Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Feel ya, fellow student!
Jag borde skriva på min statistik, räkna och vara duktig. Men nää.. Kanske ska titta på tv istället. Eller dammsuga. Jag borde kanske duscha, det är skönt. Och städa, ska ju ha gäster i helgen.

Eller kanske skulle jag få tummen ur någon gång och göra färdigt den där förbannade helvetesstatistiken!

visserligen gar det ju att att scanna in och sedan rita av, men det ar ju lite ondoigt, och blir nog lite mer kantigt :D (jag forsokte en gang gora det med en handmalad vegetations karta, ehhhh det gick val typ asdaligt)

Kl

Tentan skriven. Jag tror att jag blir godkänd men vågar inte hoppas... Blev lite irriterad på en fråga som kändes totalt irrelevant. Jag menar, varför måste jag kunna veta namnet på de divisioner av svampar som orsakar märkliga växtsjukdomar som brunrost och potatiskräfta? :crazy: Känns som korvstoppningsinformation som man kan läsa sig till. Jag gissade hej vilt :p

Vi hade en fråga på vår tenta i den kursen om något som stod på en sida i kursboken. Att gissa får man inte minuspoäng för.

Vi har något liknande på vår hemtenta just nu. Svaren på frågorna återfinns i enstaka meningar spridda över fyra böcker och ett par tusen sidor :banghead:

Haha det roliga är att jag tror jag fick rätt på i alla fall en av svamparna :D Jag brukar ofta dra till med någonting, det kan ju inte bli mer än fel! Men en fråga kunde man faktiskt få minuspoäng på, fast inte mindre än noll på hela frågan. Jag gillar inte riktigt det, då blir det ju så att man hellre struntar i att svara än att få fel.

Suck.. Sitter och räknar och är ordentlig.
Men någonting i min uträkning är totalfel, jag hittar inte vad! Annars skulle det vara mer gift än vatten i mina åar och det är ju inte riktigt sant..
Suck, igen.
Och kakorna är slut.
Mer suck.
Och jag kan inte baka, för jag har varken socker, mjöl eller något annat gott hemma.
Djup suck.
Och kaffet får jag dricka svart. För mjölken är slut. Tur att det är gott kaffe.
Kan man ha vanlijvisp i, tro? Hittade ett bortglömt paket i kylen i morse när jag letade frukostmaterial.
Hmm..
Kanske ska byta ut ekvationer och enheter mot lite mer verklighetsförankrade och världsomvälvande experiment?

kl

Har gjort 3 tentor, och har en kvar! Tentan är imorgon, jag har inte hunnit plugga någonting alls till den... Vad fan gör jag här? :p

Vi hade en fråga på vår tenta i den kursen om något som stod på en sida i kursboken. Att gissa får man inte minuspoäng för.

Det brukar vi ha på vissa tentor... Har man fel på en 3p fråga får man istället -3p.

Skrev en deltenta idag och alla i min projektgrupp var rådande överens om att tiden var väldigt tajt lagd. Får se hur det gick!

Oj läskigt! Även om det var en vettig gissning eller bara om det verkligen var helt ute o cyklar?

Kl

Tentan avklarad, äntligen!! Missade en 6-poängsfråga som jag medveten struntat i så det var ju surt men det var typ 95% som gjorde.. Annars kändes det hyfsat på resten så nu återstår bara o se vad lärarna tycker.. :crazy:

kl

Nu ger jag mig in i den här tråden, läser A-kursen i historia och ska tenta halva (känns det som) världshistorien nu på morgonen och förmiddagen. :nailbiting:

/Om 8 timmar är det äntligen över.

Vi har med haft liknande system, där felgissning ger minuspoäng. Har aldrig varit med om att man kan få minus på hela frågan (än), utan bara om man svarar två rätt och ett fel blir det ett på den frågan (oftast flervalsfrågor eller liknande).
Förstår grejen på sätt och vis, men vet inte riktigt vad jag tycker om det..

Delvis KL

Tycker så synd om er alla som har tentaperioder just nu (förhoppningsvis över idag?)! Sååååå glad över att jag läser en 15poängs kurs just nu, det är fan livet :D Tre veckor kvar till tenta, wiie!

*kl*

Idag kastade jag boken med övningsuppgifter i skatterätt genom hela köket. Det är inte svårt, egentligen, men det är så gud förbannat krångligt och så in i helvete mycket regler! :banghead: :banghead: :banghead:

Vi har med haft liknande system, där felgissning ger minuspoäng. Har aldrig varit med om att man kan få minus på hela frågan (än), utan bara om man svarar två rätt och ett fel blir det ett på den frågan (oftast flervalsfrågor eller liknande).
Förstår grejen på sätt och vis, men vet inte riktigt vad jag tycker om det..

Jag förstår överhuvudtaget inte poängen med minuspoäng.

Det man kan ska man få poäng för. Det man inte kan ska inte kunna göra att det man kan blir mindre värt. Det finns ingen logik i det, i alla fall inte som jag kan se.

Håller med. Kan förstå att man har något sånt system ifall det är flervalsfrågor och man av någon anledning tror att studenterna kommer kryssa i samtliga alternativ (och därmed ha rätt på åtminstone en gissning..). Men då ska man nog fundera ut ett annat system..

Tycker att salstentor är rätt förlegat och meningslöst överhuvudtaget. På SLU Skara hade vi typ tre salstentor på tre år, resten examinerades med hemtentor, större arbeten eller många små inlämningar. Mycket bättre, tycker jag.
Tentor skapar mest stress och korvstoppnings"kunskap".

Vi har haft minuspoäng när det är flervalsfrågor, men man har aldrig kunnat få mindre än 0 på en fråga. Jag tycker det är rätt logiskt. Alternativet är ju att man bara får kryssa ett alternativ per fråga, men ibland har man frågor där det går att ha mer än ett rätt svar. Då finns det logik med minuspoäng, annars kan man ju bara kryssa i alla alternativ och få rätt...

Men flervalsfrågor är konstigt, på det stora hela. Ja, man slipper skrivkramp och det är rätt smidigt. Men självklart väljer lärarna oerhört snarlika alternativ så i slutänden måste man vara riktigt säker på svaret, börjar man fundera fram och tillbaka blir man oerhört förvirrad...

Minuspoäng på det viset att man kan få minus på hela tentan känns väldigt avigt, aldrig råkat på det (två högskolor och ett universitet senare).

Tycker att salstentor är rätt förlegat och meningslöst överhuvudtaget. På SLU Skara hade vi typ tre salstentor på tre år, resten examinerades med hemtentor, större arbeten eller många små inlämningar. Mycket bättre, tycker jag.
Tentor skapar mest stress och korvstoppnings"kunskap".

:bow:

Jag kommer ha ytterligare tre salstentor på rätt omfattande områden innan vårterminens kurs drar igång, av totalt fem examinationstillfällen så är fyra salstentor, hemtentan har vi redan gjort…
Enligt de tentaseminarier som institutionen hållit så är salstentorna bra, de lär studenterna hantera mycket information (minst 1000 sidor fackkunskap per tenta för kursen jag läser kan tilläggas), värdera den och studera effektivt.
Jag är minst sagt tveksam. I stort sett alla pluggar efter hur examinatorn dömer och vad denne anser är rätt och viktigt, det tycker jag knappast ger studenter med god analytisk förmåga och bred kunskapsbas.

Ja, och ärligt talat vad kommer man ihåg mest av? Sånt man jobbat med en längre tid (typ projektarbeten eller hemtentor) eller salstenta där man försöka trycka in så mycket info som möjligt på så liten hjärnyta som möjligt?

Det bästa var en kompis som läste pedagogik för något år sen. De hade föreläsare på föreläsare som helt förkastade salstenta-systemet och tyckte det var ett idiotiskt sätt att examinera (mycket pga den ångest som salstenta lätt ger) och gissa hur kursen examinerades? :meh:

Jag tycker mycket om när kursen är byggd på seminarier, kontrollskrivningar, inlämningar och därefter en (sals)tenta. Då tycker jag att man kommer ihåg mycket :)
Sen pluggar jag mycket matte, och då är det liksom svårt med munta eller hemtenta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
794
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
983
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka