Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

I övrig har studierna gått på grund. Jag trivs med mina distansutbildningar, men jag har fastnat totalt. Kommer inte igång i tid, får panikplugga i sista sekund för att få allt gjort i tid. Jag vet om det men tummen tycks fastnat..

Är i samma läge och tänkte faktiskt höra här om någon har något tips?

Har precis börjat plugga för första gången på fyra år och jag får verkligen inte tummen ur. Har än så länge inget betungande alls men ett par-tre smågrejor som jag verkligen borde få gjorda innan det drar igång ordentligt. Men det går så oerhört trögt. Sitter och glor framför mig tills jag får panik över att jag inte gör något och reagerar med att ge upp fullständigt :o

Hade ganska bra studieteknik på gymnasiet och framförallt så fanns alltid ett visst mått av kämparanda där. Jag drog mig igenom grejer även när det bar emot. Det här att ge upp är helt nytt för mig... och jag tycker inte alls om det :( Jag vill ju läsa det här, föreläsningarna är jätteintressanta.

Känner samma sak här! :banghead:

Planerar mina studier noga, men följer aldrig planen... Kanske har jag för höga ambitioner än vad jag just nu mäktar med, så ett sätt kan möjligen vara att sänka ambitionsnivån lite.

Annars är jag sjukt glad att komma igång med en ny termin! :bump:

Tack för ditt svar.Eftersom jag precis har börjat plugga så hoppas jag att det dimper ner två kort inom en snar framtid.Tycker att dem korten har varit bra innan i varje fall :).

Jag pluggar också på KAU! :D

Läser kandidat i arbetsvetenskap (PA-programmet), första året och har första tentan på torsdag :nailbiting:

Hur ska man lägga upp arbetet dessa sista dagar? Sitter just nu och pluggar på gamla tentor, ihop med böckerna och anteckningar från föreläsningar men aaaaaaah jag rör ihop allt!!

nämen! kul med nån fler som går där :D bor du i karlstad? :)

Det är jobbigt när man hamnar i den sitsen! För mig brukar det handla om att bara tvinga mig själv på något sätt att göra uppgiften. När jag väl börjat så brukar jag "trassla in mig" och jag vill ju då följa tankegången hela vägen. Släpper jag mitt i kommer det inte bli bra... Det är liksom alltid skönt när man väl börjat. :) Har man fått in det i skallen så blir det nog lättare framöver. Så jag säger; satsa på att börja - och göra klart! Använd någon slags belöning som gör dig peppad och glad, dels för att du ens börjat, och dels för att du slutfört. Bara nån liten grej, mest för att bryta den mentala spärren.

Jag tror den mentala belöningen blir större om man känner att man verkligen fick något gjort när man satte igång. Om man lämnar det halvdant tar det emot att börja nästa gång. Jag drabbas ofta av att det känns som ett enormt berg att ta sig över, det verkar så invecklat och jag måste säkert ta fram många böcker och många filer... Men sen när man väl börjat så brukar det inte alls kännas så. :)

KL

Jag läser en GIS-kurs nu på 25%, verkar helt okej! Läraren är hittills jättebra vilket underlättar när det är en distanskurs. Han verkar både rolig och sträng. Just nu ska vi skriva en uppgift om nån GIS-tillämpning, GIS-program eller liknande. Tar tillfället i akt och lär mig mer om en GIS-app vi använder nästan dagligen nu i jobbet. :D Win win! Vi har undrat ett tag hur man lägger till foton till de punkter vi märker ut på kartan, men det luskade jag ut snabbt bara jag började leka runt i programmet. Skönt att få så fria uppgifter så man kan göra så att det gynnar ens eget användsningsområde. :)

Såg förresten att några läser på KaU! Jag har läst 3 år där och nuvarande kursen är också därifrån. :)

Verkar sjukt intressant och spännande, imorgon åker vi på vår första (av ca totalt 10) fältkurs! :)

Kurser som ingår är bla Berggrundsgeologi, Floristik, Faunistik, Ekologi, Fysiologi, Marinekologi m.m.

Åh vad roligt! Jag har läst en kandidat i biologi och de första kurserna med mycket exkursioner var ju roligast. :D Ska på resa i november också med kursen Ekologisk miljövård, dock ska vi åka på Vattendagarna då (konferens). Det är inte riktigt samma sak. ;)

Jag läser med på KAU, fast på distans :D Bara en kurs, zoologi. Har världens bästa roligaste föreläsare! Han är helt underbar!

Jag tänker på min käre zoologi-lärare och blir alldeles varm inomhus :D

Det kan ju bara vara en person, nämligen P-A ;) En lärare som måste upplevas, helt crazy och så oerhört kunnig! Ingen har gjort så många knäppa saker på föreläsningarna som han, och ingen kunde ha hjälpt oss igenom zoologin på ett bättre sätt!

