Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Nej, det har vi inte haft. Vi hade ett tillfälle på HEL-kursen (Hälsa, etik, lärande, som alla på hälsouniversitetet läser) där vi blev filmade när vi löste ett etiskt problem, men inget annars. Motiverande samtal, mjo, anser att nästan alla basgruppsträffar är motiverande samtal på ett eller annat sätt :D

Tack för tipset Chili! Ska pröva ikväll. Jag har någorlunda lätt att sova men har vaknat varje natt runt 3-4 och sedan har tankarna spunnit tills klockan ringer vid 7. Jättejobbigt för då känns det som att hjärnan inte får någon vila.

Känner för er alla som har tentaångest!!

Usch, har så grymt ont i magen. Helt sjukt, försöker tänka rationellt och förnuftigt men mina känslor tar överhanden. Aldrig någonsin känt såhär inför en tenta, men har å andra sidan aldrig känt mig såhär osäker inför en heller. Jag är alltid den som förespråkar att man lär sig av misslyckanden och att det stärker en, att man lär känna sig själv, får nya erfarenheter, märker att jorden inte går under.... Ändå är det exakt så det känns nu, som att hela mitt liv hänger på den här tentan.

HELT sjukt! Det är en liten pisstenta på 7,5 poäng som inte ens är en spärrtenta. FÖRSTÅR inte min irrationella oro! Men ändock, magen gör så ont av nervositet och ångest att jag aldrig varit på maken... Blockerar mig helt från att plugga...

*skriver av mig för någon sagt till mig att det är viktigt att prata om stress i en stressad situation*

S U C K! Så trött man blir på sig själv alltså :)

Jag ska hålla tummarna för dig! :)

På min första och enda salstenta skrev läraren "Om kunskapen inte finns är ändå den goda viljan berömvärd." längst ned på frågesidan. Kan man inte allt, så skriv det man kan! :D

På min första och enda salstenta skrev läraren "Om kunskapen inte finns är ändå den goda viljan berömvärd." längst ned på frågesidan. Kan man inte allt, så skriv det man kan! :D

Så sa våran psykologilärare också. Kan ni inte de rätta orden..så skriv runt det hela. Det viktiga är att jag förstår att ni har tänkt o i vilka banor ni tänkt.

Så min sista fråga på mitt livs första salstenta är en bild. Lite text, pilar osv. Jag kom bara inte på rätt saker så jag har blandat hej vilt. Ett poäng kan ju vara avgörande om det är G eller IG.

Kloka ord!

Tyvärr har vi inte salstenta i den bemärkelsen att det är "faktafrågor" eller hur man ska förklara det. Våra salstentor är uppbyggda som hemtentor fast vi skriver dem där, vilket innebär jag måste göra djupa reflektioner/analyser/kopplingar på plats men jag har ingen kunskapsgrund att stå på och på så sätt blir det fel...

Vi har fått se hur tentan ska se ut så vi kan ju förbereda oss här hemma och tänka igenom hur vi vill skriva men jag har inte ens kunskapen att göra det nu, här hemma, i "lugn och ro", så varför skulle jag kunna det imorgon när jag ska skriva tentan...

Vet inte hur jag ska förklara :p Men så fint med uppmuntrande ord :love:

KL

blah! sex timmars sals tenta imorgon :( hoppas att det gar vagen men kanns sjukt omotiverad att plugga just nu! + att jag nu fatt veta att min tre dagars intervju i Februari, nu ar en fyra dagars intervju! typ hoppa av planet nar jag landar och ta en taxi till en intervju. Sedan ta taget till staden vi ska vara i over natten for en stor presentations intervju dagen efter. Efter det ar det tva dagar med rundvandringar hos dem olika forskningsgrupperna och en privat intervju pa kvallen med en av professorerna. Sjukt nervos :crazy:

sa nu har jag kollat pa bilder av eventuella handledare och inbillar mig att dem ar trevliga :angel:

Kl
Klar med mina 5 tentor! Så förbannat skönt att efter allt slit och stress att få vara ledig i 12 dagar! :D:D

KL

Ärligt talat, jag svävar på små moln just nu. Detta trots att jag har två hemtentor i den kursen som ska in på fredag, men jag har några timmars arbete kvar med redigering och så bara.

Men, när det är inlämnat och klart, så har jag gjort ett år på min utbildning! :D (vilket förvisso betyder att det är fyra kvar, men det känns inte så relevant).

kanns sjukt omotiverad att plugga just nu!

Det här gör mig lite fundersam. Hur gör ni andra? Pluggar ni dygnet innan tenta?

För min del är det fullkomligt tabu att röra skolan då. Det jag inte kan dygnet innan..det kan jag inte. Jag satsar på att äta och sova ordentligt samt förbereda mig mentalt.

När man har tentor på 2hp så måste jag träna dagen innan, eftersom vi oftast går igenom det sista. Vi har många såna små tentor.

Jag har bara skrivit en salstenta någonsin, då rörde jag inte heller skolan sista dygnet om det inte var så att jag tänkte på något specifikt och inte kom på det. Jag tillät mig att själv att kolla upp rätt svar lite snabbt då =)
Satsade istället på att ta det lugnt och ta en lång promenad, hade absolut inte gått att plugga sista dagen.

Det beror lite på för min del. Vanligtvis tänker jag precis likadant :) Lite inkubationstid för att alltid ska falla på plats.

Denna gång blev det dock panik vilket medfört att jag pluggade så sent som klockan 19.30 idag trots tenta imorgon. Dagen har inte bestått av något effektivt plugg egentligen - har varit för stressad för att kunna fokusera ordentligt men blev förhörd av sambon nu på kvällen alltså och det kändes ändå någorlunda hyfsat... Men inte de bästa förutsättningarna tycker jag.

Det här gör mig lite fundersam. Hur gör ni andra? Pluggar ni dygnet innan tenta?

För min del är det fullkomligt tabu att röra skolan då. Det jag inte kan dygnet innan..det kan jag inte. Jag satsar på att äta och sova ordentligt samt förbereda mig mentalt.

Lite samma tanke har jag också, det jag inte kan kommer jag inte kunna sen heller :p Känns som om resten av klassen fullkomligen hetspluggar ända in i det sista och jag förstår inte riktigt vitsen med det. Om jag fick sån panik som vissa av dom verkar få inför tentorna skulle min hjärna låsa sig fullständigt och jag skulle inte får ur mig nåt vettigt alls. Såklart kan jag slöläsa lite grann för att repetera för mig själv och kanske få lite fler infallsvinklar.
Kan dock ändå känna mig lite "dålig" som inte sitter dygnet runt och pluggar som resten av klassen och har nog klagat över att jag borde plugga nån gång, men det funkar egentligen inte alls för mig.
Mental förberedelse har ju ändå funkat på en hemtenta och två salstentor hittills, så varför överge ett vinnande koncept?! :angel:

Är det fler som inte är klara med höstens studier? Hur fungerar det med CSN för er? Börjar känna mig lite nervös.:crazy:

Jag har min sista tentainlämning i den ena kursen jag studerat under hösten nu på söndag (har studerat två kurser på vardera 15hp). Har ansökt om studiemedel men eftersom jag inte är klar med den ena kursen än har de inte börjat behandla min anmälan ännu. Hur många poäng behöver de för att börja behandla den? 30? Fler som sitter i samma sits och vet när pengarna brukar komma?
Min lärare lär väl inte hinna rätta och lägga in mina betyg i systemet på en vecka iaf och då ska CSN börja behandla min ansökan? Jag börjar nya studier med resor och studiematerial som ska inhandlas osv nu på måndag.:cool:

Jag är inte klar ännu, och det sista skall vara inlämnat klockan 16 på Fredag. :D

Jag fick sms från CSN om att det var dags att lämna studieförsäkran, vilket jag har gått in och gjort. Jag hoppas att det är det enda som behöver göras, det som automatiskt var inlagt var denna termin. :)

Jag är inte klar, har sista tentan i morgon.. Lämnade studieförsäkran i början av veckan så CSN ska nog trilla in som vanligt :)

Hm. Hur många hp är era sista tentor värda? har ni pluggat 30 hp i höst?
Då behöver man kanske inte ha 30hp för att få anmälan bearbetad?
Kommer iaf att ha 22.5hp nästa vecka som jag vet, sedan är det sista provet jag inte vet när jag får betyg på.

1. Vad innebär A-uppsats, C-uppsats och sådär?
Fristående kurser (alltså kurser som inte ingår i ett program) läser man först grundkursen (A-kursen), sen fortsättningskursen (B) och sen blir nästa fortsättningskurs C. Alltså är en a-uppsats en uppsats på grundkursen och en c-uppsats är lite mer avancerad. Skriver någon en c-uppsats kan man förutsätta att den behöver jobba lite mer än någon som skriver en a-uppsats.

Nybörjarkurs - avancerad kurs.

2. Vad innebär exjobb?

Ett exjobb är oftast det sista man gör på en utbildning. Vissa skriver här en uppsats, medan andra gör mer praktiska saker beroende på utbildningen de går (tex programmerar ett program och gör en beskrivning av det). Det är normalt sett en hel termins jobb.

3. Hur funkar det med tentor, kan man avanmäla sig som hagel gjorde och bara ta det lite senare om man vill? Hur funkar det rent administrativt sett, blir det inte helknasigt om hälften av klassen gör tentan nästa vecka och den andra hälften gör den om några månader? Då måste väl skolan göra om hela tentan så att det inte finns någon risk för att folk fuskar?
Man måste anmäla sig till tentor som man ska skriva. Ändrar man sig är man snällast mot universitetet ifall man avanmäler, eftersom universitetet betalar en plats för varje anmäld student. Måste man göra om en tenta, får man inte samma tenta med samma frågor som förra gången, utan det är helt nya frågor på nästa tenta.

En omtenta har liksom aldrig samma frågor som den ordinarie tentan, men har samma bedömningsgrad och ska ha samma svårighetsgrad.

4. Vad händer om man inte klarar en tenta, hur många chanser får man liksom innan man åker ut?

Enligt högskolelagen har man 5 st chanser på sig att klara en tenta. Efter det har universitetet rätt att kasta ut dig från utbildningen. Men i realiteten är det oftast så att de låter dig göra om tills du klarar den. Universiteten får betalt för varje student som tar examen, så de vill ju att du tar examen liksom.

5. Hur mycket kurslitteratur brukar ni köpa för varje kurs, och hur löser ni det med den litteratur ni inte köper?
Jag brukar köpa alla litteratur till mina kurser ifall det inte går att låna de på biblioteket utan konkurrens. Jag köper mycket begagnat också på www.kurslitteratur.se!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
993
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejt
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka