Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Nope, den är inte längre än så. Den är en del av terminskursen som är ekonomisk rätt. Ekonomi läste vi i en inledande kurs.

Vi lägger inte lika mycket krut på den internationella beskattningen som ni verkar göra utan vi rör oss mest inom landet och på en mer grundläggande nivå. Beskattning av tjänst, kapital och näringsverksamhet med betoning på avyttring av delägarrätter, fastigheter och övrig lös egendom för fysisk och juridisk person, fåmansföretag, koncernbidrag, förtäckt utdelning/lön, och lite annat. Utöver det är det förstås mervärdesskatten, lite EU-skatterätt (väldigt basic) och idag har vi föreläsningarna i internationell beskattningsrätt, så vi får se vad den har att erbjuda.

Hur lång är skatterätten i Göteborg? Och byt till Örebro du, du är så välkommen. :D

Lägligt nog dök ett citat från Origin of species upp i min text, apråpå fascination över naturens små under:

"There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that, whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved."

Inte första gången man hör om galna upplägg och resultat på GU. :crazy:

Hade för övrigt föreläsning i internationell beskattning idag. Väldigt tydligt vad som eventuellt kommer med på tentan, tydlig metodik, väldigt skarp avgränsning. Extrem gräsrotsnivå jämfört med vad du beskrivit, men det känns ju mer rimligt att göra så när det är en så kort kurs.

Så glad att jag hoppade av GU och började på LNU istället (även om jag tycker de är rätt rejält kass där med..)!

Nehej om man skulle sätta sig med statistiken igen då kanske.. Visade sig att hela min uträkning var fel, på grund av ett formelfel (i formeln vi fått av lärarna :meh:).. Så bara att skriva om!

Bröööl... Har beslutsångest. Funderar på att byta terapeut för jag känner mig inte helt nöjd med min. Samtidigt är det så typiskt mig, jag blir aldrig nöjd känns det som. Åååhhh hur ska jag göra :p

KL

Om en månad öppnas det upp för ansökningar till HDK, man får då reda på vilka arbetsprover de vill ha, och jag funderar på att söka dit. Om inte annat för att få lite erfarenhet av att göra bra ansökningar inför nästa år då jag tror att jag på riktigt vill söka till konsthögskolorna i Sverige och Norge.

Någon som pluggar eller känner någon som pluggar/pluggat på HDK? Vad för erfarenheter av skolan isf?

*KL*

Idag är det linjär algebra som gäller hela långa dagen. :) Hänger inte alls med på föreläsningarna och har inte hunnit räkna något alls, så jag har bestämt mig för att börja om från början och kolla igenom tutorials på youtube för att komma ikapp igen. Tack och lov finns det himla bra videos som förklarar!

Ja tur att det finns folk som lägger upp filmer och info om sånt :bow: oj vad många gånger youtube har räddat mej från katastrof!

Jaa, det ligger tack och lov ute en hel hög med gamla tentor och lösningar till dom. Men det är lite tidigt för mig att ge mig på dom än... :p

kl
Har verkligen noll plugg ambition, vad gör man åt det?
Dessutom måste jag iväg till medishästen och rida trots att jag inte har lust (den försvann när hästen blev halt hela tiden och ägaren inte kollade upp) och sen är det utvecklingssamtal för sonen och sen vips är hela pluggtiden borta.
Men förhoppningsvis jobbar sambon natt (därför hästen måste tas nu) och då kan jag plugga till 2 inatt.

Har också läst linalg, kan säga att fast det känns mycket och rörigt i början blir allt sååå enkelt när man har gått igenom hela kursen och inser att typ det enda man behöver veta är hur man räknar ut determinanten ;)

Då är vi två.. Har suttit hela dan och bara skjutit på allt jag måste göra.
Enda lösningen: Ge sig själv en hård spark i ändan och sätta igång! Har man väl börjat brukar det gå rätt bra.

Nu har jag faktiskt varit så duktig att jag är klart med del 1 av moment 6. Bara del 2 kvar! Och sen har jag inget mer förrän moment 7 börjar! Woohoo!
Eller ja, jag har tenta på moment 1-4 på måndag. Och del 2 är en gruppuppgift, så den kan jag inte göra klart på egen hand.

Äsch nu blev jag ju irriterad ju :p Jaja, jag tar helg nu.

kl

Statistiktentan skriven! Räknar kallt med att bli godkänd. Förutom att jag fastnade på uppgift 1a :angel: så gick resten jättebra. Tyckte jag fick rimliga svar på allt förutom möjligtvis någon liten deluppgift, ska bli spännande att se hur långt det räcker :)

Nu är jag ledig ända till på måndag :D

Determinanten, egenvärden/egenrum samt kryssprodukter :)
Håller med om det du skrev, efter tentan tyckte jag att algebran var rolig :)

kl
urrk nu ska vi visst läsa statistik. Suck. :p
Och ha föreläsning varje dag. Suck :p
Har aldrig haft schemalagt varje dag tidigare. Men det blir säkert bra till sist.

Läser ni igenom i bok/gör uppgifter innan föreläsningen eller efter ni vart på den?

Jag brukar försöka kolla igenom lite vad det handlar om, skumläsa lite för att ha någorlunda koll. Sen läser jag ordentligt efteråt. Göra uppgifter är ofta onödigt innan, föreläsningarna ger ju bakgrunden till hur man ska lösa uppgifterna. :)

Har aldrig haft schemalagt varje dag tidigare. Men det blir säkert bra till sist.

Hur vanligt är det här egentligen, att man inte har schemalagt varje dag? För mig är det helt främmande, då jag som pluggar till civilingenjör har minst två-tre schemalagda saker varje dag. Varje pass är på två timmar. Ofta 8-17 dagar också. Och då har vi ändå väldigt mycket egenarbete (hur dom har tänkt att vi ska hinna med det är en gåta).

Väldigt vanligt, på humanistiska/samhällsvetenskapliga utbildningar. De får så väldigt mycket mindre pengar än vad teknik/natur-utbildningar får, så det finns inga pengar till att ha så många föreläsningar per dag på de flesta utbildningarna.

Min utbildning får mindre och mindre pengar för varje år som går, jag vet att kursansvariga lärare sliter sig i håret för att antalet föreläsningar de har möjlighet och råd att sätta in blir färre för varje år och att det då blir stora problem med att faktiskt kunna ge eleverna den kunskap de behöver.

Jag går ändå ett program som får "relativt mycket pengar" (jämfört med andra humanistiska/samhällsvetenskapliga utbildningar, inte jämfört med teknik/natur) och ekonomin tryter ändå. Nu har vi i och för sig PBL som kostar mycket pengar, så vi får ännu färre föreläsningar men faktum kvarstår; alla utbildningar (och studenter) ges långt ifrån samma förutsättningar.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
794
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
983
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrhingsten Skyline to B.
  • Vi som letar häst II
  • Födda-24
Tillbaka