Ajemän, visst är det PA! Han är ju bara så bäst! Har bara sett honom via länk, aldrig i verkligheten. Kan tänka mig att han är ännu galnare då. Har valt mer av hans kurser till nästa år, bara för att det är han :D

Ang det här med att komma igång..
Jag har inte så mycket uppgifter som ska göras, det är mest en hel massa text som ska läsas. Kom in lite sent och måste ta igen allt. Har massa inspelat material att gå igenom, läsa läsa läsa och undra hur i h*lvete man ska få ihop allt..

Det kan ju bara vara en person, nämligen P-A ;) En lärare som måste upplevas, helt crazy och så oerhört kunnig! Ingen har gjort så många knäppa saker på föreläsningarna som han, och ingen kunde ha hjälpt oss igenom zoologin på ett bättre sätt!

Oh, jag älskar orginalen :D Vi har en fantastisk proffessor på 70 bast som bara pratar om allt och ingenting. Sammanhang och pedagogik är länga glömda men alla studenter sitter på helspänn och antecknar varenda stavelse. Så oerhört inspirerande :love:

Och vad kommer man ihåg efteråt? De roliga galningarna eller de korrekt pedagogiska? :D
Mer engagerade knasbollar åt studenterna!

Hade en föreläsare på SLU som var helt galet intresserad av marina djurs penisar (eller ja, penisar i största allmänhet men mest marina sådana). Kommer aldrig glömma hennes inlevelse när hon beskrev hur havstulpaner förökar sig :D

Säg till om du vill ha hjälp eller vad som helst, jag har ju läst kursen redan :) Är det zoomorph eller zoofys du läser? Försökte gå in på kursen för att få lite härliga minnesbilder, men alla filmer var borttagna... buuhuu.

Jag kommer aldrig glömma första gången vi hade "lektion" med PA. Det var bara nån slags introdag och vi hamnade en stund med honom, där han visade hur en uråldrig maskin skivade mikroprep som man kikar på i mikroskåp sen. Av ingen anledning alls tar han någons vattenflaska, och med en stor, vid rörelse sprutar/kastar han ut vattnet över hela whiteboarden...?! O_o Han kommenterar det inte, vi ser mest chockade ut och han ser väldigt nöjd ut. Hehe.

Eller den gången han var HELT speedad, verkligen sanslöst. En klasskompis kommer sent och sätter sig på första raden, tillsammans med en kaffe från pressbyrån. Ganska snart sneglar PA på kaffen, glider fram och säger "Kan jag ta en slurk eller?" och dricker upp nästan hela koppen utan att vänta på svar. :p Som om han behövde mer kaffe... och vem gör så?!
Det kan ju låta som att han bara är galen. Men man sov inte på hans föreläsningar iaf. ;) Hans egna teckningar på zoologikursen var ungefär det mesta pedagogiska man kan framställa.

Aaah, PA.. Härlig typ :D

Just nu är det morf jag läser. Är redan zoolog och har redan läst en massa morfologi, valde egentligen bara kursen för att komma upp i 100 % hos csn. Men det är sååå kul!

CSN krånglar apa ändå. Jag fick bara 4000 den här månaden, trots att jag läser heltid :mad: Har skickat överklagande, men det lär väl dröja.. Grr!

Det är jobbigt när man hamnar i den sitsen! För mig brukar det handla om att bara tvinga mig själv på något sätt att göra uppgiften. När jag väl börjat så brukar jag "trassla in mig" och jag vill ju då följa tankegången hela vägen. Släpper jag mitt i kommer det inte bli bra... Det är liksom alltid skönt när man väl börjat. :) Har man fått in det i skallen så blir det nog lättare framöver. Så jag säger; satsa på att börja - och göra klart! Använd någon slags belöning som gör dig peppad och glad, dels för att du ens börjat, och dels för att du slutfört. Bara nån liten grej, mest för att bryta den mentala spärren.

Jag tror den mentala belöningen blir större om man känner att man verkligen fick något gjort när man satte igång. Om man lämnar det halvdant tar det emot att börja nästa gång. Jag drabbas ofta av att det känns som ett enormt berg att ta sig över, det verkar så invecklat och jag måste säkert ta fram många böcker och många filer... Men sen när man väl börjat så brukar det inte alls kännas så. :)

Stort tack för ditt svar! Det är nog så jag funkar också när jag tänker efter. Det är startstärckan som blivit något längre än den normalt är just nu.

Sen märkte jag idag att jag har mycket lättare att påbörja större projekt, projekt som känns "meningsfulla" på ett eller annat sätt. Vi har hittills bara fått små skituppgifter där varken syfte eller mening har varit speciellt klara. Så skönt att äntligen få något att verkligen bita i nu. Och inte minst känna att drivet fortfarande finns där :)

Jaa, men jag har en massa tråååkiga filmer (utan PA) som egentligen måste gå före :arghh:
Mera PA åt folket!

Hehe, låter som om jag är någon tokig groupie eller nåt nu. Tänk om han visste att han är största idolen på ett hästforum haha :D

Bara han på KAU. Läser bara den kursen där så det är PA för hela slanten!

En har jag en hög tråknissar (i jämförelse då) på andra ställen, men det är inte lika kul :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
991
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka