Vibrerande halsband!

Lady_A

Trådstartare
Inte med el utan bara med vibration är de obehagliga för hunden??

Min springertik är döv och det är lite jobbigt när hon är lös i skog och mark, jag kan ju bara kalla in henne när hon väljer att titta på mig! (vilket hon är duktig på att göra relativt ofta och hon lyder blixtnabb när hon ser kommandona!)

Funderade på att skaffa ett vibrerande halsband, ett sånt man kan få att vibrera med en dosa och lära henne att vibrationen betyder kom...

Verkar det va en bra idé?? Vad kostar dom??
 
Så länge det bara är en "signal" och inget obehag så är det ju en toppenidé!! Blir ju inte värre än att rassla till med kopplet!
 
Jaa ska va som en sån här massage grej typ att det darrar!

Men jag vet inte hundra om det funkar som jag tror eller vart man ska köpa dom!

Rassla med kopplet hjälper ju knappast på en lös döv hund!!
 
Nämen känslan pratar jag om. Om du rycker/drar lätt i kopplet. Det borde väl en döv hund känna och det kan ju liknas vid det.
 
Jag hörde om det för ett tag sen...

Tror det finns!??

Men det kanske är jättedyrt??
 
Vi köpte ett sånt halsband till vår gamla tik som blev allt dövare. Det fungerade alldeles utmärkt, hon lärde sig det på bara ett par gånger.

Det var rätt så dyrt men gjorde att hon kunde få gå lös även i fortsättningen. Annars hade vi tvingats ha henne kopplad för hon gick ju runt i sin egen lilla värld och även om hon bara var 10 meter ifrån så hörde hon oss inte och kunde lurva iväg längre och längre bort.

Tittade hon på oss så kunde vi signalera om hon skulle stanna eller komma eller vad vi nu ville och det var där vibrationshalsbandet hjälpte oss mycket. Eftersom hon ändå kunde många signaler lärde vi henne att titta på oss när halsbandet vibrerade, annars kan man ju lära dem att komma på signalen. Hon var ganska pälsig så vi fick klippa bort lite undertill på halsen för att hon skulle känna signalen tydligt.
 
Kommer banne mig inte ihåg varifrån jag skickade efter halsbandet. Det var i varje fall i Sverige, Häromi kanske. men där hittar jag det inte nu, bara utomlands främst USA.

Här kan ni i varje fall läsa om halsbandet

Vår gamla hund fick en nytändning när hon lärt sig halsbandet. Då fick hon gå lös igen som hon gjort i mer än 12 år (hon blev nästan 14år gammal), eftersom vi kunde kommunicera med henne.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 188
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 715
Senast: Fetaost
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 716
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 587
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp