Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Nu har han svarat att lektionerna inte är obligatoriska. Men varför gnäller han då? Gah.

Jag förstår att det är fel av mig att inte komma på den obligatoriska muntliga grejjen på fredag, men eftersom jag ändå ska göra den skriftligt hemma kan han väl va lite snäll? Jaja. Nu kommer jag garanterat faila den här kursen.
Vad händer då? Om jag har lämnat in exakt allt man ska men har missat närvaro på en obligatorisk sak? Vad gör man då? Går på den lektionen nästa år eller, haha?
Gud vad jobbigt allt blev..

Är lektionerna inte obligatoriska så kan han inte sänka betyget pga det. När vi har obligatoriska föreläsningar så är det närvaro eller komplettering som gäller, men det ser nog olika ut beroende på vad och var man pluggar samt vem som föreläser/är lärare.

KL

Jag har precis börjat några distanskurser. Behöver väldans massa motivation! Trodde det skulle gå lättare (har pluggat distans förr utan problem) men jag kommer verkligen inte igång..
Det går på halvfart, men är fyra kurser så det blir i princip heltid ändå. Helt internetbaserat, bara självstudier.

Ge mej inspiration så jag kommer igång!

KL

Jag har precis börjat några distanskurser. Behöver väldans massa motivation! Trodde det skulle gå lättare (har pluggat distans förr utan problem) men jag kommer verkligen inte igång..
Det går på halvfart, men är fyra kurser så det blir i princip heltid ändå. Helt internetbaserat, bara självstudier.

Ge mej inspiration så jag kommer igång!

Kanske korkat..men iaf. Varför vill du plugga det här? Vad gör att du vill plugga det du gör?

Vad kommer du fram till?

Jag inbillar mig att där ligger motivationen.

Kanske korkat..men iaf. Varför vill du plugga det här? Vad gör att du vill plugga det du gör?

Vad kommer du fram till?

Jag inbillar mig att där ligger motivationen.

Det är nog till stor del sant :) Lätt att tappa "fokus" och tycka att de allra mest intressanta grejerna också är urtråkiga just för att de är plugg.

Det är nog till stor del sant :) Lätt att tappa "fokus" och tycka att de allra mest intressanta grejerna också är urtråkiga just för att de är plugg.

Vet förståss inte hur ni andra tänker eller gör. Jag pluggar för att jag vill åt kunskapen. Titeln skiter jag fullkomligt i, det är inte den jag är här för. O sedan någonstans gäller det att läsa böckerna med sinnesstämningen att jag vill det här, det här är kul!

Ja, det är ju en jättebra inställning (som jag själv har jättesvårt att uppnå, då ALLT som blir skolarbete = tråkigt, i mitt tycke, det är någon konstig psykologisk spärr där). Därför tror jag det är klokt att stanna upp och reflektera över sina studier och varför man gör det :)

Vad ska jag nu hitta på för prokrastinering?
Jag behöver läsa 5 st uppsatser, men har lite ont om tid, så om du vill får du jättegärna läsa dem och i dina egna ord skriva en liten sammanställning om rättsläget.

Om du sen orkar, kan du kolla upp vad det är för lagändringar som ligger och väntar vad gäller insiderhandeln. Den lagen ändrades 2005, men nu ligger det lite förslag som ska kollas igenom av regeringen. Du får jättegärna kolla upp vad det är för ändringar. Jag har alla länkar du behöver.

:love::love::love:

Eller så tar du bara tag i ditt egna! ;) :idea:

Haha, tror jag håller mig till det jag kan, hönssjukdommar ;). Men tack för erbjudandet!

Ja, det är ju en jättebra inställning (som jag själv har jättesvårt att uppnå, då ALLT som blir skolarbete = tråkigt, i mitt tycke, det är någon konstig psykologisk spärr där). Därför tror jag det är klokt att stanna upp och reflektera över sina studier och varför man gör det :)

Jag har en lapp på väggen. Jag har 'byggt' en liten tavla med olika ord och uttryck. Den byts lite då o då. Just nu står:
" Läs för din egen skull "
" Ha kul! "
" Bubblan! "

Bubblan innebär att sköt ditt, ta inte in vad alla andra tycker som sociala medier kan innebära. Bli inte stressad av andras åsiker, energier etc.

Den utbildning jag går på handlar mkt om egna reflektioner. Att vi ska reflektera HELA tiden.. Vi har t om fått en reflektionsbok. Där vi under dessa år, denna resa som utbildningen ger skriver ned små tankar o funderingar som vi får till oss. Faktiskt väldigt nyttigt. Kanske kan vara något?

Ämnena intresserar mig oerhört, och jag läser med glädje allt de lägger upp i form av instuderingsmaterial. Det är att göra uppgifterna som tar emot. Inte för att det är svårt, det bara .. Går inte.
Förhoppningsvis släpper det med lite envishet, egentligen älskar jag ju att plugga! Och speciellt inom biologi, som jag läser nu. Har ju redan läst tre år på SLU i ämnet :p Fast nu går jag från djur mot mer miljöinriktat.

Ämnena intresserar mig oerhört, och jag läser med glädje allt de lägger upp i form av instuderingsmaterial. Det är att göra uppgifterna som tar emot. Inte för att det är svårt, det bara .. Går inte.
Förhoppningsvis släpper det med lite envishet, egentligen älskar jag ju att plugga! Och speciellt inom biologi, som jag läser nu. Har ju redan läst tre år på SLU i ämnet :p Fast nu går jag från djur mot mer miljöinriktat.

Vad i uppgifterna är tufft? Är det själva sättet skolan vill att det ska vara skrivet? Eller är det bara ATT det ska göras?

Det är just det, uppgifterna är egentligen busenkla (jag har fått kommentarer om att mina svar är mer utförliga än vad som krävs på den nivån :D) men jag får inte tummen ur att göra dem!
Kanske är för enkelt helt enkelt.. Jag får ha kaffeförbud tills jag gjort det jag ska :D

Det är just det, uppgifterna är egentligen busenkla (jag har fått kommentarer om att mina svar är mer utförliga än vad som krävs på den nivån :D) men jag får inte tummen ur att göra dem!
Kanske är för enkelt helt enkelt.. Jag får ha kaffeförbud tills jag gjort det jag ska :D

Nej, då..inget kaffeförbud! Hua! Visserligen gillar jag inte kaffe men ha teförbud..nä fy! Det går jag inte alls med på. ;):D

Att få tummen ur? Mitt spontana svar..disciplin. :idea: Det är krasst 'bara' att göra. ;)

..
Förresten..jag har ett annat problem. Hur gör ni andra när ni går tomma? Jag har nu läst i 1,5 timme o jag är tom. Äta..är en plan men om det inte hjälper. Vad gör ni? Jag gissar att ni alla någon gång har råkat ut för detta.

- Att ta en nypa luft brukar hjälpa :). Jag är rökare. så för mig går det liksom automatiskt, men alla skulle behöva komma ut några minuter varje-varannan timme :).

- Byta pluggplats kan också funka, om du suttit vid skrivbordet och skrivit i 1,5 timme så kanske du kan sätta dig i soffan och läsa texter nästa timme?

- Skrivbordsgymnastik är bra, man brukar få förnyad energi bara av att strecha lite :).

- Byt tema. Om du till exempel har läst i lång tid om olika teorier, ta en stund till att läsa om hur dessa appliceras i praktiken.

- Byt taktik. Jag varierar t.ex. mellan att göra mind-maps, läsa texter, se videos (det är otroligt att allt finns på internet ;)), skriva notater, etc etc.

Senast ändrad:

Tack!

Jag har bytt böcker. Provat läsa på svenka istället för engelska. Samma skit. Hjärnan funkar inte. Kan prova att läsa i soffan, kan vara en bra idé.

Eller också får jag helt enkelt inse att jag ska ha paus..o kanske spela lite. Hästen är för tidigt att åka till så det får bli sen. Kanske ska ta den där promenaden bort till tvättstugan boka tid? Hm..smart. :)

Kaffe is the shit! Det är bra till allt :D

Nu har jag bestämt att jag ska svara på några frågor per kurs och dag, så borde jag få allt färdigt rätt snart! Och när jag svarat på mina frågor ska jag dricka kaffe. Mumma mumma!
Och jag ska nog stänga Bukefalos, annars kommer jag slösurfa runt här hela förmiddan..

Kaffe is the shit! Det är bra till allt :D

Nu har jag bestämt att jag ska svara på några frågor per kurs och dag, så borde jag få allt färdigt rätt snart! Och när jag svarat på mina frågor ska jag dricka kaffe. Mumma mumma!
Och jag ska nog stänga Bukefalos, annars kommer jag slösurfa runt här hela förmiddan..

Slösurfa är fullkomligt livsfarligt!

Hur många dagar har du kvar innan det ska vara inne..o hur många frågor? Som du säger, gör en planering så känns det rätt så lätt sedan. Halva jobbet känns gjort. O det behöver inte bli så betungande heller. :D

Jag har en månad kvar på ena uppgiften, ännu längre på de andra. Det är ju bara deltidsstudier, så det går inte på toppfart direkt. Det är nog en anledning till att jag inte kommer igång.
Men nu har jag faktiskt svarat på en fråga, en ganska stor. Så nu belönar jag mig själv med elva-kaffe, en kaka och lite Buke :D

Åh fy sjutton vad det lät jobbigt! :o
Är glad att mina uppgifter för idag är att 1) kolla på Disneys askungen 2) Läsa en askungen text 3) Jämföra deras handlingar 4) Redovisa imorgon :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
994
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka