Sv: Vi Som Pluggar
1. Vad innebär A-uppsats, C-uppsats och sådär?
Fristående kurser (alltså kurser som inte ingår i ett program) läser man först grundkursen (A-kursen), sen fortsättningskursen (B) och sen blir nästa fortsättningskurs C. Alltså är en a-uppsats en uppsats på grundkursen och en c-uppsats är lite mer avancerad. Skriver någon en c-uppsats kan man förutsätta att den behöver jobba lite mer än någon som skriver en a-uppsats.
Nybörjarkurs - avancerad kurs.
2. Vad innebär exjobb?
Ett exjobb är oftast det sista man gör på en utbildning. Vissa skriver här en uppsats, medan andra gör mer praktiska saker beroende på utbildningen de går (tex programmerar ett program och gör en beskrivning av det). Det är normalt sett en hel termins jobb.
3. Hur funkar det med tentor, kan man avanmäla sig som hagel gjorde och bara ta det lite senare om man vill? Hur funkar det rent administrativt sett, blir det inte helknasigt om hälften av klassen gör tentan nästa vecka och den andra hälften gör den om några månader? Då måste väl skolan göra om hela tentan så att det inte finns någon risk för att folk fuskar?
Man måste anmäla sig till tentor som man ska skriva. Ändrar man sig är man snällast mot universitetet ifall man avanmäler, eftersom universitetet betalar en plats för varje anmäld student. Måste man göra om en tenta, får man inte samma tenta med samma frågor som förra gången, utan det är helt nya frågor på nästa tenta.
En omtenta har liksom aldrig samma frågor som den ordinarie tentan, men har samma bedömningsgrad och ska ha samma svårighetsgrad.
4. Vad händer om man inte klarar en tenta, hur många chanser får man liksom innan man åker ut?
Enligt högskolelagen har man 5 st chanser på sig att klara en tenta. Efter det har universitetet rätt att kasta ut dig från utbildningen. Men i realiteten är det oftast så att de låter dig göra om tills du klarar den. Universiteten får betalt för varje student som tar examen, så de vill ju att du tar examen liksom.
5. Hur mycket kurslitteratur brukar ni köpa för varje kurs, och hur löser ni det med den litteratur ni inte köper?
Jag brukar köpa alla litteratur till mina kurser ifall det inte går att låna de på biblioteket utan konkurrens. Jag köper mycket begagnat också på
www.kurslitteratur.se!