Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Jag får nog bryta mina studier igen..
Distansutbildningen utan träffar visade sig vara en utbildning som kräver att man är på skolan ofta ofta ofta och har ganska många träffar.
Jag får inget merkostnadslån från CSN, i och med att utbildningen är anmäld som en distans utan träffar. Så hur fan ska jag ha råd? Svar: Det har jag inte.

Jävla skit, jag var ju taggad för att plugga igen.

Men jag läser miljöriskanalys också, det är vrålkul!

kl

här kan ju jag hoppa in också :D

Läser massor av kurser i höst. Första gången på universitetsnivå men jag väntar ett år innan jag börjar på ett program (tänker läkare på KI). Jag har varit som ett barn i en godisbutik nu när jag kunnat välja exakt vad jag vill för kurser.

Ska läsa:

• Latin för naturvetare (distans)
  • Medicinsk baskurs - fysiologi och anatomi (distans)
  • Anatomi A (kvällskurs)
  • Biologisk analys (distans)
  • Medicinsk genetik (distans)
  • Användning av MATLAB (distans)
  • Orienteringskurs i astronomi (kvällskurs)
  • och en halv kurs i Evolutionsbiologi (krockar med anatomikursen så går bara på föreläsningarna utan att få poäng..)

ehm ja, en del. Men ingen är mer än 7,5 hp och jag har rätt mycket fritid :angel:

Jag läser Matematisk Statistik och Process- och Komponentteknologi (handlar typ om hur man gör yttepyttesmå transistorer).

Grattis till tentan Zass!!

Jag har gått första veckan och haft första tentan idag :p Var dock min sista salstenta på utbildningen och jag har nu bara en muntlig tenta kvar i slutet av januari!! :nailbiting: Förutsatt att jag inte blir historisk som en som dumpade retsmedicin då förstås....

KL
Efter ett år på folkhögskola där jag läst keramik har jag gått vidare till att läsa keramik på Capellagården som ligger på Öland. Mest intresserad av den skulpturala delen av keramiken just nu, mer åt konsthållet än konsthantverk i nuläget. Så funderar mer och mer på att läsa vidare på konstfack eller HDK, eller ännu hellre i Bergen om jag lyckas få med mig hästen dit.

Trivs otroligt bra här, underbar miljö och inspirerande och duktiga lärare som jobbar som konstnärer parallellt med lärarrollen. Så blir nog två år här, så får jag bestämma efter om jag pluggar vidare eller inte.

Känns dock lite sisådär att plugga i åtminstone tre år, kanske tre till fem år till på det sedan, för att utbilda sig till något det inte finns jobb inom utan den enda vägen att gå är att starta eget. Men samtidigt behöver jag hålla på med keramik, jag behöver konst och kreativt arbete.

Vet precis hur det känns. Mina första tre år på universitetet har hittills gett noll jobb. Eller ja, lite korta vikariat som man kunde fått utan utbildning ;) Och nu ska jag (kanske) komplettera med två år till. Minst. Sen får vi väl se om jag får studiemedel för mer.

Tack! :) Haha det var snabba puckar med en tenta redan första veckan :p

Verkligen, kursen har varit totalt två veckor (4 poäng), en vecka innan sommarlovet och en efter sommarlovet. Dötråkig och inte så mycket man inte hört i andra kurser innan. Hur han har lyckats få tillstånd till en 4 timmars tenta är dock ett mysterium... Men det var med datorer och internet så inte sååå ansträngande! :p

KL

Jaha, mitt idéhistoriska program tycker att jag ska läsa sociologi A, så det gör jag alltså nu. :D

Och det är så tråkigt att jag håller. på. att. avlida. :eek:
Sedan sade läraren igår att det var 140 personer i reserv på denna kurs och det får mig bara att känna mig dum som sitter och upprätthåller en plats på en kurs som verkligen inte alls intresserar mig. :banghead: Varför fick vi inte läsa filosofi som kändes betydligt mer relevant?

Nåväl, min fil. kand. hägrar i horisonten, så det är bara att arbeta.

Känns surt att det blir så, men samtidigt är det konst och konsthantverk jag behöver hålla på med, så känns väl värt det ändå.

Den genomsnittliga utbildningen för en keramiker sägs vara sju år, mer välutbildad än de flesta alltså, men till nåt som inte är lätt att tjäna några pengar på. Men ja, man lever bara en gång, och vill jag hålla på men konst får jag väöl satsa på det.

Knapp

Skuttar också in i tråden. Har precis börjat på logopedprogrammet och har haft en ganska soft första vecka. Tänkte dock höra om det finns någon här som har erfarenhet av PBL (problembaserat lärande)? Vi har deadline på vår "prova på PBL"-uppgift i nästa vecka och jag tycker bara det verkar väldigt frustrerande. Kommer man in i tänket? Finns det några knep och råd som gör hela processen lite mer effektiv?

Väldigt inspirerande att du bara satsar fullt på nånting sådär, som du vet är väldigt svårt att lyckas inom! Hoppas du når dit du vill. :)

Jag pluggar för övrigt också lite just nu! En GIS-kurs på 25% över hela terminen. Just nu väntar jag på kursboken, har den inte dykt upp imorn så är den nog på villovägar och då får Posten det hett om öronen :cautious:
Senare i höst ska jag läsa Ekologisk miljövård, som är en kurs på masterprogrammet ekologi i rinnande vatten (KaU). :) Just nu jobbar jag just inom rinnande vatten så det är både plugg och jobb fram till november. :)

Jag läser enligt PBL, och har så gjort i ett år nu. Något särskilt du undrar över? Det är nog normalt att känna frustration och uppgivenhet ;)

Nja, vi är ju fortfarande väldigt i början på det hela. Var mer ute efter allmäna reflektioner och åsikter kring pbl. Vad tycker du om metoden jämfört med det mer klassiska systemet?

Jag läste enligt PBL i 3 år. Eller ja, vi hade ett PBL-fall i veckan i 3 år. Men tydligen är andras PBL inte alls som den vi hade, för oss föll det sig väldigt naturligt med allt så jag har svårt att ge så mycket tips haha.

Jag tycker jättemycket om PBL, det jag lärde mig via fallen är det jag kommer ihåg riktigt bra. Ett bra och intressant fall där vi kommit fram till intressanta frågeställningar var helt klart det som ledde till bäst lärande.

*knapp*

Jag hade sökt en hög med kurser för att ha en backup. Och tanken var att jag skulle läsa lite ekologi, lite gis, lite faunahistoria och så lite "food ethics". Men efter att ha fått först ett jobb (dock bara timmar) och sen kanske även ett till, så får jag kanske skippa minst en av kurserna... :p Känns som ett ganska trevligt problem dock. :D

Knapp.

Jag har precis som Malanmjöl skrivit utbildningens sista tenta :eek:. Har en liten rapport och försvaret (och skrivandet, hehe) av ex-jobbet kvar. Skrämmande som satan att snart vara färdig! Mitt ex-jobb är dock jättekul att jobba med, även om jag, excel och SPSS inte är bästa vänner för tillfället ;). Ska dock till statistikhjälp på skolan i morgon, där man får en 20 minuters privatsession med en statistiker :).

Det hade jag med velat ha! Tänk, en egen statistiker..

PBL SLU/Skara-style är asbra! Men usch vad jobbigt det var när man kom till andra, mer konservativa universitet som i princip ville slita huvudet av en om man frågade något (eller gud förbjude, ifrågasatte! :nailbiting:)

Araminta
Hur ser upplägget ut? Lättare att ge tips då :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
993
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka