vikt igen.

S

simora88

läste i (senaste?) minhäst att om man skulle vilja bli proffsjockey "måste" man väga under 50kg.
men det e väl inget "krav" om man ska bli p.jockey?
eller?
 
om man ska bli profisionell jockey bör man väga runt 50 kg.
 
du ska ju matcha hästens handikapp på X antal kilo.
= jockeyns vikt + komplett sadel + träns.
(ej hjälm och spö)
 
Sv: Re: vikt igen.

men om man inte vill bli proffsjockey utan bara tävla lite lätt och träna ?
vad är det för maxvikt då ?
och är det maxlängd `?
 
Sv: vikt igen.

Det går alldeles utmärkt att väga runt 65 kg för att träningsrida galopphästar,det viktiga är att du tränar upp din balans ordentligt innan så att du kan rida BRA,utan att hålla din egen balans i hästens mun,träna benstyrka,stå på huk och hoppa groda tills du nästan storknar ,några pass på morgonen samt några pass på kvällen.:bump:
Det är bra om du har övat lite innan du börjar rida galoppisarna så att du kan göra ett BRA första försök.
Vill du rida amatörlöpningar i förlängningen,då är det rätt höga ridvikter,lägsta ridvikten i amatörloppen i sverige är 60 kg,ryttare sadel kläder stövlar väst väger man ut med(ALLT DETTA BRUKAR VÄGA CA 2,3KG),ej hjälmen.vissa hästar går med 70 kg i amatörlöpen t.ex.
Det viktiga är som sagt att du har STYRKA i benen ,MJUK hand,BRA balans.:love:Då blir du välkommen i de flesta tävlingsstallarna,naturligtvis att du är go' och glad och älskar hästar:love:
vILL DU SEDAN BLI proffs ÄR DET BRA ATT VÄGA LITE MINDRE.:banana:
En av VÄRLDENS BÄSTA KVINNLIGA JOCKEYSAR:bow:Yvonne Durant:bow:väger ca 54 kg.:cool:VÄLKOMMEN till galoppen,bor du i Kungsbacka kan du ringa Pia Höiom,hon tar emot amatörer.kolla hennes hemsida,galoppsport.se,sportifo,tränare/ryttare,sedan slår du in hennes namn
 
Sv: vikt igen.

Ville bara lägga till att man först börjar som lärling vilket innebär att man har en lättnad på 4 kg. Skulle din häst t.ex starta med 58kg så dras 4 kg av och slutvikten blir på 54 kg i programmet. MEN sen läggs det alltid till ett kg för säkerhetsvästen så det du väger ut med kommer att bli 55kg och då är det utrustning (ej träns, hjälm, spö och nummervojlock ) och dig själv det gäller.
Jag är själv lärling och väger runt 51-52 kg i vanliga fall ( är gravid nu :) ), men vi har även lärlingar som väger mer och mindre.
Dessutom finns det små och lätta sadlar att använda om man rider en låg vikt, jag tror mitt lägsta jag fick ihop med utrustning och kläder vägde 1,3kg, går säkert att få ner ännu mer.

Det finns kort och gott inget MÅSTE på att man ska väga 50 kg, du tackar själv ja till ritter och vikter och anpassar efter dig själv men för att kunna få rida så mycket som möjligt är de flesta rätt små, men som sagt inget måste...
 
Sv: Re: vikt igen.

men om man inte vill bli proffsjockey utan bara tävla lite lätt och träna ?
vad är det för maxvikt då ?
och är det maxlängd `?

Det finns ingen maxvikt uppåt eller maxlängd men å andra sidan startar ingen med 80kg heller.

Som Marie skrev är det 60kg lägsta vikt i amatörlöpen ( 56kg med lättnad ) och sen beror det helt på hur din häst står till i loppet för att säga vilken vikt den får.

Tänkte ge ett exempel på hur man räknar:

Den 12/2 finns det en amatörhandikapp för 4 åriga och äldre. Där gäller aktuellt handikapp + 10kg.
Om vi tar min häst El Classico som har 83 i handikapp, då lägger man till 10 kg så han skulle alltså få 93kg, vilket är helt otänkbart att starta i.

Samma dag finns en guldhandikapp för 4 år och äldre där aktuellt handikapp gäller med -25 kg. Där skulle han få starta med 83-25= 58kg, alltså en mycket mer passande start för honom.

Hoppas det gjorde dig lite klarare med hur man räknar vikter.
 

Liknande trådar

Samhälle Hur vet man vart man ska bo? Jag är så förvirrad och önskar så att jag hittar hem. Var? Vet inte... Måste det vara Sverige? Nä? Men jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 261
Senast: Lickety
·
Hundhälsa Hej, jag hoppas kunna få några åsikter om min hunds kliande. Han är nästan 8 år och har haft klåda under hela sitt liv, vissa säsonger...
Svar
9
· Visningar
1 253
Senast: Vitsippan
·
  • Artikel
Dagbok Tittar på "Kan vi bara få njuta" på SVT och slås av tanken av att bara skära ner på allt som inte är nödvändigt och bara njuta. Sluta...
Svar
18
· Visningar
2 167
Senast: RedQueen
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp