Vi Som Pluggar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Som Pluggar

Det drabbar även lärarna, som arbetar under helt andra premisser än lärare på tekniska utbildningar. Vilket i sin tur också drabbar eleverna, såklart.

Jag går på ett delvis humanistiskt program. Logoped tillhör visserligen medicinska fakulteten men läser även mycket psykologi och lingvistik. Vi har i snitt 6-8 timmar föreläsningar i veckan, uppdelat på två-tre pass. Inte speciellt mycket och jag tror inte det är någon i min kurs som kommer upp i 40 timmar i veckan med självstudier. Min bror läser civilingenjör och han har liknande schema som du med heldagar plus hemarbete.

Knapp

Fick tillbaka den beryktade psykologitentan idag. Första gången jag har fått tillbaka en tenta i grupp där läraren högt meddelar kritik och betyg till var och en. Vet inte alls vad jag ska tro om det. På ett sätt beundransvärt av henne att sitta med och ta eventuella reaktioner där och då. Men jag vet inte om jag inte heller skulle vilja ha lite mer feedback i själva tentan. Har bara fått minimalt med kommentarer och de som finns känns inte vidare konstruktiva.

Blev iallafall, till min stora förvåning, godkänd. Men känner mig långt ifrån nöjd. Paradoxalt nog skulle jag nog hellre vilja bli underkänd för att få en chans till att visa vad det är jag egentligen kan. Nu får jag vänta till nästa termin för att få den möjligheten.

Tråkigt att du inte blev nöjd med tentamen/betyget. Kanske kan du försöka tänka att betyget eller tentan inte spelar särskilt stor roll alls, om du ändå känner att du kan mycket mer än vad du fick visa just denna gång? Det viktiga är trots allt kunskapen i sig, det du faktiskt lärt dig under kursen, och inte betyget du fick. Sedan är det såklart tråkigt när man känner att de två inte matchar, men egentligen är ju faktiskt kunskapen du tillägnat dig det viktiga! :) Såvida inte betygen spelar en avgörande roll för att få jobb inom ditt kommande yrke, såklart.

KL

Urk, idag börjar jag med min tenta. Urk urk! Det värsta tycker jag dessutom är uppstarten. Jag får ju välja så gott som fritt inom kursens gränser vad jag ska skriva om. Både svårt och roligt! Vad ska jag välja; vad är roligast, mest taktiskt? Velar mellan hur relationen och individen påverkas av att få barn, vilka processer som uppstår hos anhöriga när någon nära plötslig dör, misshandel i nära relationer, postpatrum-depressioner (hos män), prosocialt beteende... Kommer bli en lååång dag :p

Kl

Klagade ju förut på att vi inte fick någon feedback utan bara blev godkända i våra grupparbeten. Inser nu att jag nog ska vara rätt så glad att jag är klar med alla mina, flera andra grupper har fått tillbaka sina sista arbeten (godkända på alla innan) men nu med 50 (!!) kommentarer på ett 2-3 sidor långt arbete... Snacka om att inte förbereda oss eller bygga upp för bättre skrivande när hon inte ger någon förvarning alls och godkänner allt innan, hur ska man då veta??

Väntar spänt på tentaresultatet och om mitt vetenskapliga skrivande blir godkänt annars är allt klart för mig i de första två kurserna och idag börjar vi ekonomistyrningen :)

Oj! Det kändes inte helt okej.. O_o

Nehej, om man skulle börja med tentan kanske.. Usch, drar mig för att klicka på start.. :cautious::wtf::nailbiting:

Tråkigt att du inte blev nöjd med tentamen/betyget. Kanske kan du försöka tänka att betyget eller tentan inte spelar särskilt stor roll alls, om du ändå känner att du kan mycket mer än vad du fick visa just denna gång? Det viktiga är trots allt kunskapen i sig, det du faktiskt lärt dig under kursen, och inte betyget du fick. Sedan är det såklart tråkigt när man känner att de två inte matchar, men egentligen är ju faktiskt kunskapen du tillägnat dig det viktiga! :) Såvida inte betygen spelar en avgörande roll för att få jobb inom ditt kommande yrke, såklart.

Vi kan inte bli mer än godkända på kursen så egentligen spelar det ingen som helst roll. Det är mest mina egna krav på mig själv som ställer till det. Jag vet att jag kan skriva bra mycket bättre hemtentor än så här. Men du har helt rätt, jag har ju kunskapen och godkänd är jag ju. Jag borde vara nöjd.

Lycka till med din tenta! Gud, vad fritt ni har det! Jag skulle känna mig nästan lite överväldigad över att inte ha några ramar alls. Samtidigt är det ju kul att få gräva ner sig i något som man själv känner är interessant :)

Jag kan förstå att du känner så! Jag är lite likadan. Men jag försöker skrifta kraven från att prestera för "andra" (skriva en bra hemtenta) till att prestera för mig själv (jag har lärt mig det jag vill). Det är svårt att bara förändra sina känslor, men jag försöker förändra mitt sätt att förhålla mig och tänka kring dylika saker så tänker jag mig att känslan kanske så småningom tonas ut också :p

Ja, det är verkligen fritt - på gott och på ont. För det mesta på gott :), men det är en stor omställning från traditionell undervisning så visst blir man lite överväldigad till en början. Jag trodde dock aldrig någonsin att jag skulle kunna studera för mitt eget nöjes skull, jag anser mig alltid ha varit en sådan som enbart motiveras av externa faktorer (klara ett prov, få ett visst betyg o.s.v.) men plötsligt har jag funnit en inre kunskapstörst som jag inte vet var den kommit från! Låter sjukt klyschigt men jag är så himla förvånad, för jag har nog aldrig någonsin känt så under alla mina år i skolan trots att jag alltid klarat skolan med bravur.

Du har alltid så kloka tankar! :)

Snart dags för den första riktiga föreläsningen på kursen. Vi har olika teman, ett per vecka ungefär. Vi skriver grupparbeten och liknande och har ingen tenta, dvs det lär bli många arbeten! Vi börjar med vattenbruk/vattenresurser så det känns som en skön start, har jobbat lite med detta och ansvarig lärare är min fd chef. :) Nästa vecka åker jag till skolan för lite exkursioner, ska bli SÅ KUL att träffa mina vänner igen och få åka iväg på exkursion! Verkligen det roligaste på utbildningen. :)

Gravid depression hos män kanske?
Nyss "upptäckt" vetenskapligt dock så kanske inte finns så mycket material om det.

kl
Håller på med nomenklatur i organisk kemi, inte min grej!

Miljöriskanalys 1, del 1. Via internet, assmidigt!

Men jag tror det var någon bugg i tentan, man kunde svara på varje fråga hur många gånger som helst och rätta direkt. Hade man fel var det bara att ändra svaret tills det blev rätt :angel:

Haha, risk för 100% godkända elever? Kanske även risk för omtenta pga tekniskt strul...? ;) Undrar hur det funkar i sådana lägen, har själv ingen aning!

Kl

Guuuud vad peppad jag är för den här kursen!! :D Husdjurens anatomi och fysiologi, ska verkligen bli så himla intressant och spännande. Men jag är inställd på mycket plugg ;)

Hehehehe, jag tänker inte säga något om det iaf :D Inte första gången det varit buggar när man använder Chrome till den plattformen.
Jag hade visserligen haft typ 80 % rätt ändå, men kändes bra att kunna peta in de där sista frågorna med :D

Segt! Vi har haft it's hela tiden, jag har alltid kört felfritt med Firefox. Nu har jag IE idag och det funkade som tur var med videoföreläsningen! IE är något slött i jämförelse...

KL

Ska skriva ett arbete över två veckor om mitt förra jobb, i princip. :D "Dessvärre" grupparbete och jag passade på att bolla över det jag redan kunde till dem. Själv ska jag skriva om den juridiska aspekten, så passar på att lära mig den lite mer tråkiga biten. :) Hittills känns det svårt att hitta det jag söker, har hittat lite info och ställer mig frågande... det måste finnas någon lagtext jag missat, för det kan inte vara så lite krav... eller kan det? :cautious:

Blir spännande att skriva ett grupparbete såhär på distans! Hoppas vi kommer överens hela vägen... ;)

Skoj! :)

Och jag lääängtar tills biokemikursen är slut (i januari) och vi får gå över på organens struktur och funktion :d

Vi läste en kort (en månad) "grundkurs anatomi" först så jag vet vad du har att se fram emot. Väldigt intressant om än lite tradigt att plugga in :)

knapp

Blev halvt ihjälskrämd när en kursare på FB började ställa frågor om nästa tenta. Men vi har ju precis haft en!! Tänkte jag, kollade kalender och insåg att vi har lingvistiktentan bara är tre veckor bort :cautious:

Flyttade idag och hoppade en, vad jag misstänker, kan ha varit en viktig föreläsning. Har läst kapitlet i boken och förstår inte ett jota... Men det var å andra sidan jätteskönt att få undan flyttstöket. Nu ska jag bara bygga ihop mina nya möbler! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
794
Senast: Anna-Bella
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
983
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka