Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

och jag vrider mig i plågor över att se mig själv på film: det är så hemskt att se sin kropp, höra sin röst, se sina yviga gester...

Jupp..känns igen.

Vi har just visat upp ett filmat rollspel.

O i nästa kurs ska vi göra om det hela...

:crazy:

Klasslover - Har ni så också? Motiverande samtal och videofilmning?

Vi (i tyskland på veterinärutbildningen) får också bara 3 försök på en tenta, sen är man ute.
Ingen avanmälningstid eller något liknande, man måste göra tentan på den dagen det är bestämt. Däremot kan man ju vara sjuk (eller "sjuk" :angel:) på tentadagen och då räknas inte det försöket om man lämnar in giltigt intyg från en läkare.
Man har då alltså fortfarande 3 försök.
Ibland har vi haft en kurs där det funnit flera tentor som då räknas en viss procent av helhetsbetyget. För oss har det då varit så att om man får tillräckligt bra betyg i en av tentorna behöver man inte ens gå till den andra men har ändå klarat kursen (dock med sämre betyg då).

Inget exjobb sista terminen heller utan det är "state exams" hela terminen istället...:cool:

Borde plugga idag också (gick riktigt bra igår, särskilt med bukeförbudet jag hade ;)) men jag har faktiskt varit och dragit ut två visdomständer så jag förtjänar lite vila halva dagen i alla fall :angel:

På min utbildning i Irland, har man bara två försök att fixa tentan. Dvs första gången och en repeat, fixar man inte repeat då får man gå om hela året :( Dock finns det något krångligt system att man kan kompensera genom att klara andra terminens tentor och behöver då inte göra om sin tenta. :cool:

KL

Med risk för att låta lite inkompetent har jag nu lite frågor om svenska universitetsbegrepp och sådär:

1. Vad innebär A-uppsats, C-uppsats och sådär?

2. Vad innebär exjobb?

3. Hur funkar det med tentor, kan man avanmäla sig som hagel gjorde och bara ta det lite senare om man vill? Hur funkar det rent administrativt sett, blir det inte helknasigt om hälften av klassen gör tentan nästa vecka och den andra hälften gör den om några månader? Då måste väl skolan göra om hela tentan så att det inte finns någon risk för att folk fuskar?

4. Vad händer om man inte klarar en tenta, hur många chanser får man liksom innan man åker ut?

5. Hur mycket kurslitteratur brukar ni köpa för varje kurs, och hur löser ni det med den litteratur ni inte köper?

Jag har aldrig varit i närheten av en svensk universitetsutbildning, så det där därför jag är så okunnig... Ursäkta om jag stjäl någons värdefulla tid, själv försöker jag bara skjuta fram sista tentapluggandet lite... ;)
Kan ju bara svara för hur det fungerar i min skola, men.. :)

1+2 vet jag inte riktigt, jag är inte heller där än.

3. Man kan avanmäla sig till tentan när som helst, men anmälningen är bara öppen under en viss tid. Om man planerar att inte vara med så anmäler man sig inte, så jag tror inte avhopp är något jätteproblem. Dessutom finns det alltid folk som glömt anmäla sig, som tar de lediga platserna.

4. Det beror lite på vad det är för kurs. De flesta kurserna kan man tenta om hur mycket man vill, medan vissa har tidsram. Vi hade tidsram på programmeringen, eftersom de byter språk ibland.
Jag tror inte att folk "sumpar" tentatillfällen med flit om det inte är så att de krockar med en annan tenta, man vill ju inte ha skräpet hängande efter sig :)

5. I år har det varit ca 1-2 böcker per kurs. Tror jag la ner 3000 kr på böcker i början av året, och fick då hela läsårets böcker. Köpte då begagnat :)

Har varit på handledning idag och vårt arbete var riktigt bra! :D Så skönt att inte behöva skriva om massor!

Känner verkligen vad uttråkad jag är, var onödigt kul att vara i skolan, snacka med gruppen och pilla med rättningen. Har bara lite diskussion kvar som vi ska ta imorn, lite estetik plus vår muntliga redovisning. Bra 1) muntliga redovisningen var inte betygsgrundande, bra 2) muntliga redovisningen är helt fri och vi får göra precis hur vi vill. Najs!

Nu försöker jag bara få till ett privat möte med kursledaren för c-uppsatsen, åker på konferens nästa vecka och missar upptaktsmötet. Kul grejer! Mycket mer pepp och mindre uttråkad än mitt senaste inlägg. :laugh:

Mycket mer pepp och mindre uttråkad än mitt senaste inlägg. :laugh:

Sådär känner jag också, för för 3 timmar sedan skrev jag min sista tenta den här perioden! Terminen är alltså officiellt avslutad och jag har inte salstentor förrän i maj igen! Trodde aldrig att jag skulle genomleva alla tentorna, och allra minst den här sista, men tänk för att det gjorde jag! Nu är jag helledig fram till tisdag då de nya kurserna börjar, jäklar i min lilla låda vad det ska firas ikväll! :banana:

Nu har jag i två dagar gjort allt annat än det jag borde: plugga.
Kommer garanterat inte gå bra på tentan i övermorgon, men jag blir bara så :devil: irriterad på den där :devil::devil: Goffman så fort jag öppnar hans bok (mest den delen jag behöver träna på och den lär ju såklart ta upp större delen av tentan också)
Får göra ett ryck i morgon och se till så allt annat sitter så jag åtminstone kan skrapa ihop till ett G och om jag sen känner för det och orkar får jag ta mig an :devil:Goffman:devil:

KL

AAHHEYEYGYG737%#%"%"(GHEGE72&"&"")191911!!!

Ville bara få ur mig all ångest. Har inte varit såhär nervös inför en tenta sedan jag började plugga! KAN inte koppla bort det, jag tänker på den hela tiden, vaknar mitt i natten och tänker i konstiga kognitionspsykologiska termer och begrepp. Suck!! Funkar inte när min hjärna går på högvarv såhär och klumpen i magen är konstant närvarande...

Kraaaam! Och försök lugna dig, på kvällar och nätter iaf. :) Tips: Friggs te Kvällsro. Det brukar ta udden av nervositet, stress etc hos mig. Perfekt att ta sent på kvällen. Du kanske inte har svårt att sova men det är guld värt att känna hur pulsen går ner och tankarna känns mer som sockervadd än en ping-pong match.

Kraaaam! Och försök lugna dig, på kvällar och nätter iaf. :) Tips: Friggs te Kvällsro. Det brukar ta udden av nervositet, stress etc hos mig. Perfekt att ta sent på kvällen. Du kanske inte har svårt att sova men det är guld värt att känna hur pulsen går ner och tankarna känns mer som sockervadd än en ping-pong match.

Jaaaa!!! Eller kamomillte..eller en jäkligt god kopp varm choklad. :D

KL

AAHHEYEYGYG737%#%"%"(GHEGE72&"&"")191911!!!

Ville bara få ur mig all ångest. Har inte varit såhär nervös inför en tenta sedan jag började plugga! KAN inte koppla bort det, jag tänker på den hela tiden, vaknar mitt i natten och tänker i konstiga kognitionspsykologiska termer och begrepp. Suck!! Funkar inte när min hjärna går på högvarv såhär och klumpen i magen är konstant närvarande...

I know the feeling... Har samma känsla över vår rapport. Vaknar och tankarna far runt i huvudet om diverse vacciner mot inlfuenza, herpes, kvarka osv..
Trött på kvällen men sjukt svårt att somna (eftersom jag läser för nära sängdags.. :grin: )
Längtar såååå till 25 januari!

För den totalt oinsatte. Vem är Goffman..o vad gör han?

Det här är Goffman :)
Boken vi har till den här kursen är skriven -71, utan några förändringar i texten (postade ett litet klipp lite tidigare här i tråden) och känns inte helt up to date även om jag för all del är helt säker på att ämnet i sig inte har hunnit ändras så mycket på lite mer än 40 år

Jag har också tentaångest. Största tentan hittintills (vi har visserligen bara gjort två tidigare) har ångest ångest ångest. Blandar ihop allt. Känns som att jag inte kan något alls. Har knappt gjort några instuderingsfrågor heller. Dumma mig. Man får skylla sig själv. Går ju inte att plugga ikapp två dagar innan direkt..
Men en klasskompis sa efter lektionen idag att hon tyckte att det lät som att jag kunde mycket idag. Haha. Får hoppas det är så.
Men jag blir så jäkla osäker när jag ska göra prov/tenta. Så då kan jag tjabbla bort allt :(

Det här är Goffman :)
Boken vi har till den här kursen är skriven -71, utan några förändringar i texten (postade ett litet klipp lite tidigare här i tråden) och känns inte helt up to date även om jag för all del är helt säker på att ämnet i sig inte har hunnit ändras så mycket på lite mer än 40 år

Då är jag konstig. Det där lät fullt logiskt.

*kl*

Slänger ut en fråga sådär:

Någon som kan läsa en uppsats inom Filosofi A och ge konstruktiv kritik? :angel:

Synd att jag är så dålig på filosofi, och hade det varit Sartre hade jag nog faktiskt hoppat ut igenom fönstret. :eek:

KL

Är klar med den superjobbiga tentan! Jag tänker inte vara och ändra mer i den fast jag inte är nöjd alls, ingen i klassen verkar förstå någonting heller, så diskussionerna blir lite handfallna. Jag lämnar in den och har jag tur är den godkänd, annars är det ju bara att komplettera/göra omtenta. Det kan inte bli värre än ett andra försök. :D

Romananalysen är också klar så imorgon är jag ledig, så skönt. :love:

Fy sjutton så skönt! Bra kämpat!

... Filosofi är inte mitt ämne, det är kasst! :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
993
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka