Sv: Vi Som Pluggar
KL
Efter att ha "glidit runt" i sex år efter student så tyckte jag att det var dags nu äntligen för att börja plugga igen. Hoppas jag är välkommen i gänget
Läser en ekonomikandidat med inriktning miljö i Uppsala. Trivs hittills väldigt bra och det är faktiskt kul att komma igång att plugga igen, träffa nya människor och umgås även om skolan tar mycket tid och jag insett att studietekniken är i princip obefintlig
Vi har hittills i Introkursen (5 poäng) haft ett antal obligatoriska studiebesök, läst en krånglig och jobbig engelsk vetenskaplig text, 4 böcker (varav en på 600 sidor) och haft 6 PM/gruppinlämningar. Till det "obligatoriska" föreläsningar som ska kopplas till PMena. Kvar har vi ett enskilt vetenskapligt skrivande (det som ska analyseras är såklart krånglig engelsk text igen..) och en munta där vi ska förbereda 25 min presentation men kommer bara få 5 min, ämnet delas ut på plats...
I den andra kursen (10 poäng) har vi haft två fall och två seminarium med tillhörande krånglig text. Dock mycket roligare och intressantare kurs. Försöker gå in i en tentaspurt nu inför torsdagens tenta men det går väl sådär. Därefter har vi ett projektarbete i grupp kvar.
Tycker att det är vansinnigt svårt att hitta ett system att plugga, att hitta motivationen och kunna behålla koncentrationen under hela dagen. Jag har bra dagar och mindre bra dagar där jag börjar baka i stället (har hittills hunnit med lussebullar, äppelkaka x2, muffins och äppelsorbet

). I kylen ligger pepparkaksdeg för en kommande mindre bra dag...
Gav mig själv ridförbud för en vecka sedan. Hade full panik över att tentapluggandet låg helt galet efter och jag hade en massa hängande över mig. Jag är ju inte på långa vägar klar men känner mig ändå mer i fas nu och det känns överkomligt. Försökte förut hålla igång alla tre tävlingshästarna men det blev på något vis bara tattigt och dåligt eftersom jag inte gjorde något bra jobb med någon av dem. Har fuskat och tagit tre ridturer sista dagarna och jösses vilken motivationshöjare, helt galet vad kul det är när man inte "får"!
Hoppas kunna hitta en bättre plan sen och komma in i en bättre rytm så att jag hinner med allt. Jobbet har dragit i mig en hel del nu också....

Dessutom är jag egentligen anmäld till 30 p kriminologi på distans och 50% men har inte ens hunnit kolla vad vi ska göra där så det har jag lagt ner...
Såg att ni diskuterade grupp-problem. Vi har också, redan!, fått problem med att folk maskar och glider räkmacka på oss andra i introkursen. Var ett himla hallå ett tag men jag själv gav upp och kände mest att jag inte orkar lägga energi på denne. Jag är där för att klara min utbildning, inte bry mig huruvida någon annan klarar den eller inte. Fine, att han får fem gratispoäng nu men fortsätter han i samma anda kommer han ju faila utbildningen.