Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Om du inte springer längre än så behöver du inte äta alls före löpningen. Sen är det nog bara att härda ut. Håll är något som brukar försvinna helt när man är mer van vid löpning.

Det jag dock tänker på är ju att äta måste jag ju, vare sig jag springer eller inte och vad och hur ska jag göra för att då åtminstone minimera smärtan för idag var det inte roligt och inte bara vanlig håll utan rejäl smärta högre upp under revbenen.

Att jag inte behöver äta innan innebär det då tex att jag äter min lunch på jobbet vid tolv och så springer jag vid sex på kvällen, utan att ha ätit sen lunch och det påverkar inte mitt "problem"? Eller är det bättre att äta det jag brukar äta när jag kommer hem från jobbet 2-3 knäckemackor och någon frukt och springa direkt på det? Jag har ju undvikit att äta direkt före då man ju har hört sen barnsben att DÅ får man håll.

Jag pratar alltså eg inte alls om att äta för att orka springa för det förstår jag också att det inte har så stor betydelse när jag springer så kort.

Och om det bara finns att härda ut, hur länge pratar vi om då?

Jag brukar skölja ur kläderna direkt efter jag kommer in och de fortf är blöta. Sen använder jag dom 1-2 ggr till innan tvätt. Har dock flera bhar jag växlar mellan.

Jag har bara en tyvärr eftersom den är svindyr. Jag ska se om jag kan hitta fler med tiden... Jag ska börja med att skölja upp den mellan träningarna iaf :)

Jag ska börja med att skölja upp den mellan träningarna iaf :)
Så gör jag om den har blivit väldigt blöt av träningen. Använder dem åtminstone 3, 4 gånger innan de tvättas. Tröjor använder jag 1-2 ggr. Tightsen åker med när jag har en tillräckligt stor hög att tvätta.

*kl*

Nu har jag äntligen kommit igång med löpningen igen och det känns jättekul! Jag springer inte så långt nu i början, ca 4 km, och suuuuperlångsamt. Förra gången kändes det otroligt lätt och härligt, och idag var det tvärtom - benen kändes som blytyngder. Menmen, det var skönt att komma ut iallafall.

Jag har haft problem med hållen du snackar om, det känns inte som vanlig håll utan gör sjukt ont, finns inte en chans att jag kan springa bort den. Och då är jag ändå rätt smärttålig. Tror det kan ha med andningen att göra, andas jag dåligt så får jag det, tänker jag på andningen funkar det bättre. En sak som har hjälp är att tugga tuggummi, testa och se om det kan hjälpa dig också :)

KL

då var sista joggingrundan inför Lidingö tjejlopp avklarad. :laugh:
Hade som mål innan att ta mig runt under timmen men efter sommarens sjukdom och träningsuppehåll har detta nu reviderats till 76min. Allt under det är bra. Det boorde gå. Väl??

Knapplån.

Jag har sjukt ont i benhinnorna på ena benet just nu. Jag vet tusan inte vad jag ska göra åt det. Jag märker att jag inte trampar ner likadant med båda fötterna så det är säkert därför jag får ont i ena benet bara. Men försöker jag gör annorlunda gör det bara ännu mer ont. Usch, jag blir så trött på sånt här.

Jag sköljer igenom när det blir svettig, men tvättar mer sällan. Så dyrt plagg så är rätt försiktig med tvättandet. (Dessutom har jag inte tvättmaskin i lägenheten ;) )

Ett sätt att spara benhinnorna är att växla med barfotalöpning. Lite kallt ute nu kanske men funkar bra på löpband.

kl

Jag fick ont i mina benhinnor efter ett lugnt, kort löppass i somras, det kom från ingenstans och nu vill det inte riktigt försvinna. Det återkommer med jämna mellanrum trots att jag har haft flera längre perioder (2-3 veckor åt gången) med vila från löpningen. Kan man träna bort det på nåt sätt eller är lång vila som gäller? Någon som vet?

Skaffa ett par ortopediska sulor (alltså gjutna specifikt för dig) och testa även att springa i minimalistiska skor utan uppbyggd häl.
Benhinneproblem har jag fått lärt mig är ingen större fara att träna med, sålänge man eliminerar den bakomliggande orsken.

Är förövrigt totalt kär i mina skor (Puma eutopia 2) som tog mig igenom hela Lidingöloppet igår utan en enda blåsa eller skavsår trots att jag inte tejpade någonting. Fula som stryk men det bästa som någonsin hänt för mina fötter och ben.

Jag har haft problem med hållen du snackar om, det känns inte som vanlig håll utan gör sjukt ont, finns inte en chans att jag kan springa bort den. Och då är jag ändå rätt smärttålig. Tror det kan ha med andningen att göra, andas jag dåligt så får jag det, tänker jag på andningen funkar det bättre. En sak som har hjälp är att tugga tuggummi, testa och se om det kan hjälpa dig också :)

Tack för tipsen. Ska testa att tänka på andningen och tugga tuggummi. :laugh:

Igår kändes det finfint rent fysiskt efter 4.5km och jag funderade på att ta en runda till i spåret (2.5km) men så kom smärtan och jag kände att inte en chans. Hemskt synd när det i övrigt kändes så bra.

Ja jag kom i mål i alla fall trots hysterisk kramp i vänster låret de sista 5km som gjorde att jag fick linka resten av vägen. 3.50 blev det och det ska kapas rejält till nästa år!

Men fler än jag var det från buke som sprang. Hur gick det för er?

kl

Jag fick ont i mina benhinnor efter ett lugnt, kort löppass i somras, det kom från ingenstans och nu vill det inte riktigt försvinna. Det återkommer med jämna mellanrum trots att jag har haft flera längre perioder (2-3 veckor åt gången) med vila från löpningen. Kan man träna bort det på nåt sätt eller är lång vila som gäller? Någon som vet?

Kontrollfråga: exakt var har du ont? Benhinneinfflammation gör ont på insidan av skenbenets nedre hälft.

Om det är där du har ont är det vila som gäller och att träna tex cykling och simning som inte anstränger.

Har du däremot ont på framsidan av skenbenet(vilket många kallar benhinnorna) har du otränad tibialismuskel(den som böjer foten uppåt) och det tar ett tag att bli av med sådan träningsvärk eftrsom man använder den muskeln hela tiden.

oh, vad surt o behöva linka, men då har du nåt att kämpa mot nästa år! Jag hoppas kunna starta tjej-varianten eller halva nästa år. Ska köra halvvasan så ska ev. ge mig på en halvklassiker...

*kl*
Tog mig iaf runt en 5K runda på personbästa (under 30 min) i lördags och då ingick en riktigt lång seg backe. Känns bra inför ToppLoppet på lördag!
Någon mer som ska springa det?

Jag har varit lite orolig. Cyklar till jobbet varje dag (6 km) men har ju pga det sprungit max en gång/vecka under hösten, men efter helgens löprunda så känns det bättre :) Nu måste jag börja satsa på längre distanser så jag får upp långdistansvanan.

Grymt imponerande :bow:

Själv tog jag mig med nöd och näppe runt tjejvarianten igår. Höll den tid jag skulle fram till 5km och det kändes super (halvvägs i abborrbacken) sen gick det åt skogen. Pulsen uppe på 195 och vägrade sjunka hur långsamt jag än sprang inte ens när jag provade att gå. :confused:

Hade problem med halsen och hade stora svårigheter båda att få i mig tillräckligt med syre och att kunna svälja vattnet på vätskestationerna. :crazy:

Kom i mål på 1,19. Väljer att trots allt fokusera på det positiva, nämligen

1. Endast Tjejvasan kvar på tjejklassikern
2. Tiden borde vara hyffsat lättslådd nästa år :D

Nu blire fullt fokus på Yddingeloppet 12km den 30:e oktober. Ska bli skitkul :banana:

Det är på insidan ungefär halvvägs ner på benet, plus att det strålar lite neråt och bakåt. Träningsvärk från tibialismuskeln har jag haft förut så det känner jag skillnad på. :)
Attans då! Det är med andra ord vila och annan träning som gäller. Gymkort nästa, fast jag borde spara pengar. Det jag inte förstår är hur det kunde komma så plötsligt efter ett lätt pass. Jag är ingen total nybörjare heller utan har sprungit i perioder i många år och aldrig haft problem innan. Skumt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka