Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Det är just struktur vi inte har. Vi skulle behöva en projektledare, just nu är det bara hallaballoo känns det som.

Själva skriftliga arbetet är klart, just nu är det jobb med presentationer och opponering som ska göras. Allt ska vara klart på onsdag kväll, en del av det redan tisdag morgon. Och eftersom den enda som har gjort någonting under lovet är jag så har vi en del som måste göras.

Närvaro tas på alla möten och jag säger inte att de inte gör vad de ska, men det är lite för slapp inställning överlag. Vi pluggar heltid, då kan man inte räkna med att kunna rida hela förmiddagen eller gosa med hunden bara för att det är undervisningsfritt...

Ursäkta mitt gnäll ;)

Det är inte gnäll. Det är mötesdisciplin som vi alla måste lära oss inför kommande arbestliv. Jag lovar..arbetsgivare köper inte att den arbetande struntar i sina uppgifter.. Skolan är ett jobb..inget lajlaj.

Jag har varit i en sådan grupp...(mardröm) och jag lade ner alldeles för mkt krut på det hela o sänkte nästan mig själv totalt. Idag sänker jag hellre hela gruppen..

Ska ni göra en PP (powerpoint)? Eller hur är det tänkt att ni ska redovisa?

Vår skola är noga med att poängtera att vi jobbar 9-17.. Gör vi inte som vi ska..så har skolan arbetat fram ett sätt för att sätta oss regält i klistret. Vi är ju distansare så det kanske är annolunda pga det. Vet att min skola har haft jätteproblem med tidigare elever och den odisciplin som lätt blir. Din skola har inte arbetat fram några sådana regler?

Jag håller med. En av de jag stör mig på kommer direkt från gymnasiet och det MÄRKS. Hon har förmodligen aldrig haft ett jobb och har dessutom lätt att lära så hon har väl aldrig behövt bry sig tidigare.

Vi ska göra en PP, jag har gjort den själv eftersom jag ville få lite fart. Så nu ska de andra få säga vad de tycker om det plus att vi måste förbereda redovisningen för vi har ingen aning om vad vi ska säga. Det är väldigt stor grupp, 7 personer, vilket kan bidra till oordningen. Dock ska bara 2-3 personer redovisa, blir för rörigt annars.

Det här är första terminen, och kursen är väldigt slapp i övrigt. Det är sagt att 50 % är självstudier, men tyvärr verkar många tolka självstudier som ledigt.

Jag håller med. En av de jag stör mig på kommer direkt från gymnasiet och det MÄRKS. Hon har förmodligen aldrig haft ett jobb och har dessutom lätt att lära så hon har väl aldrig behövt bry sig tidigare.

Vi ska göra en PP, jag har gjort den själv eftersom jag ville få lite fart. Så nu ska de andra få säga vad de tycker om det plus att vi måste förbereda redovisningen för vi har ingen aning om vad vi ska säga. Det är väldigt stor grupp, 7 personer, vilket kan bidra till oordningen. Dock ska bara 2-3 personer redovisa, blir för rörigt annars.

Det här är första terminen, och kursen är väldigt slapp i övrigt. Det är sagt att 50 % är självstudier, men tyvärr verkar många tolka självstudier som ledigt.

Åh! En SÅN...vi har ett gäng vi också. :p Jag har dock inte behövt jobba med några än..men räknar med att det kommer.

7 personer är inte så mkt. Inte som vi har det. Vi är 14 i våran grupp.. :p

Fast bara låta 2-3 redovisa känns dumt. Då är det lätt för väldigt många att glida igenom = gratis poäng. Hos oss är det tvärförbjudet att göra så. Vi blir direkt underkända.

Har du tagit upp det hela med gruppen? Att du ser en skev fördelning och att du anser det är får dåligt tempo? Du får göra som jag..bli ledaren o driva projektet som den jobbiga gruppledaren. Fördelen är att du får som du vill o det blir gjort. Det är inte helt dumt. :)

14?!!! :eek: Jäklar i havet!

Kursledarna har specifikt sagt att alla inte behöver stå där framme och prata. Presentationen ska bara vara 15 minuter och ska 7 personer då prata blir det väldigt hattigt. Vi har ett arbete till som ska redovisas samma dagar men på annat sätt, det får några andra ta ansvar för.

Nej, har inte sagt någonting. Tänker nog inte göra det heller, projektet är slut om mindre än en vecka. Däremot vill jag se till att det görs på ett bättre sätt nästa gång.

14?!!! :eek: Jäklar i havet!

Kursledarna har specifikt sagt att alla inte behöver stå där framme och prata. Presentationen ska bara vara 15 minuter och ska 7 personer då prata blir det väldigt hattigt. Vi har ett arbete till som ska redovisas samma dagar men på annat sätt, det får några andra ta ansvar för.

Nej, har inte sagt någonting. Tänker nog inte göra det heller, projektet är slut om mindre än en vecka. Däremot vill jag se till att det görs på ett bättre sätt nästa gång.

Vi är 50 i klassen...o indelade i 4 grupper... :D

Ja att vara med i ett projektarbete är inte lätt..men också väldigt nyttigt. Det ger en helt annan kunskap. Det gäller att våga ta argumentationen om något inte är ok på ett bra sätt. DEN kunskapen är inte lätt! Iaf tycker inte jag det. Det är jäkligt intressant o upptäcka hur man själv agerar utifrån vilken grupp man är med i. Vissa gånger är jag ledare..o andra mest glider jag.

Usch, det låter jobbigt, speciellt på distans :crazy:

Nej det är verkligen inte lätt. Jag har lite lätt konflikträdsla också vilket inte gör det lättare. Men man lär sig väl, det kommer förmodligen en hel hög med grupparbeten under de kommande 4 åren.

Usch, det låter jobbigt, speciellt på distans :crazy:

Nej det är verkligen inte lätt. Jag har lite lätt konflikträdsla också vilket inte gör det lättare. Men man lär sig väl, det kommer förmodligen en hel hög med grupparbeten under de kommande 4 åren.

Nej..det är just det som är det sköna! Vi har ju allt på nätet. Vi jobbar alla i googledoxs vilket innebär att vi ser vad den andre skriver på skärmen. Vi sitter desstuom och pratar över Adobe med kameror. Ska vi göra en PP bygger någon själva PP och share documents eller screen med oss.

Jag vet inte hur du ser det men jag ser mitt grupparbete från hell som helt super så här i med distans till det hela. Nu VET jag hur jag vill ha det o börjar gå in o styra lite. Plocka fram ledaren i dig.

Har ni förresten läst något om gruppdynamik? Det är annars väldigt skönt att ha med sig i bakgrunden när man inte förstår varför folk agerar som de gör.

Ah okej, jag har aldrig pluggat på distans så det kanske funkar.

Jodå, det är klart att man lär sig något hela tiden, men det är fortfarande inte så lätt att bara gå in och styra och ställa. Det finns många starka viljor i gruppen, kan jag säga.

Vi fick en snabbgenomgång om gruppdynamik, olika faser gruppen kan gå igenom osv.

Ah okej, jag har aldrig pluggat på distans så det kanske funkar.

Jodå, det är klart att man lär sig något hela tiden, men det är fortfarande inte så lätt att bara gå in och styra och ställa. Det finns många starka viljor i gruppen, kan jag säga.

Vi fick en snabbgenomgång om gruppdynamik, olika faser gruppen kan gå igenom osv.

Jo..det där känns igen. Starka viljor.. vi har en del vi också.

Att plugga på distans funkar förvånansvärt bra. Styrkan är nätet, att allt sker över nätet...o svagheten är just behovet av nätet och el.

Dags o packa..innevecka snart. Vilket är jäkligt roligt! Dock..tenta..men men.

Är sjukt glad att jag snart är färdig med min sista gruppuppgift! Ska på ett vis bli sjukt skönt att inte skriva ex-jobb med någon. Utan kunna göra allt när jag själv vill.

KL

Sitter och kollar på BBC Världens Historia. För att försöka få in lite annan historia i huvudet också. Har förhoppningsvis nytta av det :p

Jag som läser termin 9 nu har blivit ännu lite mer ödmjuk och är nöjd om jag får ett vettigt jobb efteråt. ;) :angel: Hedern togs bort för länge sedan, hoppet likaså. Utbildningen har tagit rätt bra kraft ifrån mig och jag ångrar kanske inte utbildningen, men hade jag vetat vad jag vet idag hade jag valt någonting annat. (Men då hade jag ju inte vetat vad jag vet idag).

Men utbildningen har varit väldigt rolig och väldigt givande. Det har dessutom varit väldigt bra personlig utveckling och det var det som var poängen när jag började där.

Men det där med hedern i behåll och självförtroende för sin kunskap när man tar examen ska du bara glömma. Jag tror inte att jag känner någon som tagit examen som känner att de fattar någonting. De flesta känner sig fejkade och de tycker att google fortfarande är deras sanna vän. Examen är som ett körkort, du är tillräckligt säker för att befinna dig i trafiken, men du har mycket mycket kvar att lära.

Jag läser snart termin 8 och jag blir mer och mer rädd ju närmare examen närmar sig.

kl

Imorgon tar lovet slut :cry:

Tog beslutet innan jul att inte plugga under lovet då jag har haft tankar på att hoppa av. Behövde ledighet för att få igång plugghästen i huvudet, trodde jag i alla fall. Vill inte åka till skolan imorgon och vara värdelös på vårt projektmöte jag förstår inte projektet och gruppen har tröttnat på mina frågor så jag sitter mest och nickar med. Har verkligen försökt att förstå, läst igenom projektinstruktionen flera gånger men det är som att läsa grekiska. :confused:

Ska ta lång sovmorgon imorgon då min projektgrupp träffas efter lunch och förhoppningsvis så har plugghästen kommit tillbaka.

MEN ÅH!!

"Jag vill gärna se en så stor spridning som möjligt mellan grupperna" innebar visst "Två grupper får inte ha samma ämne". Kan man inte bara säga det då?

Vi har idag läst in oss på ett valt ämne, men vår frågeformulering var visst för dålig och ovanpå det hade en annan grupp valt samma ämne som oss så vi får byta. Najs. Kl 10 imorn ska frågeställningen vara inskickad. Tur vi bestämde oss för att träffas kl 9 i morgon med gruppen!

Skönt att kunna lägga några tentor bakom sig! :)

Chili: Men fy vad drygt! :crazy: Taskigt av kursledningen, hoppas ni kan komma på en ny frågeställning!

kl
Projektmöte idag, nu börjar det arta sig. Jag är en av de som ska presentera mha PP så det blir till att öva lite grann ikväll, imorgon ska vi ta tid så att det verkligen tar 15 minuter.

Håller tummarna för din presentation, vet vilken pärs det kan vara med grupparbeten :crazy:.

Blair: Hoppas att tentan gick bra!

Chili: Gud vad irriterande :mad:!

Försöker tentaplugga, men det går trögt. Motivationen är inte på topp direkt. Har stenkoll på en stor del och ingen som helst koll på resten ;)!

Tack! Ja, det kan vara riktigt intressant med grupparbeten ;)

Känner igen motivationsbristen... Bra att du kan en del i alla fall, då har du lite poäng säkrade :D

Ja jag har kikat på ett annat ämne nu och spånat frågeställningar, hittat lite hemsidor och rapporter som verkar bra. Men har bara kontaktuppgifter till de andra via vår internetplattform så hoppas de kikar in där och inte skiter i det tills imorn! Men isf kommer jag köra stenhårt på att vi ska ta mina förslag. ;) Var inte helt nöjd med det förra ämnet, och ingen hade någon förkunskap. Om vi väljer mitt förslag tror jag vi har ett bättre utgångsläge från början.

Förstår inte varför de inte kunnat lägga ut information lite tidigare på hemsidan... Det har hela tiden varit 1-2 dgr innan, vad det än gäller. Folk har efterfrågat info för de vill planera (småbarnsföräldrar, folk som pendlar 1-2 h osv), men kursledaren säger bra "Det kommer info om det längre fram, ni får hålla utkik på hemsidan". Tycker det är bättre att få allt på en gång så kan man planera sin egen tid och ligga lite för i planeringen.

mvh, något tjurig, stressad och det blir inte bättre av att jag är hungrig :p

(önskar man fick skriva själv!! är ändå bara ca 8 sidor som ska produceras...)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
990
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka