Vi som tränar för Lydnadsettan!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för Lydnadsettan!

aha.. då är det kanske bara i ditt distrikt det är så, hittade inget liknande i mitt distrikt, men hittade denna informationen på sbk:s hemsida:
(http://www.sbk.nu/templates/FAQ____2992.aspx?cat=Organisation)

"Får man träna på alla klubbar om man är medlem i en lokalklubb?

Det är ingen självklarhet att du får träna på en annan lokalklubb än den du är medlem i. Träningsområdet är i första hand till för den egna klubbens medlemmar.

Upp till varje klubb
Inom Svenska Brukshundklubben är varje lokalklubb en egen juridisk person med en egen styrelse. Varje lokalklubb beslutar om hur man vill ha det på sin klubb.

Fråga först
Ett råd till dig som vill träna på en annan lokalklubb är att ta kontakt och höra efter om du får träna hos dem. Om du har tanken att träna kontinuerligt på denna klubb är ett gott råd att gå med som medlem även i den klubben.
"

Hade ju varit toppen om man var välkommen överallt, det kan ju knappast vara negativt för någon klubb att det kommer nya okända hundar, tvärtom.

Senast ändrad:

Jaha, då har vi brutit vår första tävling. Rover kändes kanonhärlig när vi värmde upp och jag trodde verkligen vi skulle kunna ta det där sista förstapriset men det första som händer är att han sätter sig upp på platsliggningen, så fort jag lämnar honom. Inte nog med det, efter ett tag reser han sig upp och kommer smygandes mot mig. Det märktes tydligt att han visste att det inte var rätt, han gick lååångsamt och nosade i marken trots att jag nickade och blinkade mot honom att det var helt ok. När de andra förarna återgått till sina hundar tordes jag knäppa med fingrarna som signal att han kunde komma till mig och då var det som om han pustade ut och sprang in till min sida.

Jag kände inte att det var någon mening att fortsätta så vi åkte hem för att mysa framför brasan i stället för att huttra i blötsnön. Jag hoppas att det var just vädret som ställde till det, ymnigt snöfall och en plusgrad gjorde inte att det var trevligt på planen direkt. Lyckligtvis får vi chansen att se om det var en tillfällighet redan på måndag då vi har träningstävling på klubben, skönt att testa utan att det är blodigt allvar. :) Nåväl, vi är en erfarenhet rikare och jag har fortfarande världens finaste hund!

Vi var i Mora. Det blir nog både Borlänge och Gagnef IFALL det skulle vara snöslask någon av dagarna. ;) Har ni tid över är ni naturligtvis välkomna upp hit på fika!

Är det någon som har tips på hur man får upp farten i övningarna? :)

Min kille gör allt väldigt fint och tycker det är kul, leksak funkar bättre än godis som motivation och han är då lite snabbare på att reagera på orden. Men jag tycker han lägger sig för sakta, det går några sekunder mellan ordet stanna och att han stannar osv. Förstår ni?

Vad gör ni för att få upp tempot, behöver jag en bättre morot? Leksak är det han tycker är bäst men tycker ändå det går för lång tid mellan mitt ord och reaktion :)

KL

Nyss inkommen från ett träningspass. Är glad för vårt fotgående blir bara bättre och bättre! Dock tragglar vi vidare med läggande under gång, liten förbättring idag men det sitter verkligen inte säkert. Får ofta ge dubbelkommando.
Tror att jag måste vara ännu tydligare med henne för jag är inte säker på att hon håller isär detta från ställandet (som hon alltid gör klockrent).

Vad har ni tränat på idag? :)

KL

Nu har vi debuterat!!!!!!! Lk1 hos Olofströms BK, DM:et dessutom fast det kvittar ju.......

Det blev både jättebra och dåligt. 5 futtiga poäng från ett förstapris (vi kom 4:a i klassen av 10) - och det var mitt fel, inte hundens. Då grämer man sig.......
10 p på platsliggningen - och 6 på tandvisningen, DÅ svävade jag ut på moln, jag trodde ju han skulle nolla på tandvisningen och bli rapporterad, men han bara pussades och ansågs som stökig ;-)
Sen hade vi 9 som startnummer och ingen av de som gick före, var så ddär jättebra, så jag kände att det här kunde vi fixa. Haha. In på plan med apporten i hand. Frågetecken från Tävlingsledaren. Egen apport får man INTE ha. Klantigt av mig att inte veta det, jag som pratat med andra om det under veckan och fått veta att det var bäst med egen apport..... Nåväl, vad gör jag då? Klant nr två: Jag SLÄNGER Herr R:s älskade apportbock åt sidan på planen....... Inte bra (återkommer till det strax...)
Linföringen var den segaste i mannaminne, jag fattade inget.
Läggandet bra - men jag saktade in en aning om fick avdrag för DK - fast det verkligen inte behövs!
Ställandet samma sak, superfint, men jag får DK för att jag gör en liten helt onödig mikroskopisk halvhalt.......
Inkallningen - haha! Jättefin, men vart tog hunden vägen? Kutade rätt förbi mig - mot apporten som ligger bakom mig! GRRR!!
Apporteringen, superbra, jag var helt överlycklig, som vi tragglat med hans stökiga apportering. Där hade vi en 10:a i handen ... om inte jag blivit så lycklig att jag klappade om hunden innan TL sagt att momentet var klart..... Avdrag för att jag "inte lyssnade på Tävlingsledaren". SUCK!!!!!!!!!
Hoppet, skitfint .... igen, vart tar hunden vägen? Jo, mot apporten bakom mig.....
Hur KAN man vara så klantig att man sabbar sin debut med att kasta en apportbock bakom sig? Och få avdrag på moment som han är HELT säker på!
Jaja. Nu blev det 155 p och en 2:aplats, fem futtiga från en 1:a - och det var mitt fel.
Är det detta som kallas Brist På Tävlinsgerfarenhet...?
Jag är i alla fall GLAD - för drygt 2 år sen hade jag en hund som var så stökig att vi inte FICK gå kurs hos BHK, vi fick bara träna ensamma på sidan om. Idag har vi tävlat! Och vi gjorde inte bort oss ... ja, jag kanske, men det kan jag leva med!
Nästa gång tar vi det!!!

Arbetar du med förberedande signaler? Annars kan det nog vara en hjälp för att inte blanda ihop kommandona. Det kan även vara bra att ha olika belöningar för liggande och ställande, tex godis ställande och leksak liggande, så vet hon vad det är ni ska köra.
Tränar du under baklänges fot eller vanlig?

Är det någon som har tips på hur man får upp farten i övningarna? :)

Min kille gör allt väldigt fint och tycker det är kul, leksak funkar bättre än godis som motivation och han är då lite snabbare på att reagera på orden. Men jag tycker han lägger sig för sakta, det går några sekunder mellan ordet stanna och att han stannar osv. Förstår ni?

Vad gör ni för att få upp tempot, behöver jag en bättre morot? Leksak är det han tycker är bäst men tycker ändå det går för lång tid mellan mitt ord och reaktion :)

På moment som han är säker på kan du börja hålla inne belöningen/ klicket de gånger han är långsam och bara belöna de lite snabbare gångerna för att han ska förstå att han måste vara snabb. Beroende på vad det är för moment kan det nog vara bra att träna under baklängesfot så att du ser exakt när han lägger sig ex så att du inte belönar även när han är långsam.

*kl*

tycker att det låter som att det är värt ett grattis iaf lena! Ett andrapris är ju verkligen inte dåligt och du har defenitivt lärt dig något till nästa gång!

Vi hade kurs i tordags och tränade bla på ingångar på tävlingsplanen-hur gör ni dom? Jag kommer nog att ha Doris gående fot under ingången.

Arbetar du med förberedande signaler? Annars kan det nog vara en hjälp för att inte blanda ihop kommandona. Det kan även vara bra att ha olika belöningar för liggande och ställande, tex godis ställande och leksak liggande, så vet hon vad det är ni ska köra.
Tränar du under baklänges fot eller vanlig?

Hmm. Nu hänger jag inte riktigt med. Du får gärna förklara lite mer, jag har inte så bra koll på sånt här..
Vad menar du för förberedande signaler?
Varför gör det skillnad att ha olika belöningar? Belöningen kommer ju först efter momentet är slut!
Baklängesfot?

Jag är ju ganska nybörjare på tävlingslydnad så fattar inte riktigt vad du menar..

Med lite skinka gick det plötsligt snabbare! :)

http://www.youtube.com/watch?v=7Qf0HYlWwGE&feature=youtu.be

Alla moment utom apporten sitter bra nu. :)

Nyfiken på en grej till (som vanligt) då jag ej varit på en tävling och inte vet hur det ska vara. När hunden går fint, ska den då sätta sig vid min sida varje gång jag gör halt? Min kille följer bra men står upp då jag gör halt. Kanske frågat det här tidigare?

Jag är så tävlingsnervös att jag vill ha allt mitt i prick innan jag åker på tävling. :)

Grattis till allt som funkade så bra, nästa gång sätter ni rubbet och tar förstapriset! :laugh:

Vi var i Mora. Det blir nog både Borlänge och Gagnef IFALL det skulle vara snöslask någon av dagarna. ;) Har ni tid över är ni naturligtvis välkomna upp hit på fika!

:banana:
Yeeeey va kul!
TÄNK om vi skulle ta LP samtidigt, hur kul skulle inte det va?:D
Snöslask har jag redan sagt att det inte får vara hahaha
Tveksamt om tiden finns tyvärr, men man vet aldrig:)
Jag är så förvånad över att så få har anmält... visserligen är det ett tag kvar att anmäla men ändå...
Brukar det inte vara många som tävlar uppöver? Har för mig det var ganska många förra året i alla fall...

Men grattis till bra debut!!
Man får ju lära av sina misstag, du lär ju aldrig göra om det igen;):D
Nästa gång går det hela vägen!

Det brukar vara många, är det inte det så brukar det bero på andra tävlingar i närområdet. Ska bli jättekul att ses! :bump:

KL

Inte tävlingslydnad, men rallylydnad idag. Av det har jag lärt mig att Kingston inte alls vet vad fokus är. Mycket mer träning helt enkelt. Trots bristen på fokus blev vi ändå godkända med 71 poäng, men det skulle absolut aldrig funka i tävlingslydnaden.

Grattis till fina poäng i tävlingen :bump:
Fick idag veta att en av mina träningskamrater har en halvbror till din Troja. Han är verkligen härlig och i mina ögon en bra representant för rasen. Världen är liten :)

KL
Nästa start är om knappt en vecka och vi har inte alls tränat så mkt. Kom på mig själv med att jag säger "ligg" på samma sätt som jag säger "stå" men när jag tränar ligg annars så säger jag det på ett helt annat sätt. Ska tänka på det nu de sista träningspassen och se om det hjälper i "läggandet under gång". Det är där jag helst vill förbättra oss.

Grattis till en bra debut trots lite missöden :)
Nu har du ju fått känna på hur det är och lärt dig till nästa gång och då ska du se att det sitter där.

Stort grattis :-)

Förstår dock att det känna surt när man gör egna missar på grund av bristande tävlingserfarenhet.
Vi ställde upp i våran första kl2 för några veckor sedan med väldigt lite träning i ryggen och Fendi går trots det som en klocka men när vi kommer till rutan gör hon precis allt rätt men hamnar med en fot utanför och JAG min klant blir stressad, tänker galet och kommenderar om, och om, och om tills hon visserligen står rätt men så klart 0, vilket ger oss 139 poäng, efteråt får jag veta att om jag bara låtit henne stå där hon stått hade vi fått minst en 7 vilket gett oss minst 21 poäng och ett första pris.... Surt sa räven , men en erfarenhet rikare :-)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Torra ögonlock
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat