Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Jag klarade tentan i associationsrätt vilket jag är oerhört glad över. Missade en veckas tentaplugg och då hela delkursen var fyra veckor slog det ganska hårt. Fick dessutom 19/20 poäng på den muntliga gruppuppgiften vi hade, det känns himla gött. :D

Betygshetsande juriststudent som jag är kan jag nöjt konstatera att hoppet om ett gott betyg på kursen fortfarande lever. :p

Bra jobbat hörru! :bump:

Nej, vi kör på passiv agressivitet. Alla är små under av glada tillrop och självuppoffring :meh: Men någonting har gått fel när den personen med minst mattetalang i grupppen hamnar med all statistik. Speciellt då denne inte kommer sig för med att a) erkänna att matte inte är den starka sidan och sen b) inte inser att det, i det läget, kanske vore bra att dela med sig av datan till övriga mer mattebegåvade gruppmedlemmar.

:banghead:

Åh det är så jobbigt när grupparbeten inte fungerar alls! :( Tar så mycket kraft och energi och allt medan man tänker på att det både gått snabbare och smidigare om man gjort alltihop själv.

Hoppas det ordnar sig till slut!

Första veckan som jag känner att dygnet har för få timmar :o Efter den misslyckade känslan på duggan bestämde jag mig för att vrida upp ambitionsnivån några snäpp och jädrar i min låda vilken skillnad det är på att vara lat och vara ambitiös! (Har under hela högstadiet och gymnasiet glidit igenom skolan och aldrig brytt mig om den eller ansträngt mig det minsta. Så det här är en ny känsla för mig :p)

Är inne i ett rätt tungt avsnitt också och jag får hela tiden påminna mig själv om att vi har nästa vecka för inlärning också när paniken kommer smygandes. Jag har inte riktigt gjort klart målen för måndag, tisdag, onsdag och så får vi nya för idag + imorgon.

Kombinationen träningsstart, hetsplugg och hösttrasa känns lite segt just nu.

2 timmar till med DNA-anteckningar innan Vikings och sen läggdags!

Tack, det gick vägen till slut. Nu är det hemtentan jag panikar över istället - jobbigare då jag inte har några gruppkamrater att skylla på ;)

Och jag håller med dig, livet vore bra mycket enklare om man kunde vara lat rakt igenom. Bli inte överambitiös bara, det kan straffa sig i längden!

KL

Efter att ha "glidit runt" i sex år efter student så tyckte jag att det var dags nu äntligen för att börja plugga igen. Hoppas jag är välkommen i gänget :)

Läser en ekonomikandidat med inriktning miljö i Uppsala. Trivs hittills väldigt bra och det är faktiskt kul att komma igång att plugga igen, träffa nya människor och umgås även om skolan tar mycket tid och jag insett att studietekniken är i princip obefintlig :p

Vi har hittills i Introkursen (5 poäng) haft ett antal obligatoriska studiebesök, läst en krånglig och jobbig engelsk vetenskaplig text, 4 böcker (varav en på 600 sidor) och haft 6 PM/gruppinlämningar. Till det "obligatoriska" föreläsningar som ska kopplas till PMena. Kvar har vi ett enskilt vetenskapligt skrivande (det som ska analyseras är såklart krånglig engelsk text igen..) och en munta där vi ska förbereda 25 min presentation men kommer bara få 5 min, ämnet delas ut på plats...

I den andra kursen (10 poäng) har vi haft två fall och två seminarium med tillhörande krånglig text. Dock mycket roligare och intressantare kurs. Försöker gå in i en tentaspurt nu inför torsdagens tenta men det går väl sådär. Därefter har vi ett projektarbete i grupp kvar.

Tycker att det är vansinnigt svårt att hitta ett system att plugga, att hitta motivationen och kunna behålla koncentrationen under hela dagen. Jag har bra dagar och mindre bra dagar där jag börjar baka i stället (har hittills hunnit med lussebullar, äppelkaka x2, muffins och äppelsorbet :p). I kylen ligger pepparkaksdeg för en kommande mindre bra dag...

Gav mig själv ridförbud för en vecka sedan. Hade full panik över att tentapluggandet låg helt galet efter och jag hade en massa hängande över mig. Jag är ju inte på långa vägar klar men känner mig ändå mer i fas nu och det känns överkomligt. Försökte förut hålla igång alla tre tävlingshästarna men det blev på något vis bara tattigt och dåligt eftersom jag inte gjorde något bra jobb med någon av dem. Har fuskat och tagit tre ridturer sista dagarna och jösses vilken motivationshöjare, helt galet vad kul det är när man inte "får"! :love:

Hoppas kunna hitta en bättre plan sen och komma in i en bättre rytm så att jag hinner med allt. Jobbet har dragit i mig en hel del nu också.... :crazy:
Dessutom är jag egentligen anmäld till 30 p kriminologi på distans och 50% men har inte ens hunnit kolla vad vi ska göra där så det har jag lagt ner...

Såg att ni diskuterade grupp-problem. Vi har också, redan!, fått problem med att folk maskar och glider räkmacka på oss andra i introkursen. Var ett himla hallå ett tag men jag själv gav upp och kände mest att jag inte orkar lägga energi på denne. Jag är där för att klara min utbildning, inte bry mig huruvida någon annan klarar den eller inte. Fine, att han får fem gratispoäng nu men fortsätter han i samma anda kommer han ju faila utbildningen.

Fö vansinnigt besviken över feedbacken lärarna lämnar på inlämningarna vi haft (vilket är 9 st hittills som bedömts). Endast 2 gångar har vi fått någon kommentar förutom G, Bra!, Godkänt, Klart!. Hittills har alla uppgifter bara kunnat vara godkända eller icke godkända men samtidigt hur fasen ska man veta vad som varit bra, vad man ska tänka på och vad man kan förbättra eller vad man ska ta med sig och fortsätta med om man inte får veta det...? :crazy:

Viad trevligt med ännu en som är ny och vilsen i plugglivet! :D Jag har ungefär samma bakgrund och dessutom hade vi ett liknande intro-upplägg, även om ert verkar vara något tuffare än det vi hade.

Vad gäller studieteknik så känner jag att jag lärt mig jättemycket av det vi avslutade idag. Introkursen kändes aldrig "på riktigt" och gav mig inte så mycket. Nu när det äntligen blev lite press och en tydlig deadline så kom motivationen av bara farten. Jag har t.ex. insett att min ambition att läsa kurslitteraturen bara gav mig ångest. Jag trivs mycket bättre när jag får börja med frågorna och söka svaren därefter. Vi fungerar alla olika och jag tror inte man ska stressa med att hitta sin form, den kommer förr eller senare iallafall :)

Jag tror du tänker helt rätt enligt grupparbetet. Ok, det är frustrerande att tvingas göra någon annans jobb men jag gör faktiskt hellre det än att förstöra för mig själv genom att riskera att inte klara av uppgiften pga någon annans lathet.

Fö vansinnigt besviken över feedbacken lärarna lämnar på inlämningarna vi haft (vilket är 9 st hittills som bedömts). Endast 2 gångar har vi fått någon kommentar förutom G, Bra!, Godkänt, Klart!. Hittills har alla uppgifter bara kunnat vara godkända eller icke godkända men samtidigt hur fasen ska man veta vad som varit bra, vad man ska tänka på och vad man kan förbättra eller vad man ska ta med sig och fortsätta med om man inte får veta det...? :crazy:

Haha! Då är ni ändå bättre än oss. Vi har inte ens fått tillbaka de uppgifter vi skrev för över en månad sen :crazy: Jag förstår inte vad det är som tar sån tid.

Men hjälp vad illa! O_o
Trodde de var tvungna att lämna tillbaka rättat (dvs g eller inte, men inte kommentarer) redan efter typ 2 eller 3 veckor (olika bud från olika lärare)?!

Jag älskar ju att sammanfatta och har gjort det nu. Problemet är bara att det funkade ju i gymnasiet när det inte var så mycket.. Värre nu när man ska ta sig igenom så mycket litteratur. Har iaf utifrån vår lärares PP gått igenom boken och läst det han verkar prioritera och sedan sammanfattat allt samt gjort mindmaps (som jag fö inte vet hur jag ska använda?? Något snille som tipsade om att det var det bästa... jojo).
Har tack vare det kunnat svara på typ 50 instuderingsfrågor på bara ett par timmar. Så nu är det nöta in svaren som gäller antar jag.....
Ska göra gamla tentor sen tänkte jag också :)

*KL*
Tenta imorn och har otroligt nog inte panik (inte just nu iaf ;)).

Jag frågade förut i tråden vad folk har för studieteknik och fick ju flera svar då :) har väl sen dess funderat på hur jag själv lär mej bäst.

Ni som har schemalagt 6-8 h/dag går ni på allt schemalagt ? Jag har pluggat över 1 år teknisk/naturvetenskaplig inriktning, har bytt utbildning och kanske ska byta tillbaks. Har kommit fram till att föreläsningar ger inte mej så mkt, jag antecknar men kommer knappt ihåg någonting från dem.

Jag har studiedisciplin, så jag pluggar mkt, läser igenom all kurslitteratur skriver ner det jag tkr är viktigt (vilket ofta blir mkt). Men det fastnar iaf inte. Är mer att jag känner igen vissa termer, men kommer inte ihåg definitionen på dem eller förstår helheten. Så sen inför tentan sitter jag iaf 3-4 dagarna innan och "trycker in" det mesta. :crazy: funkar så länge det inte är matte!

Känns som att jag skulle få ut mkt mer av att skippa vissa föreläsningar och plugga hemma när jag faktiskt är smart och hjärnan fungerar. :)
Men "kan" man göra det, tänker att det måste ju finnas en anledning att det är så mkt schemalagt ?

Någon som gör det ? och tycker att det funkar ?

Har ni obligatoriska föreläsningar eller är det frivilligt? Vi har visserligen inte speciellt mycket schemalagt (10-12 timmar i veckan) men det finns trots det folk som väljer bort vissa föreläsningar. Just för att de känner att det inte ger dem något. Så länge det inte är obligatoriskt så är det ju upp till en själv om man anser att det är värt att gå eller inte.

Sen låter det inte så jättebra om du pluggar så mycket utan att känna att det går in. Hur går det på tentor etc? Känner du att du får betalt för den tiden du lägger ner?

halvt knapp

Kom att tänka på en sak vår föreläsare sa för någon dag sen. Ska dock VARNA för att detta nog INTE är något man vill höra dagen innan en tenta. Det kan däremot vara intressant i diskussionen kring studie teknik ;)

Sista minuten plugg har tydligen visat sig kunna vara rent av kontraproduktivt. Det finns visst forskning som visar att minnet inte kan hantera den boomen av info som blir och löser det hela genom att kasta ut gammal info. Så risken är att du genom att stuva in nytt, glömmer det du redan kunde :D

Då gäller det alltså att plugga så LITE som möjligt tills två dagar innan och då kötta järnet? För att inte ha någon gammal kunskap att slänga ut menar jag :D

Låter mest som någon skrämselpropaganda tycker jag :p

Tillägg: Det finns ju studier som visar att folk som dricker klarar studierna bättre än de som inte gör osv också. Den anammar jag :D

DET var ju en ny, och trevligare, tolkning av det hela :D

Och vi diskuterade just det där med drickandet idag. Enligt min kursare så skulle ett glas vin göra susen. Har bestämt mig för att hon är en ytterst pålitlig källa :p

dricker vad? :D

KL
personen som ar ansvarig for matte c tentan ringde mig igar och jag fragade en massa, iaf sa vart jag valdigt glad nar han sa att det var helt ok att ha med vatten och till och med nagot att ata (typ banan) under fyra timmars tentan. Detta efter att ha gatt igenom ett GRE prov i varas, da man inte fick ha med sig nagonting in i provsalen :crazy: det kandes ju som att det gick bra pa slutet da nar hjarnan degat ihop...personalen var ocksa sjukt otrevlig.

Jag gjorde faktiskt (nästan) som din föreläsare sa inför mattetentan som jag hade sån ångest för. Jag hade visserligen pluggat bra innan.
Tre dagar innan tentan skulle jag sätta mig och råplugga och "befästa" allt. Efter två timmar insåg jag att jag bara blev ännu mer förvirrad och att plugget gjorde mer skada än nytta. Så jag pluggade ingenting inför tentan. Och klarade den galant!

hahaha jag har en van som alltid tyckte att det gick battre att plugga med lite rott vin, runt halva flaskan gick det fantastiskt och att det var sjukt irriterande att det bara var downhill efter en hel :D

Oj! Varför fick man inte ha något med sig?! Om de var oroliga för fusk (man kan ju skriva saker i smöret på en macka..!!) så kunde de väl inspektera maten/ha restriktioner..!

ingen aning, amerikanska test sa antar att dem var paranoida. Dem korde tom med en san dar metall scanner over en innan man fick ga in :/

Oj, det där har jag inte ens tänkt på inför vår första tenta, huruvida man får ha något med sig. :nailbiting:

KL

En till teori vi fick höra häromdagen var att man lär sig snabbare om man står på ett ben/står på balansplatta. Tydligen så när balanssinnet aktiveras så är hjärnan mer mottaglig för information/lär sig snabbare. Värt och pröva någon gång sen kanske, framförallt efter ett par glas vin :p

Alltså. Till den som funderar över studietekniken, här är mirakelreceptet:
- Börja inte plugga förrän tre dagar innan tentan. Lägg inte onödig tid och kraft på att rensa ur tidigare kunskaper.
- Var noga med att hålla benmusklerna i trim, det kan bli långa pass ståendes på ett ben.
- Se till att införskaffa tillräckligt med vin innan du isolerar dig från omvärlden. Ett glas var tredje till fjärde timma borde vara lagom. Sakta ner i vinandet om fallolyckor avbryter dig i maratonläsningen

Lycka till! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
795
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
990
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka