Kamera-råd

Sv: Kamera-råd

Tack för bra svar!

Det där med batteritiden lät ju lite trist. Jag tar mycket bilder när jag reser och det är ju tråkigt om man missar något för att man inte hunnit hem och ladda om efter snorkelutlykten. Hade inte tänkt att ta med 2 kameror.

Hur lång tid tar det att ladda batteriet, ungefär?
 
Sv: Kamera-råd

TROR det tar ungefär tre timmar. Hade jag beställt idag så hade jag utan att tveka köpt ett reservbatteri (kostar 199). Nu är det mest slöhet att jag inte gjort det. D

Det är endast medan kameran fortfarande är våt som man inte kan byta batteriet. Helst skall kameran ligga i sötvatten en stund efter att den varit i saltvatten, men när jag har varit otålig (velat se bilderna SNABBT!) så har jag sköljt kameran ordentligt i sötvatten, torkat den + låtit den torka ytterligare, tagit ur batteriet, laddat och överfört bilderna. Därefter (d.v.s. medan jag pysslat med bilderna) så har jag låtit kameran ligga i sötvatten och sedan självtorka. Har också kollat luckan noga innan jag öppnat så att det inte funnits vattendroppar, sand eller liknande i direkt anslutning till den.

Bakom batteriluckan finns också alla portar, så där måste man vara noga att inget vatten kommer in. Resten av kameran är ju vattentät. Luckan är bra konstruerad och det måste vara mycket svårt att öppna den av misstag.

Kameran har GPS och elektronisk kompass. Det är kul, men drar mycket ström. Som sagt - köp ett extra batteri. Jag fattar inte att jag inte kommit till skott och beställt ett!
 
Sv: Kamera-råd

Ja, det där med gps är också en sak som får mig att tveka, jag behöver det inte. Men det kanske går att stänga av (för att spara batteri)?

Är det rejält minneskort i den? Jag brukar aldrig släpa med mig dator utan tömmer kameran först när jag kommer hem. Sådär 400 bilder vill jag gärna få plats med i kameran.
 
Sv: Kamera-råd

GPSn är avstängd när kameran levereras så det är bara att låta den vara om du inte vill använda den.

Kameran levereras utan minneskort så du väljer storlek själv. Mitt är 4 GB och jag tror att det rymmer minst 500 bilder. Även här kan du ju köpa ett extra om du vill. Jag minns inte hur många bilder som ryms i kameraminnet.

Du får med TV-kabel och jag antar att en sådan kan användas för att kolla bilderna om du har TV på rummet men inte har med dator. Kan vara smidigt medan man håller på att lära sig fota under vatten och vill få feedback. Kamerans skärm är ju hyfsat stor så visst kan man kolla där, men större skärm ger ju bättre översikt.

Jag tyckte det var ganska trixigt att fota under vatten i början, så jag behövde verkligen feedbacken man får av att se bilderna. MEN frågan är om inte det faktum att jag är ovan att fota via skärm är en större del i det hela än UV-fotograferingen.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har två kameror: en systemkamera Nikon D60 (som jag oftast använder ett Tamron-objektiv med brännvidd 18-200 på) och en...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: Myrten
·
R
IT & mobiler Jag funderar på att köpa en ny kamera till mig själv i julklapp. Var inne lite snabbt på Elgigantens hemsida och upptäckte att jag är...
2
Svar
25
· Visningar
2 742
Senast: Raderad medlem 6459
·
IT & mobiler Har lääänge velat köpa en systemkamera men har i slutänden alltid valt att lägga pengar på annat. Älskar att fotografera och har gjort...
Svar
17
· Visningar
2 318
Senast: Pacu
·
IT & mobiler Jag har en Nikon D40 (ca 3 år gammal) som jag har varit extremt nöjd med. Har till den ett 55-200 objektiv som bara är :love:! MEN...
Svar
9
· Visningar
1 479
Senast: Mononoke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp