Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Återkommer nog och sliter mitt hår igenom inom inte allt för snar framtid.Jag ska vara klar 12 januari så jag har gott om tid på mig, men har lite andra GIS-uppgifter att göra också under den tiden. Plus heltidskursen på avancerad nivå.
![]()
Jag har ett problem med min pluggångest som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera faktiskt. Tidigare har jag aldrig lagt ner någon tid eller något engagemang i skolan alls tidigare. Nu går jag en utbildning som jag VILL prestera bra på och som jag VILL gå igenom och som jag bryr mig om väldigt mycket.
Men till saken! Hela hösten har jag haft världens ångest för skolan, för att jag inte presterat nog, inte kan nog, inte varit nog smart etc etc etc. Sån ångest att jag nästan höll på att lägga mig ner och ge upp för några veckor sedan, det höll helt enkelt på att ta knäcken på mig. Ångesten bara eskalerade hela tiden och till slut mådde jag nästan konstant dåligt hela min vakna tid (som var väldigt mycket eftersom jag knappt sov).
Jag lyckades liksom rycka upp mig ur det hålet och vända tankarna så det har gått mer åt att jag inte är korkad, att jag faktiskt kan, att jag inte är dum etc. Men allt eftersom jag kunde bli av med ångesten, ju mer har jag stängt av skolan. Det känns lite som att jag "stopar igen" ett hål men ju mer jag stoppar igen det ju mindre villig är jag att plugga. Förstår någon hur jag fungerar?
Typ vi har dugga imorgon och jag vet att jag inte kommer klara den för jag pluggade inte nog när jag mådde som sämst (orkade typ ingenting annat än att ligga i soffan förutom alla obligatoriska moment), pluggade lite i "mellanfasen" men nu känns det som att jag stängt skolporten helt. Som att det är dugga imorgon, jag vet att jag nog inte kommer klara den och att jag får göra om den efter jul men skulle jag öppna ångestporten skulle det forsa ut och begrava mig känns det som. Och det vill jag ju inte så jag håller den stängd.
Men.. Hur gör jag nu? Hur hittar jag motivation och pluggar utan att det vänder över helt i världens ångest och panik? Någon som känner igen sig eller har några kloka ord?
Jag har klarat mig rätt bra första två terminerna, men denna termin har betygshetsen slagit klorna i mig och jag har fått tänka väldigt mycket på att varken utbildningen eller livet står och faller med vad jag gör denna tenta, delkurs eller för all del hela kursen. En universitetsutbildning är ett maraton, inte en sprint.