Vi utvecklas!!!

ishmanda

Trådstartare
Här kommer en uppdatering från mig och Wille

Var nere hos svärfar och lånade deras bana i dag och sambon följde med och tog lite kort och filmade mig.

Wille är nu riden i ca 4 månader och mest i skogen.
Har varit på 1 clinic för Bob Mayhew och tränat 1 gång för Lars Bråve. Detta innan sommarvilan i juni.
Planen är att han ska ner till Gunnarlunda och träna på "gå band" varannan vecka i ca 2 månader för att få upp konditionen, bygga muskler och få bort eventuella spänningar. Sen i slutet av september börjar vi träna för Jonna Gullberg och i slutet av oktober är det ny clinic för Bob.

Några bilder på oss
28712853.jpg

28712855.jpg

28712856.jpg

28712857.jpg

Och en lite film från i dag

Hur tycker ni det ser ut??
Wille har fortfarande svårt med bärigheten och har inte riktigt styrkan för galoppen än och därför bockar han.
Jag vet att jag har många fel och brister och klarar av att höra det, för då vet jag vad jag måste förbättra.

Sv: Vi utvecklas!!!

Jag tycker ni ser jättefina ut, men var försiktig med att bli för ivirg att ta ner huvudet på honom. Han behöver ha huvudet uppe för att hitta balansen, gör halvhalter för att sakta ner tempot och släpp sedan efter igen, men börja inte greja med att få ner näsan, det kommer bara att resultera i att du får en obalanserad häst som ligger i handen på dig. Släpp lös honom, gör många halvhalter och sväng mycket och använd gärna bommar på lite oväntade ställen, lura honom att sakta ner genom att svänga mycket åt olika håll, bli inte kvar på en volt utan gör serpentiner och annat, styr med benen och gör ledande tygeltag, då tvingas han att balansera sig själv och inte lita på dina händer, när han har hittat balansen kommer huvudet automatiskt att sjunka.

När det gäller galoppen så tar det tid, har själv en unghäst som har lite svårt att hålla ihop sig i galoppen, det bästa som finns är att rida ut i skogen och galoppera långa sträckor för att få upp kondisen och musklerna. Jag sätter gärna på en engelsk sadel också så att man kan stå upp och inte stör hästen alltför mycket, ibland kan det vara svårt att sitta utan att skumpa när det går fort och det är inte alltid uppskattat av unghästarna :D
Hoppas det här ger dig lite idéer och hjälper till nåt i alla fall, lycka till i fortsättningen! det är kul med unghästar, men det kan bli frustrerande ibland också :)

Vad fina ni är!:)

Håller med föregående talare, jag skulle vilja se dig släppa fram honom lite mer i handen. Haka inte upp dig på att huvudet inte är i rätt position, det kommer när han väl hittar balansen och bär upp sig själv bättre, men får han aldrig chansen utan hela tiden får stöd i tygeln kommer han lägga sig i handen på dig.

Galoppen brukar jag öva upp ute i skogen & på fälten innan jag kräver något på ridbanan, där har hästarna automatiskt lite bättre framåtbjudning och har chans att hitta balans och rytm utan att bli störda av svängande hela tiden. Snart finns det ju fina stubbåkrar överallt att träna på :D

Tycker annars att han ser jättetrevlig ut!

Vad fint!:laugh:

det med galoppen är just det jag har problem med också! Har precis själv kommit på att han inte behöver ha huvudet i rätt position och ja vi behöver också ut och galoppera men vi har precis flyttat till nytt ställe och har inte blivit visad några vägar ännu..
bra förklarat och väldigt bra tips hörni!:bow:

Håller oxå med dom andra. :) Ni behöver nog träna på lite mer framåtbjudning, ut på fält och skogsvägar :D Sen tror inte jag att man ska sitta ner på unghästar utan trava lätt, då stör man inte så mycket och man kan rida fram på ett annat sätt samt att man sparar ryggen:) man bromsar gärna ner tempot för mycket när man sitter utan att tänka på det.

Tack för alla komentarer.

Jag är verkligen jätte dålig på att komma på grejor att göra när jag rider på banan. Vilket händer väldigt sällan, typ 1 gång varannan månad. Rider alltid i skogen.
I skogen har har han mycke mer framåtbjudning än på banan. Sen var det mycke utanför banan som drog hans uppmärksamhet och han ville bara stanna och titta......unghästar :p

Anledningen till att jag sitter ner är att när jag rider lätt, springer han i väg med huvudet i vädret och koncentrerar sig inte alls.
Sen är uppfattningen om när man stör hästen minst (sitta ner eller rida lätt) går väldigt mycke i sär. Jag stör Wille minst när jag sitter ner, han är väldigt skumpig att rida lätt på.

Vi var i väg på Gunnarlunda i går och Wille fick gå på skrittbandet för första gången. Han tyckte det var jätte jobbigt och konstigt men gjorde det riktigt bra. Ska dit igen på måndag. Skrittbandet kommer hjälpa honom med balansen och han bärighet, sen bygger han muskler och får kondition på kuppen :bow::bow:

Jonna träningnen börjar inte förren i slutet av september :(

Ja, jag vet att åsikterna är olika när det gäller lättridning :) främst för framåtbjudningens skull som jag skrev det. sen tycker jag att det inte gör så mycket vart unghästen går med huvudet bara den går fram. :) min unghäst förlorar oxå framårbjudningen lite på banan så jag rider bara mycket korta stunder i paddocken och med bommar och lite småhinder så han tycker att det blir kul :D formen övar vi i skogen där han går fram bra :laugh:

Ja, jag vet att åsikterna är olika när det gäller lättridning :) främst för framåtbjudningens skull som jag skrev det. sen tycker jag att det inte gör så mycket vart unghästen går med huvudet bara den går fram. :) min unghäst förlorar oxå framårbjudningen lite på banan så jag rider bara mycket korta stunder i paddocken och med bommar och lite småhinder så han tycker att det blir kul :D formen övar vi i skogen där han går fram bra :laugh:

Ja det är inte lätt. Dock rider jag lätt på banan så springer Wille bara och jobbar inte alls. Men för att förtydliga lite så sitter jag inte ner hela tiden utan bara kortare stunder och filmen lyckades fånga just en sådan stund, red lätt precis innan och precis efter.

Jättefin häst!:love:

Hur är Bob att rida för?

Tack :love: :bow:

Bob är jätte bra!!!
Pedagogisk och förklarar så man förstår, inga övningar som man inte förstår vitsen med och en jäkla massa humor och roliga liknelser :D:D:D
Så till alla som funderar på att träana för honom.....DET ÄR VÄRT PENGARNA!!

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 155
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 981
Senast: Liten
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från... 2
Svar
25
· Visningar
8 705
Senast: Zuzzi
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
29 152
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka