Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Nu är vi på väg 🤩🇸🇪 Nån mer som ska till SM? Atlantångaren och husse har väl ingen reell chans, men de är kvalade, och skrällar har hänt förr 😅
I vilket fall är det alltid kul att vara där och se en massa häftig agility, träffa vänner och likasinnade från hela landet 🥰
Lycka till! 🇸🇪🤩

Vi ska dit och träna rallylydnad på lördag 😀 Inför SM nästa vecka, så glad för den träningsmöjligheten!!
 
Nu är vi på väg 🤩🇸🇪 Nån mer som ska till SM? Atlantångaren och husse har väl ingen reell chans, men de är kvalade, och skrällar har hänt förr 😅
I vilket fall är det alltid kul att vara där och se en massa häftig agility, träffa vänner och likasinnade från hela landet 🥰
Lycka till!!
 
Husse åkte iväg på träning med Tay på kvällen och de hade varit enda ekipaget som nollade banan. Instruktören hade ifrågasatt varför han inte skulle springa SM 😂 (han har nyligen gått upp i klass 2).
Nike hade fått springa halva banan och där var kommenaren: "Helv**e vad hon kan springa när hon VILL!" 🤣. Nu ska fröken få göra absolut ingenting fram tills SM på fredag och vi kommer antagligen vilja strypa henne men hon laddar bäst med att vila sig i form..

Jag har varit och tränat lite med sjuklingen och nykomlingen på klubben. Första passet för Spock på över en vecka men jag kände att han behövde få göra nåt. Det blev att träna olika svängar med bumpers och nära hindret för att hålla nere farten och sen lite två på två av på balansen.
Lilla M fick träna hindersug och tunnelsug och belöningsträning, hon är himla käck och har bra fart i de korta benen 😁.

Spock och lilla M kommer bra överens 🥰
Visa bifogad fil 122096
Funkade ju fint, att vila sig i form 😜
 
Vi kör samma koncept idag med mig bänkad hemma framför liven och husse har dragit iväg till SM 😁.

Imorgon funderar jag på att åka in vare sig de ska springa final eller inte och mingla lite med lilla M 🙂.
 
Nu är vi på väg 🤩🇸🇪 Nån mer som ska till SM? Atlantångaren och husse har väl ingen reell chans, men de är kvalade, och skrällar har hänt förr 😅
I vilket fall är det alltid kul att vara där och se en massa häftig agility, träffa vänner och likasinnade från hela landet 🥰
Hur har det gått??

Genrepet var fantastiskt bra 🤩
 
Hur har det gått??

Genrepet var fantastiskt bra 🤩
De fick fem fel på en vägran första loppet, husse blev lite sen och hamnade i vägen för en tunnelingång, disk i andra när atlantångaren gjorde skäl för namnet och flöt ut i en stor sväng, husse skulle bryta och visa rätt och halkade på det torra gräset och då tog hon hindret på fel håll 🙅‍♀️ Sen gick hon jättefint resten av loppet 😊 Idag har vi tittat på de vänner som var med i final, den bästa blev femma, efter ett fantastiskt fint lopp i ösregn 🌧️ Nu är vi snart hemma med planer för nästa SM som kommer att gå i Stenungsund 🤩
Roliga banor (utom en lagbana) och en massa fin agility 😁
Härligt att genrepet gick bra, lycka till ✊🏼😊
 
De fick fem fel på en vägran första loppet, husse blev lite sen och hamnade i vägen för en tunnelingång, disk i andra när atlantångaren gjorde skäl för namnet och flöt ut i en stor sväng, husse skulle bryta och visa rätt och halkade på det torra gräset och då tog hon hindret på fel håll 🙅‍♀️ Sen gick hon jättefint resten av loppet 😊 Idag har vi tittat på de vänner som var med i final, den bästa blev femma, efter ett fantastiskt fint lopp i ösregn 🌧️ Nu är vi snart hemma med planer för nästa SM som kommer att gå i Stenungsund 🤩
Roliga banor (utom en lagbana) och en massa fin agility 😁
Härligt att genrepet gick bra, lycka till ✊🏼😊
Det fetade; tävlades det möjligtvis lag i medium? 🙄😂
 
Var och tränade hundarna i förrgår och lilla M börjar bli riktigt taggad på agility. Nu tar hon flera hinder i följd och tycker att det är jättekul. Vi har ju ingen höjd på hopphindren utan mer att hon ska lära sig sikta in sig mellan hinderstöden. Vi har väl haft lilla M i en månad nu och hon är inte tränad alls innan mer än att kunna gå i vänstervarvet och har inga belöningar men uppskattar godis iallafall. Hon är glad att hänga på en och har fart i benen så håller hon sig i xs så kan hon nog bli rolig på agilitybanorna även om hon är lite tyngre byggd än de flesta små raser..
Spock fick träna lite svängar, slalom och avslut på balansen (2 av 2 på), hans tass inte helt bra än så vi försöker ta det lugnt men han måste ju få göra nåt.
Tay fick träna rc med mig och gjorde jättesnygga träffar.
 
När man lär in slalom, vad brukar man först fokusera på när hunden fattat konceptet? Fler stolpar först till helt hinder? Fart/flyt innan fler stolpar (har 6 nu)? Avstånd till hindret?

Ser ut såhär nu https://www.instagram.com/reel/CuUYdGTIvb6/?igshid=Y2I2MzMwZWM3ZA==

Jag skulle välja mer flyt och fart innan jag lägger på stolpar, kanske att kunna komma från ett hindet eller tunnel ifart eller börja svänga in i slalom..
Spock har dock fått köra på alle med bågar och nu har ett helt slalom börjat sitta även med fart och olika vinklar in. Har även kört mycket fyrapinnars slalom med honom för att belöna upp det då han mest gillar att springa och att behöva sänka farten har han tyckt varit tråkigt innan men slalomsuget har börjat komma 😁.
 
Och någon som byggt egna hinder? Sugen på att pröva den där gungbrädan och/eller A-hindret.
Hon är ganska låst på din hand efter varje port och vänder upp mot dig, om det är möjligt skulle jag försöka jobba med utlagd belöning. Tex om du har möjlighet att få hjälp av någon som står vid slutet av slalom med godisskål. Fattar dock att det inte alltid för möjligt för alla så; bra att du kastar godisen istället för att ge från handen! 👍
Du kan också låta henne komma in i slalom ur lite olika riktningar; från sidan som du gör nu, rakt på eller att ni kommer från andra hållet så hon måste runda första pinnen för att komma rätt in.
 
Lärde in slalom genom att klicka in varje rundning så hon hoppas på belöning fortfarande efter varje pinne 😅 Är fjärde träningsgången.
Kan pröva lägga en belöningsskål en bit bort kanske istället för att kasta. Aldrig gjort så men hon borde väll greppa det fort tänker jag :)

Hon är ganska låst på din hand efter varje port och vänder upp mot dig, om det är möjligt skulle jag försöka jobba med utlagd belöning. Tex om du har möjlighet att få hjälp av någon som står vid slutet av slalom med godisskål. Fattar dock att det inte alltid för möjligt för alla så; bra att du kastar godisen istället för att ge från handen! 👍
Du kan också låta henne komma in i slalom ur lite olika riktningar; från sidan som du gör nu, rakt på eller att ni kommer från andra hållet så hon måste runda första pinnen för att komma rätt in.
 
Min man har byggt ett slalom från grunden inklusive bågar så att jag kan gå ut och träna när jag vill 😁 det är delat på tre delar och hela ryms inte på vår baksida så jag får gå iväg några meter för att träna men så skönt att kunna göra det hemma 😁
 

Bifogade filer

  • 20230702_151521.jpg
    20230702_151521.jpg
    622,3 KB · Visningar: 8

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp