Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Stackare, är du fortfarande sjuk? Det enda du kan göra är ditt bästa, och ibland räcker det långt ;) Lycka till! :)

NÄ, nu gör ni mig ju nervös inför när vi ska ha labbar. Har precis börjat med biomedicinsk baskurs på BMC :D har inte ens lärt mig att hitta därinne än...

Hoppas på väldiiiiiiigt simpla labbar till oss nybörjare... (Tänk hälla socker i ett glas vatten och titta på när det löser sig :p )

knapp

Shit vad glad man kan bli för ett ynka mail :D Men kommer det från en tuff föreläsare med ordet "Utmärkt!" högst upp så är det helt underbart. Sen att det egentligen bara var en check inför nästa steg i arbetet gör det samma.

Sen funderar jag, hur stora grupper är "normalt" vid grupparbeten? Vad tycker ni är för många?

Finns många teorier kring vad som är den "effektivaste" gruppstorleken, beror lite på typ av uppgift/syfte med gruppen och andra faktorer. Men i vanligt skolarbete brukar man benämna den "bästa" gruppstorleken som omkring 5-7 (eller kanske 8) personer ungefär tror jag...

Personligen tycker jag bäst om 4-5 stycken, men vi har en del gruppuppgifter i team om 8 stycken som max eftersom det är så många vi vanligtvis är i en basgrupp. Ibland delas vår basgrupp upp i två och då är vi alltså 4 pers/grupp.

Vad tycker du? :)

Härligt med trevlig feedback förresten. Alltid kul med sånt! Grattis! :)

Kom på att jag fick tillbaka min tenta jag skrev för två veckor sen också, fick VG och fin kritik så det var kul!

Stackare, är du fortfarande sjuk? Det enda du kan göra är ditt bästa, och ibland räcker det långt ;) Lycka till! :)

Jag har varit någorlunda frisk i två dagar. Har missat ungefär sju-åtta dagars plugg. Det är rätt mycket på en kurs som sträcker sig över fyra veckor. :p

Bara tanken på omtenta gör mig kallsvettig. Att behöva fortsätta plugga på associationsrätten samtidigt som jag håller på med finansrätten... UÄÄÄÄÄÄH!!! :cry:

Jag förstår känslan, den är inte rolig :(

Men du kan inte göra mer nu och imorgon kan du bara göra ditt bästa! Det kommer gå bra hur som helst :)

Tentan är inte förrän kvart över två, så jag hinner åtminstone repetera föreläsningsanteckningarna och göra en gammal tenta. Inte för att lära mig nåt nytt men för att trycka det jag kan längst fram i skallen och sen hoppas på det bästa.

Jag tror jag precis körde totalt på min dugga :cry: Var inte alls förberedd på den typen av frågor.. Men jag får skylla mig själv, nu i efterhand ser jag ju att det står precis vad man skulle ha läst.
Surt bara, väldigt surt.. Nu växte paniken inför tentan om två veckor, hur små detaljer måste man komma ihåg egentligen!

Det beror lite på vad man ska göra. Förra hösten gjorde vi ett projektarbete som skulle redovisas med skriftlig rapport, då kändes det som att vi var alldeles för många. Sju personer som ska sitta och skriva tillsammans... :crazy:

*KL*
Vad har alla för studieteknik ? :)

Känner själv inte riktigt att jag har en så effektiv studieteknik tyvärr. Har ändå studerat på universitet över ett år nu.
Jag går på de flesta föreläsningar för att kunna få anteckningar, det föreläsarna säger går oftast in i ena örat och ut genom det andra känns det som.
Antecknar jag kan iaf nåt fastna :).

Annars sitter jag mest och läser i kursböckerna och skriver ner det som verkar viktigt, vilket ju kan bli ganska mkt, så det kan ta väldigt lång tid :crazy:
Vi ofta har ca 6-8 h schemalagt varje dag, så man har inte super mkt tid att plugga när man kommer hem, om man vill hinna göra nåt annat oxå.

Känns som att jag måste hitta på nåt mer tidseffektivt sätt som jag ändå lär mej på.
Har funderat på att prova att göra mindmaps, men är rädd att jag inte kommer komma ihåg så mkt av att bara skriva upp några ord, någon som använder sej av det ?

Berätta gärna hur ni gör när ni pluggar :)

Jag tycker det ger mycket att skriva rent sina anteckningar (om du skriver dem för hand) på datorn. Lägga till pedagogiska bilder + gå igen allt igen så man förstår varje avsnitt som tas upp (annars kan man läsa lite mer om något som man inte förstod och lägga till det i renskrivningen av anteckningarna). Brukar underlätta att ha allt så strukturerat och ordnat på datorn när det sedan kommer en tenta, då har man gjort allt "förjobb" och redan gått igenom allt en gång innan också.

Man lär sig ju inte så bra av att bara läsa en gång tyvärr, eller lyssna en gång... Krävs repetition och gärna att man ger det man läser någon slags mening/relaterar det till verkligheten, yrket eller sin egna person. Jag tycker det ger mycket att läsa själv några gånger, verkligen stanna upp och tänka igenom vad man läst (sammanfatta det i huvudet eller på papper), försöka relatera det till verkligheten eller tidigare kunskap och sist men inte minst diskutera sin kunskap med sina kursare.

Finns många teorier kring vad som är den "effektivaste" gruppstorleken, beror lite på typ av uppgift/syfte med gruppen och andra faktorer. Men i vanligt skolarbete brukar man benämna den "bästa" gruppstorleken som omkring 5-7 (eller kanske 8) personer ungefär tror jag...

Personligen tycker jag bäst om 4-5 stycken, men vi har en del gruppuppgifter i team om 8 stycken som max eftersom det är så många vi vanligtvis är i en basgrupp. Ibland delas vår basgrupp upp i två och då är vi alltså 4 pers/grupp.

Vad tycker du? :)

Det beror lite på vad man ska göra. Förra hösten gjorde vi ett projektarbete som skulle redovisas med skriftlig rapport, då kändes det som att vi var alldeles för många. Sju personer som ska sitta och skriva tillsammans... :crazy:

Ah, då är sju stycken ganska inom ramarna alltså. Vi är sju pers i ett projektarbete just nu och jag tycker det känns på tok för många. Håller med om att 4-5 känns mycket mer hanterbart. Speciellt då vi också ska redovisa det hela i en skriftlig rapport... Sju författare till en text på 1500 ord O_o

Vad har alla för studieteknik ? :)

Vilken jättebra fråga! :bow:

Jag har haft en vana av att göra som du. Läsa och anteckna, läsa och anteckna. Har dock tvingats inse till den här kursen att det inte kommer att fungera i längden. Med all den litteratur vi har så tar det på tok för lång tid.

Föreläsningar brukar kunna ge mig massor men just nu har vi dessvärre en, om än väldigt engagerad och kunnig, inte vidare pedagogisk föreläsare. Det blir ofta rörigt och jag orkar inte hänga med efter ett tag.

Har hemtenta om tre veckor och räknar blint med att få sitta i panik den veckan för att få ihop det. Måste ta tag i det hela till nästa kurs. Ska bli väldigt intressant att läsa vad alla andra svarar i den här tråden! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
795
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
990
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka