Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Chili! Du som redan har läst kursen (zoomorf).. Kommer du ihåg på ett ungefär var fokus låg på tentan? Måste man kunna femtielva namn på latin och placera in kufiska djur i rätt fyla och klass? Vävnader?
Aaaah! Nu fick jag tenta-panik, trots att det är flera veckor kvar!

Kolla de gamla tentorna! De cirkulerar frågorna så kolla på ett gäng år. Har ju läst båda zookursera så just nu vet jag inte exakt hur tentorna var, men jag vet att vi fick en fråga som aldrig hade nämnts under kursen. Det stod bara med som en notis och var rätt oviktigt, men den frågan kom från ett annat år när de hade en annan kursbok... I övrigt: det som sägs på filmerna!

Tentorna finns på Min sida, sök efter rätt kurs bara.

Jag råkade hamna i Arvika just nu, sambon fick jobb här så jag fick inte välja :p Men han spanar lite efter jobb därnere så förhoppningsvis bor jag där om ett par år :)

Men Arvika är inte så långt borta ju! :) Har en nyfunnen vän här som bor i Arvika och pendlar, och får henne verkar det fungera bra :)

Har ni haft en bra nollning? :D

KL

Jag har en vecka kvar på den nuvarande kursen. Hemtentan ska vara inne senast den 7e.

Och jag har inte skrivit ett ord.

Jag har totalt låst mig och kommer ingenstans :(

*kl*

Tenta om två veckor, det tunnas ut med föreläsningar och seminarier vilket innebär att planeringsnörden i mig har fritt spelrum.

558583_308790342595986_1401538468_n.jpg

Så skulle jag verkligen behövda göra som har mina föreläsningar inspelade! Kanske måste försöka mig på lite planering.
Vad betyder tbd?

"To be determined". :) Har en förmåga att underskatta hur lång tid det tar med litteraturen (det som är markerat med orange) så jag brukar se till att ha lite luft i schemat.

Jag har totalt låst mig och kommer ingenstans :(

Nyckeln för mig ligger i att börja. När jag väl börjat läsa/skriva/plugga eller vad jag nu skulle göra så går resten av sig självt. Då tillåter inte ångesten mig att sluta :p

KL

4 veckor in på läkarprogrammet och hittills har det verkligen inte varit särskilt betungande. Får liksom slappa till mig själv för att inte bli lat och hamna efter.

Men ligger man i från början och hänger med i varje moment så hamnar man inte jättemycket efter. På så sätt är utbildningen rätt bra upplagd, i alla fall för slashasar som jag.

Om några veckor är det muntlig dugga, sen efter ytterligare några veckor en skriftlig dugga och sen ligger en 20p tenta i januari.

Jag har ju börjat... För tre dygn sedan. Skrivit en hel mening och sitter mest och stirrar på skärmen och undrar vad i helvete jag lärt mig under de senaste fyra veckorna :banghead:

Jadu, lycka till med det :p

KL

Åh. Det känns som att jag blir bombarderad med pusselbitar just nu och ingen passar ihop men ska gå att få ihop ändå. Och alla andra är asbra på det där pusslet.

Nåväl! Bara jobba på och försöka lära sig det kan man och sen förhoppningsvis få godkänt på den här kursen så man aldrig behöver gå den igen. Cellen och biokemi - not my cup of tea.

Men det är ju grunden till allt annat så det är väl bara att bita ihop och svälja.

I feel ya. Biokemi är satans svårt innan man får ihop det. Jag är faktiskt glad att jag precis kuggade tentan och fick göra om för till slut fattade jag faktiskt :D

Åh det är min största skräck att kugga tentan! För i så fall kommer jag verkligen tänka att jag inte hör hemma här.

*återgår till böckerna i full panik*

;)

Förstår känslan, vi hade några i vår klass som kuggade första och andra tentan på programmet och de var väl sådär halvpepp på att fortsätta till att börja med ("jag passar uppenbarligen inte här"). Men jag tror mycket handlar om att komma in i ämnet, i studierna och kanske framförallt att vänja sig vid högskolestudier (även om man studerat förut så skiljer det sig mycket från lärosäte till lärosäte).

Kan ni inte sitta i grupper och studera tillsammans? Den enda kursen jag kände att jag verkligen inte kunde lösa pusslet (forskning och statitistik-skit-kurs) satt jag och några vänner tillsammans hela dagarna och bokstavligen läste meningarna ur böckerna högt och diskuterade tills vi alla förstått vad som menades. Det fungerade jättebra, i vanliga fall gör jag helst solo men just där och då kände jag att fattar jag inte ens grunden så kommer jag inte klara det själv. Sedan får man tunnelseende, blir sämre på problemlösning och svårare att tänka utanför boxen när man upplever negativa och stressade känslor, så man måste ofta bryta den trenden.

Som tröst så berättade min kompis som pluggar läkarprogrammet att hon upplever det som att allt blir enklare med tiden (fast man avancerar inom ämnena). Detta just för att man i början är så ovan att tänka på allt ur ett naturvetenskapligt perspektiv, men att det med tiden faller sig naturligt och saker blir mer självklara och logiska även om det fortfarande är mycket att plugga in.

Du kommer greja tentan! Om inte nu, så sen! :) Och då kommer du, precis som zassoo skriver, kunna det bättre än om du klarar det på första försöket! :bump:

Jag hade tenta förrförra veckan så är precis i uppstart på en ny kurs. Jätteskönt :) Verkar vara en intressant och givande kurs också, även om det är mycket som ska hinnas med (som vanligt). Snart ska jag börja egenterapin också, ska bli spännande det med. För tillfället är jag allmänt tillfredsställd och himla glad över att jag läser just det jag faktiskt läser. Underbar känsla :)

+ Zass

Ni är så kloka :love:

Tack för peppning!

Cherie: Jo visst kan vi sitta tillsammans, ska sitta med klasskompis i helgen och plugga så då tänkte jag att vi kunde gå igenom sånt jag absolut inte begriper och prata om sånt jag nästan begriper så kanske jag fattar lite mer till slut :angel:

Sen har vi ju också "case" vi ska lösa (typ som PBL men ändå inte lika hard core) i grupp och det ger ju förstås också ökad förståelse och nya inputs av andra personer.

Jag tror det kommer gå jättebra! Och det är klart man inte vill kugga första tentan, men jag är helt övertygad om att det finns de som kuggat den och fortfarande blivit jäkligt bra läkare i slutändan ;)

Åh det är min största skräck att kugga tentan! För i så fall kommer jag verkligen tänka att jag inte hör hemma här.

*återgår till böckerna i full panik*

;)

*viftar med hela armen*

Den skräcken har jag med! Men som många sagt, man ska nog vara beredd på att man kan ha det lite knepigare så här helt i början. Första tentan behöver alltså inte betyda allt för mycket.

Låter för övrigt rätt tufft att ha en 20 poängs tenta som det första riktigt som händer? Jag stressar över vår och den är bara på 9p :p

Jag tror det kommer gå jättebra! Och det är klart man inte vill kugga första tentan, men jag är helt övertygad om att det finns de som kuggat den och fortfarande blivit jäkligt bra läkare i slutändan ;)

Ja jo det är klart men jag vill verkligen inte bli en av dem :o Men det är ju bara att göra sitt bästa, mer kan man inte bidra med :)

*viftar med hela armen*

Den skräcken har jag med! Men som många sagt, man ska nog vara beredd på att man kan ha det lite knepigare så här helt i början. Första tentan behöver alltså inte betyda allt för mycket.

Låter för övrigt rätt tufft att ha en 20 poängs tenta som det första riktigt som händer? Jag stressar över vår och den är bara på 9p :p

Vad bra, då är vi två i den ostadiga båten i alla fall ;) :D

Ja men dom kan verkligen konsten att elda på eleverna. Egentligen är det tenta på hela terminen så det är "30 lästa poäng" men eftersom de måste avvara några poäng till obligatoriska moment i kursen så "blir den bara 20 hp, men låt er inte luras av det :D". O_o

Och så säger äldrekursare ändå att T2 är värre! :nailbiting:

Jag hatar (nåja... ;) ) våra äldrekursare av precis den anledningen. "Äh, första året är rena barnleken. Knappt man behöver läsa alls..." - Huh?!? :crazy:

Jag hatar (nåja... ;) ) våra äldrekursare av precis den anledningen. "Äh, första året är rena barnleken. Knappt man behöver läsa alls..." - Huh?!? :crazy:

Amen eller hur! Kan de inte bara vara tysta och låta en upptäcka svårighetsgraden själv så man slipper ha ångest för två terminer på samma gång? ;)

Jag har glömt vad du kom in på? :o Kommer ihåg att jag läste det i nån tråd i våras.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
991
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Lekstuga
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Göra i Borlänge?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka