Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Knapplån.

Häromdagen sprang jag en kortare runda och fick då en snittid på 5.03. Jag är lite besviken för jag trodde att det skulle vara bättre men jag var nog för trött i benen då jag hade sprungit nån dag tidigare och dessutom hade gått ungefär en mil om dagen hela veckan.. Får prova igen nästa vecka. Jag vill åtminstone under 5 minuter på så kort distans (ca 3 km), annars är jag ganska nöjd med 5.20 ungefär.

Kl

Nån som ska springa Tjejmilen? Bara 1,5 vecka kvar nu! Har sprungit milen några gånger nu, som bäst på 56min, utan att direkt ta i. Har ett mål på 50min, men är nöjd om iaf sista 5km går i 5min fart.

Är det helt omöjligt att parkera bilen i närheten? Tänkte på P-huset humlegården.

*kl*

Sorry en troligen dum fråga. Jag har börjat springa för första gången i mitt liv, blir lite frågande över en sak. Är det bättre o springa en kortare sträcka o orka hela eller ska man springa en lite längre med gå-paus emellan?

Det finns säkert olika skolor men personligen föredrar jag att satsa på en längre sträcka och börja med att gå för att efter hand lägga in springsekvenser. Har funkat för mig i alla fall.

Jag har varit dålig på att springa nu i sommar, för mycket regn och för mycket gäster. Däremot har jag hållit igång med styrketräning och ror då en stund som uppvärmning. Jag har även ridit ganska mycket så det borde gå ganska lätt att komma igång med springningen igen.:D

Och jag säger tvärtom :D Men gå ut i väääldigt lågt tempo, första gångerna jag lärde mig att jogga mer än några hundra meter så joggade jag i gå-tempo (kändes superlöjligt, men funkade...) men eftersom musklerna jobbar annorlunda vid jogg än gång så tyckte jag att det funkade bättre. Fast å andra sidan kanske det beror på hur grundkondisen ser ut från början.

Jag kan inte ha en bra löpteknik i för lågt tempo, så för mig gäller det att varva med gång tills kroppen orkar. Är jag i usel kondition (som nu, varit både skadad och sjuk länge) tar jag tex en 5-km-runda och springer så länge jag klarar av att hålla tekniken. Det går inte speciellt fort, men att bli lunkjoggande funkar inte för mig.

Och jag säger tvärtom :D Men gå ut i väääldigt lågt tempo, första gångerna jag lärde mig att jogga mer än några hundra meter så joggade jag i gå-tempo (kändes superlöjligt, men funkade...) men eftersom musklerna jobbar annorlunda vid jogg än gång så tyckte jag att det funkade bättre. Fast å andra sidan kanske det beror på hur grundkondisen ser ut från början.

Så fick jag också göra, jag blev så frustrerad när jag inte orkade nånting när jag höll ett lite högre (men ändå skitlångsamt :D) tempo. När jag fick tips om att nästan smyg-jogga och upptäckte att jag faktiskt orkade en längre bit kändes det mycket lättare! Så ökar jag tempo/distans efter hand, och upptäcker att jag fortfarande orkar! :eek:

*kl*

Nu har jag klickat hem en Garmin 310XT som bör komma på tisdag eller onsdag! :laugh:

I övrigt har det varit mörkt på min löparhimmel hela sommaren. Förkylningar och infektioner har avlöst varandra och senaste gången jag sprang var vid midsommar! :eek: Ungefär en månad senare släpade min stackars löparkompis runt mig på en runda à 4 km, men det räknas knappt.

Det är frustrerande att inte (ha) kunna(t) springa, men nu känner jag mig äntligen frisk från den senaste förkylningen och tar min sista antibiotikatablett i morgon. Så nästa vecka räknar jag med att kunna börja så smått igen. Det gäller bara att min f.d. infekterade fot håller för belastningen och ger f-n i att svullna upp. Den peniccilinkuren avslutades för ett antal veckor sedan, så jag tycker att det borde gå.

Hur går det för er andra? Har ni sprungit era lopp än? :)

Kom nyss hem från ett regnigt Midnattslopp. Det blev en trevlig runda, men det var så trångt längs banan att jag gav upp alla tankar på att försöka få en bra tid redan från start. Det blev en rekordlångsam mil på 1.05, och det kändes lite surt att känna att jag hade massor kvar i kroppen när jag sprang i mål, men jag gillar inte att armbåga mig fram.

Några fler Midnattslopp blir det nog inte för min del, det var för trist med trängseln. Synd eftersom jag är en äkta nattuggla som älskar att springa sent.

Gå- pauser är betydligt bättre i början. Försök att vara ute minst en halvtimme och planera dina gå-pauser i förväg. I början kan du springa 4/5 minuter och gå 1 min t.ex och då ska du inte vara trött efter 4 minuter de första gångerna.

*kl*

Med nya skor inhandlade ska jag äntligen kunna komma igång igen efter att ha vilat sen midsommar pga trilskande benhinnor. Rent konditionsmässigt ligger jag nog kvar på ungefär samma nivå som innan uppehållet (jag har försökt hålla igång med cykeln i sommar), dvs drygt 5 km, på väg upp att nosa på milen. Men jag inser att mina ben nog inte blir särskilt glada för en längre runda nu på en gång, speciellt inte eftersom jag flyttat från skogsstigarna till asfalt och grusvägar.... Så nu funderar jag på hur jag ska lägga upp träningen, för att stärka ben och knän på bästa sätt, samtidigt som jag inte blir uttråkad för att det är för "lätt" för flåset. Har ni några bra tips?

Kl

Om ni springer på morgonen, vad äter/dricker ni innan då?

Jag dricker ett stort glas vatten innan jag ger mig ut. Dock dricker jag ordentligt kvällen innan så att kroppen har en bra vätskebalans. Ett knep jag lärde mig när jag seglade jolle då det inte var så praktiskt att dricka en massa samma dag och segla med torrdräkt..! ;)

*kl*

En månad kvar till halvmaran och jag är sjuk och har ont i knäet sen en liten vurpa på en innebandyplan. Ska bli intressant att se hur det går!

Iförrgår gick det trögt! Skulle springa min vanliga runda men det var kvavt och varmt och fötterna kändes som bly...kändes som att jag var ute och sprang i en darth vader-dräkt ungefär. Så jag gick sista halvan och flåsade som en gris. Buu! Nytt försök ikväll tänkte jag.

Ska också springa den, och har ont i halsen för tillfället. Trist, hoppas få till något mer pass innan loppet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka