satt meg opp. Den så veldig fin ut i annonsen, men når jeg skrittet den innenfor sporet så klarte den ikke gå rakt fram. Men fikk litt kontroll på det og skulle trave. Da gikk den ikke fram alls og streiket midt på banen. Så jeg fikk en pisk og da gikk den fram, men ble stresset og løp, eller bare stoppet og gikk bak sjenkel, inget jevnt tempo. Jeg fikk den litt til i trav på høyre hånd, men på venstre så skøt hun inn skulderen og lente seg inn i banen, så jeg trodde vi nesten skulle velte. Når jeg la på indre sjenkel løp hun enda mer, og når jeg forsøkte ta en halvparten så la hun seg på i hånden og bare dro. Jeg forsøkte også sitte ned, men hun var så ubalansert at hun fikk meg helt ut av balanse. Så det var ikke en god prøving. Jeg gadd ikke galoppere en gang for jeg følte ikke at jeg fikk kontakt med henne og at det er virkelig mye jobb med henne. Hadde hun vært 4 år så kunne jeg skjønne hvor ubalansert hun var, men en 8 år gammel hest som er ridd såpass mye og hoppet med og sånn. Eieren syntes jeg red henne veldig bra, men følelsen jeg satt med var drit. Hadde sikkert vært rolig som et prosjekt om noen andre eide henne og tok utgiftene, men jeg vil ikke kjøpe en sånn hest.
Jeg skal prøve en fjording på torsdag. Jeg håper det går bedre.
 
I dag har jeg vært og prøveridd en 6 år gammel fjordhest som jeg likte veldig godt. Han er søt og veloppdragen fra bakken. Godt ridd, selv om han ikke er aldersmessig utdannet. Jeg fikk hoppe ham og det var ikke noe problem selv om han bare har vært hoppet 2 ganger før. Så jeg skal tilbake og prøve han igjen. En gang på uteritt og en gang til på banen tenker jeg. Vil gjerne være 100% sikker på at han er hesten for meg i 20 år framover.
received_1422861795206655.jpeg
 
I dag har jeg vært og prøveridd en 6 år gammel fjordhest som jeg likte veldig godt. Han er søt og veloppdragen fra bakken. Godt ridd, selv om han ikke er aldersmessig utdannet. Jeg fikk hoppe ham og det var ikke noe problem selv om han bare har vært hoppet 2 ganger før. Så jeg skal tilbake og prøve han igjen. En gang på uteritt og en gang til på banen tenker jeg. Vil gjerne være 100% sikker på at han er hesten for meg i 20 år framover.Visa bifogad fil 119251
Men vilken sötis 😻
 
I dag har jeg vært og prøveridd en 6 år gammel fjordhest som jeg likte veldig godt. Han er søt og veloppdragen fra bakken. Godt ridd, selv om han ikke er aldersmessig utdannet. Jeg fikk hoppe ham og det var ikke noe problem selv om han bare har vært hoppet 2 ganger før. Så jeg skal tilbake og prøve han igjen. En gang på uteritt og en gang til på banen tenker jeg. Vil gjerne være 100% sikker på at han er hesten for meg i 20 år framover.Visa bifogad fil 119251
Åh så fin!
 
Vet sjekk i dag på fjordhesten. Han gikk igjennom men har sarkoider, som må opereres bort. Så nå skal eier sjekke sin forsikring. Det må bort, men jeg skal jo ikke ta den kostnaden.
Hadde sarkoider vært en deal breaker for dere?
 
Vet sjekk i dag på fjordhesten. Han gikk igjennom men har sarkoider, som må opereres bort. Så nå skal eier sjekke sin forsikring. Det må bort, men jeg skal jo ikke ta den kostnaden.
Hadde sarkoider vært en deal breaker for dere?
För mig hade det berott lite på var de sitter, sitter de dåligt till kan de ju bli himla besvärliga.
 
Vet sjekk i dag på fjordhesten. Han gikk igjennom men har sarkoider, som må opereres bort. Så nå skal eier sjekke sin forsikring. Det må bort, men jeg skal jo ikke ta den kostnaden.
Hadde sarkoider vært en deal breaker for dere?
Beror på hur de sitter. Hade valt bort om de sitter på något olämpligt ställe. De kan väl komma tillbaka igen även om man tar bort dem väl?
 
För mig hade det berott lite på var de sitter, sitter de dåligt till kan de ju bli himla besvärliga.
De sitter på innsiden i overgangen mellom framben og bryst, på begge frambena.
Veterinæren sa at om man opererte dem med laser så er det mindre sjans for at de kommer tilbake for da får man tatt hele svulsten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 399
Senast: Sootie
·
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 921
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp