Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Är ny på agility fast har varit med syrran på tävlingar många gånger.
Var iväg på en blåbärstävling häromdagen.
Min lille hund gjorde efter startsignal en ny grej😁 han sprang runt 1a hindret kom tillbaka sen körde vi igång. Jag fick inte fel men har sedan googlat när loppet startar och får då fram vid startgränsen? Jag har alltid trott att det är när hunden hoppar 1a hindret.😁
 
Är ny på agility fast har varit med syrran på tävlingar många gånger.
Var iväg på en blåbärstävling häromdagen.
Min lille hund gjorde efter startsignal en ny grej😁 han sprang runt 1a hindret kom tillbaka sen körde vi igång. Jag fick inte fel men har sedan googlat när loppet startar och får då fram vid startgränsen? Jag har alltid trott att det är när hunden hoppar 1a hindret.😁
Om hunden passerar hindrets ”linje” så utdöms på officiell tävling vägran och tiden startar. Men på en blåbärstävling kanske domaren väljer att låta det vara 😊
 
Har precis avslutat nästan en veckas härliga agilitytävlingar🤩 Först söndagen på klass ett med småknytten, de skötte sig fint, dock inga pinnar, sen två dagar på Solliden, där självaste kungen invigde tävlingarna, som gick i privata parken 👑 🤩 Drottningen kom förbi, och prinsessan Madde och barnen 🥳 Inga resultat, lite stolpe ut, för husse och atlantångaren, men så roliga tävlingar 🥰
Direkt vidare till Herrljunga och Eye of the tiger, först klass ett på fredagen, som bäst en nolla och fjärdeplats (det var tre pinnar) sen klass tre, där husse och ovanstående till slut fick ett nollat lopp och finalbiljett 🥳 De lyckades också nolla i finalen, en femteplats ✌🏻 Så stolt över dem 🧡 Nu ska vi ha semester!!!
 
Här är det tävlingsvila för klass 3 hunden då hon lyckades få en varböld under ena huggtanden uppe och det blev utdragningav tanden, sen lyckades hon spräcka en analsäck vilket jag aldrig varit med om förut så hon har inte tävlat sen juni och nästa tävling är i slutet av augusti...

Klass 1 hundarna tävlar däremot och Maze har gjort en tävling och Hasta två tävlingar. Hasta har gjort 23 starter sen juni har sex segrar och 4 pinnar och är klar för klass 2 i agilty men jag tror vi blir kvar i klass 1 lite till då hon bara har en pinne i hopp.
Maze har gjort 5 starter och har 3 andraplatser, slagen av lillasyran Hasta i alla tre loppen 😅. Hon behvöver 1 pinne till i agilityklass för att ta diplomet men hon är lite för långsam...

Här finns några filmer från senaste loppen: https://www.youtube.com/@JennieB1975/featured
 
Senast ändrad:
Ni som är mer vana vid agilitytävlingar - hur fungerar det med löptik? Jag har mest tävlat rallylydnad och lydnad, och har inte helt koll på hur allt fungerar i agilityvärlden än. Visst är det så att man får starta även om tiken löper? Måste man säga till? Är det någon ändring i startordning eller annat som händer för löptikar?
 
Ni som är mer vana vid agilitytävlingar - hur fungerar det med löptik? Jag har mest tävlat rallylydnad och lydnad, och har inte helt koll på hur allt fungerar i agilityvärlden än. Visst är det så att man får starta även om tiken löper? Måste man säga till? Är det någon ändring i startordning eller annat som händer för löptikar?
Du startar på den plats som blivit lottad. Iaf i Sverige, vet att i Norge startade vår tik sist. Har inte sett startmatta för löptik på länge.
På vissa tävlingar anvisas platser där löptikar får vara, men för det mesta är det bara att tävla på 😊 Inomhus är tikskydd bra när hunden inte är på tävlingsplanen, och kanske att man visar lite extra hänsyn, det gör iaf vi 😊 Kolla i PM om det står nåt särskilt!
 
Startade upp vår nybörjarkurs i agility idag och jag måste säga att jag trivs otroligt bra i instruktörsrollen! Efter två heldagar på vallkurs så var jag nog helt slut men det var så fantastiskt roligt så tröttheten kändes inte av.
Fantastiskt roligt och alla hundarna skötte sig över förväntan med tanke på nya hundar, människor, niljö och så ska man träna också..
Alla kursarna verkade nöjda och några kom efteråt och sa vad de hade tyckt var bra så man får ju en boost.

Sån otroligt trevlig och givande dag idag!
 
Jag och Sparven var på blåbärstävling härom helgen, glömde helt bort att uppdatera om det 😃 lyxigt med tävling nära hemma, hemma på en kompis god och med en annan kompis som domare 😁

Första loppet diskade vi oss tidigt, med starten var placerad väldigt svårt för honom, precis vid staketet där det satt hundar utanför, så var väldigt nöjd med att jag kunde hjälpa honom i starten. Vi lyckades även fint med den biten av banan som jag var mest orolig för i banhoppningen 👍

Andra rundan var jag supernöjd med när vi går i mål! Mycket mer fokus från min sida och tydligare handling på större del av banan. Disk även där, men ett väldigt fint lopp tycker jag, där vi med klarade de flesta av svårigheterna ☺️

Tredje rundan var jag väldigt taggad och hade tagit med mig lärdomarna från de första. Och som vi gjorde det 🤩 En liten miss i slutet, men bara 5fel och en snabb tid så vi kom tvåa 😃 Första gången vi placerat oss!

Sparven var väldigt nöjd med sitt pris som var ett gosedjur 🥰

Instagram filmer
 
Var på blåbärstävling förra helgen. Var 4 lopp där två var björnbärsbanor med slalom. Nelle var taggad men ändå fokuserad. Vi diskade oss i alla utom ett blåbär där han hade två rivningar. Disken berodde på attt han sprang förbi ett hinder sen hoppade samma tillbaka 😦
Men i 1a loppet klarade han slalomet direkt. 😀Det gör han inte alltid ens på träning.
 
Vi tävlade igår! 😁 Shieras andra tävling och Alpina som blir 8 år i november fick göra sin debut! Det var svåra banor med kluriga tunnelingångar men i allra sista loppet så lyckades jag och Shiera sätta en nolla! Det gjorde ingen annan så det blev vinst med pinne! 🥳🤩

Alpina överraskade med att vara lugn och styrbar (dvs inte alls likt henne 😂) och hon gjorde så fina lopp som hon hade nollat om inte jag hade fuckat upp slalomet. 🤪 Hon lyckades knipa en tredjeplats i sista loppet men utan pinne då. ☺️ Så jäkla stolt över mina tjejer! ❤️

JPCouoR.jpg
 
Nu börjar sommaren närma sig lite iallafall och med det ökad träningsmängd och tävlande!

Vi har kört i hall en gång i veckan över vintern, det är lite lite med fyra hundar 😁. Har lagt till en tid till i veckan framöver för att öka upp träningen lite inför våren. Min Spock är anmäld till ett par tävlingar, tanken är mest att han ska lära sig chilla i miljön och se hur vi ligger till. Husse ska väl tävla Tay lite i klass 2 i vår och lilla Nike som sprungit kanon senaste tiden ska vara pensionär.
Vår lånehund lilla M ska väl startas när hon blir tävlingsmyndig i sommar, just nu jobbar vi på att få in slalomet. Kontaktfälts hindren blir projekt när man kan träna ute på klubben.

Håller på planerar vårens nybörjarkurs och så har rosetter beställts så vi har till våra planerade blåbärstävlingar. Vi ska ha möte i agility-sektorn i vår och planera årets verksamhet på klubben. Sakta, sakta börjar vi gå mot årets agilitysäsong 😁.

Husse har också löst pratat om sin nästa agility hund som långt i framtiden, dock så har det ju tidigare gått undan när man väl börjat prata om nästa hund 😅😅😅. Vi får väl se hur det blir.

Ligger ni andra i startgroparna eller har ni tränat och tävlat genom vintern?


Spock och Tay
20240107_195308.jpg
 
Här har varit ganska lugnt med tävlingar, men tillräckligt för att husse kunde kvala klass 3-hunden till SM! Lilla italienskan kämpar med sista pinnen i klass ett ag, får se om det blir på lördag ✊🏼 hon tycker slalom har lite för många pinnar, så hon brukar strunta i de sista 🤷‍♀️ Lillhönan tränar en del, men behöver framför allt slalomträning, och ungtuppen springer bara tunnlar och låga hopp ännu.
På arrangörssidan har vi vår stora majtävling på planering, klass 3 på lördagen och klass 1 och 2 på söndagen. Det blir en lagtävling i augusti, och sen har vi vår stora utmaning med SM nästa år 🫣 spännande och läskigt 😅
 
@Tajger vi har oftast hållt en helgtävling på sommaren men vi får se om nån tar på sig det i år. Jag har sagt att jag har för fullt upp med kurser, öppna träningar och blåbärstävlingar för att engagera mig i att hålla i att arrangera nån officiell tävling (kan såklart hjälpa till på nåt hörn). Vi har ju dessutom en hel del officiella tävlingar hyfsat i närområdet för att det känns som om det "behövs" att vi ska arrangera en om inte suget är stort från nån att hålla i det.
 
@Tajger vi har oftast hållt en helgtävling på sommaren men vi får se om nån tar på sig det i år. Jag har sagt att jag har för fullt upp med kurser, öppna träningar och blåbärstävlingar för att engagera mig i att hålla i att arrangera nån officiell tävling (kan såklart hjälpa till på nåt hörn). Vi har ju dessutom en hel del officiella tävlingar hyfsat i närområdet för att det känns som om det "behövs" att vi ska arrangera en om inte suget är stort från nån att hålla i det.
Här håller Hundungdom i flera blåbärstävlingar, och nån klass 1, så här finns för alla 😊 Bra om man i närområdet tillgodoser flera nivåer 😊
 
Ni som har mer erfarenhet än mig av agilitytävlingar, finns det inga regler om att det måste finnas nummerskyltar på hindren?

När jag tävlade i klass I i höstas/vintras så var alla nummerskyltar utplacerade vid banvandring, men sedan plockade domaren bort 2-3 skyltar inför start (så jag antar att det inte finns några regler om det..., och jag har försökt söka i reglerna och inte hittat något).

Är det vanligt att domaren plockar bort vissa nummerskyltar? Jag antar att det är för att de inte ska vara ivägen, för att minska skaderisken.

Jag har inte ens lagt märke till att jag kollat på skyltarna under tidigare rundor, det har inte varit något medvetet, förrän jag kom till det första hindret mitt i en bana som plötsligt saknade nummerskylt och det tog totalstopp och min hjärna blev ett enda stort frågetecken (typ "men var det inte det här hindret? :confused::confused::confused:" :p ). Och sedan ett totalstopp till vid nästa hinder som helt saknade nummerskylt :p
 
Här har det varit lite agilitytävlingsvila sen november. Det har inte passat med tävlingar och mitt jobb tråkigt nog + att det råkade flytta hit en liten valp också :heart men i morgon ska jag åka till Skellefteå och köra hopp 3 och hopp 1. Hasta ska försöka ta sista pinnen i klass 1 och Ultima ska försöka ta cert i hoppklass vilket är näst intill omöjligt med tanke på motståndet..
Det är inte så jättemycket tävlingar här uppe i norr under vintern om man inte bor nära Luleå vilket jag inte gör...
 
Ni som har mer erfarenhet än mig av agilitytävlingar, finns det inga regler om att det måste finnas nummerskyltar på hindren?

När jag tävlade i klass I i höstas/vintras så var alla nummerskyltar utplacerade vid banvandring, men sedan plockade domaren bort 2-3 skyltar inför start (så jag antar att det inte finns några regler om det..., och jag har försökt söka i reglerna och inte hittat något).

Är det vanligt att domaren plockar bort vissa nummerskyltar? Jag antar att det är för att de inte ska vara ivägen, för att minska skaderisken.

Jag har inte ens lagt märke till att jag kollat på skyltarna under tidigare rundor, det har inte varit något medvetet, förrän jag kom till det första hindret mitt i en bana som plötsligt saknade nummerskylt och det tog totalstopp och min hjärna blev ett enda stort frågetecken (typ "men var det inte det här hindret? :confused::confused::confused:" :p ). Och sedan ett totalstopp till vid nästa hinder som helt saknade nummerskylt :p
Det lät konstigt :confused: Jag har aldrig varit med om att man tar bort någon skylt efter banvandringen förutom slalomets skylt.
 
Det var slalom, en tunnel och A-hindrets skyltar som försvann (om jag minns rätt)
A-hindret är det enda jag minns helt säkert, för när jag totalstannade och var lost tog hunden kommandot, sprang upp på A-hindret och kollade tillbaka på mig som för att säga "kom igen nu, det är väl det här?" - vilket hon hade rätt i :p
 
Jag måste verkligen komma igång med träningen igen, och idag tog jag mig iväg till en pyttehall för lite träning 😃

Fokuserade på lite läxor från senaste privatlektionen (särskilt viktigt då nästa är planerad till om två veckor 🙈). Så det blev framförbyten med lite avstånd och framåtskick till godisbelöning. Sparven var så duktig och allt gick så bra!

Så nöjd att jag kände lite skillnad i mitt fokus och genomförande när jag planerade lite i förväg inför passet :)

Har bestämt mig för att träna lite mer på egen hand framöver, bra start på det beslutet 👍
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp