Bukefalos 28 år!

Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har gått bra! Hon hade strålröta men den är nästan borta nu, hovslagaren sa ”jag vet inte hur du har lyckats få bort det så snabbt men du har verkligen gjort ett kanonjobb”. Så det kändes ju roligt! (Knepet är att ha torra hagar, använda jodopax och stå på torr bädd om nätterna).

Jag hade precis börjat komma igång med ridningen men sen blev jag jättesjuk i flera veckor, och sen kom snön. Sen har det varit väldigt svårt att komma igång igen faktiskt, hästen blev annorlunda när det blev kallt. Explosiv och reaktiv och ängslig. Hon är väldigt orolig när hon är ifrån kompisarna också, så vi kommer ingen vart. Inte än iallafall. Har börjat med belöningsbaserad träning och skulle just göra en ny tråd om det, då jag tycker att hon mest verkar mer stressad av det…

Så jag vet inte riktigt hur detta blev. Kanske behöver hon bara landa? Eller så gillar hon inte snö och kyla.. Eller så är hon så uttråkad nu så att hon är på bristningsgränsen hela tiden, eller så trivs hon inte på box utan hade behövt gå på lösdrift.

Vad vet man, svårt med nya hästar när man inte vet utgångsläget.

Positivt med henne är iallafall att hon är snäll, följsam och när man väl får rida så är hon helt fantastisk.
Hästar jag har haft har blivit såna när de har frusit, inklusive den jag har nu. Lägger jag på tjockare täcke så upphör hon med beteendet. Haft flera hästar som har blivit sådana faktiskt.

Kan vara värt att prova iaf tänker jag? Märks otroligt på nuvarande direkt. Då har hon inte ro att äta kraftfodret och kan inte stå still för 5 öre på gången. På med tjockare täcke och problemet är borta dagen efter :up:
 
Hästar jag har haft har blivit såna när de har frusit, inklusive den jag har nu. Lägger jag på tjockare täcke så upphör hon med beteendet. Haft flera hästar som har blivit sådana faktiskt.

Kan vara värt att prova iaf tänker jag? Märks otroligt på nuvarande direkt. Då har hon inte ro att äta kraftfodret och kan inte stå still för 5 öre på gången. På med tjockare täcke och problemet är borta dagen efter :up:
Sån är min också. Hon behöver vara varm och gosig för att hålla sig i skinnet😆
 
Sån är min också. Hon behöver vara varm och gosig för att hålla sig i skinnet😆
Ja några jag har haft har knappt gått att hantera om de har frusit. Nuddar man dem så hoppar de högt typ. Lägger man på tjockare täcke och lämnar dem i stallet en timme eller två så har det varit lugnt sen. Men att försöka göra något i det läget? Nej. Det är som att be om olyckor och misslyckande, tyvärr.
 
Ja några jag har haft har knappt gått att hantera om de har frusit. Nuddar man dem så hoppar de högt typ. Lägger man på tjockare täcke och lämnar dem i stallet en timme eller två så har det varit lugnt sen. Men att försöka göra något i det läget? Nej. Det är som att be om olyckor och misslyckande, tyvärr.
Intressant!

Tack för nya infallsvinklar.

Låter helt logiskt, egentligen, men jag har inte tänkt på att hästen kanske "bara är kall", när den har sina köldknäppar.

Jag har haft flera hästar som bytt personlighet på vintern och värst har det varit de riktigt kalla dagarna.

Det där med hästtäcke skall jag verkligen ta till mig.

:idea:
 
Hästar jag har haft har blivit såna när de har frusit, inklusive den jag har nu. Lägger jag på tjockare täcke så upphör hon med beteendet. Haft flera hästar som har blivit sådana faktiskt.

Kan vara värt att prova iaf tänker jag? Märks otroligt på nuvarande direkt. Då har hon inte ro att äta kraftfodret och kan inte stå still för 5 öre på gången. På med tjockare täcke och problemet är borta dagen efter :up:
Oj, det måste jag prova med min. Belgiskt halvblod, har ganska mycket päls men är lite tunn ( och skulle behöva äta upp sig och mussla sig mer). Hade varit i Sverige i 2 veckor vid provridningen som funkade jättebra. Kom sedan hit ca två veckor senare och fick först stå som i en utebox ensam i 8 dagar. Där gick han inte att binda upp ordentligt, utan han steppade runt och trängde upp mig mot väggen samt gnäggade efter kompisar. Lyckades med nöd och näppe byta det trasiga täcket han kom i mot ett nytt (Bucas 150 g). Och sedan har jag inte lyckats få av det eller göra något mer med honom ( inte fått i några broddar tex), men han är supersnäll att leda i allafall. Flyttade så igår till ett karantänstall med en kompis och de andra hästarna i hagarna bredvid. Här steppar han också runt i gången och gnäggar, men jag kunde iallafall ta av täcket och borsta och prova lite utrustning och kratsa hovar. Men inte rensa broddhål och få i broddar, så ridning får ju vänta. Ska prova med 300 g täcket och se om det blir bättre!
 
Oh vad många svar!! Jag märkte faktiskt stor skillnad när jag slängde på ett 400g täcke istället för de tunnare utetäckena! Fortfarande så är hon ju knasig i kylan, men ett halstäcke kanske löser det 👍👍
 
Det har gått bra! Hon hade strålröta men den är nästan borta nu, hovslagaren sa ”jag vet inte hur du har lyckats få bort det så snabbt men du har verkligen gjort ett kanonjobb”. Så det kändes ju roligt! (Knepet är att ha torra hagar, använda jodopax och stå på torr bädd om nätterna).

Jag hade precis börjat komma igång med ridningen men sen blev jag jättesjuk i flera veckor, och sen kom snön. Sen har det varit väldigt svårt att komma igång igen faktiskt, hästen blev annorlunda när det blev kallt. Explosiv och reaktiv och ängslig. Hon är väldigt orolig när hon är ifrån kompisarna också, så vi kommer ingen vart. Inte än iallafall. Har börjat med belöningsbaserad träning och skulle just göra en ny tråd om det, då jag tycker att hon mest verkar mer stressad av det…

Så jag vet inte riktigt hur detta blev. Kanske behöver hon bara landa? Eller så gillar hon inte snö och kyla.. Eller så är hon så uttråkad nu så att hon är på bristningsgränsen hela tiden, eller så trivs hon inte på box utan hade behövt gå på lösdrift.

Vad vet man, svårt med nya hästar när man inte vet utgångsläget.

Positivt med henne är iallafall att hon är snäll, följsam och när man väl får rida så är hon helt fantastisk.
vad roligt :D tycker det är jätte roligt att följa folk och hur det gick sen när man själv letar häst :D hade gärna sett några kort på hästarna om folk vill dela
 
En liten fundering här, säg att man köper en häst men låter den stå kvar hos ägaren då den ska kastreras innan den levereras, ska jag bara överta befintlig försäkring först och sen byta till min tilltänkta när hästen är färdigläkt?

Känns lite läskigt att ha kvar hästen hos någon annan efter man köpt den pga rädslor om den skadar sig eller så.
 
En liten fundering här, säg att man köper en häst men låter den stå kvar hos ägaren då den ska kastreras innan den levereras, ska jag bara överta befintlig försäkring först och sen byta till min tilltänkta när hästen är färdigläkt?

Känns lite läskigt att ha kvar hästen hos någon annan efter man köpt den pga rädslor om den skadar sig eller så.
Kolla också upp det där med att ”ta varan i besittning”. Kan bli dyrt annars.
 
En liten fundering här, säg att man köper en häst men låter den stå kvar hos ägaren då den ska kastreras innan den levereras, ska jag bara överta befintlig försäkring först och sen byta till min tilltänkta när hästen är färdigläkt?

Känns lite läskigt att ha kvar hästen hos någon annan efter man köpt den pga rädslor om den skadar sig eller så.
Du ska också tänka på att så länge du inte har tagit hästen i besittning (dvs hämtat den) så kan den utmätas för säljarens skulder. Men du kanske är säker på att det inte kommer att ske?
 
Du ska också tänka på att så länge du inte har tagit hästen i besittning (dvs hämtat den) så kan den utmätas för säljarens skulder. Men du kanske är säker på att det inte kommer att ske?
Nä det är jag inte, vad jag läste mig till är att kan jag bevisa att hästen är min så ska det vara mindre risk.
Annars kanske jag får begära ut en kreditprövning på säljaren :cautious:
 
Vad händer med marknaden? Miste tyvärr Kontur i november -21 och har inte tänkt köpa förrän hösten/våren 2023. Men har koll på hästmarknaden då jag vill följa prisets utveckling.
Hittar några jättefina på 70-95 000 men även liknande hästar för 130-150 00?.

Spännande utveckling och hur det kommer utveckla sig.
 
Vad händer med marknaden? Miste tyvärr Kontur i november -21 och har inte tänkt köpa förrän hösten/våren 2023. Men har koll på hästmarknaden då jag vill följa prisets utveckling.
Hittar några jättefina på 70-95 000 men även liknande hästar för 130-150 00?.

Spännande utveckling och hur det kommer utveckla sig.
Dom jag har hittat till 75 -90 är nästan alla utomlands och man skall då importera från okänd säljare. Är inte sugen alls på att lägga mina hårtsparade pengar på att man inte ens kan känna sig säker på rätt häst kommer fram 😶

Har en i besiktning idag hos en känd säljare som jag fick rekommenderat. Om hon inte godkänds vet jag inte vad jag gör. För hsr inte hittat någon annan jag gillar
 
Dom jag har hittat till 75 -90 är nästan alla utomlands och man skall då importera från okänd säljare. Är inte sugen alls på att lägga mina hårtsparade pengar på att man inte ens kan känna sig säker på rätt häst kommer fram 😶

Har en i besiktning idag hos en känd säljare som jag fick rekommenderat. Om hon inte godkänds vet jag inte vad jag gör. För hsr inte hittat någon annan jag gillar

De jag hittat finns i Sverige och ja en del är importer, men funnits i Sverige ett tag. Sen är dem inte alls stora utan 157-162 cm höga och vet det spelade roll i prissättning 2015 när jag köpte min guldhäst Max.

Finns en på 80 000 i Nybro som jag hade velat kolla på. 7 år och 157 cm. Verkar trevlig enligt annonsen :). Import men verkar varit i Sverige några år.

En på 95 000 som är 6 år och 162 i Piteå och den verkar super trevlig :). Import sen några år tillbaka.

Dessa två hade jag gärna kollat på om ekonomin funnits :).
 
Dom jag har hittat till 75 -90 är nästan alla utomlands och man skall då importera från okänd säljare. Är inte sugen alls på att lägga mina hårtsparade pengar på att man inte ens kan känna sig säker på rätt häst kommer fram 😶

Har en i besiktning idag hos en känd säljare som jag fick rekommenderat. Om hon inte godkänds vet jag inte vad jag gör. För hsr inte hittat någon annan jag gillar

Hoppas besiktningen går bra :)
 
Dom jag har hittat till 75 -90 är nästan alla utomlands och man skall då importera från okänd säljare. Är inte sugen alls på att lägga mina hårtsparade pengar på att man inte ens kan känna sig säker på rätt häst kommer fram 😶

Har en i besiktning idag hos en känd säljare som jag fick rekommenderat. Om hon inte godkänds vet jag inte vad jag gör. För hsr inte hittat någon annan jag gillar
Jag håller tummarna!
 
Jag håller tummarna!
Fick svar nu att allt såg bra ut inkl röntgen. Så väntar på papperna från veterinären och skall sen skicka till mitt försäkringbolag så dom får godkänna dom och sen blir jag ägare till ett stycks lusitano 😁 väldigt pirrande. Hälsade på halvsyrran hos tränaren och hon verkade väldigt trevlig, men lite ung och klen i kroppen (än så länge) så satsade på denna istället, då jag tror halvsyrran kanske skulle bli lite för liten till mig.
 
De jag hittat finns i Sverige och ja en del är importer, men funnits i Sverige ett tag. Sen är dem inte alls stora utan 157-162 cm höga och vet det spelade roll i prissättning 2015 när jag köpte min guldhäst Max.

Finns en på 80 000 i Nybro som jag hade velat kolla på. 7 år och 157 cm. Verkar trevlig enligt annonsen :). Import men verkar varit i Sverige några år.

En på 95 000 som är 6 år och 162 i Piteå och den verkar super trevlig :). Import sen några år tillbaka.

Dessa två hade jag gärna kollat på om ekonomin funnits :).
Jag fick sträcka mig upp till 125’ och så fick jag gå upp lite i ålder med, men tror jag har hittat en perfekt tanthäst som ändå har ett antal år kvar på tävlingsbanan. Är sugen på att börja hopptävla på äldre dar. Och ska skola om min hopphäst mot dressyr med.😂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 538
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 179
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 544
Senast: SiZo
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 614
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Giltighetstid pass
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp