vikingasjukan/ dupuytrens kontraktur

emlem

Trådstartare
Har varit svullen och öm i handen några månader och det ser ut som att långfingret har en lång sensträng? som går ner i handflatan. Gick till vårdcentralen och läkaren där sa att det var vikingasjukan och att jag tydligen har i båda händerna och att de berörda fingrarna så småningom kommer att krulla ihop sig och inte gå att räta ut igen. När det väl hände kunde jag välja på sprutor eller operation men tills dess var det bara att vänta:meh:

Kände mig:confused::cry: och frågade om jag kunde förhindra det med sjukgymnastik eller annat och då småskrattade han och sa att det kunde jag ju försöka med.

Jag tänker skita i honom, gå till min sjukgymnast och söka andra utlåtande.:cautious:

Någon som har det och vet ungefär vad man kan räkna med, år eller månader tills fingrarna kröker sig? Har googlat men det verkar mest vara information om operation eller injektioner.
 
Jag får knölar på senorna i händerna, o de vandrar då o då. Vä hands lillfinger har varit krökt i många år, de kunde operera den rak om jag ville, men har inte brytt mig.
 
Har varit svullen och öm i handen några månader och det ser ut som att långfingret har en lång sensträng? som går ner i handflatan. Gick till vårdcentralen och läkaren där sa att det var vikingasjukan och att jag tydligen har i båda händerna och att de berörda fingrarna så småningom kommer att krulla ihop sig och inte gå att räta ut igen. När det väl hände kunde jag välja på sprutor eller operation men tills dess var det bara att vänta:meh:

Kände mig:confused::cry: och frågade om jag kunde förhindra det med sjukgymnastik eller annat och då småskrattade han och sa att det kunde jag ju försöka med.

Jag tänker skita i honom, gå till min sjukgymnast och söka andra utlåtande.:cautious:

Någon som har det och vet ungefär vad man kan räkna med, år eller månader tills fingrarna kröker sig? Har googlat men det verkar mest vara information om operation eller injektioner.

Min pappa har det där på båda händer. Han har fått köra sprutor och operationer.
När sambon som är kiro har behandlat har det kunnat dra ut på tiden mellan operation/sprutor. Jag fick förklarat för mig varför etc. Men jag minns faktiskt inte tyvärr.
Han har nu också provat äta Hyaluronsyra som han tror hjälpt något. Men det är för kort tid eg för att kunna säga så mycket än.
 
Det är helt individuellt hur snabbt fingrarna kröker sig. Sjukgymnastik fungerar inte, kan t o m förvärra om man försöker töja ut bindvävsbandet och åstadkommer bristningar i det.
Hyaluronsyra har ingen effekt,
Ett alternativ till operation är nålfasciotomi.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 803
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp