Bukefalos 28 år!

Vikt i Skaklar, Roslagsvagn.

Mirraya

Trådstartare
Jag har precis köpt en begagnad Roslagsrockard till en B-ponny. Men har en fundering, vi tyckte när vi tittade på den att den var väl tung i skaklarna, även när någon sitter i. Så tittade vi på där hjulet sitter fast och hjulaxelns förhållande till sätet. Hjulaxeln är i den bakre "tredjedelen" av sätet, så den blir alltså naturligt framtung.... Vi trodde att de monterat hjulen fel och tänkte att "det där fixar vi till hemma". Men väl hemma och när jag studerat fler bilder på Roslagsrockard så ser jag att hjulaxeln är så placerad på dessa vagnar.

Nu mätte vi tyngden och det är 11 kg i skaklarna utan någon i vagnen och sätter jag mig i och sitter så långt bak jag bara kan så är vikten 13 kg... Det är ju jättetungt?

Någon mer som haft detta problem? Nu tittar vi på att kapa sätet och flytta bak det så långt som möjligt, då lär vi enl beräkning ha 8 kg i skaklarna ist för 13.... men är de såhär tunga?
 
Jag har precis köpt en begagnad Roslagsrockard till en B-ponny. Men har en fundering, vi tyckte när vi tittade på den att den var väl tung i skaklarna, även när någon sitter i. Så tittade vi på där hjulet sitter fast och hjulaxelns förhållande till sätet. Hjulaxeln är i den bakre "tredjedelen" av sätet, så den blir alltså naturligt framtung.... Vi trodde att de monterat hjulen fel och tänkte att "det där fixar vi till hemma". Men väl hemma och när jag studerat fler bilder på Roslagsrockard så ser jag att hjulaxeln är så placerad på dessa vagnar.

Nu mätte vi tyngden och det är 11 kg i skaklarna utan någon i vagnen och sätter jag mig i och sitter så långt bak jag bara kan så är vikten 13 kg... Det är ju jättetungt?

Någon mer som haft detta problem? Nu tittar vi på att kapa sätet och flytta bak det så långt som möjligt, då lär vi enl beräkning ha 8 kg i skaklarna ist för 13.... men är de såhär tunga?


Hej!

Kontakta Tidaholmsvagnar som tillverkar dem, de kan säkert ge dig tips! De är alltid serviceminded och bra att ha att göra med! :)

Men det låter som om tyngdpunkten ligger långt fram. Kan ni höja skaklarna något?
 
Jag svarade på ert inlägg på Ifokus också. Er vagn är inte obyggd av varken Roslagsvagnar eller Tidaholmsvagnar, utan det är någon hemmafixare som ändrat skaklarna. Detta är anledningen till varför tyngden blir fel.
 

Liknande trådar

Småbarn Vår son är 2 år, och 91 cm lång och väger 14 kg, idag har vi en gammal Emmaljunga som används som dagisvagn/sovvagn hemma och sedan en...
2
Svar
22
· Visningar
8 399
F
Körning Jag har 2 problem med min rockard.. Suck!! Det är ett hemmabygge, har flyttat upp skaklarna och höjt sitsen, o följande är fel för...
Svar
9
· Visningar
2 446
Övr. Barn Jag behöver köpa en ny syskonvagn snart. För tillfället har vi en Phil & Ted och jag älskar den! Men tyvärr så får understa sätet...
Svar
16
· Visningar
2 850
Senast: Minnie
·
G
Trav Det har ju debatterats om ryttarnas vikt och då kom även ett sidospår med kuskarnas viktbetydelse. Jag pratade idag med en som tidigare...
Svar
5
· Visningar
2 879
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp