Vidvinkelobjektiv

Myrten

Trådstartare
Jag har två kameror: en systemkamera Nikon D60 (som jag oftast använder ett Tamron-objektiv med brännvidd 18-200 på) och en kompaktkamera Nikon Coolpix AW100. Den sistnämnda har en panoramafunktion som jag är extremt förtjust i. Bildkvaliteten blir sådär (helt ok för nätet dock) vilket inte är så konstigt eftersom man sveper kameran och därför av naturliga skäl inte får helt skarpa bilder på föremål i rörelse. Jag har ändå märkt att denna extrema vidvinkel passar de motiv jag oftast väljer mycket bra. Faktiskt har jag nästan tröttnat på att fota med min systemkamera, för jag tycker att bilderna blir lite tråkiga... jag vill ha ett vidvinkelobjektiv.

Så, frågan är - vad skall man välja? Jag är lite inne på ny systemkamera också. Har egentligen aldrig varit nöjd med D60n (jag hade en D50 innan denna och tyckte faktiskt bättre om den!) eftersom jag upplever att den i vissa fall är ganska långsam eller hur man skall säga. Jag använder mest automatiska program och fotar ffa vyer - landskap, stadsbilder, diverse fornlämningar, på galoppbanan. Ytterst sällan människor faktiskt. Jag gillar att fota på lite avstånd, tycker om att vara en bit ifrån motivet så jag gissar att ett zoom-objektiv är att föredra.

Har någon tips dels på vidivinkelobjektiv ffa med zoom, dels på lämplig ny kamera? Bör vara en Nikon.

Jag fotar också en del under vatten och till detta använder jag min Coolpix. Att köpa ett undervattenshus är kanske en dröm, men det verkar väldigt dyrt och rätt krångligt.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på...
2
Svar
25
· Visningar
2 189
IT & mobiler Ska köpa en systemkamera (som ni kanske förstått) och velar väldigt mellan 1200D eller D3200. Det är just nu erbjudande så det är bara...
Svar
1
· Visningar
1 003
IT & mobiler Jag vill köpa mig en bättre systemkamera och undrar om ni kan hjälpa mig med vad jag ska välja för något? Det är så att jag tycker om...
Svar
5
· Visningar
1 356
Senast: lizzie
·
IT & mobiler Jag har en Nikon D3000 som jag för det mesta använder med mitt tamronobjektiv. Jag är lite osäker på vilken modell objektivet är men på...
Svar
6
· Visningar
1 147
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp