Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Stort fett +1 på den!! Khan academy är guld! Många gånger har polletten trillat ner när jag har kollat på de filmerna :)

Jag kan inte läsa. Blir helt knäpp av att sitta och läsa, jag måste få det serverat på ett helt annat sätt och sen använder jag böckerna som uppslagsverk när jag löser övningsfrågor tex.

Samma här. Har kursare som säger att de läser avsnitt om och om igen tills de fattar. Skulle jag aldrig kunna göra.

Passar på att tipsa (igen?) om Khan Academy! Där finns MÄNGDER med inspelade lektioner i ungefär alla ämnen som finns. De är videor med röst och en kille som ritar/skriver, precis som på tavlan i klassrummet. Han är himlans pedagogisk och förklarar på ett sätt som gått de flesta lärare förbi. :p Man måste inte logga in, klicka bara på Learn uppe till vänster på sidan och kör på! Helt gratis. :)

Tack! Ska kolla in det idag :)

Hade världens tur nyss!
Övervägde att skicka in uppgiften, ögnade igenom den en snabbis innan jag skulle skicka iväg den.
DÅ SER JAG ETT FEL!
Jag har tolkat en fråga fel.
Puh.
Sån tur att jag inte skickade in den!

Ah, älskar känslan när man kommer på sånt där INNAN man trycker på knappen! Gött mos. :)

Sitter här och försöker lära mig hur kartprojektioner och referenssystem fungerar och jag velar mellan att tycka det är nördroligt, och nördtråkigt. Det är en helt ny värld och det är helt klart mycket trevligare att trycka på "Fånga koordinat" i valfri GIS-internettjänst än att själv räkna ut decimalgrader till grader, minuter och sekunder... :p

Ja, sån jäkla tur!
Skickade in uppgiften idag och har redan börjat med uppgift nr två :banana:

Ditt verkar så komplicerat att jag inte vet vad jag ska säga :D

Haha, måste säga att jag älskar Google idag! Från lärarens exempel fattade jag ingenting, då han hade visat en uträkning och sen bad oss göra samma sak, fast baklänges så att säga. Googlade och hittade en skitbra sida som visade exakt hur man skulle göra, så jag förstod. Och det var inget konstigt alls. :)

Heja heja med uppgifterna! Vad handlar det om?
Jag har två frågor kvar på min inlämning som ska vara klar nästa helg. Orkade inte läsa mer i boken idag, var tvungen att prioritera att jobba lite istället. :)

Älskar också google, jag var inte tillräckligt smart att komma på att man kunde använda det förrän förra terminen :p När en kompis sa att hon googlade begrepp hon inte förstod i böcker/artiklar. Jättesmart ju, det är ju inte för att man ska använda det som källa utan för att man kanske ska få lite grundläggande förklaringar på enklare nivå... :p Sen får var ju vara väldigt kritisk, men ändå! Guld värt :) Vad gjorde man innan google? ;)

KL

Nu börjar roliga moment i denna kurs. Ska ha träna på testning på barn, ska bli hur skoj som helst. Underbart med lite praktiskt förankrande grejer :)

Åh, ja, vad gjorde man innan google? Var tvungen att vara smart på riktigt? :eek: Haha. Jag tycker det är guld värt att hitta någon annan persons förklaring till saker jag tycker är svåra. Det är ibland bara så tokigt formulerat i boken, och så fastnar man pga det.

Låter roligt! Vad innebär det att ni får göra?

Ja, precis. Håller med till fullo! Eller inte bara tokigt formulerat; alldeles för svårt formulerat mot hur man KAN förklara det (som du upplevde ungefär antar jag?)

Nejmen det är ett begåvnings-/intelligenstest som vi genomför på ett barn helt enkelt. Lite olika frågor och uppgifter o.s.v. :p Mer praktiskt helt enkelt och tydlig förankring till vad psykologer ofta gör ;)!

Vad roligt det låter! :)

KL

Sitter och vill dunka huvudet i bordet över en svår labbrapport. Enzymkinetik är UNDERBART, speciellt eftersom jag begriper noll och ingenting av excel (som man helst typ skulle ha väl insatta kunskaper om mvh aldrig ens öppnat programmet).

Eftersom ingen i vår grupp är bevandrade i Excel var det labbassen som förde in vår data (som inte ens är vår data utan en annan grupps eftersom vår blev för dåligt) så jag har halvdålig koll på vad som är vad.

Hurra hurra! Älskar verkligen när jag inte riktigt kan och känner mig dum!

Men gud, flashbacks! Vi satt också med en enzymkinetiklabb i våras som var så sjukt jäkla svår! :crazy: Och precis som du säger blev det inte precis lättare av att man inte förstår sig på excel... Vi satt i timmar och försökte rätta till våra diagram så att linjerna korsade varandra på rätt sida y-axeln :p Till råga på allt så hade vi världens mest anala labbhandledare som inte gav oss godkänt för att vi missat en enda liten detalj :grin:

Hoppas ni får rätsida på det! (känner att jag inte peppade så mycket :o)

Det finns en Excelhjälp på nätet! Googla och du skall finna. Där kan man fråga frågor och söka efter grejer. Det gör jag jämt när Excel inte gör som jag vill!

Och man lär sig verkligen fler funktioner heeela tiden. Tar det nånsin slut? :p

Jag hatar enzymkinetik :p Och vi har inte lyckats få till något Michaelis-Menten diagram heller, inte ens labbhandledaren visste hur man skulle göra det på min Mac. Suck och snark!

Vi har faktiskt världens gulligaste labbhandledare på den här labben! Eller också insåg de bara hur hopplösa vi var haha.

Det känns skönt dock att andra också tyckte det var svårt, då är det inte jag som är helt hopplöst puckad ;)

Du är inte ensam :D Hela min klass hatade enzymkinetiken. Eller typ allt som har med enzymer att göra. Skönt att labbhandledaren är bra i alla fall!

Apropå labbar så vill jag ha tillbaka labbrapporten vi skrev, hallåååå! :p Skulle vara skönt att veta om man behöver komplettera eller inte, 3 veckor kvar till tentan och stressen börjar krypa närmare :cautious:

Idag skrev jag min första tenta!

40 hela frågor var den på (för en 7,5 p kurs) och totalt var alla frågor värda ca 100 poäng! :eek: Är inte det ganska mycket?

Det kändes bra iaf, vissa grejer var jag lite osäker på men jag svarade åtminstone på alla frågor :)

De där labbarna ÄR asjobbiga och UU är väldigt nitiska i min mening (eller så är det göteborgs universitet som är slappt). Hur som helst, det värsta som kan hända är att ni får rätta labben några gånger med er förhoppningsvis fortsatt gulliga labass :)!

Jag läser vidare på internmedicinen och nu har vi hematologi! Asintressant :)!

Grattis förresten till första tentan Idas :D!!! Vad var det för kurs?

De där labbarna ÄR asjobbiga och UU är väldigt nitiska i min mening (eller så är det göteborgs universitet som är slappt). Hur som helst, det värsta som kan hända är att ni får rätta labben några gånger med er förhoppningsvis fortsatt gulliga labass :)!

Jag läser vidare på internmedicinen och nu har vi hematologi! Asintressant :)!

Jag känner att jag ganska ofta är mer förvirrad efter labbarna än innan :o Tyckte att jag hade hyfsad koll på kinetiken innan labben men nu inser jag ju att jag kan fan ingenting. Kanske det som är meningen :p

Vet ju inte hur andras kursplaner ser ut men jag har hört att UmU och KI har störst biokemi-cellbiologikurs.

Åh det låter jättekul ju! Tänker verkligen hela tiden på att det inte är biokemister vi ska bli utan faktiskt läkare.

Tack! :)

Berggrundsgeologi, en delkurs i en större som heter Geovetenskap med miljötillämpningar, som i sin tur är en kurs på det stora programmet jag går, Biogeovetenskapsprogrammet! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
990
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka