Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Husse och Nike har varit iväg idag och tävlat klass 2 i Uppsala, två nollade lopp 2:a och 3:e plats och ett lopp med fem fel och fjärdeplats. Det var 11 anmälda men bara tio som startade så det blidde ingen pinne :p.

Jag var ute varannan timme med Nessie som var kass i magen inatt så jag stannade hemma och sov nån timme. Troligen beror det på att fröken börjat få valpfoder igår (tyckte inte jag gav så mycket men men), hon ser ut som hon svalt en badboll redan och det lite mer än två veckor kvar innan det dags för valpning :nailbiting:.

Vår lilla agility-stjärna!
42482915_10215870957401070_2637646090576330752_n.jpg


Nessie:
42549008_10215870949400870_1427694923586469888_n.jpg
 
Vad har ni för täcken till hundarna när ni tränar? Alltså typ mellan passen och efteråt för att inte kylas ner så fort. Jag har fått till mig av hundarnas fysio att i allafall Ultima nog behöver ett täcke i pauserna på träningar och tävlingar.
Vad är bäst? Är det BoT eller något annat? Jag är inte jätteförtjust i BoTs täcken som är dragkedja för svansen så jag har sytt om mina vintertäcken men dom använder jag knappt för dom är nästan för varma..
 
Ivy är snart 9 månader och har utvecklats med stormsteg senaste 2-3 veckorna. Vi har inte tränat speciellt mycket och speciellt inte på hinder i följ. Nu börjar hon verkligen få förståelse och börjar söka upp hinder själv. Idag fick hon även testa på bakombyte och wraps för första gången. Framförbyte och bakombyte testade vi förra träningen :)
 
VM avklarat och vad mycket fin agility vi sett! Och inte finns det nån ursäkt att inte köra, där var alla åldrar, storlekar, män och kvinnor :) Inser att träna kontaktfält lönar sig, liksom slalomingångar! Och "Skicka och sticka!"
Ett par dagar hemma sen åker vi till Norge för Norwegian Open, Nu ska tjejerna få rasta benen :D
 
Vad har ni för täcken till hundarna när ni tränar? Alltså typ mellan passen och efteråt för att inte kylas ner så fort. Jag har fått till mig av hundarnas fysio att i allafall Ultima nog behöver ett täcke i pauserna på träningar och tävlingar.
Vad är bäst? Är det BoT eller något annat? Jag är inte jätteförtjust i BoTs täcken som är dragkedja för svansen så jag har sytt om mina vintertäcken men dom använder jag knappt för dom är nästan för varma..
Jag har fleecetäcken till mina :)
 
@igbest Föredrar att ha lager så kan man ta av och ta på efter behov. Oftast fleecetäcke eller stickad overall (mamma har stickat den) och så ett skaltäcke över om det behövs. Eller bara skaltäcket om det okej temperatur men blåser och regnar. Det är Nike som täckas främst då hon hålls nerklippt, Nessie hade heltäckande tunn overall förra hösten innan träningarna för att slippa ägna en kvart åt att torka hund när vi tränade i inomhus-hall :banana:.
 
Får kanske våga presentera mig lite i tråden nu, har känt att ordet tävling i rubriken känts lite "läskigt" ;) men nu har vi faktiskt sakta men säkert börjat ge oss in i tävlingsvärlden. Med betoning på sakta men ändå! Jag är verkligen ingen tävlingsmänniska och är överlag dålig på att pusha mig själv att göra saker utanför min comfortzone ;) Jag och Tage (3 och 1/2 år) har tränat agility sen han var 1 år men har haft stora problem med att han gärna velat springa fram och hälsa på andra hundar/människor och lätt tappat fokus när det luktat gott/varit störningar i närheten men nu har det äntligen börjat lossna. Han vann båda sina lopp på en blåbärstävling för någon vecka sedan och idag blev vi klubbmästare! Alla storleksklasser tävlade mot varandra i ett hopplopp och ett agilitylopp och Tage var den enda av 21 hundar som nollade båda loppen :love: Nästa helg är det inofficiell tävling på bortaplan :) En schnauzer vinner sällan på tid utan på få fel, det stämmer väldigt bra in på Tage ;)

Om ni trycker på pilen till höger på bilden finns det filmer på dagens lopp.

 
Jag har inte skrivit på länge. Gick nybörjarkurs i våras och har sen tränat enstaka gånger på egen hand. Hunden har blivit diagnosticerad med en defekt luftstrupe och jag har fått rätt besvärligt med foglossning så det har funnits alla skäl att ta det lugnt på träningsfronten... Och det är svårt att träna själv som nybörjare tycker jag! Men idag var vi med på första tillfället av en träningsgrupp som ska träna tillsammans fram till årsskiftet och oj vad roligt det var! Pax var grym, men jag har mycket att lära :p Vårt största problem är att han är så fokuserad på mig att han inte ser vart vi är på väg och springer ibland in i hindren :angel: Men jag fick bra tips om extern belöning för att få honom att fokusera framåt och det gav resultat direkt. Så roligt, nara att tr9äna på nu vet iaf vad jag ska roa mig med på föräldraledigheten i vår :p:D
 
Hej @McFlurry! Grattis till klubbmästartiteln :banana: Tycker han (Tage heter förresten min häst :D) har bra fart i andra filmen!) Tror du kan förvänta dig att snabbheten kommer med säkerheten, så det är bara att ge dig ut och träna intervaller så du hänger med ;)
 
Hej @McFlurry! Grattis till klubbmästartiteln :banana: Tycker han (Tage heter förresten min häst :D) har bra fart i andra filmen!) Tror du kan förvänta dig att snabbheten kommer med säkerheten, så det är bara att ge dig ut och träna intervaller så du hänger med ;)
Tack så mycket! :bump: Ja, han blir snabbare hela tiden, och den typen av banor passar honom bra, när det inte är några direkta bromssträckor. Men är svårt att hävda sig i fart med BC och andra snabba raser ;) Jag borde helt klart springträna jag också, men var extra långsam den dagen för jag var jätteförkyld och hade legat sjuk dagarna innan :p Hann tom tänka i första loppet "gud så långsam jag är!" för det hände liksom ingenting när jag försökte trycka på lite i mina steg :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 436
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp