Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Först och främst så har jag märkt att PBL skiljer sig mycket från utbildning till utbildning och från lärosäte till lärosäte. Vissa som sägs läsa enligt PBL har egentligen bara hämtat inspiration från metoden och väljer ut lämpliga delar och sätter sedan ihop sin egna PBL-inspirerade metod, medan vissa kör mer traditionell PBL :)

Jag personligen är kluven till PBL, jag ser och förstår fördelarna (och upplever dem ibland) men tycker också att metoden framkallar mycket studierelaterad ångest kring frågor som; Läser och tänker jag rätt/hamnar jag rätt i vad lärarna ungefär har tänkt sig? Är mina källor tillförlitliga? Har jag läst tillräckligt och är det jag läst relevant? Jag finner mig ofta inte kunna ta mig tiden att läsa igenom saker ordentligt, jag är flyktig i mitt sätt att studera då jag ständigt har en känsla att jag inte riktigt vet om jag är rätt ute/det är tillräckligt. Vill då inte lägga massor av timmar på något som sedan visar sig vara "orelevant" (jag använder begrepp som egentligen inte går hand i hand med PBL ;)) Söker ständigt efter mer information, mer att läsa - vi har ju ingen färdig ram för vad vi ska läsa, utan det är jag själv som måste känna när det är tillräckligt. Ändå tror jag faktiskt inte, tyvärr, att jag förvärvar lika mycket kunskaper som på en traditionell utbildning. Men det är kanske inte heller det som är målet.

Jag tycker PBL kräver bra mycket mer av individen än vad en traditionell utbildning gör, på gott och på ont. I det långa loppet tror jag att man lär sig väldigt mycket nyttigt av PBL, kanske inte alltid/bara rent kunskapsmässigt utan mer hur man finner rätt och relevant information, hur man arbetar i team o.s.v. som är nog så viktigt i väldigt många yrken (mer likt hur man faktiskt arbetar; då får du inte en bok under näsan med tydliga sidhänvisningar när du stöter på problem eller kunskapsluckor).

Senast ändrad:

Jag tycker PBL är lite som en hemtenta. Det kräver på ett sätt mer av studenten än en traditionell tenta i aktiv jobbtid med själva tentan, men det långsiktiga lärandet blir längre.

I alla fall om man utgår från PBLen så som den såg ut på SLU i Skara. :p

Ja, det är väl det man brukar säga är nackdelarna (kräver mer av studenten, framkallar mer ångest) och fördelarna (lärande för livet) med PBL ;) Jag kan tänka mig att det stämmer, det är väl ungefär det jag försökte få fram :) men när man är mitt uppe i PBL så märks ju såklart det negativa av mer än det positiva, eftersom det positiva inte riktigt är mätbart förrän efteråt ;)

Kan lägga till att jag studerar BETYDLIGT fler timmar nu när jag läser enligt PBL ((och ändå tycker jag att jag lär mig mindre, vad hemskt...) än när jag läste traditionellt. Man blir ju lite tvingad till det. Vilket är bra! Sedan kan det förvisso bero en del på byte av universitet och program också, där svårighetsgraden kanske ökats men jag är övertygad om att jag inte hade behövt plugga lika många timmar om jag bara behövt trycka in kunskap på traditionellt vis :)

Senast ändrad:

Jag lägger nog ungefär lika mycket tid totalt sett. Men från traditionellt intryckande av kunskap kommer jag inte ihåg ett jäkla skit så för mig är det helt klart värt det. :D

Ja, så är det ju! Och anledningen till att trycka-in-kunskap är mycket tidseffektivare för mig är för att jag har så otroligt lätt för att lära saker "utantill". Fotografiskt minne ;) Men som du säger är det ju värdelöst i grund och botten eftersom det inte fastnar.

Jag har också ganska lätt för mig, brukar räcka med att läsa kurslitteraturen en gång för att klara en tenta med bra resultat. Men jag har lätt för mig åt andra hållet också, tack o lov! :D

För oss har det här med PBLande blivit ett uttryck vi använder ganska ofta... Att PBL:a fram en lösning på problem, situationer och annat... :D

Sitter & pluggar som en dåre eftersom vi har seminarium imorgon.
Blev inkallad i torsdags kväll på min sena anmälan.
Jag hade första skoldagen igår & har alltså en hel del att läsa..

Spännande med nytt plugg! Du har säkert skrivit det innan i tråden, men vad har du kommit in på :)?

Kl.
Jag hade möte med den där statistikgubben idag. Han förstod att jag tycker all min data är lite oöverskådlig och tyckte att jag hade nog material till en PhD, haha (1700 svar på en enkät bestående av över 30 frågor :eek: ). Vet inte var jag ska göra med all data eller var jag ska börja någonstans. Har fått lite förslag på analysmetoder åtminstone och en uppmaning om att skriva ner konkreta frågor jag vill ha svar på istället för att analysera lite i öst och väst. Oj oj, hur ska jag hinna allt till den sista januari??

Och det är svååårt att inte bli överambitiös och vilja ordna statistik på varenda liten detalj.

Läser Grundlärare inriktning mot arbete i fritidshem.

Jag blir lite smått galen då jag läst en massa text men vet inte riktigt vad det är läraren vill ha ut utav det hela.Missade ju första och andra föreläsningen som var viktiga inför det här och kan inte heller hitta något föreläsningsstöd.
Har alla skolor det förresten?

Gör det inte för mycket/för svårt bara ifall du får en censor som är bra på statistik riskerar du bara att blir nördat runt i det... ;)

Hej allihop! :)

Jag ansluter mig till tråden. Pluggar kandidatprogram i biogeovetenskap första terminen på Stockholms Universitet.

Verkar sjukt intressant och spännande, imorgon åker vi på vår första (av ca totalt 10) fältkurs! :)

Kurser som ingår är bla Berggrundsgeologi, Floristik, Faunistik, Ekologi, Fysiologi, Marinekologi m.m.

Ska bli kul att följa alla här! :bump:

Jag hoppar också in här, läser min första termin på civilekonomenprogrammet på Karlstad Universitet :) Just nu är jag mest förvirrad över allt nytt men det löser sig nog eftersom :p

KL

Idag har vi gjort observationer "I verkligheten" på sociologin. Det känns faktiskt ganska fult att sitta och stirra på människor och analysera deras beteende utan att de vet om det. :eek:

Jag pluggar entreprenörskap på distans och det går super duper! Vill ju starta eget sen framöver så känns bra att ha denna kurs med sig. Eftersom jag gick ekonomi på gymnasiet så läste jag ju mycket även där. Väldigt intressant! :)

Jag har en liten fråga.Visst brukar man väl få ett csnkort och ett mecanenkort(vet ej stavning) när man börjar plugga eller bör man göra något för att få dessa? :)

Ja, när skolan registrerat dig på kursen så får man mecenatkortet och csn-kortet automatiskt. Numer är det ju digitala appar, så jag får mitt mecenatkort förnyat i appen, inte ett riktigt fysiskt kort.

Jag hoppar också in här, läser min första termin på civilekonomenprogrammet på Karlstad Universitet :) Just nu är jag mest förvirrad över allt nytt men det löser sig nog eftersom :p

Jag pluggar också på KAU! :D

Läser kandidat i arbetsvetenskap (PA-programmet), första året och har första tentan på torsdag :nailbiting:

Hur ska man lägga upp arbetet dessa sista dagar? Sitter just nu och pluggar på gamla tentor, ihop med böckerna och anteckningar från föreläsningar men aaaaaaah jag rör ihop allt!!

Vi gjorde "experiment" på gymnasiet.
Satte oss bredvid folk på stan på en i övrigt tom bänk, satte oss längst bort och flyttade närmare lite diskret och lattjade runt i största allmänhet.

Så elak man var, och så roligt vi hade :D

Jag läser med på KAU, fast på distans :D Bara en kurs, zoologi. Har världens bästa roligaste föreläsare! Han är helt underbar!

I övrig har studierna gått på grund. Jag trivs med mina distansutbildningar, men jag har fastnat totalt. Kommer inte igång i tid, får panikplugga i sista sekund för att få allt gjort i tid. Jag vet om det men tummen tycks fastnat..

Jag tänker på min käre zoologi-lärare och blir alldeles varm inomhus :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
993
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka