Bukefalos 28 år!

Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Know the feeling. Kommer säkert gå bättre än du tror just nu!

Har som sagt dugga nästa fredag, fast det är i storleksordningen en 7.5 poängstenta. Helskotta vad jag är nervös och herregud så mycket jag ligger efter (tror jag :p). Känns som att jag inte har koll på nånting och att jag kommer få sitta dygnet runt fram tills duggan. Nåväl det kommer jag ju ha igen sen!

Ska skriva scheman nu för alla dagar fram till tentan så jag INTE kan skjuta upp eller hålla på. Ska planera in matlagning, träning, plugg och hushållande i ett strikt schema. Sen får vi se om det fungerar :p
 
Sv: Vi Som Pluggar

Du har ingen kompis du kan fråga såhär på kvällskvisten? Hoppas det löser sig, sådant är alltid jobbigt. Google is your friend annars :)


kl
Jag har mekanikks ("dugga" på alla andra skolor?) imorgon, och jag oooorkar inte. Puh vad trist det är just nu..

Vi lekte med kväve idag, och det livar ju upp dagen lite :D Vad roligt man kan ha med flytande kväve, och faasiken vad kallt det är :D
 
Sv: Vi Som Pluggar

Får inte tag på någon som kan något :angel: den enda som är online hade typ mindre koll än jag. Suck.
Men har lyckats få ihop något och har en sak kvar. Jag tycker det jag gjort låter alldeles för lätt och undrar om jag ska göra nått mer. Vet inte om jag ska chansa, eller om jag ska lulla ihop nått.
Kanske hinner få tag i en imorgon, det är inlämningsdag imorrn så antar att vi har hela dagen på oss eftersom ingen tid är sagd.

Lycka till med din mekanikks :)
 
Sv: Vi Som Pluggar

KL

bleurgh ska tenta av matte C pa lordag. Kanns som att det jag lyckats ta mig igenom kan jag faktist ratt ok, men det gar sa langsamt att jag har sjukt mycket kvar! Tror tyvarr att det blir min forsta kuggning :crazy::o

tankte inte pa det heller utan hade vaccinationer inbokade i tisdags och var sjukt trott hela tisdag kvall och nastan hela onsdagen sa fick ingenting gjort eftersom hjarnan var sa seg att jag inte forstod :(

men ok, jag har lyckats klura ut hur min grafraknare funkar sa nagot positivt finns det ju :D
 
Sv: Vi Som Pluggar

Usch, då får man peppa upp sig igen på valfritt sätt!

Jag sitter och är väldigt bitter... Har deadline på en GIS-uppgift på söndag som jag inte hunnit med tidigare. Borde absolut hinna under helgen om jag bara klurar ut vissa grejer, men självklart blir jag dålig. Feber, magont och halsont som dök upp pang bom från ingenstans nu på eftermiddagen. :meh: Kommer gå skitbra detta.

Självklart har det strulat med datan också, förstår inte vad det är med min dator. Skulle finnas en fil i en zipfil som jag hämtat, men det gjorde det inte, så jag fick göra världens omväg och ladda ner det istället. Sen står det hela tiden att programmet inte kunde rita mitt kartlager, fast den säger inte vad som är fel...
 
Sv: Vi Som Pluggar

KL

SKITHELVETESTENTA!

Man får dränka sina sorger i alkohol ikväll va? :( ;)

Hade jag druckit alkohol hade jag supit ner mig så väldigt, väldigt hårt ikväll av precis samma anledning som du.

Jag är aldrig självsäker direkt efter en tenta, jag tror alltid att jag ska kugga, men den här gången var det något helt annat. Har aldrig känt mig så jävla kass...
 
Sv: Vi Som Pluggar

Alltså, uh. Jobbig känsla för både dig och sky_fly. Trösta er på bästa sätt! Det är så välbehövligt ibland.

kl

Jag tänkte också hoppa in här i tråden. Läser första året på Arbetsvetarprogrammet. Har just nu fullt upp med vetenskapsteori vilket är jäkligt snurrigt. Får anstränga mig till tusen för att förstå de olika begreppen. Men det börjar dock gå framåt vilket känns skönt! Nu har vi i veckan lämnat in en rapport samt haft en redovisning vilket kändes väldigt bra. Dock något osäkert när man inte känner att man har full koll på ämnet. Hoppas att det löser sig under kursens gång! Nu nästa vecka ska vi börja med att applicera samhällsteorier på olika vetenskapsteorier vilket känns som att det kommer hjälpa till en del. Så är rätt peppad på att få grepp om det här!
 
Sv: Vi Som Pluggar

Alltså, uh. Jobbig känsla för både dig och sky_fly. Trösta er på bästa sätt! Det är så välbehövligt ibland.

kl

Jag tänkte också hoppa in här i tråden. Läser första året på Arbetsvetarprogrammet. Har just nu fullt upp med vetenskapsteori vilket är jäkligt snurrigt. Får anstränga mig till tusen för att förstå de olika begreppen. Men det börjar dock gå framåt vilket känns skönt! Nu har vi i veckan lämnat in en rapport samt haft en redovisning vilket kändes väldigt bra. Dock något osäkert när man inte känner att man har full koll på ämnet. Hoppas att det löser sig under kursens gång! Nu nästa vecka ska vi börja med att applicera samhällsteorier på olika vetenskapsteorier vilket känns som att det kommer hjälpa till en del. Så är rätt peppad på att få grepp om det här!

Uh, vetenskapsteori är så jäääkla drygt!
Vi hade den kursen bland dom första och jag fattade verkligen ingenting - trots litterauren var Vetenskapsteori för nybörjare. ;)
Tur nog hade vi bara två obligatoriska seminarium plus en gruppinlämning så det gick bra. Men jag lider med dig!
För min del så blev det bättre med tiden, när man fått nöta in det väsentliga. Då föll det mesta på plats men lagom till kursslutet. :p
 
Sv: Vi Som Pluggar

Känner så väl igen mig i det du skriver om vetenskapsteorin :p Hade det första gången i T1 - fattade inte ett jota (vadå, har inte induktion nånting med spishällar att göra?! :o) Fick läsa det igen under förra kursen och äntligen känns det som att ett par poletter skramlade ner!

Kl
Efter en väl utförd deltenta rättspsykologi och en tenta i statistik, som kan ha gått hur som helst, tog min hjärna semester. I tre veckor! :nailbiting:
Ligger två kapitel efter i rättspsykologin och måste börja ta tag i min fördjupningsuppgift (storlek b-uppsats) om ungdomsbrottslighet, men jag ids verkligen inte! Känner ingen som helst motivation trots att jag tycker att jag borde det
 
Sv: Vi Som Pluggar

*KL*

Någon som har koll på hur det fungerar med hur hp på kurserna bestäms ? Alltså varför en kurs är på exempelvis 5 hp och inte 8 hp. Är det bara den schemalagda tiden som spelar in eller är det även hur mycket "material" som ingår i kursen som spelar in ?

Jag har ju bytt program och läser just nu en kurs som jag egentligen skulle kunnat tillgodoräkna mej ( jag var lite seg och kolla upp en annan kurs jag skulle kunnat läst istället osv) från det jag läste innan.

Jag läser allmän kemi på 5 hp nu, jag har redan läst 12 hp allmän/grundläggande kemi på mitt förra program. Grejen är att de båda kurserna (eller ja de 12 hp var egentligen två 6 hp kurser) verkar innehålla i stort sett samma sak.
Alltså att de har tryckt in nästan allt jag läste på 12 hp i en 5 hp kurs som vi läser på 4 veckor.

För min del borde det ju vara lugnt, men som förra året var det tydligen 3 av ca 40 som klarade tentan :eek:

Så ja min fråga är väl finns det nån slags bestämmelse över hur mycket det är rimligt att förväntas lära sig i förhållande till varje hp ? Eller kan universiteten bestämma det helt själv ? Någon som har koll :)
 
Sv: Vi Som Pluggar

I detta faktablad från studera.nu är det tydligen så att högskolepoängen anges efter hur stor arbetsinsats den kräver. För mig stämmer detta väldigt dåligt då jag för några år sedan tog 20 hp utan att göra i princip någonting alls hemma. Var inte på alla föreläsningar heller och tentorna klarade jag av om än inte med jättestor marginal. Nu i januari kommer jag skriva en 20 hp tenta som redan nu ger mig grav ångest. Och det är inte så att jag slackat hittills heller utan jag har tagit i mer än jag någonsin gjort i skolan.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi Som Pluggar

+ sky_fly

Jobbigt med den känslan! Jag hoppas dock det gick bättre för er än vad ni själva tror.

KL

Har hittat jättebra instuderingsfrågor så jag ska nöta dem hela dagen idag. Ska åka till en klasskompis och äta middag vid 5-snåret och sen ska jag tillbaka in i min duggabubbla.
 
Sv: Vi Som Pluggar

Kl

Tjohoo! Har äntligen fått tentasvaret på min första uni.tenta och jag fick en 4!! Woho! Superglad eftersom jag blankade 6 poäng :)
 
Sv: Vi Som Pluggar

Champagne kan man vara värd när det går så bra :D

kl

Konstig känsla det här, att ha pluggat så mycket under tiden att man bara har repetition kvar fem dagar innan tentan :confused: Haha! Men det kanske krävdes en intressant kurs för att jag skulle börja lära mig plugga på rätt sätt :p
 
Sv: Vi Som Pluggar

Konstig känsla det här, att ha pluggat så mycket under tiden att man bara har repetition kvar fem dagar innan tentan :confused: Haha! Men det kanske krävdes en intressant kurs för att jag skulle börja lära mig plugga på rätt sätt :p

Åh men det är ju jättebra jobbat! :) Vad har du gjort annorlunda denna gången? Några bra tips?

Hoppas fortfarande på att jag kommer lära mig plugga rätt, på rätt saker och lite hela tiden. Men jag har ju ett tag på mig att lära mig.

Har nu 5 pluggdagar kvar till duggan (4 om man inte räknar med idag) och jag orkar liksom inte ens känna panik. Det enda jag kan göra är att beta av avsnitten ett efter ett och så hoppas på att det håller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 141
Senast: hundtant
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 312
Senast: Badger
·
L
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 551
Senast: förvirrad
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp