Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Det kan man (bli sjukskriven alltså) :). Man får CSN som vanligt, men har möjlighet för att få lånedelen avskriven. Vet iofs inte vad som gäller vid kortare sjukskrivningar, men såhär var det för min långtidssjukskrivning iaf :).

edit: man ska anmäla det till Försäkringskassan.

Jo, att man kan bli sjukskriven på så sätt är ju jättebra men det jag menar är just att skolan fortsätter ändå. Om jag t.ex. blir magsjuk natten innan en tenta så kan jag inte skriva den två dagar senare o.s.v. (utan måste vänta till omtentan som istället ligger samtidigt som en annan kurs; dubbelt upp) - Allting fortsätter ju rulla på trots att man är sjuk. Så är det såklart på många arbetsplatser också, men det är inte bättre för det. Jag känner ibland stressad över att vara sjuk och går till skolan på obligatoriska saker trots t.ex. influensa eller magsjuka (inte i det mest kritiska skedet såklart) för det tar så hårt att vara borta från en tenta eller annan obligatorisk uppgift.

Sen förstår jag förstås att det inte går att lösa på så många andra sätt, man ska ju inte kunna sjukskriva sig från obligatoriska moment och sen helt slippa dem men lite mer flexibilitet kring när man då får komplettera och hur tycker jag det kanske borde finnas.

Ush, vad jobbigt! Hoppas du kryar på dig fort. Försök sova så mycket du bara kan, det brukar snabba på tillfrisknandet.

knapp

Fler som lider av hösttrötthet? Jag håller på att bli tokig. Massvis att göra men är så trött att jag knappt orkar hålla ögonen öppna. Vad gör man? Sover minst 8 timmar per natt så det är inte sömnbrist.

Det är i sådana här lägen man önskar man drack kaffe :grin:

Köp Esberitox och hoppas på det bästa! Jag har inte provat själv men min kompis har använt det när hon varit på väg att bli sjuk/är sjuk och hon tycker att hon blir frisk snabbare. Det är väl att greppa efter halmstrån men varför inte, helt klart värt att testa! Boosta din kropp och försök hjälpa den att bli frisk! Vila så mycket du kan. Du kanske får välja någon tenta att skippa? Så kan du fokusera med den energi du har på de andra. Ibland får man kompromissa...

Redbull? ;)

Se till att komma ut mitt på dagen, passa på att gå ut när solen lyser! Det ger energi, även långsiktigt. Träning ger också långsiktig energi och är guld värt för orken när man pluggar, tycker jag. Ät ordentligt och ta extra vitaminer såhär års, särskilt d-vitamin. Ta mikropauser och ta ett varv runt huset, gå och tvätta eller liknande. Att ställa sig upp och röra lite på sig med jämna mellanrum tycker jag är viktigt, annars degar jag ihop och somnar om det jag läser är lite småtrist.

Säger promenad mitt på dagen! Och för mig är det jätteviktigt med dygnsrytm, speciellt nu när hjärnan tycker det börjar bli lite mörkt. Ska upp ur sängen senast 07 och i säng senast 23. Om det blir "glapp" på morgonen tränar jag då eller försöker plugga lite för att slippa göra det sen.

Men jag har tyvärr ingen riktig bot, jag är också helt urvriden såhär års.

Håller med dig och Chili om promenader mitt på dagen! Överlag upp och röra på kroppen så fort ögonlocken börjar falla, inget annat hjälper riktigt i det läget...

Verkligen inte! Jag kan somna hur/när/var som helst när man måste sitta stilla sådär. Ja, jag har även fått en 3 kg tung bok i pannan när jag somnat, satt felvänd i soffan och hade boken på ryggstödet... och sjönk bara längre och längre ner... och vaknade abrupt. ;)

Håller med dig och Chili om promenader mitt på dagen! Överlag upp och röra på kroppen så fort ögonlocken börjar falla, inget annat hjälper riktigt i det läget...

Halvt KL

Fast ibland är det nästan bäst med en powernap :D Efter en superseg föreläsning idag körde jag 1 timmes sömn efter lunchen och efter det blev jag som ny igen.

Tror jag ska fortsätta köra på powernaptemat när jag blir sådär outhärdligt trött att meningarna bara klumpar ihop sig och jag inte ens begriper vad jag läser. När jag är sådär förlamande trött är det ibland bättre att bara offra en halvtimme-timme så resten av plugget blir kvalitativt.

Håller på med DNA-avsnittet nu, sjukt intressant men väldigt mycket nytt och väldigt mycket ord! Lämpligt nog väljer jag alltid att åka bort helgerna efter de jobbigaste veckorna så jag kan inte riktigt plugga igen på helgen heller.. Nåväl det får bli hela kvällen idag och hela eftermiddagen imorgon!

Kl

:D jag gar pa promenad till postladan, 50m nerfor gatan sa fort jag borjar dega :D 3ggr idag, nya grannarna maste ju undra. sen har vi torrdass tills nya badrummet ar klart sa da vaknar man till da med :o

just nu pluggar jag till att tenta av matte c den 23:e November sa jag kan kora universitets kurser i matte pa distans infor doktoranden som borjar i Januari :)

ämnet ar "Conservation modelling of amphibians in South-East Asia" vid National University of Singapore. Ska bli riktigt kul att gotta ner sig i ett projekt i fyra ar :D Vad vi riktar in oss pa speciellt far vi se nar jag kommer dit, vi ska samarbeta med forskningsgruppen i beteende ekologi, an sa lange ar det forslag pa tva cythrid projekt och ett "life history" projekt. Jag lutar mot det senare. Funkar inte det har vi back-up med handledarens special omrade med regnskogar.

Handledaren har intygat att dem har AC sa det har ska nog bra :D

handledaren annonserade pa findaphd.com

Hade intervjun med honom i Januari, sen har det varit en valdigt langdragen (och kranglig) process med ansokningar till bade universitetet och stipendie organisationen. Lite irriterande nar man ansoker till andra grejer bara utifall att man inte far det, nar alla andra ar sa snabba pa att svara :crazy: Fick veta for 2 veckor sedan :)

ja, det ligger ju mitt i ocksa, sa forhoppningsvis lyckas man aka ivag lite runt om nagon helg da och da. Vi kopte hus i Augusti, sa jag lamnar maken med renoveringarna :angel:

Vilken grej! Grattis :bump: Innebär detta att du kommer bosätta dig fyra år i Singapore eller är det "globalt"?

Jag har suttit i två och en halv timme med plugg nu... Och har äntligen förstått första frågan :banghead:

Efter att ha läst litteraturen två gånger i försök att förstå frågan därigenom, samt förhört tre klasskamrater om hur dem tolkat frågan, har jag äntligen kommit fram till något som jag hoppas är rätt tolkning. Nu ska jag bara ägna resten av natten åt att skriva ett svar på den också :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
795
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
990
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka