Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

kl
Vi fick tillbaka tentaresultatet idag herreminje vad snabb han var! Vi gjorde tentan i torsdags! Ganska skönt att slippa vara nervös så länge.
JAG KLARADE DEN! Jag fick 0,5p mer än vad gränsen var men det spelar ju absolut ingen roll, jag klarade den ändå :D
Nu kan jag med gott samvete "semestra" hos min bästa kompis 100 mil bort i helgen utan att vara nervös inför någon mer kemitenta!!!!

Grattis :)!

KL. Nu har jag läst om fågelsjukdommar sedan kl 9, bara med paus för lunch. Börjar bli seeegt i huvudet. Men jäklar vad det har fastnat information i huvudet de sista timmarna :)! Tenta i morgon...

KL

Vad är rimligt att sälja kurslitteratur för? Vi hade en bok som ny kostade 1200:-, min bok har blivit lite nött på omslaget men jag har inte kladdat något på sidorna och det är senaste (relativt ny) utgåva osv. En kurskamrat sålde sin bok för 250:- vilket jag tycker var väl lågt :crazy:, är det jag som är orimligt girig som vill ha lite mer för boken, eller är det där andrahandsvärdet ligger? Har aldrig köpt/sålt begagnad kurslitteratur innan.

Hos oss brukar det normala vara att sälja för halva priset, lite mer om den är i superfint skick och mindre om det är mycket överstyrkningar och den är sliten :).

KL.
Off to the tenta!

+hagel

Tack för svar! Meddelade den som var intresserad att jag vill ha 600 inkl frakt (+70 kr), får se om han fortfarande är intresserad efter klasskompisens rea...

Jamen gud. Jag la upp en bok på blocket för en 500 kr (vanligt pris 730 eller nåt). Fick massor av svar.

Blir galen, inte nog med att jag måste grotta in mig totalt för att ha en changs att klara tentorna när det helt plötsligt blev 1v tidigare men så är det massor med administrativt tjaffs som tar tid.

Efter knappt 2 veckor då jag inte gjort annat än att plugga och sova så har jag klarat båda muntliga tentorna jag gick upp i :banana:
Fick tom en 4 dvs ett snäpp över bara godkänd :D , hade det varit en skriftlig hade jag nog lyckats med en 7 eller 10 skulle jag tro, är inte så bra på att få fram kunskapen på muntliga, før nervøs och før ostrukturerad i hjärnan :o
Det var i efterhand (:angel:) lätt värt att førsaka liv och träning dessa veckor før att klara dessa.

Nu har jag bara 2 tentor som jag ska gøra vecka 16, de SKA jag klara. Så blir att plugga obstrietrik (fødelsekomplikationer och hjälp ungefär), sjukdommar hos kor/hästar svin samt att det børjar en kurs i Fødevaresäkerhet som ska ha endel labbundervisning vilket jag ser fram emot :bump:

Men nu ska jag se fram emot en härlig vecka utan (:eek:) att øppna någon kurslitteratur :)

KL

Vad är rimligt att sälja kurslitteratur för? Vi hade en bok som ny kostade 1200:-, min bok har blivit lite nött på omslaget men jag har inte kladdat något på sidorna och det är senaste (relativt ny) utgåva osv. En kurskamrat sålde sin bok för 250:- vilket jag tycker var väl lågt :crazy:, är det jag som är orimligt girig som vill ha lite mer för boken, eller är det där andrahandsvärdet ligger? Har aldrig köpt/sålt begagnad kurslitteratur innan.

Jag brukar generellt sälja før 60% av inkøpspris om den är i bra skick (har faktiskt sålt før 75% av inkøpspris men då var det en bok i 2000kr klassen) Har det kommit en ny version dumpar jag till ungefär en fjärdedel av inkøpspris bara før att bli av med "skiten".

KL

Det märks att det var ett tag sedan jag antecknade för hand: mina föreläsningsanteckningar ser ut som att de skrivits av en människa med vibrationsskador, eventuellt en människa som saknar händer överhuvudtaget! :eek:

kl

Härligt sätt att avsluta veckan på: godkänt på etologitentan!! :banana: Godkäntgränsen var hög, 70 %, men jag fick 83 % så jag hade marginal :D Så himla skönt att slippa göra om den, nu har jag klarat hela termin 1 på programmet! :laugh:

Åååh, etologi saknar jag! Läste på etologi och djurskydd fram till -11, nu är jag lite sugen på en master men vette fasen vad man ska ha den till..

*kl*

Första veckan avklarad! :D Känns helt underbart, har verkligen hittat rätt :love: Redan nu på tisdag ska vi på praktik! :bump: Läääängtar tills vi börjar med anatomin om två veckor!!

Etologi är kul, men läraren var usel så jag är glad att slippa kursen :p

aprilia: Vad härligt! :laugh:

men läraren var usel

Vilket får mig att komma in på spåret 'lärare' i tanken. Vad gör en bra lärare o vad gör en dålig (i eran smak)?

En bra lärare för mig finns alltid tillgänglig. Svarar på mail o telefon. Jag som är distansare kanske är lite kräsnare på den fronten. Sedan är en bra lärare kunnig, den kan sitt ämne och den kan också en massa extra inom sitt ämne. Har koll på forskningen och hur det ligger till där idag. Sedan måste jag nog också tycka att en bra lärare är lyhörd.

Baksidan då. Vad är en dålig lärare enligt mig? Ja..lite som ovanstående fast tvärt om. Jag gillar inte när lärare är okonsekventa eller osäkra i sin roll.

Du skulle varit i Skara på SLU, de är ju helt underbara där!

Själv sitter och jag svär över det där förbannade CSN.. Jag tror de har något emot mig. Jag måste få ersättning snart, det blir jäkligt svårt att klara den här månaden annars :crazy:

Det är så ruskigt irriterande att inte få svar på sina mail. En lärare vi hade nyss svarade inte på frågor överhuvudtaget till vissa via mail, men nu hade jag tur som fick svar. Läraren är inte dålig, men hon har fått så otroligt mycket lagt på sitt bord. Hon gör massvis med saker och när vi lämnade in senaste tentan sa hon att hon hade 14 dagar på sig att rätta 50 tentor, och då är de cirka 5-6 sidor/styck. :eek: Jag tycker synd om henne.

KL

Har källtextseminarium (cambroförelagt) på Tis-Ons och har inte orkat läsa igenom texterna. En motivationspuff, någon? ;)

Hörde att "vad ska ni läsa" var på tapeten :). Jag har precis avslutat genetik, en 2-veckorskurs bara. Salstentan på den i fredags kändes helt okej. Räknade ihop poängen efteråt (rättade snålt) och enligt mig själv var jag 0,5 p över godkäntgränsen :angel:. De verkliga rättarna brukar vara snällare än jag så förhoppningsvis gick den vägen.

Om några timmar börjar kursen konsultationskunskap! Vi ska på läger och diskutera känslor :D! Ser fram emot den men har patologin (15 p) efter mig, och går i skolan 08-30-1630 de flesta dagarna så det kommer bli en aning stressigt. Har ställt om dygnet över helgen och lyckades inte sova en blund denna natt, men idag ska vi bara ha upprop, information och lite önskemål, så jag klarar mig nog! Ska bli skoj att komma ut på klinik "på riktigt" för första gången :). Tidigare har vi bara suttit med läkarna. Nu får vi själva ta patienter, kolla status osv!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
994
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka