Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Miao

Trådstartare
Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och framsteg oavsett om man klassar upp sig eller inte :D!

Här skriver vi om träning, tävling, framsteg och bakslag och kan tipsa och heja fram varann :banana:!

Börjar med en kort presentation (hoppas ni andra följer efter):

Hund: KORAD LP1 LP2 LP3 MiVinna´s Auralux "Lyxa", Australian Shepherd född 2009-07-01

552845_10150865576967582_665887581_9793294_57824614_n.jpg


Lite bakgrund: Min första brukshund. Tävlar i lydnad, agility (hoppklass 2, agilityklass 1 med 1 pinne) bruksspår (uppflyttad till högre klass) och lite utställning (1 cert, r-cacib)

Klass: Uppflyttad till elit (debut 9/9)

Tränar mest på: Få till alla våra snygga detaljer och moment i kedja utan större missförstånd/fel :D!

Håller till: Alingsås/Vårgårda

Kortsiktigt mål: 1:a pris lkl elit, SE LCH

Långsiktigt mål: SM-start


Lite film från vår senaste träning för Maria Brandel:

Kedja (med lite konstiga fel i :D! )

Fotgående
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Bra initiativ :)

Gör ett litet inlägg nu och hoppas på att återkomma med presentation senare. Just nu är flatten pensionerad från lydnaden, men jag kommer att ta en tik på prov inom det närmaste och med henne är det tänkt att det blir både lydnad och bruks.

Flatten har dock ett 2:a pris i elitlydnaden och är godkänd i högre spår men har nu börjat bli lite gammal (8 år) och tycker inte längre att det är så kul med lydnaden (nu vill han mest bara vara, springa i skogen och träna spår, sök och uppletande). ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tänkte att vi nog får vara med här nu eftersom vi började träna för instruktör på allvar i onsdags :-)

Hund: Charlie, Staffordshire bullterrier, 2,5 år gammal

Lite bakgrund: Har varit lite på paus i knappt ett år då jag haft en jobbig graviditet. Nu sätter vi igång igen. Min första hund som jag siktar på tävling med. Har aldrig tävlat:D

Klass: Tränar för lydnadsklass 1. Har tränat en hel del hemma själv men nu behöver vi proffshjälp:)

Tränar mest på: Positioner

Håller till: Halmstad

Kortsiktigt mål: Start i Lk1

Långsiktigt mål: Vi får se hur det går... Uppdateras efter pågående kurs;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Woho! Det här tror jag blir bra :D

Hund: MiVinna's Avila "Ila", Australian Shepherd, 3 år (syster till Miaos Lyxa).

dsc_0793.jpg

547758_10151030464793997_2124550087_n.jpg


Bakgrund: Min första brukshund. Har aldrig hållt på med träning för tävling innan. Tog över Ila i mars då hon omplacerades pga diverse problem..
Vi fokuserar främst på lydnad och agility (klass 1) men håller även på med spår (hoppas på appellstart nästa år), viltspår och utställning. Ila kör dessutom rallylydnad med husse.

Klass: Uppflyttad till klass 2. Har satt som mål att komma till start i november, om allt går enligt planerna.

Tränar mest på: Kör mycket rutan, apportering, fjärr och hopp då det är dessa moment vi behöver fila mest på inför start i tvåan. Men vi har också koncentration som tema nu under hösten, med fokus på ett bättre fritt följ och bättre momentövergångar.

Håller till: Linghem/Linköping

Kortsiktigt mål: 1a pris i lydnadsklass 2

Långsiktigt mål: SE LCH
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Är det någon som bett moderator att låsa de andra trådarna med hänvisning hit?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag var på klubben idag på morgonen för intagningsprov till en spårkurs. Blev lite lydnadsmoment där men det var ju inte så allvarligt då det mest var för att kolla av nivån på de som anmält till kursen.

Stannade sen kvar och tränade någon timma. Körde rutan, fjärr, apportering och hopp. Det gick grymt bra!
Rutan börjar verkligen falla på plats, även om hon ibland inte tar i så mycket som jag skulle önska på väg dit..

Hur har ni gjort för att bibehålla fart när ni börjat plocka bort utlagt föremål (om ni nu tränat så)?
Jag växlar just nu mellan att ha leksak i rutan, att kasta direkt när hon kommer till rutan och att kasta efter ställande. Farten varierar en aning.. Men känner samtidigt att det är för tidigt för att börja sätta fart som kriterium, tror bara hon skulle bli osäker av det.
Tips?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hund:Meringa's Inglorion "Grimm", Australian Kelpie, 2 år.


Lite bakgrund: Har ett förstapris i vardera Lkl1, 2 och 3, samt uppflyttade till lägre spår (startklara med inte kommit till tävling pga div omständigheter). Tränar också sök och agility.

Klass: Lkl Elit

Tränar mest på: Inlärning av Elitmomenten samt baklängeskedjning av Elitprogrammet.

Håller till: Kalmar/Öland

Kortsiktigt mål: Start i Lkl Elit (antagligen till våren)

Långsiktigt mål: Komma till SM-final :)

img_0050.jpg





Hund: LP1 LP2 Isumi's Shiro Musashi Koge Kitai "Sami". Japansk spets, 4,5 år

Lite bakgrund: LP1 och LP2, tävlar (ytterst sporadiskt) agility - ho2 och ag1. Nästa helg får vi tummen ur och kör spårappellen!

Klass: Lkl3

Tränar mest på: Just nu framförgående, men efter denna vecka återgår vi till fjärren, rutan och vittring!

Håller till: Kalmar/Öland

Kortsiktigt mål: Start i Lkl 3

Långsiktigt mål: Gärna ett förstapris i Lkl3, vilket skulle göra honom till (vad jag vet) landets högst lydnadsmeriterade jappe genom tiderna. Och får vi ett förstapris måste vi ju iaf starta Eliten ;)

dsc_0321.jpg
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Nu är det ju så individuellt men ofta brukar farten komma med säkerheten. Så fortsätt träna på och variera belöning, belöningstyp, belöningställe mm så tror jag farten kommer att komma! :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Nu är det ju så individuellt men ofta brukar farten komma med säkerheten. Så fortsätt träna på och variera belöning, belöningstyp, belöningställe mm så tror jag farten kommer att komma! :)

Så kanske det är! Jag märker ju att hon fortfarande tänker mycket kring momentet. Ibland springer hon inte ända in i rutan (förutom om det ligger belöning där - det missar hon aldrig ;)) men då riktigt ser man hur det snurrar innanför pannbenet på henne tills hon kommer på att man ska in innanför snöret och konorna :D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hund: Billinge Gårds "Ebun", Rhodesian Ridgebacktik född 20090822.

WP_000168.jpg


Bakgrund: Min första hund. Tränar lydnad på hobbynivå för att lära och aktivering. Tränar också en del med viltspår med förhoppningar om att kunna gå en del eftersök.

Klass: Lkl1

Tränar mest på: Motivation och attityd i linförigheten för stunden

Håller till: Mönsterås

Kortsiktigt mål: Klara för start i Lkl1

Långsiktigt mål: 1:a pris
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kul med en till från del här delen av landet! :)
Vilken klubb tillhör du, Kalmar?

kl
Kursen drar igång imorrn och nu ska vi ta tag i nästa problem med linförigheten. Har tränat så mycket korta sträckor med fokus på bibehållen kontakt och attityd så nu väntar sig hundskrället att det ska hända nåt efter 5-6 steg, belöning eller sväng, så hon stannar av och halkar efter om jag går längre.
Har provat att gå 7-8 steg istället men jag tycker inte det hjälper. Tips någon?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hund: Doris, 19 månaders rottweiler

Lite bakgrund: Doris är min första hund, vi kom igång med lydnadsträningen förra hösten och då hade jag knappt den blekaste aning om hur man tränar en hund ;)

Klass: Planerar för start i LK1 till våren.

Tränar mest på: Just nu är det tvåans hopp och rutan.

Håller till: Umeå

Kortsiktigt mål: Komma till start i LK1

Långsiktigt mål: Vi kommer att fokusera på LK1 och LK2, sen kommer vi nog mest troligt gå över helt till brukset. Jag får se hur intresserad jag är av att peta i detaljer och hur långt Odågans driv räcker till att peta i dem ;)

223797_10151079288444215_660949469_n.jpg
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Låter som om du har blivit lite för förutsägbar? Har du provat att variera riktigt ordentligt både gällande vad för typ av belöning, hur du belönar, när du belönar, var du belönar osv..?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Kul att folk börjar hitta hit, detta kan nog bli en bra tråd :)!

Hur har ni gjort för att bibehålla fart när ni börjat plocka bort utlagt föremål (om ni nu tränat så)?

Jag har lärt in rutan genom en blandning av nästan alla metoder som finns :D!

Det jag gjorde när Lyxa hade lite dålig fart ut till rutan var att träna på att springa rätt igenom rutan (till target eller leksak), alltså ha förstärkning/target bortanför rutan och inte i den. Då lär hon sig att sikta mot konerna och jobba i full fart emellan/förbi dem för att komma fram till målet.

Sen kör jag med ration 1-5 mellan ställande/rusa rätt igenom rutan, alltså jag ställer bara en gång av 5, de andra så får hon bara rusa rätt igenom rutan. Detta kan jag ju göra eftersom Lyxa har ett väldigt bra ställande, hade hon inte haft det hade jag kanske fått köra 50/50 på ställande/rusa rätt igenom (dock hade jag ju då sett till att träna på ställandena separat, utanför rutanträningen).

Och gällande farten, jag hade kriterie på fart redan från början när jag började träna rutan, hade Lyxa inte tillräcklig fart (full galopp) så bröt jag och så fick hon testa igen. De tycker jag absolut att man kan ha, särskilt om man tränar med förstärkning ute vid rutan, då ska hunden få ta i lite för att komma åt den :D!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*kl*

När jag kommit på jobbet ( om någon timme ) så ska jag se till att er önskan går i uppfyllelse......:)

/moderatorn
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hund: Arosbygdens Flinga (Flinga), Rottistik född 2011-04-09

Lite bakgrund: Min första egna hund, vi kör lydnad och bruks (spår, ska börja med sök nu i höst) med mål att tävla.

Klass: 1 :). Jag är perfektionist och hon sätter sig fortfarande snett i inkallningarna, så vi är inte startklara än ;). Dessutom har hon en del reservation vilket gör tandvisningen (dumma den..) i 1an väldans knepig.

Tränar mest på: Pillar med position i allt just nu, sneda sättanden, ingångar, rakhet i kroppen, rakhet i svängar, bakdelskontroll osv. Tränar även på att matte inte ska curla hunden och hjälpa henne rätt hela tiden, och att jag ska hålla reda på fötterna när jag går. Vi har alla moment i 2an klara också, så målet är att ta tvåan direkt 1an är klar.

Håller till: Norr och söder om Sthm

Kortsiktigt mål: 1:a pris i lkl1 och uppflytt från appellspår.

Långsiktigt mål: Elitklass i lydnad och bruks

Drömmål: Vill jag inte ens uttala utan det är lite hemligt... men det är iaf att kvala och starta SM i lydnad och i Brukset. JA jag vet att det kan bli svårt i och med att jag har den hund jag har... men går det så går det! Och siktar man mot stjärnorna så når man kanske trädtopparna ;).

543640_10151688397215504_928404034_n.jpg
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ska nog också tänka så, mest springa rakt igenom! Vi har fått till väldigt bra ställanden de få gånger jag provat, tror inte det kommer vara ett stort problem.

De gånger jag har testat att bryta pga dålig fart har hon blivit jätteförvirrad och istället inte utfört momentet ordentligt alls. Problemet uppstår dock typ aldrig med leksak utlagd för då är det alltid full fart :p
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Hund: KORAD LP1 Corallrevets Saulos

Lite bakgrund: Min första egna hund. Vi tränar och provar det mesta. Just nu satsar vi lite mer på brukset så lydnaden har fått och kommer få stå åt sidan ytterligare ett litet tag.

Klass: Tränar för lydnadsklass 2, har startat men då fick Salle en härdsmälta i hjärnan så det blev "bara" ett tredje pris. ;)

Tränar mest på: Rutan, fjärr och apporten

Håller till: Växjö, Älmhult

Kortsiktigt mål: Ett förstapris i LK 2

Långsiktigt mål: LP2 och ett första pris i trean. Sen får vi se.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 716
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 330
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp