Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så är det ju alltid när man köper ung häst. För egen del så blir det ändå mer praktiskt. Jag är så dålig på att spara även om pengarna egentligen finns. Bättre för mig att lägga pengarna löpande, motsvarande summa tar sig ändå aldrig in på sparkontot🤪
Jag tänker så också. Vi hussparar nu, så det fick bli en yngling för 28k nu istället för en helt klar som snor stor del direkt av kontantinsatsen. 😅
 
Jag tänker så också. Vi hussparar nu, så det fick bli en yngling för 28k nu istället för en helt klar som snor stor del direkt av kontantinsatsen. 😅
blev samma för mig "typ" har valt att lägga en stor del av min kontant insats på en häst istället, så får det bli, eftersom jag känner det kommer ge mig så mycket lycka och att jag känner hur mycket jag saknar det. Den excitement jag har haft senaste tiden med hästarna är verkligen som en lyckorus :D
Men vi skall dock inte köpa något "nu nu" vi bor i en lägenhet som jag gillar, den är även hyffsat billig och väldigt bra område (villa). Är 4 lägenheter per hus och väldigt schyssta grannar överlag.
 
Studsar runt härhemma just nu, fick papperna från veterinären och alla röntgen bilder, det ser väldigt bra ut:banana: väntar på svar från försäkringen bara, men har svårt att se dom skulle säga någonting alls. Såklart skall man inte ropa hej förrän man är över bäcken, men det ser ut som jag snart kan kalla mig hästägare igen :bump:
 
Hur mycket?
Skönt isf!

Araberna går det ner, ner, ner. Tyvärr. Tror det var runt 70 betäckningar 2021.
Är väl inte så konstigt med den föreningen och registraturen. De är ju inte direkt bra på att marknadsföra vare sig sig själva eller araben som den kompletta häst den är. Tror även att distansens tillbakagång påverkar negativt. Även om prestationsmarknaden varit liten tidigare så är den ju nu mer eller mindre obefintlig
 
Är väl inte så konstigt med den föreningen och registraturen. De är ju inte direkt bra på att marknadsföra vare sig sig själva eller araben som den kompletta häst den är. Tror även att distansens tillbakagång påverkar negativt. Även om prestationsmarknaden varit liten tidigare så är den ju nu mer eller mindre obefintlig
Nä, det är det väl inte. Jag anmälde dem igen eftersom det kostar mer att tilläggsregistrera en häst än att nyregistrera den. Det kändes inte rimligt - så det får länsstyrelsen titta på.

Distansen tror jag inte påverkar så mycket? Det är väl bara typ 300 ryttare och många av dem har egen avel. Så största andelen uppfödda araber går nog inte dit oavsett. Det är min magkänsla iaf.
 
Nä, det är det väl inte. Jag anmälde dem igen eftersom det kostar mer att tilläggsregistrera en häst än att nyregistrera den. Det kändes inte rimligt - så det får länsstyrelsen titta på.

Distansen tror jag inte påverkar så mycket? Det är väl bara typ 300 ryttare och många av dem har egen avel. Så största andelen uppfödda araber går nog inte dit oavsett. Det är min magkänsla iaf.
Nej det är inte huvudorsaken men jag tror det påverkar på marginalen. Om sporten minskar, och mig veterligen så är det många som lägger av eller lagt av de senaste 2-3 åren, så blir det ju färre potentiella köpare varpå man väljer att avstå från betäckningar. Det är långt ifrån hela förklaringen men jag gissar att man nog kan räkna in mellan 5 och 10 föl per år i den gruppen.
 
Om några veckor komma denna fina donna flytta hem till mig:love:
Behöver dock komma på ett bra smeknamn till henne, hon heter Nega och det kan snabbt låta liiiiiiite sådär om man säger det snabbt :idea: och sen gillar jag saker som flyter på bättre på tungan


IMG-20220105-WA0002.jpg
 
Om några veckor komma denna fina donna flytta hem till mig:love:
Behöver dock komma på ett bra smeknamn till henne, hon heter Nega och det kan snabbt låta liiiiiiite sådär om man säger det snabbt :idea: och sen gillar jag saker som flyter på bättre på tungan


Visa bifogad fil 84416

Jag tycker du kan kalla henne Donna! 😁 Min kompis har en Lusitano som heter Ferrari, men hon tyckte inte det passade riktigt på ett sto så det fick bli Lusan till vardags.
 
Halkar in i den här tråden och får en klump i magen. Läser annonser och blir lalldeles svettig. Har en fin, snäll och t frisk och fräsch 3 årig swb att sälja då han är lite mindre ( 162 )men känner ibland att han får stå på tillväxt och jag får sluta äta…
Men vill egentligen ha något som är lite äldre än honom även om min ambitionsnivå inte är så hög. Msv:b tränia på sikt tävla la msv:c och ut å spana kantareller, hoppa lite tantvänligt,även terräng. Den måste va bussig å även uttrycksfull och vacker (i mina ögon. ) Nä, så som marknade ser ut så känns det bara jobbigt. Kollar lite på iberiska importer men vet inte om jag kommer hitta rätt där och hur hitta 100 procent pålitlig förmedlare..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 652
Senast: WBanna
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
444
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 130
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp