Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Haha, oh gud nej, jag tycker bara det är sunt att du glömt! Herregud för att memorera vad någon skrev i någon tråd för ett halvår sen ;)

Jag ska bli logoped är tanken :)

Jag hatar (nåja... ;) ) våra äldrekursare av precis den anledningen. "Äh, första året är rena barnleken. Knappt man behöver läsa alls..." - Huh?!? :crazy:

Så trött jag är på detta snack! Det låter exakt likadant på alla utbildningar kan jag meddela. Sedan dyker det upp lite kloka äldre terminerna bland de som "hetsar" och de menar att man 1) glömmer hur svårt och hur mycket tid man la ner i början 2) känner mer ansvar för sina studier för att examen närmar sig, och därför pluggar mer och stressar mer 3) man upplever allt det gamla som "självklart" och "enkelt" i efterhand eftersom man faktiskt kan det nu, men det kunde man inte då...

Min instinktiva tanke är också att första terminen/första året var en barnlek såhär i efterhand... Men om jag faktiskt försöker erinra mig så kände jag extremt mycket ångest då med och pluggade massor också, men att jag såklart tycker det känns som enkla kurser såhär med facit i hand.

Tycker så synd om er som har terminstentor! Min kompis som läser läkare här på LiU har också det. Hon tycker dock om det, hon menar att tentaångesten hon känner inför terminstentorna är likadan som tentaångest för mindre kurser också. Tentaångest som tentaångest menar hon - den är inte rationell och ökar/minskar i grad efter hur många poäng tentan är på och att det då är skönt att bara ha tentaångest en gång per termin ;) Jag håller inte med i teorin, men i praktiken så har jag inte mer ångest för tentor på 15 HP än för de på 5 HP. Helt irrationellt men så är ju inte känslor rationella heller, särskilt inte ångest ;) Jag skulle nog inte vilja ha terminstentor ändå, känns för mycket att plugga in alltså.

Så vitt jag förstått det så brukar det vara MÅNGA (uppemot 50%, kanske mer?) som kuggar terminstentorna på läkarprogrammet här. Kanske inte så peppande, men då behöver man inte känna sig ensam och korkad så det kanske fungerar som lite tröst iaf :-)

Allt man redan kan är ju enkelt ;)

Så är det med nästan allt, tycker jag. Man kommer bara ihåg det som var bra :p

Jamen precis. Givetvis är saker man redan lärt sig enkla. Det är liksom så inlärning fungerar. Men det gör det ju inte direkt mer konstruktivt för oss som är mitt inne i det hela.

Men jag förstår absolut att det är lätt att gå i den fällan som äldrekursare. Jag tror det är få som menar att stressa egentligen. Snarare verkar våra äldrekursare mena det i lugnande syfte, de inser bara inte att det oftast får motsatt effekt.

Får skriva en lapp till mitt framtida, "all vetande" jag så att jag inte gör samma tabbe själv om ett par år.

Jag hade ju hellre haft det hela uppdelat. Men det är väl för att man ska få ihop hela helhetsförståelsen eller nåt, vad vet jag! Allt hänger väl ihop på nåt sätt men just nu är det lite svårt att överblicka :D

Oj, så många som 50%? Känns som en för stor del.. Av våra äldrekursare som går T2 nu hade bara ungefär 10% kört på cellententan så det känns ju betryggande. Det var nån tenta där 40% hade misslyckats och då tyckte universitetet det var för stor del så tentan rättades om eller gjordes om eller nåt sånt.

Nåväl den dagen den sorgen, just nu vill jag helst bara tänka på det vi håller på med just nu. Även om det är lite visset att tänka på också :p

Ja, kanske var det bara någon tenta det var så hög procentsats på här med? Det var förra tentan hon hade, vet tyvärr inte vad den handlade om. Kanske har inte de tidigare tentorna haft samma procent - ska höra med henne :)

Jag förstår att det måste bli väldigt "mastigt" och framförallt svårt att plugga in så mycket kunskap på en och samma gång kan jag känna... Ni har ju salstentor också och då handlar det ju verkligen om att trycka in kunskap (och förståelse såklart). Men ja, som sagt, i slutändan kommer allt lösa sig för dig ändå och du får tänka att du äntligen studerar det du vill studera :bump: Klart inte ens "liten" tenta ska stå i din väg!

Jag förstår att det måste bli väldigt "mastigt" och framförallt svårt att plugga in så mycket kunskap på en och samma gång kan jag känna... Ni har ju salstentor också och då handlar det ju verkligen om att trycka in kunskap (och förståelse såklart). Men ja, som sagt, i slutändan kommer allt lösa sig för dig ändå och du får tänka att du äntligen studerar det du vill studera :bump: Klart inte ens "liten" tenta ska stå i din väg!

Ja det blir lite stoppning men jag tycker de motverkar det väldigt bra genom att som sagt ha casearbeten varje vecka då vi svarar på mer ingående frågor om det vi pluggar på och diskuterar i grupp. Det skapar ju god grund för stabilt lärande hela tiden och inte bara pressa in hela kursen på ett par veckor innan tentan.

Ja men eller hur! Det är ju så många som går igenom det här så jag ska nog också lyckas! Och det är ju enda vägen till mitt mål.

Araminta: Jag läser i Umeå :)

Min instinktiva tanke är också att första terminen/första året var en barnlek såhär i efterhand... Men om jag faktiskt försöker erinra mig så kände jag extremt mycket ångest då med och pluggade massor också, men att jag såklart tycker det känns som enkla kurser såhär med facit i hand.

Ja, om jag ser tillbaka så pluggade jag nåt så oerhört mycket mer i början än i slutet av utbildningen. Man var ju osäker på nivån, och jag vill alltid göra bra ifrån mig. I slutet var man ju inne i det hela och allt byggde bara vidare på det man redan kunde, så för varje avverkad kurs hade man en större plattform att stå på. Ju längre man kommer desto mer avancerade ska ju kurserna bli, och om man hade hoppat in på år 3 istället för år 1 så hade man nog blivit helt ställd! Men jag upplevde det inte så; det kändes ju bara enklare och enklare. Och jag pluggade allt mindre. Det där med att göra bra ifrån mig gick ifrån att vara högsta betyg (VG) till att iaf klara tentan. :p Snacka om att ambitionsnivån sänktes.

Dock gjorde vi mest kul grejer år 1, då åkte vi på många exkursioner och det är såklart det man minns bäst. :)

Nu läser jag en GIS-kurs och är halvmotiverad... Pga en internetsida som låg nere i helgen fick vi en vecka extra på vår inlämningsuppgift. Jag har således inte lämnat in än fast jag nog är klar. Borde börja med nästa litteraturuppgift, samt den första praktiska uppgiften i själva programmet. Men har inte direkt lust.

Hjälp jag har kört fast!

Står helt still i skallen och har gjort så sen igår.. Hur fasen gjorde man normalfördelningskurvor i excel?
Och hur fasen funkade statistik överhuvudtaget! Jag har läst en massa statistik och det har gått bra, men nu har jag totalt glömt bort allt.. Läst i mina böcker och på nätet men ser ut som ett frågetecken med sinnesförvirring. Jag. Fattar. Noll.

Jag ska jämföra två dataset, om skillnaden är signifikant emellan dem. Dessutom ska jag presentera om de är normalfördelade eller ej.
Och kan man verkligen göra såna analyser på en del av dataset vs hela datasetet (alltså jämföra delen med det hela?). Blir inte det signifikant automatiskt då, eller blandar jag ihop det med något annat?

Jag tror jag ska ta semester...

Jag är tyvärr inget vidare på statistik sådär på rak arm, måste få sitta med datan och putsa upp kunskaperna lite först. Men din data ser du väl om den är normalfördelad om du gör ett histogram? Kanske måste du göra om datan först, beror ju på hur den ser ut.

Tror du har läst mer statistik än vad jag har, ta en paus och testa igen är mitt förslag. ;) Jag skrev just i min programutvärdering att de borde inkorporera mer statistik i utbildningen, många i min klass tyckte det var svårt (inklusive mig) och det är svårt att hålla kvar kunskapen efter avslutad kurs. Jag minns fruktansvärt lite men lyckades nästan få VG på tentan på nåt mystiskt sätt... Det är dock tre år sedan (redan!) och när vi behövde använda statistik i senare kurser fanns det ju lärarhjälp eller andra duktiga studenter att fråga. Det krävdes inte så avancerade analyser heller (inte i mitt examensarbete heller för jag hade så lite data).

KL

Tog tag i livet lite igår. Skickade in GISuppgiften och ikväll ska jag nog kolla på lite filmer och börja med övningsuppgifterna i ArcGis. Lyckades bli sjuk men hoppas det inte bara är ludd i huvudet just nu... Kartor och sånt grejs ÄR ju roligt men programvaran ser så trååååkig ut, haha. Blir nog roligt att leka runt lite dock.

Senast ändrad:

Kl
Hej :-) hänger på här jag med. Började läsa till ingenjör nu i augusti. 5 år ska jag lyckas stå ut med att plugga på något sätt ;-)

Jag läser MatStat nu, men vi använder inte excel utan Matlab för att göra histogram/kurvor så kan inte hjälpa dig där...

I min kurs så skulle jag ju ha skattat medelvärde för de två olika dataseten + signifikansnivå och sedan gjort ett konfidensintervall för det ena medelvärdet minus det andra och sedan kollat om nollan täcks av intervallet, gör den inte det --> signifikant skillnad.

Och det behöver inte vara signifikant skillnad mellan en del av mätningarna och hela mätningarna. Eller, du lär ju få mer spridning på värden men även säkrare skattningar om du har mer data, men medelvärdet kan ju ändå vara samma.

Jag har idag suttit i 8,5 timmar och pluggat i grupp! Effektivt arbete dessutom... Vi har vänt och vridit på varenda ord i gruppuppgiften, vilket gjort att vi suttit i ca 6 timmar och skrivit ihop ca 3 A4 :eek: Utöver det har vi också lyckats få ihop vår redovisning till i morgon. Den ska vara på 20 minuter. Detta trots att en gruppkamrat hoppade av idag. Känns bra faktiskt, vi har haft oddsen REJÄLT emot oss med anhörigsdödsfall, svåra skador och sjukdomar. Men nu så!! Är sjukt pluggsugen nu, känns bra att äntligen ha fått pluggsuget! Har väntat på det i fyra veckor nu :D

För övrigt har jag ordbajsat ihop 4 A4 på min egen tenta, tre till innan jag ska börja fila och få till den inlämningsklar! :bump:

Tack, nu börjar det klarna lite! Sitter och pillar lite i Minitab, börjar komma tillbaka lite nu.
Jag läste 15 p statistik för ett par år sen, men det är ju inget som jag använder dagligdags direkt.. Det blir lite stopp i hjärnan ibland :D Ska sätta mig med min statistikbok och läsa lite ikväll tänkte jag.
Statistics for terrified biologists, bra skit :D Och terrified var ordet. Massa terrified..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
990
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Geologins dag - Fråga en geolog

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka